En liten zen historia
En elev går till sin zen mästare och klagar: "Mina meditationer är fruktansvärda. Jag är ständigt distraherad, tänker på alla möjliga saker, mina leder värker och jag somnar alltid.” Zen mästaren svarade helt enkelt: ”Det här kommer att gå över.”
En vecka senare kom eleven tillbaka och sa: ”Mina meditationer är underbara; jag är helt klar i huvudet, fokuserad och i frid.” Zen mästaren svarade helt enkelt: ”Det här kommer att gå över.”
#0:
Den var bra!😊
This too shall pass
Det är ju Tolles ord som dök upp i mina tankar. När jag läste och jag antar att de härör från något så enkelt som denna vishets historia.
För hur enkelt är det inte att se svårigheterna som våra sinnen sätter upp?
Allting går över med tiden……oavsett…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2:
Något som Tolle också har sagt är "tiden förbrukar en". Översatt från engelska; "time consumes you"…för oavsett vilka vi är, vad vi har gjort.. osv. Så leder tiden oss till slut till en sak…
- Redigerat 2025-12-03 19:35 av snowy00
#3: Ja, det oundvikliga hinner ju alltid ikapp en till slut.
Fast just dessa ord har gått mig förbi.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja, allt går över. Historian är för mig en vink, att även om vi den ena dagen är totalt balanserade, så är det ingenting som förblir och som man kan vila ut sig på. Varje dag är en ny dag och vill vi vara balanserade även nästa dag, måste man göra någonting för det.
#5:
Precis. Man kan egentligen inte räkna med att jämt vara i balans. Heller kan man inte räkna med att ha ett bra, balanserat mående, "gratis", utan att göra något för det. Dvs, man motionerar för att kroppen ska må bra. Man äter bra av samma anledning. Kanske mediterar man och utövar yoga för att sinnet, och "själen" ska "må bra"/vara i balans.
Men för att inte gå helt vilse i detta också, är det bra att vara medveten om den "del" av en som inte behöver "skötas om"…det gudomliga/den eviga konstanten/Självet/Själen/det Absoluta/eller vilka ord man nu föredrar.😊
#6:
Ja, så är det. Det är det som förändras som måste skötas om. Det gudomliga förändras aldrig.