Att leva i nuet
Att leva i nuet är något som ofta låter enkelt, men som i praktiken kan vara en av livets största utmaningar. Vi människor tenderar att fastna i minnen av det som varit eller oroa oss för det som kommer. Men detta kan bli ett enormt hinder och blockera oss. All denna oro kring det som varit, och därmed inte går att ändra, eller det som kanske kan komma, men vi inte alltid kan påverka. Buddhismens lära har hjälpt mig att förstå hur viktigt det är att släppa taget om dessa tankar och istället rikta min uppmärksamhet mot det enda som egentligen existerar: nuet.
Inom buddhismen talar man mycket om medveten närvaro, eller mindfulness. Det handlar om att vara fullt uppmärksam på det som sker i stunden, utan att döma eller försöka förändra det. När jag försöker tillämpa detta, oftast med hjälp av andning för att "jorda" mig, märker jag hur tankarna stillnar, hur stressen minskar och hur jag kan känna en större tacksamhet för små, vardagliga saker. Även enkla stunder, som att dricka en kopp te eller gå en promenad, får ett djupare värde när jag verkligen är närvarande.
Buddhismen påminner oss också om att allt är föränderligt. Genom att acceptera detta blir det lättare att inte klamra sig fast vid det förflutna eller oroa sig över framtiden. Det är en befriande insikt, att nuet inte behöver vara perfekt för att vara värdefullt.
Jag ska erkänna att jag fortfarande har en bit kvar. Det är lätt att falla tillbaka i gamla tankemönster, att låta mobilen, stressen eller oron ta över. Men jag märker redan nu hur mycket skillnad det gör när jag lyckas leva mer medvetet. Jag känner mig lugnare, mer fokuserad och mer i kontakt med både mig själv och världen omkring mig.
Att leva i nuet är inte ett mål man når en gång för alla, det är en övning, en livslång praktik. Och även om jag har förbättringspotential, så vet jag att varje gång jag verkligen andas, stannar upp och bara är, då lever jag, på riktigt.
#0:
Det var ett fint skrivet inlägg, med värdefulla tips på hur man kan komma tillbaka till nuet genom medveten andning. Särskilt det du skriver om att det inte handlar om att nå något, utan om en livslång övning och hur viktigt det är att kunna acceptera förändring och släppa taget om det som varit eller kanske kommer. Det är så sant 😊
#0:
Jag tycker som Fata Morgana, att det var ett fint inlägg. 👍
Vi alla faller ofta tillbaka i gamla tankemönster och andra mönster och jag tror inte att meningen är att förhindra detta, utan att bli medveten om när dessa mönster dyker upp och att släppa taget om dessa och att hitta tillbaka till nuet. Du verkar att ha hittat vägen.
#1: Precis. Och jag noterar lugnet jag får de stunder jag släpper taget och bara finns i nuet. Det sliter inte på samma vis.
#2: Det är nog det svåraste att acceptera med det hela. Ibland kommer jag på mig när jag sitter där och vill stoppa mina tankar eller påverka dem, när jag i sig vill fly från nuet och stunden jag befinner mig i. Men jag tycker att med tålamod och rätt tekniker kan man släppa den där pressen, leva i ett med nuet, och känna en viss innre balans för stunden.
När man slutar kategorisera tankar och döma efter vad som är "rätt" och vad som är "fel" att känna. För det finns inget rätt eller fel. Det handlar om hur man behandlar och ser på det man känner. Vad man gör med dessa saker.
#3:
Jag är ju heller inte ständig i nuet. 😄 Men vem är det? Man ska inte ställa allt för höga krav på sig.
Men det finns situationer där tankar är ett hinder. Mediterar man, är tankar ett hinder. Men det är ett ännu större hinder att försöka att stoppa dem. Då blir det ingen riktig meditation.
Även när jag t.ex. sänder reiki på distans, är det störande om jag har allt i bakhuvudet som jag har att göra och att tiden blir knapp. Därför brukar mitt reiki ha den bästa effekten på kvällen, när jag redan har gjort allt som måste göras. Då har jag inga störande tankar.
Men tankar stör mig inte när jag gör vardagliga saker, att jag redan har kommit fram när jag just börjar att gå, när jag redan lagar maten som jag just håller på att handla och just nu är jag redan i affären, fast jag inte erns har farit iväg. 😄
#3: Ja, det är som att en tyngd faller från axlarna. 😊
Fint 🤍
Buddhismen har verkligen visa guldkorn inom sig. Det med att vara i nuet, utan att för den delen inte tvinga fram detta, är inte alltid så lätt. Bra att då förankra sig i t ex andningen, som du gör, TS. Det var så jag mediterade första gången för snart 20 år sedan, med uppmärksamhet på andningen 😊 och vad jag förstår är det så Buddha lärde ut meditation.
Som Condor skriver verkar du ha hittat vägen, och jag tycker att alla dina inlägg här redan har berikat sajten…👍
- Redigerat 2025-11-04 16:38 av snowy00
#6:
Det tycker jag också. 🙂