Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: andlig-utvecklingandlig-upplysning
Läst 70 ggr
Condor
3

Vågen och havet

Det finns många som försöker sig som andliga vägledare på youtube, som upprepar saker som de har hört av upplysta eller som kommer från traditioner som zen eller advaita.

En av de mest kända uttalanden är metaforen "vi är inte vågorna i havet, utan vi är havet som upplever sig i form av vågor". Det är ett uttalande som ska beskriva icke dualitet och icke separation. Vågorna är inte separerade från havet. De är havet i rörelse.

En mer modern variant av denna metafor är att vi inte är individer som observerar universum, utan vi är universum som som upplever sig själv ur olika perspektiv.

Det är en vacker bild, men ofta stannar det vid en fras. Sedan hör vi samma röster tala om individuella själar, reinkarnation och mediumskap, dvs. idéer som bygger på separation och illusionen som får oss att uppleva oss som separata individer. Det är i direkt konflikt med idén om att vi är havet, inte vågen.

De bygger sina resonemang på föreställningar som egentligen förutsätter separation, individuella själar och en linjär resa genom reinkarnation. Men zen och advaita säger att det inte finns någon separat individ, bara helheten som manifesterar sig i olika former.

Att tala med "separata andar" bygger på samma antagande om individualitet och separation, vilket gör att det inte harmoniserar med den icke-dualistiska metaforen. Sådana "vägledare/vilseledare" upprepar kraftfulla metaforer från österländsk filosofi utan att förstå innebörden. Många tar till sig orden men inte den filosofiska konsekvensen.

Västerländsk nyandlighet blandar ofta österländska idéer med västerländska spiritistiska traditioner (mediumskap, själsresor), vilket leder till en hybrid som inte alltid är logiskt sammanhängande. Man kan säga att de använder språket från upplysta människor och traditioner, men tolkar det genom ett filter av separation och individualism som de själva inte släppt.

Osho var mycket kritisk mot människor som bara upprepar andliga fraser utan att själva ha erfarit eller förstått dem. Han menade att andlig förståelse inte kan läras genom papegojande. Att bara citera Buddha, Lao Tzu eller någon annan upplyst gör dig inte upplyst.

Osho använde bilden av en bandspelare: den kan spela upp ord perfekt, men den har ingen medvetenhet. Därför sa han att den som bara upprepar utan insikt ”förtjänar samma respekt som en bandspelare”, alltså ingen verklig respekt, eftersom det inte finns någon levd erfarenhet bakom orden.

När någon säger ”vi är havet, inte vågen” men sedan talar om individuella själar och mediumskap, så gör de just det Osho kritiserade: de upprepar en fras utan att förstå dess innebörd. Den verkliga insikten är att det inte finns någon separat själ som kan vandra. Allt är havet som tar form. Att hålla fast vid separation är att missa själva poängen.

Den som verkligen förstår metaforen om vågen och havet behöver inte längre hålla fast vid föreställningen om en separat själ eller en linjär resa genom olika liv. Insikten är att vi redan är helheten, dvs. havet som tar form i oändliga variationer. Att upprepa orden utan att leva dem är bara tomt eko, men att erfara dem i sitt innersta är att vakna till den sanning som zen och advaita pekar på: det finns ingen separation, bara det som är.

Gråeld
2

Visst är det så, som du skriver. 🙂
Frågan är varför är vi inte då mer självkritiska?.
Minns hur man diskuterade om ett medium. Hur besviken man var över att denne inte levererade, vad man hade förväntat sig utav.
Vad Sinnet vill höra, ana och känna är det viktigaste och det är man förnöjd av.
Några tankar som flög förbi.

Condor
3

#1:

Bra fråga. Jag tror att dom som är menade i mitt inlägg själva är vilseledda och utan erfarenheter. Men om man presenterar sig som andlig vägledare eller medium vill man ju inte blotta sig, varken för andra eller för sig själv. Då är det enklare att leva i en illusion, där man är grandios och presenterar sig som så.

Sen handlar det också om att tjäna pengar. Jag minns på tiden som jag lärde att lägga tarot. Då gick jag till andra tarot läggare och betalade för det, för att se hur dom arbetar, bara för att lära. De flesta hade inget tvivel på sig själva och deras tolkningar. Om jag sa att det där inte stämmer, verkade dom vara sura. 😄

Jag har ofta hört av andra att jag är så bra på att lägga tarot, att jag borde göra det professionellt. Men grejen är den, att jag aldrig kan vara säker på att jag har hittat den röda tråden som drar sig genom korten och vara säker på att det som jag säger stämmer. Skulle jag ta betalt för det, skulle jag känna ett visst tryck, att jag inte får ha fel och det är just det som inte känns bra och det skulle störa intuitionen.

Det finns en andlig marknad och den är okontrollerad. Vem som helst kan svamla om vad som helst på youtube eller erbjuda sina tjänster oavsett om de är kvalifierade för det eller inte. De som bara upprepar vad andra säger, utan att ha förståelse för det, är bara ute efter pengar och beundran. De är bra på att manipulera med vackra ord, men det är allt.

Men den andliga vägen kanske först börjar när man inte bara upprepar vackra ord, utan när man låter dem bli levd erfarenhet. När vi släpper illusionen av separation och ser oss själva som havet, då upphör behovet av att söka utanför oss. Då är vi redan hemma.

Gråeld
3

Jo, jag pratade som kund. Men skulle man själv försöka vara en andlig vägledare, så skulle det gå åt helsike. Man är för ärlig och man skulle inte alls må bra av det.

När man spelar på andras känslor, för oftast söker man sig dit av någon anledning. Så många gånger så är man själv så sårbar, det dessa säger tar man emot. På så sätt kan dessa sk. andliga vägledare säga och göra vad som helst.

Minns under en medium kurs hör dörren till rummet vi satt i öppnade sig på glänt. Allas blickar såg på dörren, och visst var det någon från andra sidan som öppnade dörren.
När jag senare gick ut, så passade jag på att titta mera noggrant på dörren. Dörren var av äldre typ, men låset var utbytt mot ett modernt lås. (Må vara att det gamla var trasigt eller nått). Det nya låsets kolv passade inte i hop med den andra dörren riktigt. Så dörren gick upp av sig självt.😄 Och detta plus någonting annat, insåg jag hur lurad och godtrogen man är. Men det är historia nu.🙃
😊

• Redigerat 2025-12-18 16:29 av Gråeld
Condor
2

#3:

Ja, sånt här lurendrejeri är ganska vanligt och vem som tror på det har byggt in ett filter som gör att världen tolkas genom filtret. På så vis kan allt vara en "övernaturlig påverkan", till och med en dörr som går upp pga att låset inte passade på dörren.

snowy00
3

Jag tänker att de som lever insikten av att vågen bara är ett med havet, inte behöver upprepa det hela tiden för andra. Det räcker med insikten…sen får resten gärna vila i tystnad…🙂

Condor
2

#5:

Men om man upprepar det, borde man åtminstone förstå innebörden. Om de inte ens ser att det är en motsägelsen till allt det andra som dom pratar om, avslöjar man att man inte har förstått ett ord vad upplysta säger.

snowy00
2

#6:

Jo, visst är det så.