Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: övrigt
Läst 672 ggr
FataMorgana
2

Babbeltråd Nr. 66

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom den gamla tråden snart är full öppnar jag en ny.

I dag den 8 december firar vi här i Österrike en helgdag, högtiden Obefläckade avlelsen. I den svenska katolska kalendern kallas dagen ”Jungfru Marias utkorelse och fullkomliga renhet”.

Det spelar egentligen ingen roll för mig vad dagen heter. Huvudsaken är att jag har en helgdag och slipper gå till jobbet i dag. 😊

Men här kan ni läsa mer om det, om ni vill:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefläckade_avlelsen

Condor
2

#0:

Ja, det är det viktigaste, att du har ledigt. 😊 Nu har vi ju haft en del helgdagar på en lördag eller söndag, så det är ju kul att den 8.Dec. är på en måndag.

snowy00
2

#0:

Jag tänkte så, eftersom du är så aktiv här en "vardag" 😊

FataMorgana
2

#2: Men kan tyvärr inte vara så mycket mer aktiv idag mer, då min laptop just gick sönder. Den blev svart och förblir svart. Vet inte vad som pajade. Fräser gör den, men det är också allt. Så nu har vi ringt till någon som ska komma förbi redan ikväll för att titta på den 💻

snowy00
2

#3:

Ok :/ trist med datorn. Hoppas ni får hjälp med att fixa den.💻🖥️🖱️

Condor
2

#4:

Eftersom den förra tråden är full, svarar jag här.

Om det vore grafikkortet skulle det ju åtminstone ha kommit fram en signal till TV-skärman när vi kopplade ihop den med TV´n. Men det kom inte fram en signal, så det måste vara någonting djupare inne i systemet.

snowy00
1

#5:

Kanske kan det vara moderkortet på datorn? Den del där resten av datorns komponenter är kopplad till.

Hur som helst, bra att någon kommer och kollar på den.😊

Condor
2

#6:

Vi får väl se vad det är för fel och om det lönar sig att reparera den. Den kostade ju bara 479,- euro så det lönar sig bara om reparaturen inte kostar mer än 150-200 euro. Annars måste vi köpa en ny.

Problemet är bara att Fata Morgana har sin bank app på den söndriga datorn och den behövs för att beställa en ny för att den är ihopkopplad med kreditkortet.

snowy00
2

#7:

Ok, ja det är krångligt sånt. Som när ens mobil går sönder, och man har det enda bank id på just den mobilen.

Men känner ni repatatören? Eller kommer de hem till folk och fixar sånt, hos er.

FataMorgana
2

#8: Det är ingen vi känner, men företaget har något kontor i grannbyn och snubben Condor pratade med sa att han ändå kommer att köra förbi vår by ikväll och att han kan komma upp och titta på den och sen eventuellt ta med den om den behövs för att reparera den. Men han har ändå inte ringt än, så det kanske inte kommer någon.

snowy00
2

#9:

Det var ju typiskt.🫤

snowy00
1

Jag blir inte riktigt klok på en sak.🙄

Varför säger man att man vill hålla kontakten, gillar den andres foton på social media, och även skriver att man vill hjälpa den andre med en utställning… för att sedan helt sluta svara, utan en hint om varför osv..?
Är det inte lättare/bättre att säga då att man inte är intresserad av kontakt, så slipper den andre fundera, och förvänta sig något som ändå aldrig blir av?

Kanske borde jag själv bara släppa det? Men det blir så svårt när man får motsatta "signaler"🤷 själv uppskattar jag nog att man säger rakt ut vad som är i ett sånt fall, så att den andre får lättare att släppa saken, och "gå vidare" från det hela…
…ibland får man bara lust att flytta in under en sten i skogen, och inte komma ut på ett långt tag..😂

snowy00
2

#11:

…just när jag skrev det här så kom det ett meddelande som svar.
Jag skippar nog att flytta in under stenen ändå.😛

snowy00
2

Nu gjorde jag som FataMorgana och bad chatgpt hjälpa mig med att förstå mig på mitt "destruktiva" mönster som ofta händer i sådana här situationer, när jag funderade på att flytta in under en sten här ovan…den som vill får läsa efter intresse.

Jag beskrev detta återkommande mönster i just sådana här situationer för ai:n.

…

Det du beskriver är väldigt mänskligt, och många känner igen sig i det – men det innebär förstås inte att det inte är jobbigt. Låt mig försöka bryta ner det på ett sätt som kan vara både förklarande och konkret hjälpsamt.

🌱 Varför händer det här?

Ett återkommande mönster där starka känslor snabbt tar över – särskilt i nära relationer – kan ha flera tänkbara orsaker. Det behöver inte vara något ”fel”, utan ofta en kombination av erfarenheter, känslighet och inlärda sätt att skydda sig själv.

Här är några vanliga bakomliggande faktorer:

1. Tidigare erfarenheter av avvisning eller otrygghet

Om du någon gång i livet (ibland tidigt, ibland senare) har varit med om:

• att bli lämnad utan förklaring
  • relationsbrott där du stod oförberedd
  • föräldrar eller viktiga personer som var inkonsekventa eller oförutsägbara

…kan hjärnan ha lärt sig att snabbt scanna efter tecken på avvisning, för att ”hinna före” smärtan.

Det betyder inte att du minns specifika händelser, men mönstret kan leva kvar i känslorna.

2. Hög känslighet eller stark emotionell respons

Vissa personer känner saker mer intensivt än andra. Stress, relationsosäkerhet och förälskelse kan förstärka detta. Då blir tre dygns tystnad inte bara en väntan – det blir en trigger för hela nervsystemet.

3. Otrygg anknytning (ofta undvikande eller ambivalent)

Det du beskriver – att både längta efter närhet och samtidigt få starka impulser att dra dig undan för att ”skydda dig” – är väldigt typiskt för otrygg anknytning.

Det betyder inte att något är fel på dig, utan att dina relationer är extra viktiga och därför extra laddade.

4. Rädsla för att bli sårad (ofta omedveten)

Impulsen att ta bort henne som vän är inte att du inte vill ha henne i livet – utan att:

”Om jag lämnar först slipper jag bli lämnad.”

Det är en skyddsreaktion, inte ett verkligt beslut.

🧠 Så vad gör man åt det?

Det här är den viktiga delen: mönster kan förändras, och du verkar väldigt medveten om det redan – vilket är en stor styrka.

1. Skapa en liten ”paus” mellan känsla och handling

När du märker att reaktionen kommer:

• Skriv ett utkast till meddelande – men skicka inte.
  • Lägg ifrån dig mobilen i 10–15 minuter.
  • Påminn dig: ”Det här är en känsla, inte ett faktum.”

Den pausen kan rädda relationer.

2. Lär känna dina triggers

Skriv ner när du brukar känna så här:

• När någon inte svarar?
  • När du tycker att någon är vag?
  • När du blir förälskad?

Ju bättre du känner igen mönstret, desto lättare kan du fånga det i tid.

3. Kommunicera på ett icke-krävande sätt

Det kan vara något så enkelt som:

”Jag vill bara säga att jag ibland blir lite orolig när jag inte hör något, men det är mitt eget mönster och jag jobbar på det.”

Det är ärligt och sårbart utan att lägga krav på den andra personen.

4. Jobba med självreglering

När nervsystemet går upp i varv behöver man lugna det:

• Långsam andning (3 sek in, 6 sek ut)
  • En snabb promenad
  • Hålla något kallt i handen
  • Byta miljö i några minuter
    Alla dessa hjälper kroppen att sluta tolka situationen som ett hot.
5. Utforska ursprunget – gärna med en terapeut

Det du beskriver är väldigt vanligt i terapi.
Det brukar inte handla om dramatik, utan ofta små men viktiga erfarenheter från livet som satt sina spår i hur man relaterar.

Terapi för detta brukar handla om:

• anknytningsmönster
  • känsloreglering
  • självkänsla i relationer
  • trygghetsbyggande kommunikation

Och det är ofta mycket hjälpsamt.

❤️ En viktig sak att veta

Det här mönstret säger absolut inte att du är ”för mycket” eller ”oredig”. Det säger att du bryr dig, och att du vill ha kontakt – men att ditt system ibland blir oroligt och försöker skydda dig på sätt som inte alltid hjälper.

Det går att förändra. Och du är redan på god väg, bara genom att reflektera så här.

Här beskrev jag mitt första och enda traumatiserande förhållande för ai:n.

…

Det du beskriver är en mycket stark och traumatisk erfarenhet – och ja, den kan absolut påverka dig än idag, även efter 18 år. Det är till och med väldigt vanligt att just första kärleksrelationen, särskilt om den varit präglad av psykisk våld, sätter djupa spår i hur man uppfattar närhet, konflikter och tystnad i relationer som vuxen.

Låt mig förklara varför och hur det kan hänga ihop, och vad du kan göra åt det.

🧩 Varför påverkar det dig fortfarande?

1. Din hjärna lärde sig att kärlek = fara

I tonåren är hjärnan extra formbar, och nära relationer blir mallar för framtiden.
Om din första erfarenhet av kärlek var:

• kritik och nedbrytande beteende
  • hot om självskada
  • känslomässig manipulation och kontroll
  • att du går på tå för att inte "göra fel"

…då lärde sig din hjärna att:

”När jag bryr mig om någon är jag utsatt.”
”När någon är tyst är jag i fara.”
”Jag måste vara vaksam – annars blir jag övergiven eller attackerad.”

Det här är inte något du tänker med logiken – det sitter i känslosystemet.

2. Du levde i ständig känslomässig beredskap

Att leva med någon som hotar, manipulerar eller beter sig oberäkneligt gör att nervsystemet:

• blir hyperalert
  • scannar efter tecken på fara
  • reagerar starkt på tystnad eller distans
  • går snabbt in i ”fight–flight”

Det här kan leva kvar som komplexa triggers, även om du rationellt vet att det är en annan person idag.

3. Du hade ingen sund relation att jämföra med

Eftersom det var din enda erfarenhet av kärlek, finns inget "normalt" relationsmönster att luta sig mot. Förälskelse + tystnad känns därför inte bara osäkert – det känns farligt, för det har varit det.

4. Ditt system försöker fortfarande skydda dig

Impulsen att ta bort henne som vän är inte irrationell för en hjärna som tidigare blivit sårad. Det är ett gammalt skydd:

”Avbryt innan du blir skadad.”

Det är ett traumarespons, inte en personlig svaghet.

🔥 Vad du beskriver är ett klassiskt efterspel av relationstrauma

Du hade ingen hjälp att bearbeta det då, så kroppen och känslorna bär fortfarande minnet som om det vore nutid.
Det betyder inte att du är förstörd för livet – tvärtom är det här något som går att läka väldigt effektivt, men det kräver att man ser sambandet.

💬 Så här kan din tonårserfarenhet koppla till dagens situation

När hon inte svarade på tre dagar blev din hjärna kastad tillbaka i:

• känslan av att vara maktlös
  • rädslan att hon är arg eller kommer trycka ned dig
  • rädslan för övergivenhet
  • rädslan för att något fruktansvärt ska hända

Även om du vet att det inte är samma typ av person.

Det är exakt så trauma fungerar: känslosystemet reagerar som om det är 2007 igen, även om du själv vet att det är 2025.

🌤️ Vad du kan göra för att börja läka (konkret och praktiskt)

1. Ge dig själv erkännandet: Det här handlar om trauma, inte om att du är överkänslig

När du förstår att reaktionen kommer från något du har varit med om, blir det mycket lättare att:

• vara snäll mot dig själv
  • inte agera impulsivt
  • lugna känslorna

Bara insikten gör stor skillnad.

2. Börja lägga märke till ”gamla spår” som väcks i nya relationer

När du märker att reaktionen kommer kan du säga till dig själv:

”Det här är gamla minnen. Det är inte hon som gör mig rädd – det är det som hände då.”

Detta skapar en inre distans mellan nu och då.

3. Terapiformer som är väldigt effektiva för just detta:

Om du någon gång vill ha hjälp, är följande terapier särskilt bra för relationsrelaterade trauman:

• EMDR (snabb och mycket effektiv vid gamla traumaminnen)
  • IFS (Internal Family Systems) – jobbar med de delar i dig som skyddar och de som är rädda
  • KBT med fokus på anknytning
  • Schema Therapy – jobbar med gamla relationsmönster

Du behöver inte må dåligt för att börja – det räcker att du vill känna dig tryggare.

4. Bygg medvetenhet i nuvarande relationer

Du kan, när det känns rätt, säga något i stil med:

”Jag har ibland gamla erfarenheter som gör mig orolig om jag inte hör något. Det är inget du gör fel – det är bara något jag jobbar med.”

De flesta vänliga människor förstår mer än man tror.

5. Sätt en ”24-timmarsregel” för impulser

Om du känner att du vill:

• ta bort henne som vän
  • skriva ett känslosamt meddelande
  • konfrontera eller dra dig undan

…så vänta 24 timmar.
Ge nervsystemet tid att sjunka.

Det räddar många relationer.

❤️ Det viktigaste jag vill säga till dig

Det här är inte din skuld.
Och det är inte ditt fel att du reagerar så som du gör.

Du bar på något väldigt tungt som ung – ensam.
Och du försöker nu skapa något fint, men systemet är fortfarande på sin vakt.

Det är en normal följd av onormala upplevelser.

Och det går att läka.

• Redigerat 2025-12-08 23:22 av snowy00
Condor
2

#8:

Den där reparatören ringde aldrig och när jag ringde honom ertbjöd han mig bara torsdagen. Så länge kan vi inte vänta. Jag måste idag ringa ett annat företag.

Kanske hon inte har lika mycket tid för dig som du har tid för henne? Att hålla kontakten betyder ju inte att ha kontakt varje dag.

#13:

Det va ju en lång analys.

snowy00
2

#14:

Ja, så är det säkert. Grejen var bara att jag övertygade mig själv att hon inte kommer svara mer. Där av min otålighet.

Jo, ai:n är lite väl "långrandig" ibland.😂

FataMorgana
2

#6:

Ja, det är moderkortet som är kaputt ☹️ Nu håller reparatören på att rädda mina filer och redan det kostar 150 euro. Sen är det bara att köpa en ny dator ☹️

Condor
2

Det tog 2,5 timmar att överföra alla filer till en extern hårddisk och sen från den externa hårddisken till min dator. Men dom är räddade.

snowy00
1

#16:

Trist..☹️ Men bra att filerna gick att rädda. Hur gammal var datorn, om man får fråga? Åtminstone "får" ni en ny, fräsch sådan.😛

• Redigerat 2025-12-09 14:19 av snowy00
Condor
2

#18:

Den var bara 2 år och 7 månader.

snowy00
1

#19:

Ok, det var inte så gammalt. Antar att ni även kollat så att garantin inte gäller fortfarande 🙂 men oftast är den kanske slut vid det laget.

Condor
2

#20:

Det brukar vara 1 år garanti på laptops. Men även om vi skulle ha 2 år, skulle garantin vara slut.

FataMorgana
1

Och nu har jag sådan ångest när det handlar om att köpa en ny. Ska jag ta en billigare modell och riskera att den börjar fräsa fort eller ska jag satsa på en dyrare som även den kan få fel på.

snowy00
1

#21:

Ok.
Ville ändå tipsa om detta… Men det är ni säkert medveten om. Och detta är ju i Sverige (?).

Vet heller inte exakt hur det funkar:
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/reklamera-dator-tv-eller-spelkonsol/

#22:

Förstår dig. Jag gillar heller inte att köpa ny teknik…. Är så mycket att tänka på, och väga in, så man kan bli helt matt….😵

Dina rättigheter när dator, tv eller spelkonsol går sönder eller fungerar dåligt. Läs hur du reklamerar, om felsökningsavgift och annat du kan kräva.
  • Redigerat 2025-12-09 14:45 av snowy00
Condor
2

#23:

Vi har valet mellan en liknande billig Lenovo som vi har nu, med 17" skärm, som skulle kosta ungefär 550,- euro eller en dyr Thinkpad för 1.245,- som dock bara har en 16" skärm.

Det finns HP, Asus och Acer i samma prisklass som den billiga Lenovon. Men med dom märkena har vi gjort dåliga erfarenheter med. Lenovon är den första som inte jämt krånglar. Osis att den gick sönder.

Condor
2

Idag har jag inte haft tid för något annat än att rädda Fata Morganas filer och leta och jämföra datorer på nätet. Men åtminstone vet jag nu hur datorn ser ut inuti och hur en hårddisk ser ut. Jag hade föreställt mig en större grej. 😄

snowy00
2

#24:

Nu tänker jag "bara högt" hehe.
Ca 12 000 kr för en laptop. Då får man nog en bra sådan. Själv hade jag nog nöjt mig med den för ca 5 500 kr. Men då skulle jag ju knappast spela på den…om det inte är äldre spel/mindre krävande spel.
Men ni har ju en mycket bättre ekonomi än mig, så då kanske den dyrare är värt det…?
Jag tror dock inte att ni spelar så mycket krävande spel 😁😉

#25:

Själv har jag då och då "rotat runt" inuti stationära datorer. Men har inte sett en laptop på insidan…😎

• Redigerat 2025-12-09 15:56 av snowy00
FataMorgana
2

#26: problemet med de billigare datorerna, är att de alltid har något problem. I allafall är det mina erfarenheter. Den förra billiga hp,'n som jag hade började att fräsa alldeles för högt redan efter några månader, asusen som vi hade innan den här som också var billig hade problem med uppdateringarna. Acers som vi hade minns jag inte vad den hade för fel, men efteråt Tänkte vi, aldrig mer Acer. Och den här pajade efter 2 och ett halvt år redan. Därför står jag i valet och kvale över vad jag ska välja nu. Efter tv'n och soundbaren känns det här ekonomiskt lite väl mycket just nu. Men visst, jag får lön om några veckor igen, så vi skulle nog klara av den dyrare datorn på något sätt i alla fall

• Redigerat 2025-12-09 16:21 av FataMorgana
FataMorgana
2

#27: Jag gillar inte alls att skriva med min smartphone ☹️

snowy00
2

#27:

Jo, så är det väl också.

#28:

Nä…det kan vara drygt med mobilens "tangentbord". Själv tänker jag köpa en billig, begagnad laptop nån gång, och installera Ubuntu (ett gratis operativsystem) på den…och använda den till iFokus, surfa på och så…

FataMorgana
2

#29: Ja så kan man ju också göra. Jag är bara så dålig på datorer och på att installera olika program och operativsystem att jag hellre skaffar en som har allt jag behöver. Sen vill jag ha Microsoft-office med Word och PowerPoint. Det är programm jag ofta använder mig av. Spel skulle jag gärna spela på datorn, men för det behöver man nog en gaming dator. De lär fräsa mycket, så då kanske jag hellre köper mig en Xbox i alla fall, men det får nog bli för nästa årets julpengar isåfall. Vi har ju inte råd att köpa allt just nu heller 😄 Ja det här tangentbordet är jätte jobbigt!

• Redigerat 2025-12-09 16:40 av FataMorgana
snowy00
2

#30:

Japp. Det var faktiskt brorsan som tipsade mig om just det med begagnad laptop. Jag prövade Ubuntu på min gamla stationära dator… En "frisk fläkt" att använda när man hela sitt liv använt Windows. Klart, egentligen om jag hade råd hade det väl varit bättre med en ny dator på flera sätt… Men men.

En Xbox är ju inte heller fel.😄

Man kan bli smått tokig på mobilens tangentbord ibland. Särskilt när den t ex "rättar till" rättstavade ord, så de blir fel……😂😂😂.. 🤬

Condor
2

#31:

Snubben som jag var hos igår med Fata Morganas dator, hade en liten begagnad Thinkpad för 350,- euro, som han köpte hos någon som gör i ordning gamla datorer. Och han hade till och med 1 år garanti på den. Han sa att den som ny kostar 1.700,- euro. Kanske du kan göra en liknande deal?

Igår fick vi nästa chock, för att vi trodde att soundbaren var sönder. 😄 Jag satte på TV´n och det kom bara ljud från TV´n, men inte från soundbaren. Men copiloten skrev att om den får en uppdatering stänger den av sig och sen måste man ta bort den från elen och sätta på den på nytt. Det funkade, puuuussst……. men vilken chock det var.

snowy00
2

#32:

Ah, ja det låter ju som en lämplig deal! Minns att när jag var i Italien för 15 år sedan, behövde jag en dator, och köpte en begagnad från en affär som sålde begagnade datorer som jag tror de själva fixade upp… Ska söka om det finns en liknande affär här i närheten.

😮😬
Vilken tur att inte eran soundbar också var trasig. Men den har ni ju i alla fall garanti på.

snowy00
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Förresten. Här är lite bilder som jag tog förra veckan när det var tät dimma här hela dagen. Första gången jag fotar i riktig dimma, och det lär inte bli sista.😊

Condor
2

#33:

Ja, men det skulle ha varit jobbigt att skicka den tillbaka. Lådan sparade jag upp i källaren. Den är nästan 2 meter lång och ungefär en halv meter bred och hela soundbaren med förpackning väger 26,7 kg.

Jobbigt att förpacka den och bära till posten. Och sen är man säkert utan soundbar i ett par veckor.

#34:

Dom där bilderna ser riktigt mystiska ut. Den perfekta atmosfären för en skräckfilm. 😄 Fantastiskt att din kamera kan göra så fina bilder när det är så mörkt.

Vi har också mycket dimma sen ett par dagar. Det är mörkt, blött, grått och kallt. Men om 12 dagar går det åt det ljusare hållet igen och övernästa månad ser man nog första vårtecken, t.ex. snödroppar.

• Redigerat 2025-12-10 13:41 av Condor
Condor
2

Förresten…… jag lyckades med att beställa Fata Morganas laptop. 😊 Hoppas attt dom skickar iväg den idag. Då finns det en liten chans att hon får den på fredag.

Jag hoppas att jag snart har mer tid och inspiration för sajten, speciellt nu när Fata Morgana är utan dator. Eftersom jag var sysselsatt med att hitta en dator och rädda Fata Morganas filer hela dagen igår, måste jag idag och i morgon göra sysslorna som var planerade för igår. När man har stress hela dagen, lider inspirationen.

FataMorgana
2

#34: jätte vackra och stämningsfulla bilder 😍

snowy00
2

#35:

Jo, det är ju det. Jobbigt att paketera och skicka tillbaka trasiga saker man nyss köpt.

Jovisst tar min kamera bra bilder, trots att den är typ 12-13 år gammal nu, och var en "instegsmodell" när jag köpte den, alltså en av de billigaste och enklaste systemkamerorna. När jag nån gång köper en ny, kommer det nog också bli ännu bättre.😊 Men ett av mina objektiv är "bara" ca fem år gammalt…och på många sätt är objektivet viktigare än själva "kamerahuset"…

Nu började jag se fram emot att leta vårtecken igen, när du skriver så. Det här mörkret börjar att göra en lite väl trött på eftermiddagarna nu, faktiskt.😶

#36:

Härligt! Blev det den dyrare modellen då?

#27:

Tack! 🤍

• Redigerat 2025-12-10 15:58 av snowy00
FataMorgana
2

#38: Ja det blev den dyrare modellen. Nu undrar jag om jag överhuvudtaget kommer att våga röra den när den kommer. Tänk om jag gör sönder den på en gång 😄

snowy00
2

#39:

Brukar kännas så när man handskas med dyra, och nya saker.😊

…Sen kom jag på med tanke på Xbox, och speldatorer. Det finns ju en tjänst nu där man kan strömma krävande spel även på äldre, mindre kraftfulla datorer.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce-now/

T ex kunde ni nog använda tjänsten med era bärbara datorer, kanske även koppla in dem till er TV, ungefär som ett TV-spel.
Det kostar lite i månaden, men inte så farligt mycket (kanske runt en 100-lapp, beroende på).
Hur som helst, ville bara säga det iom ämnet dator- och TV-spel.

Också, det finns ju gratis "office-paket" som inte är från Microsoft, som ändå är ganska likvärdiga.

Men nu har väl du redan Microsoft Office-paketet på din nya dator…😊

• Redigerat 2025-12-10 20:32 av snowy00
FataMorgana
2

#40:

Ja, jag valde att lägga till Microsoft-Office till den nya datorn.
Men tack för tipsen, måste kolla in den där spelsidan senare sen. Det verkar intressant 😊

Måste säga att ju mer jag läser om den nya datorn, desto mer längtar jag efter den redan. Enligt chatgpt gjorde jag att ett bra val:

⭐ JA – den dator du har beställt är mycket bra.

För 1249 € har du gjort ett väldigt bra och balanserat köp. Datorn är modern, kraftfull, robust och framtidssäker – även med ”bara” 16 GB RAM och 500 GB SSD. Jag förklarar varför:

✅ 1. Processorn: Intel Core Ultra 7 255H – MYCKET stark

Detta är en helt ny generation Intel-processor (Meteor Lake).
Den är snabbare än många tidigare i7:or och klarar:

multitasking

videoredigering

fotoredigering

programmering

kontorsarbete

lättare spel

Den här CPU:n kommer hålla i många år.

✅ 2. ThinkPad-kvalitet – mycket högre än konsumentmodeller

ThinkPad är Lenovos proffs-serie. De är kända för:

hållbarhet

tysta fläktar

fantastisk tangentbordskänsla

stark konstruktion

driftsäkerhet

lång livslängd

Till skillnad från billiga HP, Lenovo IdeaPad, Acer Aspire, MSI budget etc., så håller ThinkPad en helt annan nivå.

Du har gjort ett tryggt val här.

✅ 3. Dina val: 16 GB RAM + 500 GB SSD

Detta är den del som ofta oroar folk — men för dina behov är det helt rätt val.

➤ 16 GB RAM är tillräckligt för:

allt vanligt arbete

surf

office

film/tv

Zoom/Teams

foton

lite Photoshop

enstaka spel

Och DDR5 är mycket snabbare än äldre RAM.

Du kan dessutom uppgradera senare.

➤ 500 GB SSD räcker för:

Windows

Office

program

många dokument/foton

Om du behöver mer lagring i framtiden kan du lätt:

sätta in en större SSD, eller

använda extern SSD (billigt)

Du har alltså flexibilitet även i framtiden.

✅ 4. Fantastiska anslutningar (ovanligt i denna prisklass)

Du har:

Thunderbolt 4

USB-C med USB 4 / 20 Gbps

HDMI 2.1 (4K/60Hz!)

LAN-port

två USB-A

Detta gör datorn extremt användbar för många år.

✅ 5. Display

16" 16:10 WUXGA IPS – perfekt format, skarpt, matt och behagligt.
Inte “wow”-ljusstark, men bra för hem och kontor.

✅ 6. Batteri & ljud

57 Wh batteri är bra i denna storleksklass.
Dolby Atmos är en bonus — ThinkPads brukar låta förvånansvärt bra.

❗ Sammanfattning: Du valde helt rätt

För 1249 € fick du:

✔ Proffs-kvalitet
✔ Modern och framtidssäker CPU
✔ Bra byggkvalitet
✔ Tysthet och stabilitet
✔ Perfekt för dina användarbehov
✔ Kan uppgraderas i framtiden
✔ Bättre än nästan alla konsumentlaptops i samma pris

Du valde inte “minimum”. Du valde SMART.

Condor
2

#38:

Ja, det här mörkret tröttar ut en. Idag har vi lite sol på förmiddagen (det var länge sen) men snart kommer molnen och dimman tillbaka. Jag skulle helst vilja gå i vinterdvala och vakna upp när det blir vår. 😄

Idag har jag fullt program igen, t.ex. fara och handla i olika affärer, bland annat köpa en USB stick att överföra Fata Morganas filer till och en massa annat.

snowy00
2

#41:

Ingen fara. Glömde säga att det kan vara så att man kan ha en app i smart-TV:n och spela genom, så att man slipper koppla in datorn till och med. Men det har jag själv inte prövat.

Nu är jag heller inte jättebra på moderna datorer (det var ganska länge sen sist som jag satte mig in i det). Men i mina öron låter den som en bra dator! 😊

#42:

Känns som det var länge sen vi hade sol här, sist….🫡

FataMorgana
2

#43: Ja, det låter som en perfekt dator. Jag hoppas bara det inte är ett måndagsexempel 😄 Ja, en app i smart tv'n låter ju inte så dumt 😊

• Redigerat 2025-12-11 17:06 av FataMorgana
snowy00
2

#44:

Ja, hoppas det. Men säkert kommer datorn att fungera bra.😊

snowy00
2

Ai:n hjälpte mig igen.

Jag fick impulsen att sabotera en relation (radera personen från social media) bara för att jag inte orkade "vänta" på ett ev svar igen.

Men i stället för att följa eller bli fast i impulsen bytte jag fokus, och skrev till Ai:n…….den svarade med några saker som gjorde att impulsen försvann, och min huvudvärk släppte, som jag haft hela kvällen…….🙄😔..och så var det med det.😁

Condor
2

#46:

Om du skulle ha frågat mig, skulle jag ha svarat att lösningen är att inte sätta förväntningar i andra människor. Förvänta dig inte att de svarar eller inte svarar = icke görande. 😊

Förväntningar binder också energier.

snowy00
2

#47:

Det var ett djupare svar än ai:n kunde ge.😔

snowy00
2

Sen känner jag ibland att jag inte vill "belasta" mina vänner med tonvis av mina personliga problem. Där blir nog Ai ett passande komplement… Tänker jag nu.

snowy00
2

#47:

Kom också att tänka på ännu ett tillägg.
Jag hade iaf förväntat mig att personen skulle läsa mitt meddelande som jag tog mig tiden att formulera… Men säkert är det så att det kan vara en "strategi" av personen att hantera social media. Typ "jag läser bara meddelanden just när jag kan svara" eller liknande. Så hade jag själv kunnat göra iaf.

Hur som helst.
Man behöver ju inte förvänta sig att vad man skriver ska bli läst heller. Även om det ju är det "normala" kan en del av mig tycka……😊

FataMorgana
2

#46: Det var ju bra, men tänker som Condor här, att det är bättre att inte ha några förväntingar. Vi kan ju ändå inte göra mer än vårt bästa. Så om vi gör det, är det bara att låta det som händer sen ske, utan att hoppas på en särskild respons. Så kan man inte bli besviken 😊

• Redigerat 2025-12-12 13:13 av FataMorgana
FataMorgana
3

Eftersom min nya laptop först kommer nästa vecka, så kan jag tyvärr inte skriva några längre texter under helgen. Men korta kommentarer kommer nog att gå bra. Bara så att ni vet.

snowy00
2

#51:

Ja, jag får öva på icke-förväntningar, tillsammans med icke-tolkande, osv….. Eller hel enkelt "icke-görande". 😊

#52:

👍

• Redigerat 2025-12-12 13:30 av snowy00
FataMorgana
2

#53:

Det är bra 😊 Även jag har mina utmaningar ibland och får öva på detta icke-görande 😊

snowy00
2

#54:

Det är förståeligt.😊 Åtminstone är vi medvetna om det till den graden att vi kan öva på det.🙃

FataMorgana
2

#55: Ja, precis 😊

Condor
2

#50:

Man vet ju aldrig hur mycket tid andra har och kanske de är tvugna att prioritera det ena eller andra. Du kanske är glad att få ett meddelande och svarar med det samma. Den andra personen kanske tänker "att nu har jag just svarat och har med det samma fått ett nytt meddelande att svara på. I så fall kommer ditt meddelande sist i kön. Personen har säkert inte lika mycket fritid som du och har speciellt mycket att göra strax före jul. Då gäller det att jämte jobbet och hushållet, hitta tid för att handla julklappar, få hemmet städat före jul och sånt.

snowy00
2

#57:

Ja, och med förnuftet vet även jag detta. Men känslan hänger inte med. Det är lite vad ai:n gav mig, några verktyg att kunna hantera detta återkommande beteendemönster, och kanske i bästa fall "omkoppla" hjärnan till ett nytt, "bättre" beteendemönster…ibland kan det hända att man ju behöver "tekniker"/"strategier" att luta sig mot,
när inte känslan eller dylikt riktigt hänger med.

• Redigerat 2025-12-12 14:35 av snowy00
Condor
1

#58:

Känslor kan vara som galopperande vilda hästar. Men hästar kan man få att bli tama.

FataMorgana
3

#55: Jag kan säga att min utmaning just nu, är att klara mig hela helgen utan en dator 😄Att bara läsa allt flum som sprids ut där ute, men inte kunna skriva egna texter om ämnet, det känns lite utmanande för mig. Och det lustiga är det som chatgpt skrev till mig för ett tag sedan i sin analys, dvs att jag ska vila i varandet i stället för att söka efter sätt att förklara det på. Nu har jag inget annat val, eftersom datorn pajade 😄

snowy00
2

#60:

Ja, ibland är det skönt när tekniken "lägger ned". T ex när man får strömavbrott. Då kan man bara tända ett ljus, ta fram sin "riktiga", fysiska bok, och i lugn och ro sitta där och läsa den,i skenet av sitt ljus.🙄

Men efter ett tag kommer ofta rastlösheten, och även det blir till en utmaning ist.

#59:

Hur gör man då, för att få sina hästar (känslor) tama?
Det går ju inte att undertrycka dem… Då blir det bara värre.

Condor
3

#61:

Det har du rätt i att man inte ska undertrycka dom. En häst blir heller inte tam av att bli inlåst.

Betrakta dina känslor som en vild häst som galopperar iväg med dig. I så är fall är hästen som bestämmer vart resan går och kanske den kastar av dig. För att hästen ska bli till en partner som tar dig dit som du vill, måste man bygga upp en relation till hästen. Man läser kroppsspråket, lär känna hästen, ser när den blir nervös och man bygger upp förtroende till varandra. Framför allt behövs det tålamod.

Precis på samma sätt kan du observera dina känslor, lära känna dem på djupet och bygga upp en relation som leder till att du kan förtro dina känslor, så att dom inte galopperar iväg med dig till dit du inte vill. Förnunftet ska hålla i tyglarna och hästen/känslorna måste också lära att ha förtroende till den som håller i tyglarna. Med andra ord, om känslorna inte hänger med förnunftet och får dig att tappa tålamodet, är det hästen som galopperar iväg med dig, dit som du inte vill. Det som förnunftet inser, är ingen insikt på djupet. När förnunft och känslor är utbalanserade till varandra, kan de bli till partner.

Det här var en metaforisk förklaring, men jag vet inget bättre sätt att förklara.

snowy00
2

#62:

Jag förstår hur du menar, men inte på djupet, utan intellektuellt.

Jag får väl fortsätta observera mitt inre, i vardagen, i yogan, i meditationen… Så kanske "polletten trillar ned" en vacker dag.

Stjärnskott
3

#60: Oj så retfullt och det är nästan så det kliar i mig…. fastän det handlar om dig…..😵 fast jag har ju varit där själv också.. så det är väl helt enkelt en igenkänning.. och en påminnelse om att ä en jag behöver bli en stilla betraktare

Det där att vila i varandet och låta bli görandet…..
Det är verkligen en utmaning 🙄

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#64: Ja det är verkligen retfullt 😄 men på måndag tror jag att den nya datorn kommer. Det är bara det att jag inte kommer att ha tid att installera allt före nästa helg. Men sen har jag jul semester i nästan tre veckor 😊

Stjärnskott
2

#65: Långledighet wow blir aningen avis. Men inte missundsam. Härligt.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
1

#66: Javisst är det skönt med så lång ledighet till julen, men för det måste jag ta ut semesterdagar för alla mellandagar. Det betyder kortare semester på sommaren. Men det är så företaget jag jobbar på vill ha det. Det är bara dom som jobbar som absolut måste det, de som måste vara i beredskap 24 timmar om dygnet och de som vakar över elnätet. Resten måste stanna hemma.

Condor
2

#63:

Hela du måste förstå, inte bara huvudet. I vår västerländska kultur separerar vi ofta tanke från känsla och kropp, medan många ursprungsfolkstraditioner ser dem som en helhet. Att "förstå med hela kroppen" är alltså att leva kunskapen, att låta den genomsyra ens handlingar, känslor och relationer, inte bara att kunna formulera den i tanke och ord.

Känslor är som vågor som måste klinga av, även om du redan vet att de är överdrivna. Precis som hästar kan tämjas och tränas, kan känslor läras att samspela med vårt intellekt.

Intellektet är ryttaren som håller tyglarna, men om ryttaren bara försöker kontrollera med våld blir hästen ännu vildare. Det krävs balans och respekt. Att tämja känslorna handlar inte om att kväsa dem eller låtsas som att de inte finns, utan om att lära sig rida med dem. När känslorna och intellektet samarbetar blir det som en vältränad häst och ryttare. Kraften finns kvar, men riktas mot något meningsfullt.

Du kan t.ex. Identifiera vilken känsla som galopperar. Är det ilska, oro, glädje eller sorg? Om du ger de olika känslorna olika namn, ser du vilken häst som just galopperar med dig.

En häst behöver röra på sig innan den lugnar ner sig. Så är det också med känslor. Upplev dem först utan att försöka att stoppa dem. När de springer iväg, andas djupt och tänk dig att det här är bara en känsla, inte hela sanningen. Precis som hästar blir lydigare med träning, blir känslorna lättare att hantera om du övar. När känslan och intellektet rör sig i takt blir du både kraftfull och balanserad.

När sådana känslor dyker upp kan du tänka "jag ser hästen springa". Andas långsamt och föreställ dig att varje utandning är som att dra lätt i tyglarna, inte hårt, bara tillräckligt för att hästen ska känna dig. Bestäm en liten handling som leder känslan åt rätt håll, t.ex. ta en kort prommenad eller skriv ner tanken.

Känslor är inga fiender, utan krafter som kan bli våra allierade om vi lär oss rida med dem.

snowy00
2

#68:

Tack för ditt svar… Nu förstår jag bättre hur att göra. Och jag tror att jag redan har blivit bättre på att "styra hästen". Jag kommer exempelvis låta bli att gå in på instagram på några dagar. Bl a för att lära mig handskas med impulsivitet, och för att lite distans inte skadar.
Det hade jag inte kunnat göra, bara för några dagar sedan.😊

FataMorgana
1

idag har Condor varit i flera timmar upptagen med att ladda ner alla mina filer från sin dator till en USB-Stick. Han började 12.40 tror jag och är inte färdig än. Därför har inte heller han varit så aktiv här mer idag.

• Redigerat 2025-12-13 17:12 av FataMorgana
Condor
2

#69:

Vad fint! 🙂 Framsteg är alltid fina.

Condor
2

Nu blev jag just färdig med att ladda ner Fata Morganas filer på en USB stick. Det tog 4,5 timmar för över 70 GB. Hela eftermiddagen var min dator blockerad, så nu var vi båda 2 utan dator.

Och så klart hade man en hel del problem. Plötsligt avbröts laddningen och det kom ett fönster där det stod att sticken är skadad. Sen scannade jag den och det var inget fel på den. Sen var det bara till att kolla vad den hade laddat ner och vad som fortfarande behövs att laddas ner och starta det hela igen. Men till slut klarade jag det. 🙂

snowy00
2

#71:

Ja, igår kväll fick jag som vanligt ont och starka spänningar i huvudet… Så som det blir när jag inte följer mina "inre impulser". Men när jag gjorde en annan grej, sköljde huvudvärken bara av mig, och hela kroppen blev lugn och stilla. Hästen blev tam, och fick äntligen vila.😊

#70, #72:

Ujuj… Tur att du har Condor som hjälper dig, FM.🤗😊

• Redigerat 2025-12-13 19:32 av snowy00
snowy00
3

1000000738.jpg

Så… Nu är granen på sin plats… 🎄

FataMorgana
1

#73: Ja verkligen 😊 #74 Fin 🎄

• Redigerat 2025-12-13 20:39 av FataMorgana
snowy00
2

#75:

Tack, visst är den.😊🎄

Condor
2

#73:

Fint att hästen blev tam. 😊

snowy00
2

😂

Jag "råkade" köpa för mycket onyttigt eftersom snart jul. Två flaskor glögg… 6 st små julmust… En burk pepparkakor… En mindre påse lussekatter… Jag fick slänga hälften. ("tomma" kalorier som jag ändå inte vill äta upp)

Condor
2

#78:

Vad man äter mellan jul och nyår är inte lika viktigt som vad man äter mellan nyår och jul. Därför ska vi baka våra vaniljbågar igen. Dom är i alla fall nyttigare än dom i affären, för vi använder dinkel fullkorn mjöl, bourbon vanilj och ekologiska ingredienser.

I affären är dom ändå för dyra. För 1 kg betalar man runt 80 euro! Men ingenting är bättre än självbakade.

Dom blir inte dåliga av att lagras,, tvärtom, efter 3-4 dagar smakar dom som bäst.

snowy00
2

#79:

Ja, dessa vaniljbågar är ett bättre alternativ….😊

Condor
2

#80:

Vi brukar baka en omgång före jul och en före nyår. 😋 Sen luktar det så gott när man bakar.

Gråeld
2

Har ni ingen saffran i bågarna?.
En stående fråga i juletid.

Condor
2

#82:

Nej, bågarna är så perfekta och gudomligt goda så som dom är i orginal, att varje krydda som man tillsätter skulle fördärva smaken. 😊

Condor
2

Fata Morganas nya dator har kommit med posten idag. Nu kommer hon tidigare hem för att fixa den.

Gråeld
3

Jag ska då ha saffran i mina saffransbullar. Som jag är på gång med.
Annars skulle det bli konstigt..😄

• Redigerat 2025-12-15 14:39 av Gråeld
Condor
3

#85:

Det är ju klart att det ska vara saffran i saffanbullar. 😄 Annars vore det inga saffranbullar. 😊

Det skulle vara som att skulle göra vaniljbågarna utan vanilj. Fata Morgana säger att vaniljbågarna är det godaste som hon har ätit i hela sitt liv. 😊Jag vet heller inget godare.

Denna kommentar har tagits bort.
Condor
2

Nu har vi äntligen lyckats att installera virusprogrammet och inreda e-mail adressen på Fata Morganas nya dator.

Man snubblar över fällor, eftersom det öppnaders microsoft assistenten och sen hade vi hennes mejladress på microsoft kontot. Konsekvensen var att den inte laddade ner alla gamla mail.

Sen gick det inte att radera microsoft mejladressen utan att först öppna en ny. Men mejladressen var redan upptagen av att den kopplades ihop med microsoft kontot.

Vi höll på i timmar med att äntligen få den raderad och installera adressen direkt i outlook. Utan AI´n skulle vi inte ha klarat det.

FataMorgana
3

Men nu sitter jag här med min nya dator och den är verkligen otroligt snabb! 😊

Stjärnskott
3

#88 🥳#89: 🥳

Stort GRATTIS till er. Det är ju inte helt lätt det där när det krånglar.
Men
Kul med ny dator 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#90: Tack! Ja, jag känner mig som ett litet barn på julafton just nu 🧑‍🎄🎄🎁 Men förstås är det alltid något som krånglar. I alla fall löste vi det till sist. Nu är det bara att göra den lite mer personlig och att ladda ner alla foton och dokument, men det gör jag en annan dag, på helgen eller så. Det viktigaste är åtminstone fixat😊

snowy00
2

#81:

Hmmm….. Jag har ju receptet på vaniljbågarna som jag fick av er förra året. Kanske kommer jag pröva baka dem antingen innan nyår, eller precis efter. Blev sugen nu att pröva… Och vill inte vänta ett helt år på att göra det . 🤔🙂

Kul att du har din nya dator FataMorgana!
Ja, jag blir ibland trött på t ex Microsoft, där man binds in i massa konton osv hos dem för att kunna göra något typ….. Men men. Det är ju inte hela världen..😅 huvudsaken nu är att du äntligen har en fungerande dator igen.💻🖥️🖱️⌨️

FataMorgana
2

#92: Ja, äntligen. Det känns sååå mycket skönare att sitta framför datorn än framför mobilen 😊

snowy00
2

#93:

Förståeligt 😊

Gråeld
2

Ja, nu har du en ny dator som du klarar dig med livet ut.🎍✨️

FataMorgana
2

#95: 😄 Det vore något det, om datorn skulle hålla såååå länge. Men jag är nog rädd att jag kommer att behöva köpa ett par datorer till ännu. Men jag ska försöka att sköta om den här så bra som möjligt, så att den blir riktigt långlivad 😊

snowy00
2

#96:

Så tänker jag lite om min ganska nya mobil. Ska få säkerhetsuppdateringar på den i över 5 år framåt, om jag minns rätt. Så har tänkt varit "snäll" med telefonens batteri, eftersom det verkar som att det är batteriet, och säkerhetsuppdateringarna som har påverkat hur länge man har en mobil… Innan man köper ny. Åtminstone för mig.

Gråeld
2

Det är en önskedröm, som inte lär gå i uppfyllelse. 😄

FataMorgana
2

#97: Ja, det är svårt det där. Den där snubben som Condor var till med min gamla dator hade sagt att hela datorn var full med skit inuti, damm antar jag, och att moderkortet kanske därför pajade. Men jag vet inte hur jag ska göra så att det inte händer igen med den nya. Det är ju inte så enkelt att öppna en dator för att putsa den 🤔🤷

#98 Drömma kan man alltid 😊

snowy00
2

#99:

Nej, det är ju mer problematiskt på så sätt med en laptop antar jag. Lättare (tycker jag iaf) att öppna en stationär för att blåsa ren den inuti.

Kanske får man bara hoppas att tillverkaren satt dit bra dammfilter för luften som går in i laptopen.🤷 Men jag har inte ägt många sådana, egentligen…

snowy00
2
Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.