Spontanitet är glädje
När vi tar dagen, och allt som kommer med en spontanitet, då mår vi också oftast mycket bättre. Fundera på varför man oftast ser fram emot, och glädjer sig åt sin semester från sitt arbete. Dagen är då inte inrutad, som på jobbet. Man har inga tider att passa, och man gör som man spontant vill… Så fort man bestämmer tider, rutiner och tidsmässiga "hållpunkter", så försvinner spontaniteten till stor del. Man fungerar nästan som en robot…
Men visst är det också så att sunda rutiner kan få oss att må bättre. Till exempel om man är deprimerad, och inte alls känner glädje och spontanitet.
Men för en någorlunda frisk människa, så föds glädjen av just spontanitet, och att ta saker som de kommer, tänker jag.
I vårat samhälle (i alla fall där jag bor) värderar vi rutiner, scheman, osv som högst. Detta kommer nog främst från när arbete blev mer organiserat.
Jämför med ett djur. Kanske har de vissa rutiner, men över lag kan man väl säga att djuren äter när de är hungriga, vilar och sover när de är trötta. Leker när de känner för det, osv. Men säkert kan även djur som används som husdjur "smittas" lite av människans rutiner.
Det jag vill säga är inte att man aldrig ska ha rutiner. Men också att man nog gör klokt i att komma ihåg att glädje på något sätt är spontanitet, och tvärt om. Man kan inte planera in att känna glädje… Den "bara kommer".
Så kanske skulle vi också må bättre, om vi lade lite mindre vikt vid att vara produktiva, och lite mer vikt vid att känna glädjen av att inte behöva planera in allt.
Det är inte alltid lätt att släppa kontrollen. Men när vi gör det så händer ofta något inom oss.
Vi känner glädje.😊
#0:
I vårt samhälle är det svårt att komma ut ur rutinen och man är tvungen att planera dagen. Idag t.ex. måste jag planera handlandet, idag 5 affärer. Vissa affärer har öppet hela dagen och andra stänger över middag. Jag måste helt enkelt planera hur jag gör det. Jag måste planera att hämta Fata Morgana från busshållplatsen en viss tid och att tills dess förbereda maten.
Men visst vore det fint att bara kunna leva spontant, att spontant göra det som man har lust till. På något sätt måste man dela livet i 2 delar: Plikterna som kräver rutiner och resten lever man spontant. 😊
#1:
Så sant. Jag planerar ju också min tid, och dag, när det behövs. 😊 Men ja, sådant man inte måste planera egentligen, kan ju vara värt att låta det komma som det kommer.
Men som sagt, många gånger lättare sagt än gjort.
#2:
Ibland måste man ändra planerna. Just nu kom ett meddelande från bilverkstaden att min bil är färdig, så nu planerar jag att först handla i de 2 affärerna i närheten. Sen måste jag vara i en annan affär 20 km längre bort före klockan 12. Sen hämtar jag bilen på hemvägen och far till 2 andra affärer som ligger på vägen. När jag sen kommer hem äter jag och gör disken, bäddar sängen och förbereder matlagningen så att jag bara behöver sätta på spisen när Fata Morgana kommer hem. Hela dagen är liksom planerad.
Men snart kommer en lång helg och då kan man leva lite mer spontant.
#3:
😊
Ja, så ser ju livet ut.
#0: Det är svårt att vara spontan i det här samhället som nu är.
Allt kräver planering.
Jag minns när man bara kunde dyka upp hos vänner och bekanta…. vilket nu förtiden nästan ses som oartigt. För så kan man ju bara inte göra heller.😳.
Man ska höra av sig och boka in sig och bestämna tid och plats.
Vad man än ska göra behöver det bokas in många gånger flera månader i förväg, teater, uppträdanden, julbord bla bla bla.
Vi tappar något väldigt värdefullt iom detta…..
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-03-31 19:06 av Stjärnskott
#5:
Precis….man blir lite fångad i detta.🤷
Jag upplever det ibland precis som du skriver.