Babbeltråd Nr. 71
#0:
Det vore ju trevligt 🌸
Nyss var jag och hämtade ut mitt "nya" (begagnade) objektiv. Spännande att se snart om allt funkar med det.
#1:
Klart att det funkar. 😊
Om man ska tro väderprognoserna, ska våren komma nästa vecka. Då ska det bli mellan 13 och 15 grader hela veckan. Men det ska vara stomigt nästan varje dag.
#2:
Ja, borde ju funka..😄 annars har jag garanti, och returrätt, hehe.
Oj, 15 grader låter ju underbart… Men typiskt med stormen.
Nu har jag gjort ett första test med objektivet, och det känns som nyskick. Men ska prova det mer ingående här i dagarna. (de hade också paketerat objektivet så väl att det nästan var svårt att få ur det ur förpackningen…)
Känns som att mitt lilla "fotokit" är ganska komplett igen.😄
#4: Aaaa, så kul att du fått ihop kamera kitt. Ska bli kul att se dina foton framöver
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5:
Japp 😄 får ut och leta motiv.😊
Ett första vårtecken är att jag såg buskar med knoppar idag. Men det kommer att ta lång tid tills dom öppnar sig, för det blir kallare igen. Natten från fredag till lördag ska det bli 10 minusgrader.
#7:
Fint med ett tidigt vårtecken, i alla fall 😊
Det var förresten så fullt upp för mig igår, att jag inte hann skriva/läsa något här på sajten, direkt. Jag kom hem från träff med fotoklubben kl 21.30 cirka, och efter det var jag så trött att det värkte i kroppen.
- Redigerat 2026-02-18 07:59 av snowy00
Också, på tal om dyra kameror tidigare. Hörde om någon som köpt kamera + objektiv för typ 260 000 (!) kronor.😦 🤑 Jag hade nog inte ens vågat röra den kameran om jag ägde den….
#8:
Ett till vårtecken såg jag igår. En cabriolet som for med öppet tak. 😄 Vi hade bara 5 grader fast det var ganska soligt just när jag såg den. Jag undrade om personen inte hade kallt.
Men snart är det slut på vårtecken. I morgon på eftermiddagen ska det börja att snöa och sen ska det snöa hela natten. Prognoserna för lördag morgon har förvärrats. Nu ska det bli 12 minusgrader. 🥶🥶🥶
#9:
Den kameran kostar mycket mer än vad min bil kostade. Jag skulle heller inte våga röra den. Jag vågar inte ens röra Fata Morganas nya dyra laptop. 😄
Igår när jag lagade kvällsmat öppnade jag en ny flaska olivolja och skar mig så djupt i fingret på kapsylen att blodet bara droppade ner på golvet. När jag satte på ett plåster, gick blodet ganska snabbt genom plåstret, så jag fick sätta på ett nytt strax efter. Sen gav jag bara ett par minuter reiki på fingret och på kvälllen, när jag fick byta plåster för att fingret blev blött när jag tvättade mig, var det vara ett par små droppar blod på plåstret.
I morse efter att jag var i badummet och blötade ner fingret igen, tog jag bort plåstret och se där, inte en droppe blod på plåstret. Fingret gör heller inte ont längre, inte ens om jag trycker på stället där jag skar mig. Otroligt hur snabbt det läkte.
Jag har också haft ont om tid för sajten de senaste dagarna. Den här tiden på året är det många som byter el-leverantör, och jag har därför fullt upp på jobbet och hinner inte riktigt titta in på sajten så ofta som jag önskar. På kvällarna är jag dessutom ganska trött i huvudet, så då orkar jag inte så mycket mer än att kasta mig på soffan och vila för att orka nästa dag.
På helgerna behöver jag tid för att träna, pyssla i hemmet och ringa min mor, och helgerna går så snabbt att jag inte riktigt hinner med allt jag vill göra då heller 🤷♀️
#10:
Alla vårtecken är ju välkomna, hehe 😄 även om det lät kallt i bara 5 grader.
På söndag ska det äntligen bli lite varmare här… Runt noll grader.
#12:
Det är förståeligt 😊
#13:
Men noll gradet är ju….. 🥶
Här blir det också varmare från och med söndag. 9 grader ska det bli, men det ska regna. Måndag och tisdag blir det 14 grader, men blåsigt.
#14:
Jämfört med minus 10 grader känns ju noll grader ganska milt (tycker jag😁).
Vilken skön meditation jag hade nyss……. 🧘
Mediterade ca 30 min medan potatisen kokade…
Innan: trött, huvudvärk, smått irritation (på huvudvärken / tröttheten).
Efter: lättad, glad, ingen huvudvärk, normal kvällströtthet.
#15:
Ja, i alla fall ett steg åt det varmare hållet, men ändå fortfarande kallt.
#16:
Där ser man hur bra meditationer an vara. 🙂
#17:
Jo, nog är 0 grader också ganska kallt.
Precis 🙂 tänk vad att sitta i den inre stillheten kan göra för en.
#18:
Ja, det är i stillheten som vi hittar kraften inom oss och kan låta den verka. 😊
#20:
Vilket omväxlande väder ni verkar ha. 10 - 15 plusgrader… Sen snö, och minusgrader inte så långt senare.😮
#22, #23:
Det var mycket snö!
Vi ser ut att få någon enstaka plusgrad hela nästa vecka.
#24:
Ja, jag vet inte om jag någonsin har upplevt lika mycket snö här i Österrike förr, i allafall inte där vi bor 😄 I andra delar av landet är det förstås helt vanligt med mycket snö ☃️🛷⛷️ Här hos oss är det i allafall kaos omkring på vägarna, med bussar som sitter fast i snön, med olyckor på vägarna och många som varit utan ström.
#25:
Jaså, det låter inte så jättebra. Nästan så att ni har mer snö än oss här nu (iaf nysnö)… Fast våran snö har legat ganska länge nu.
Hoppas du lyckas ta dig till jobbet ändå 😄😊
#25: Oj, 😯 det är ju trist att det blir sånna otrevligheter med dessa snöanfall…..
Samtidigt blir jag många gånger barnsligt förtjust i den vackra mjuka nyfallna snön……
🫣
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#26: Jag har som tur home-office idag 😊
#27: Det är ju åtminstone väldigt vackert när det är så där vitt där ute, så jag kan förstå din förtjusning 😊
Så här mycket snö har vi nog inte haft sen 90-talet och det snöar fortfarande. Man läser i nyheterna att flygfältet är avstängt, flera motorvägar och andra gator är spärrade. En massa elavbrott fanns det också, men som tur inte hos oss. I västra delen av landet blev en buss nergrävd av en lavin. Där har det kommit 2 meter snö inom ett par dagar.
Här är ett lustigt klipp, där en buss har fastnat i snön i Wien och sen försökte passagerarna att skjuta bort bussen ur snön, vad som dock inte lyckades:
https://www.heute.at/v/schnee-chaos-bus-steckt-fest-wiener-schieben-an-120163790
Jag undrar ju vad som händer om en ambulans fastnar i snön. Måste patienten hjälpa till att befria ambulansen. 😄
Jag är glad att Fata Morgana har home office och slipper ge sig ut i kaoset med försenade bussar eller bussar som inte kör alls.
Egentligen har jag planerat att handla i 2 affärer idag, som ligger i andra byar. Men när jag såg att en snubbe jobbade i 45 minuter för att befria sin bil, tänkte jag att under den tiden hinner jag gå till en affär i vår by. Först skottade han bort snömassorna från bilen och sen var det is på fönsterrutorna.
Min bil parkerar på ett annnat ställe, vid den stora gatan. Där har säkert snöplogen kört och det befinner sin en hög vall av snö bakom min bil, så även om jag befriar bilen från snön, så måste jag skotta bort snövallen för att komma ut ur parkeringsluckan. Men vad göra med snön, skyffla tillbaka den till gatan?
Jag tror att jag hellre tar en promenad till affären, även om det är en halv kilometer att gå i kylan. Det går nog ändå snabbare än att befria bilen. I natt kommer det att bli 8 minusgrader. Men det är bra att veta att det blir varmare från och med söndag och att snön smälter bort nästa vecka.
Man läser att flera tåg inte kan fara och ett dödsfall har snön redan orsakat. En snöplogsförarte körde över sin kollega. 😮
Nu hade jag tillfälle att pröva ut ett trick för att rengöra lammskinn och nästan få dom att bli som nya. Det ska funka även med yllletröjoor och annat av ull.
Man "begraver" lammskinnet i snön och låter det ligga i 20 minuter. Sen borstar man bort snön. Det funkade verkligen. Vi har lammskinn som mattor brevid sängen. Dom köpte vi för 15 år och hade blivit ganska nertrampade. Men efter snöbehandlingen blev dom nästan som nya. 🙂
Så gjorde man gammal tillbaka, när täcken var av fårskinn. Då la man täcket i snön, för att sedan skaka av alla löss som samlats under vintern.
- Redigerat 2026-02-20 12:41 av Gråeld
Oj, vilket snökaos ni har. Då är det enklare att gå, för en så kort sträcka, än att börja skotta fram bilen och om man har otur, fastna på vägen i snön.
#32:
Hade man verkligen löss på täckena förr i tiden. 😮 Tricket med att gräva ner skinnen i snön läste jag om för några veckor och tänkte, synd att jag inte kan pröva ut det pga brist på snö. Men så kan det gå ibland, att man har mer snö än vad det behövs. 😄
Förr tvättade vi dom i badkaret, men det tar lång tid tills de torkar. Men nu var de torra på 1-2 timmar.
När jag frågade copiloten vilken verkningsmekanism som liggar bakom skrev den:
"Snö är kallt och torrt, och när du gnider ull mot snön fastnar smuts, damm och fettpartiklar i snökristallerna. De följer med snön bort när du borstar av den.
Ull renar sig själv i kyla. Ullfibrer innehåller lanolin, ett naturligt fett som stöter bort smuts och lukt. Kyla hjälper till att neutralisera luktbakterier.
Ingen risk för filtning. Varmt vatten + rörelse gör att ull krymper och tovar sig. Snö är kallt, så fibrerna håller sig stabila.
Skonsamt för materialet. Tvätt sliter alltid lite på ull, men snöbehandling gör det inte."
Har man väl klarat det ut på gatan är det inget problem, för snöplogarna har kört. Men först måste man hitta bilen, så man inte skyfflar snön från en annan bil. 😄 Sen tar det lång tid att befria bilen från snö och is och vad gör man med snövallen bakom bilen? I morgon, efter en kall natt, ska det bli 5 plusgrader och regn. Då kanske jag gör ett försök att befria den, för affären här i byn är en katastrof. Dom hade inga ekologiska ägg, vår ostsort fanns heller inte och dom hade inga malda valnötter som jag behöver för müslit. Men jag hade tur att det fanns en påse ekologiska potatis kvar. 😄
#34:
Akta bara så inte snön blir tung och blöt i tövädret…nyfallen snö i minusgrader brukar ändå vara lättare att få bort, eftersom den är så "luftig", och lätt😊🌨️ ❄️ ⛄
#35:
Ja, fast om det töar har jag åtminstone inget is under snölagret att skarpa bort. Jag kan ju ändå inte påverka snöns konsistens. 😊
#36:
Nej, det förstås..😊
Det var bara ett tips hur jag själv har tänkt ibland😄
Pust. Jag fick ett "ryck" och böt ut lakanen i sängen, vände på madrasserna (så den inte blir lika nedsjunken), fixade en annan grej med sängen, bytte ut alla handdukar mot rena, gjorde rent spisfläktens filter, städade toalett och handfat i badrummet, detta medan jag tvättar……. 😅🫡
Det måste vara att det är ljust ett par timmar längre om dagarna nu, som gav mig denna energi… Hehe…
#37: Det var duktigt gjort 😄😊
#37:
Då har du fått gjort en hel del idag. Jag har också haft en massa jobb, städa badrummet och WC´t, gå och handla i snökaoset och skurit 7 limpor bröd i skivor för att frysa in dom och nu ska jag snart laga mat. Idag blir det äggris med grönsaker.
Själv har jag bara suttit framför datorn idag 😄 Först 8 timmar jobb och sen skrev jag klart en text jag påbörjade med redan förra helgen. 😊
#38:
Eller hur 😄😉
#39:
Det låter som en god middag för er.
Jag åt själv bara en tallrik havregrynsgröt till middag…eftersom jag plockat bort spisens fläktfilter känns det lite dumt att steka och koka på spisen tills filtret är ditsatt igen.
#40:
Då har du säkert fått en hel del jobb gjorda vid datorn, ändå. Jag ska snart läsa din nya text tänkte jag..😊
Jag funderar förresten på att söka till en fotokurs på distans, som har omfattningen 25 %, till hösten. Men det förutsätter att jag får min ansökan om sjukersättning på 75 % beviljad.
Önskar bara de kunde ta beslutet om sjukersättning snart….🙄 Så att man kan gå vidare, och få lite mer stabilitet i vardagen.
#41:
Vi har inte ens ett fläktfilter.
#42:
Men du har ju redan en massa kunskap om fotografering.
#43:
Ja, men det kan ju vara bra/kul att utveckla sig ännu mer😊
Här är det minnsan nollgradigt och ett ymnigt vitt snöfall dalar ner utanför fönstret…
Mycket snö!
Ojojojoj, gnällspiken i mitt inom står med armarna i kors och muttrar….samtidigt som någonting inom mig också tycker att det ser aningen mysigt ut….
Iallafall här där jag sitter nersjunken i soffan.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#45:
Det är lika här…skönt med lite mildare väder nu, i alla fall.
Vad dåligt man började må helt plötsligt. Både huvudvärk och ganska så depressiva känslor.
#47:
Fast nu tror jag det dåliga måendet har dragit förbi i stort sett 🙂
#48: God morgon.
Hoppas att du mår bättre idag snoowy00
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#49:
God morgon!
Det är bättre idag. Bara lite negativa tankar som går genom mitt huvud… Men de klingar nog av under dagen.😊🤗
#50: Fint! Ta hand om dig. Nu ska jag in och jobba. Solen skiner här och det var väldigt skönt ute. Inte en vindpust….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#51:
Tack!
Jag tänkte också så, fin "vinterdag" ute, sol, blå himmel och lite nysnö.
#45:
Här hos oss töar snön redan bort. Vi har 6 grader och regn och det ska regna i 3 dagar.
Det märks att det har börjat på en ny årstid. I morse var det -18 nu är det bara -7. Så solen börjar värma, så smått. 🙂
#54: Då går det äntligen åt rätt håll 😊
#54:
Sol? Vad är det? ❓❓❓
#56: 😄
Någonting ohälsosamt! 😡
#58:
🤣
#56:
En sån här
🌞
😂
#60:
Jassååå……. Förr i tiden fanns en sån grej här också. Men det är så länge sen att jag helt och hållet har glömt bort den. 😄
#61:
😂 😂 🤣 🤣 🤣
Här har vi just 14 grader, men tyvärrt mulet och blåsigt. Snön är så gott som borta. Bara snöhögarna som snöplogen har skottat upp finns det rester kvar av.
Plus minus noll och rätt så vindstilla här 😀
Har precis kpmmit in efter en långpromenad. Riktigt nice faktiskt. 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#64:
Noll grader är ju ganska kallt. Men om det är soligt känns det varmare.
Nyss tittade jag ut genom sovrumsfönstret och upptäckte det första "riktiga" vårtecknet. I grannens trädgård blommar det snödroppar. 🙂
För 2 dagar hade vi den djupaste vintern med 20 cm snö. Idag är det vår. 😊
#65: Det var molnigt. Men tackvare att det var vindstilla och vi gock så var det ändå behagligt
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#67:
Här hos oss skulle det också vara behagligt om det inte skulls blåsa så. Nu har vinden ökat och vindbyaarna är ganska hårda. Men vinden har blåsit luckor i molntäcket, så åtminstone tittar solen fram lite då och då.
Vi har ett ganska bistert väder ändå, även om det är skönt att temperaturen "bara" ligger runt nollan. Himlen är helt grå… Jag var på väg ut för att pröva mitt nya (begagnade) objektiv i förmiddags… Men bestämde mig för att vänta någon dag tills det blir några plusgrader.
Men om jag väl gått ut, hade jag säkert tyckt att det var ganska skönt ute, ändå 🙂
#66:
Fint med snödroppar.🪷
#69:
Fast det står på en vädersida att ni hade minius 11 i morse. I alla fall får du vänte tills på torsdag tills det blir plusgrader och på lördag har du både plusgrader och sol.
#70:
Jo, men vid skrivande stund var det runt nollan, som jag ju menade..😊 när jag funderade på att gå ut vid 11-tiden eller så, har jag för mig att det var ca minus 6 grader.
Har tänkt mig det, att gå ut på torsdag eller i helgen eller liknande.
Idag blir man lätt snöblind, tur att det finns solglasögon. 😎
En fin vinterdag -15 grader. 🙂
#72:
😎 🥶
#72:
Brrrrr….. 🥶 Det låter kallt. Här har vi just 11 plusgrader.
Man anpassar sig, så går det bra.
11+😮 det är en bra bit bort än.
#75:
Ja, tänk att vi har det 26 grader varmare än ni uppe i norden. I alla fall knackar våren på dörren här. Jag önskar att någon snart öppnar dörren för den. 😊
Idag har vi en riktig fin vårdag. Solen skiner från en helt blå himmel och just nu har vi 10 grader. På eftermiddagen ska det bli 14 grader. 🙂🌞 Man hör vårfåglar sjunga och för en gångs skull är det inte blåsigt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En mås blev träffad av en fotboll och störtade ner på fotbollsplanen. Spelarna räddade den med hjärtmassage. 🙂
För 4 dagar hade vi 20 cm snö på balkongen. Idag satt jag på balkongen och solade med naken överkropp. Solen har redan värmande kraft.
Nu hoppas jag att Fata Morgana, som har home office idag, kan sluta jobbet lite tidigare så att vi kan gå ut på en liten promenad. Kanske vi hittar ett par vårtecken som vi kan fota och sen starta en tråd "vårtecken". 🙂
Jaaaa, nu får det bli vår här med 😁
Ser fram emot att odla tomater hela sommaren, hehe.
#78:
Tur att måsen gick att rädda.. ☺️
Här skiner solen från en helt blå himmel igen. 14 grader har vi just och 15 ska det bli senare. Dags att gå ut i naturen på en sväng. 🙂
Idag såg vi fler vårtecken. 3 citronfjärilar och en nässelfjäril. Men vi lyckades inte få dom framför kameran.
Solen värmde så pass, att det började droppa från taket. 🙃 Annars en fin promenad dag i solen. 🙂
Men man få ge sjutton att gå där det körs snöskotrar. Avgaserna är ingen höjdare.
- Redigerat 2026-02-28 18:27 av Gråeld
#83:
Också oväsendet som dessa maskiner för med sig vill man heller inte lyssna på när man är ute i naturen och promenerar. Då vill man lyssna på fågelkvitter 😊
#82: Ett säkert vårtecken 🙂
#83 Trist med motorer och fartdårar som drar fram i naturen 🤨
Här har det fortsatt och töat. Gräsmattorna blottläggs allt met. Plusgraderna har det varit lite sparsammare med…..
Inga fjärilar i sikte än… men den som väbtar på nått gott…… . Väntar alltid lite för länge😜
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Vi gick ju också förbi oväsenmaskiner igår. Den enda fläcken natur i omedelbar närhet håller dom på att förstöra. Man ser avsågade trädstammar, där som det förr var skog. De avsågade träden ligger omkring i trakten och de bygger en väg rakt genom naturområdet. Eftersom det är ett kärr där, hämtar dom jord från andra ställen för att bygga vägen genom kärret. Det är inte kul att promenera där längre. Vårt näst närmaste promenadställe lligger 7-8 km härifrån.
Idag har vi riktigt perfekt väder. Inte ett enda moln på himlen och 15 grader. ☀️ Fåglarna sjunger och jag har också sett en humla och en geting när jag var på balkongen.
Synd att vi inte kan gå ut och promenera, för Fata Morgana har home office och en massa jobb. Därför passar jag på att göra all städning och annat hushåll, så att vi har mer tid på helgen. Det soliga och varma vädret ska ju fortsätta. Fast från och med i morgon blir det vindbyar upp till 40 km/h.
#88:
Beslutfattarna är dom som är minst intelligenta. 😊
Ojdå, tänk att ni fortfarande har så tjock is att man kan gå på den. 😮 Men snön ser ut som att töa i alla fall.
#87:
Fint vårigt väder här också. Har varit 8-9 plusgrader idag… Sol hela dagen. Jag sitter vid altanen och solar lite nu… Relativt "varmt" i luften, vindstilla.🌞
Igår var jag förresten till kiropraktorn för första gången på 9 månader. Han fixade två stora låsningar, en på höger sida av nacken, en på högra sidan av höften… Sen några små låsningar till.
Känner mig som en ny människa igen nu.😄 Sov typ 11 timmar inatt. Var säkert en del på grund av kiropraktorn.(mer avslappnad kropp, osv)
#90:
11 timmar!!! 😮 Fata Morgana sover 5 timmar dagarna som hon jobbar. Jag kan ju sova längre, men om jag nån gång sover 9 timmar, brukar jag fundera på om jag blir sjuk. 😄
#91:
Och när jag inte har jobb, utan sovmorgon, sover jag heller inte mer än 6-7 timmar högst. Men åtminstone sover jag som en stock, för jag kommer nästan aldrig ihåg mina drömmar 😄
#90: Det var nog på grund av avslappningen i kroppen, för att du var hos kiropraktorn som gjorde att du sov så längre 😊
#88: Fina foton. Så mycket snö som ni fortfarande har kvar, men ja, det är ju bara mars 😊
Det har varit en snöfattig vinter. Men den har varit desto kallare länge nog.
Ja, det är bara början på mars ännu, hoppas på en fin vårvinter istället. 🙂
- Redigerat 2026-03-05 16:35 av Gråeld
På tal om snö. I den här artikeln finns ett foto som togs 1966 i North Dakota. Det ska vara alla tiders berömdaste väderfoto:
https://www.heute.at/s/schneesturm-das-beruehmteste-wetterfoto-aller-zeiten-120166598
#87: Det låter som ni har det fantastiskt idag. Vindarna i morgon låter inte lika frestande om jag ska vara ärlig.
På lunchen idag satte vi oss utomhus i lä och solade våra bleka nosar och en fluga blev närgången på kollegan som fick mycket surr där en stund.
Ville faktiskt inte riktigt gå in igen. Men plikten kallade…..
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#91:
Ja, 11 timmar är ovanligt mycket för mig också. I vanliga fall sover jag 5-7 timmar, och vaknar tidigt av mig själv. Men när jag gick upp av alarmet imorse kl 06.00 behövde jag bara lägga mig och fortsätta sova 😮
#92:
Det var nog så, pga kiropraktorn 😊
#95:
Oj, vad mycket snö!!

Jag gör nu iaf potatis och morötter i ugnen, ist för att koka dem… Det var jättelänge sen jag gjorde så sist. Men jag gjorde nog för stora potatisbitar.🤔 De har varit inne 30 min nu…. Tar nog tot 40-45 min för de att bli helt klara.🤷..
#96:
Jag satt också ute i solen på balkongen i ungefär 30 minuter igår, när jag gjorde en paus från allt jobb som jag hade. Jag ville heller inte gå in igen. Men mig ropade också plikten. 😊
Idag hoppas jag att Fata Morgana kan sluta jobbet lite tidigare, så vi kan gå ut i naturen. Idag har dom lovat 17 gader, men det kan komma saharadamm. Än så länge är vinden inget problem. Men på eftermiddagen ska den bli starkare.
Fast nätterna är kalla när himlen är så klar och luften så torr. Omkring noll grader brukar vi ha på nätterna.
#98:
En liknande maträtt med potatis och morötter lagar jag också ibland. Jag brukar först skala potatisen och skära den i mindre bitar som jag kokar. Mindre bitar blir snabbare färdigtkokta. Sen samma sak med morötterna, som jag kokar tillsammans med ärter. Eftersom morötterna måste koka längre, kommer ärterna först i kastrullen när morötterna börjar bli mjuka. Sen värmer jag upp sojagrädde och där hamnar morötterna och ärterna. Sen häller jag den blandningen brevid potatisen på tallriken.
Här finns den nya babbeltråden:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1634940/babbeltrad-nr-72