Att vara observatören
Några "eftermiddagstankar", om ett intressant ämne.😊
Vad är vi på djupet, bortom världen vi har "framför oss"? Man kan säga att vi är vad som observerar… Vi är "observatören", och i dess grundtillstånd är det vår sanna natur.
När man erfar detta obefläckade grundtillstånd, så kan man säga att man är observatören i sitt, rena, odelade vara. Och på något sätt, så är vi inte längre då en observatör, som genom processen att observera, observerar något som observeras.
När det inte längre finns något att observera, då slutar man också att vara en observatör. Observatören existerar bara när det finns något (en "form") att just observera. Det är egentligen också en form av separation.
När man lämnar denna separation för en stund (från vårat perspektiv), och helt går upp i Varat, då finns endast enhet. Man övergår från till synes att vara observatören, till att bara Vara… Ett rent icke-existerande. Man är tomhet, och fullhet på samma gång.
Så, hur långt "bakåt" (inåt) kan man gå? Kan den som ser, bli sedd..?😊
#0:
Jag tänker att observatören är det som tittar på världen med ett nyfött barns ögon. Barnet har inte ännu utvecklat ett ego och det har inga tankar. Det bara observerar.
#1:
Just så är det ju 😊 observatören ÄR stillheten, Gud, oss Själva, osv som vi alla någonstans söker…Man söker på något sätt efter vad man redan är .😊
Kan den som ser
bli sedd?
När den seende blir sedd
Upphör betraktarens betraktelse och övergår i varat utan namn och utan form allt och inget på en och samna gång…….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3:
Som att medvetenheten är och blir medveten om sig själv..😊
#4: 🙃
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2:
Ja, för de flesta söker utanför sig själva och vet inte vad de är och söker något som de föreställer sig.
Oberservatören kan bara bli sedd om man ser den med samma öga som den observerar oss med.
#6:
Ja, precis. Mitt spontana svar på frågan, skulle vara; Nej, den som ser kan inte bli sedd. Lika som att våra ögon inte kan se sig själva… Och att en kamera inte kan se (och fota) sig själv 😄 men, den liknelsen har nog sina begränsningar….
#0:
Fint skrivet 😊 Ska se om jag lyckas få ner det på papper, det som jag tänkte på när jag läste det här inlägget. Men det får bli under helgen när jag har mer tid 😊
#8:
Tack! 😊
Då ser jag fram emot dina tankar om inlägget sen.