Vår barndoms jag
Vi människor identifierar oss mmed allt möjligt. Vi har en personlig historia, vi har tankar, minnen och föreställningar om oss själva. Vi filtrerar bort saker som vi inte vill se på oss själva och vi spelar roller. På så sätt konstruerar vi en identitet son vi definierar som jaget som vi är.
Men vi identifierar oss även med barnet som vi en gång i tiden var, fast barnet inte hade det som vi nuförtiden identifierar oss med, dvs. den personliga historian, våra roller, alla minnen och föreställningar som vi nuförtiden identifierar oss med.
Men vi är inte våra upplevelser, vår personliga historia, våra minnen, våra tankar, våra roller och föreställningar om oss själva. När vi identifierar oss med vår historia, våra roller och våra tankar, blir vi bundna av dem. Vi agerar utifrån gamla mönster istället för att vara närvarande. Vi försvarar en självbild istället för att vara öppna och vi lever mer i berättelsen om oss själva än i verkligheten.
Jesus sa, att vi måste bli som barnen för att komma i himmelsriket. Himmelsriket är inte ett ställe att komma till (som kristna tolkar det som), utan ett medvetandetillstånd. Barnet är närvarande och inte fångad i en berättelse om sig själv, är inte splittrat mellan “vem jag är” och “vem jag borde vara” och upplever världen direkt, inte genom filter.
Det är ett sätt att se världen som kommer närmare andlig klarhet och sanning. Det falska jaget som är konstruerat av våra tankar, föreställningar, minnen och pertsonliga historia är inte vad vi är, utan det är skalet runt omkring vår sanna natur. När skalet faller bort, upplever man kärnan och det är stillhet, klarhet, närvaro, enhet och man lever mer i nuet.
När vi tänker på vårt barndoms-jag gör vi det genom vuxna minnen och tolkningar och känslor. Det blir en tolkning av barndoms-jaget och inte det som vi verkligen var. Barnet hade ingen självbild, ingen personlig historia. Så när vi identifierar oss med “barnet jag var”, identifierar vi oss egentligen med en bild av barnet, inte med barnets faktiska medvetandetillstånd. Det är ytterligare ett lager av konstruktion.
Barnet "var" utan att veta att det var någon. Barnet var det rena sanna vi var innan vi konstruerade en falsk identitet. Barnet hade ingen självbild, ingen historia, ingen identifikation. Det hade bara varandet. Som barn tolkade vi inte allt som vi upplevde. Barnet hade inte identiteten som vi som vuxna identifierar sig med. Som nyfödda befann vi oss i en sorts upplysningstillstånd, som vi under livets lopp avlägsnar oss från. Vi avlägsnar oss från vårt naturliga tillstånd och lever i en sorts osanning.
För att komma tillbaka till vårt naturliga tillstånd måste vi släppa taget om konstruktionen, vår personliga historia och den inbillade kontrollen över vårt liv. Många tror att upplysning handlar om att lägga till något. Men det handlar bara om att ta bort osanningen om oss själva.
Det är så sant skrivet och bra att du tar upp hur det är och blir till. 🙂
Det är alltför lätt att ta på sig en extra tröja om vintern. Men svårt att ta av sig den om sommaren, då går man hellre i skuggan för att slippa visa sin nakenhet.(symbolisk sett).
Ja, inte helt lätt då man klamrar sig fast i sin egen självbild.
- Redigerat 2026-02-17 14:19 av Gråeld
#1:
Tack! 🙂 Det var ett roligt och bra exempel med tröjan. 😄
Sant och bra skrivet!
Jag har ingenting att tillägga..tänkte jag skriva.
men det har jag visst det.
I denna illusoriska värld och tid här på jorden….så är det inte konstigt att vi känner oss trasiga, eländiga eller helt tvärt om heller för den delen.
För världen så som vi fostras in i den tar oss så långt bort från livets källa att vägen tillbaka blir evinnerligt svår…..för väldigt många av oss……..Tills vi inser annat.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2026-02-17 20:21 av Stjärnskott
Tänker på det sistnämnda du skriver.
Kanske är det en väckarklocka, vi ska vara så mycket mer än vad vad vi är och förmår, att det blir ohållbart i längden.
Ett sorts uppvaknande.
#3:
Tack! 🙂 Egentligen är livets källa så mycket närmare än vad man kan tro. Men under livets lopp konstruerar vi ett skal, lager för lager om vår källa, att den känns som om den vore långt borta och många letar därför långt borta. Men de flesta letar inte allls.
#4:
Ja, för om man ine är medveten om vad man ÄR, kan det verka som att man måste bli mer än vad man är. Men det finns inget "mer" än vad vi till vår sanna natur är.
#4: Jo, jag tänker så också…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Fint skrivet av er allihopa. Detta som du skriver i #0 Condor, är ju kärnan i andlighet… Och i livet vi tror att vi lever.
Det man inte vet,
är att man inte behöver göra någonting, för att vara den man Är. Därför är det mer ett igenkännande… Ett "aha, jag var Här hela tiden!"
Lite som Mooji sade, ungefär att "det finns ingen väg hit!"
Vi är redan här. Vi kan bara vara här. Allt annat, det är illusionen.😊
#8:
Ja, så är det. Tyvärr finns det en massa självutnämnda andliga vägledare som tutar i människorna att de måste bli allt möjligt och de väcker intrycket av att det finns någonting som man måste uppnå. Men egentligen handlar det om att bli medveten om vad man är och att lämna plats för det som man är i stället för det som man inbillar sig att man är, före man har upptäckt det.
#9:
Ja.. Precis så.