Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 65 ggr
Gråeld
4

Livets inre tacksamhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Livets inre tacksamhet, någonting som finns i oss alla.
Djupt begraven, bakom lycka dörrar.
Vi vet hur sinnets tankegångar är.

Källan inom oss alla, i sin lugna trygghet, har inget behov av att göra väsen av sig.
Som sinnet vill göra.

Man behöver inte förstå allt, att bara vara här och nu räcker gott och väl.

Tack 💚💜

• Redigerat 2026-02-13 09:50 av Gråeld
Condor
4

#0:

Ja, tacksamhet är någonting som öppnar hjärtat. Bra att du tog upp det, för det har vi inte skrivit om förr, fast det har en koppling till andlighet.

Vi tar mycket för självklart, t.ex. att vi har ett tak över huvudet, att vi har mat varje dag och mycket annat. Men man kan lätt glömma att det inte är så för alla. Tacksamhet är lika med medvetenhet för alla dessa saker som man lätt betraktar för självklart. Jag tänker också på en av reiki principerna "var tacksam för det som du är välsignad med".

Tacksamhet öppnar våra ögon för dessa små och stora gåvor i livet och låter våra hjärtan bli breda och lätta. Ibland måste man gå genom svåra tider för att uppskatta det som kommer när de svåra tiderna är förbi.

Då tänker jag till exempel på hur tacksamma vi är att Fata Morgana fick det här jobbet som hon har nu. Nästan varje dag hör jag henne säga hur glad hon är att ha det här jobbet. Vi gick ju genom svåra tider i 7 år, först hennes ryggoperation, sen kom pandemin, sen den svåra utbildningen som hon gjorde och sen jobbsökandet med handikappet att ha en 7 års stor lucka i hennes CV. Vi är båda 2 sååå tacksamma för att hon fick ett så bra jobb, med trevliga kollegor och bra lön.

Gråeld
4

javisst, så är det. bra skrivet föressten.😊 Tänker att man själv är så i det ljusblå ibland, att man bara tar saker för givet. Sen har vi ju våra olika ryggsäckar som vi bär på.
Ja, inte ett helt lätt ämne att ta upp. Men det ville ut.

Condor
4

#2:

Bra att du släppte ut det som ville ut. 😊

snowy00
4

Ja, att vara tacksam för vad man har är i de svåra stunderna inte alltid så lätt. Det är lättare att vara tacksam de perioder där allt går bra. Men även de svåra stunderna kan man också vara tacksam för, det är ofta de som får oss att växa, och utvecklas…😊

Stjärnskott
4

#0: Fint inlägg 💚 Tack för den 🤗
och precis innan jag gick in på iFokus nuddade tankarna vid just tacksamheten.

Jag blickade ut över himlen som börjat att skymma. Där fanns lite moln, lite blått, lite lila och orangerött.
Vackert!
🤩
Någonting mjuknade inombords. Tacksamheten hälsade på.

Strax där på kom den tänkta tanken på glid. Den sa: Det fixar inte ekonomin, det fixar inte de praktiska svårigheter som vi människor ställs inför.
🤑

Sant! Det gör ju inte det.🥰

Men det är en befrielse att se det vackra som visas upp och jag.
Jag är tacksam att jag kan stanna upp och se just det. 🩷

🙏
 🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
4

#0:

Ja vi kan inte ens förstå allt, så det är helt rätt, att det räcker gott med att bara vara här och nu. Fint skrivet 😊

Gråeld
3

Tack snälla ni.💚