Babbeltråd Nr. 64

Öppnar en ny babbeltråd då den förra är full 😊
Snart kanske det ser ut, ute, som i min målning här ovan…Men med den här värmen ute, så vet man aldrig.
I alla fall har jag lyckats bli stel i nacken på vänstra sidan. Jag värmde nog inte upp ordentligt igår innan styrketräningen… Också ökade jag en övning för axlarnas vikt med 0,5 kg… Vilket nog bidrog till stelheten.
Skulle åtminstone ha gjort lite armhävningar innan axelövningen, känner jag..😵💫
#0 Fin bild, vackra färger 😊
#1 Ligg på shaktimattan en stund. Den kanske hjälper 😊
#2:
Tack!🙂
Ja, just det. Bra idé. Oftast ligger jag på den några gånger per dag. Men ska göra det nu snart för nacken också.
#3: Jag tycker det hjälper när man rullar in en liten kudde under shaktimatten och lägger den direkt under nacken, så att spikarna verkligen känns i nacke och skuldror. Det kan lösa upp lite av stelheten 😊
#0:
Fin bild. Har ni det verkligen varmt? Här har vi 10 grader och jag var just ute för att köpa en TV tidning. Jag hade höstkläder på mig och det kändes kallt och dags att ta fram vinterkläderna.
Jag tänkte också just föreslå shaktimattan för din nacke.
Igår for vi till Media Markt för att köpa en ny spis. Vi har 2 söndriga plattor på vår gamla spis och det är dags för en ny. Sen tänkte vi köpa en ny TV, eftersom vår TV inte är en smart TV och alltid när vi streamar någonting måste vi ansluta datorn till TV´´n. Eftersom vår surround anläggning till TV´n ibland krånglar, tänkte vi också köpa en ny. Vi hade planerat att lägga ut runt 2.000 euro på de nya sakerna.
Men vi for hem utan en enda grej. Mediamarkt kunde bara sälja och leverera spisen. Men inte ställa upp den där den ska stå. Man skulle kunna skada kökets arbetsplatta om man tar bort den gamla spisen och ställer dit den nya, var dom rädda för. Det blev ingen ny spis.
Sen gick vi till TV avdelningen. Vi hade ju en föreställning vad vi vill ha. Storleken på TVn skulle vara 127 cm diagonalt, en så stor som får plats på vår TV-möbel och med den bästa bildkvaliteten, en QLED. Men dom hade ingen motsvarande i affären. Bara online kunde man köpa en. Men om man köper en så dyr TV, vill man ju se den och få någon sorts rådgivning om hur den fungerar och vilken surround anläggning som passar. Men dom hade inte ens en surround anläggning i affären. Därför avstod vi från att köpa och kom hem med tomma händer.
Media Markt är verkligen botten! Jag inser att ekonomikrisen inte är tillräckligt stor ännu, för att affärer ska bemöda sig att sälja sina varor.
#4:
Ah, jag som inte ens har själva spikarna på nacken 🤔 brukar ha kudden där, som jag vilar huvudet på. Men ska testa som du säger, så det tar på nacken också 🤔👍
#5:
Just nu är det 9 grader ute. Men det har iaf känts varmt för själva årstiden. Men jag kan ju missta mig också. För några dagar sedan var det 13 grader ute på morgonen iaf, som jag skrev här oxå.
#6:
Det låter som en ordentlig handlingslista…😊 Men ja, det var år sedan jag gick in på MediaMarkt… Har iofs inte köpt nå elektronik alls i stort sett de senaste åren.
#7:
Inte vi heller. Förr i tiden behövde man ingen smart TV, för då kunde man se filmer på TV. Nuförtiden visar dom bara samma gamla upprepningar av 30 år gamla filmer på TV och man måste streama på internätet för att se filmer. Det är jobbigt att ansluta datorn och höra fräsandet av fläkten medan man ser filmer.
#8:
Ja, jag tycker oxå det är lite drygt att se sånt via datorn.
Ser därför mest genom smart-TV:n (får då också bättre bildkvalitet då). Synd bara att min börjar bli lite gammal (typ 7-8 år) nästan, och väldigt seg i menyerna. Men men, bildkvalitén är iaf fortfarande på topp……
Just var jag ute på balkongen och skördade 13 tomater. Det finns fortfarande en massa halvmogna och nästan mogna på plantan. Undrar hur länge vi kan skörda tomater det här året?
#10:
Önskar jag hade kvar min planta.🍅
Tomater i november….det känns inte så vanligt.
#11:
Om det inte blir frost, kanske vi kan skörda till december?
#12:
Ja, precis 🙄
Som att spela golf på julafton 🙃
🫡🤕
Jag hade huvudvärk hela dagen igår, och det sitter kvar idag också. Vet inte varför, tror inte det har med nacken att göra… Kanske sovit dåligt, eller så har jag en "släng" med något mildare virus… Undrar om man vågar styrketräna idag…🤔
#14: Om du har huvudvärk skulle jag låta bli att träna. Det kan bli värre.
#15:
Ja.. Får nog göra så. Igår när jag tränade ben/kondition på morgonen så kändes det ovanligt påfrestande oxå.
Får vila idag.😊
#17: Brrrr vad kallt det låter, men vackert blir det sen när snön kommer ❄️☃️🛷
#17:
Den där bilden sertr kall ut. 🥶 Så kallt har vi det ännu inte. Men på helgen blir det inte mer än 5-6 grader.
#17:
Oj, då måste du bo ganska långt norrut.🥶 Men fint ändå med frost i gräset. Jag bor ju i "mellersta" Sverige, och vi har nu 6 plusgrader.
Nu har vi beställt vår nya spis direkt hos Siemens och en av deras partner levererar och ställer upp den. Nästa vecka får vi den. 🙂
Det var verkligen på tiden för 2 av plattorna var sönder, så att vi ofta ställde kastruller på en platta som är för stor. Det går kastrullerna med tiden sönder av, så vi får köpa nya kastruller också. Tack vare att Fata Morgana fick ett så bra jobb har vi råd med allt det där. 🙂
#21:
Fint 🙂 jag fick ju också en ny spis nyligen. Den gamla var från 90-talet, en platta funkade inte. Men min nya har "spishäll"… Lättare att hålla ren, men den verkar repas relativt lätt om man inte är försiktig.
#22:
Vi har en spis med glaskeramik och nu får vi den nyare modellen av samma spis. Vi var ju tvugna att köpa exakt samma spis, för att den ska passa in exakt mellan arbetsplattorna.
#23:
Aha, förstår. Tur att det gick att lösa så för er, då 😊
#17: Så vackert frostnupet. Fin bild 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#21: Jag blir så glad för eran skull. En redig spis behövs verkligen.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Suck.🫡
Själv blir jag så trött på mina öron..😂 Med vänstra örat hör jag i stort sett ingenting.. I mitt högra öra hör jag sämre. Detta pga vaxproppar.
Detta får mig att känna mig ännu mer instängd i mitt huvud än jag redan är..🤣😂😉
Men på torsdag ska hälsocentralen fixa det som tur är….(synd att inte var i morgon hehe)
- Redigerat 2025-11-11 17:54 av snowy00
Tack 🙂
Oj, det var inget roligt att höra.
Men snart är det torsdag iaf.🙂
#29:
Ja, inte långt nu. 🙄 Hehe
Har ni förresten prövat att göra fotbad hemma?. 😄 En bra sak om man inte har plats med ett helt badkar hemma….Väldigt avslappnande…☺️
Det jättebra och fötterna blir så mjuka efteråt. Samtidigt passar man på att fila bort förhårdnader under fötterna. och klippa tå naglarna.
Är man bara frusen om fossingarna, så gör ett såpbad susen.😀
#32:
Precis. Jag har också hört att man kan ha i en matsked bikarbonat som ska vara bra på något sätt… Så jag brukar oftast göra så.😊
Kom på ännu en sak att skriva…i min webbläsare (Brave, som den heter) går det att stänga av "Youtube shorts"…så jag gjorde det…vilken skillnad det gjorde att vara inne på YT efteråt. Blir så plottrigt med alla shorts-videos över allt där annars…så nu har jag varken reklam, eller "YT shorts"-videos där pga den webbläsaren…kan rekommenderas.😛
#26:
Ja, den gamla spisen är nu 23 år gammal och dom plattorna som vi använde mest, var dom som gick sönder. Det blir en helt annan känsla att laga mat med den nya spisen. 🙂
#34:
Vi använder Opera browsern och den har också en inbyggd reklamblockare. Men YT känner igen den och stänger man inte av den, kan man inte se klippen.
Men ibland funkar det att stänga av den, sätta på klippet och sen sätta på reklamblockaren igen, så att man kan se resten av klippet utan reklam.
Sen verkar det vara så, att om man är inloggad på sitt YT konto, kommer det mer reklam än om man inte har ett konto.
#36:
Ok, ja man får väl se hur länge Brave browsern klarar av att blockera all reklam. Redan nu när jag använder den till YT Music så pausar den ganska ofta när en ny låt ska komma. Misstänker att det eventuellt är så att de "lägger in" sådant, så det ska vara svårare att lyssna med reklamblockerare…
#37:
Kanske man har en paus i stället för reklam?
#38:
Det är bara det att den inte startar igen förrän man startar den själv😊 tror heller inte den var så förut. Men, man vet ju aldrig.
Nu har det verkligen blivit kallt. Vi har dimma och bara 5 grader och så här ska det fortsätta hela veckan. Men i västra delen av landet, där som det inte är dimmigt, får dom glädja sig över solsken och upp till 20 grader den här veckan.
#40:
Då har vi liknande väder, fast här har vi även regn hela dagen. Fick cykla i regnet till och från aktiviteten…🌧️☂️☔🌈
20 grader och solsken låter inte helt fel.🌞
#41:
Vi har åtminstone iget regn. Men den här dimman gör att det inte blir riktigt ljust hela dagen.
#42:
Samma här. Nu är det redan kolsvart ute.
Nu har vi en "olycksbådande" himmel ute. Väldigt mörka moln. Om det vore sommar hade jag trott att det snart hade åskat.
#44:
Vi har den vanliga färgen, grått och det är kallt, bara 4 grader. brrrrrrr 🥶
#45:
4 grader här också.🥶 Brrr…Och nu har molnen den vanligt gråa färgen igen. Hörde på radion att det kommer att bli lite kallare, och risk för hala vägar snart här.
Puh🫡
Nu hör jag som vanligt igen.
Har nyss spolat ur öronen.
Vad härligt att höra. Att du blev av med vaxpropparna.😊
#47: Skönt för dig. 🤗Det är så enerverande att höra som om nån pratar i en burk.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#48, #49:
Japp.🤗 Det var enerverande. Sen vore det lite dumt om båda öronen blev helt igentäppta samtidigt….😂 Då vore man ju helt döv.🤣
#47:
Spolar dom verkligen ut öronen? Jag brukar vara tvungen att ta ut propparna varje 4-5 år, men då använder läkarna ett verktyg. En gång på 80-talet försökte en läkare att spola ut proppen och det slutade för mig att jag fick fara till sjukhuset.
Proppen satt så hårt att läkaren höjde trycket på vattnet och då stack det till i örat och jag tappade balanssinnet (som sitter i innerörat) för ett par sekunder. Jag fölll omkull på stolen som jag satt på.
Sen skickade läkaren (det var en alllmänmedicinläkare) mig till en öronläkare. Han hade någon grej för att suga ut proppen. Sen rengjorde han örat med någonting som kändes obehagligt och medan jag for hem ökade smärtan i örat. Det blev så illa att jag gick till allmänmedicinläkaren igen, som gav mig en novalginspruta mot smärtorna, men som inte hjälpte någonting. Men han sa att jag har en öroninflammation och han förstod inte varför öronläkaren inte såg det. Men jag tror att jag fick den efter öronläkaren rengjorde örat. Det blev så illa att jag spydde och till slut spydde jag galla.
Sen for jag till sjukhuset där dom skrev ut antibiotika till mig. Sen dess skulle jag aldrig mer låta spola ut örat.
#51:
Hm, ja jag brukar få gå varje/vart annat år nu för tiden. Och de spolar alltid ur öronen. Senast hade hon något i plast, som såg ut som en stor spruta… Som hon spolade "manuellt" med.
Får hoppas att det inte blir för mig, som för dig då. Men jag har nog inte mycket till val, eftersom det till slut blir så tätt för mig med vaxet, att jag inte hör någonting med det örat.
Jag har provat ganska mycket att "spola ur" själv med Revaxör, och även med en annan grej som är skonsammare, men inget sånt brukar hjälpa..🤷
Kanske har de bättre tekniker, och prylar för att spola öronen på sjukhusen nu för tiden, än för 40 år sedan? Man kan ju alltid hoppas hehe
- Redigerat 2025-11-14 13:42 av snowy00
#52:
Dom där dropparna som man själv kan spola ut propparna med hjälper bara vid mindre proppar. Hos mig brukar öronläkaren föra in en liten tratt i örat och sen drar han ut proppen med en liten tång.
Efter en sådan behandling brukar jag få tinnitus, precis före dom gör hörtesten. Då brukar jag inte höra de ljud som har samma frekvens som tinnitusen och jag måste alltid förklara varför jag inte hör dessa frekvenser. 😄
#53:
Ok. Så du gör hörtest efter att de tagit bort proppen?🤔
Det har inte jag fått göra iaf.
Men jag hör så pass mycket bättre en tid efter de har tagit bort propparna, att jag måste ha ganska lågt ljud på TV:n osv….😄
#54:
Det är dom som alltid vill göra en med mig. 😄 Jag antar att dom får pengar av sjukförsäkringskassan för att göra den.
#55:
He he 😄
#51: En hårresande historia. Fy 17:on vilken otur. Om man sköljer eller suger ur örat så finns det ju alltid en risk att något går på tok……
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#57:
Ja, därför är jag glad att det går att använda sig av tratt och tång. Men inte alla läkare kan det och de som inte kan, sköljer örat. Den som sköljde örat använde kallvatten, vad som gör saken ännu värre.
Den sköterska som sköljde ur mina öron försökte iaf få vatten med kroppstemperatur… Men ändå blev det lite för varmt..Nåväl, nu är iaf hörseln tillbaka..😊
#59: Det är i alla fall huvudsaken det 😊
Just ja, en annan grej.
Jag ser nu på en dokumentärserie där han i dokumentären försöker ta sig genom Amazonas djungler, under en längre tid, utan mycket hjälpmedel.
Men jag blev lite "förvånad" att alla "lokalbor" han möter där i djungeln, där de bor, pratar bra och flytande engelska (med lite brytning så klart)…det hade jag inte riktigt tänkt mig.🙃
#61:
Dom kanske bara tog med sådana i dokumentationen som kunde engelska. Annars har det ju ingen mening att filma dom.
#62:
Ja, kan vara så. Annars går det ju att texta, och översätta. Men troligtvis var det kanske en av få som kunde engelskan.
#63:
Igår såg vi ett survival program med Cody Lundin och Joe Teti. Dom war i Okawanga deltat och vilken slump….. 😄….. mitt i Afrikas vildmark hittade dom en väska med ett GPS, som hade just så mycket el kvar, att dom kunde se åt vilket håll dom måste röra sig. 😄
#64:
😄 Ja, sådana "slumper" händer ofta Bear Grylls också. Just på slutet av avsnittet stöter han t ex på ett sakta åkandes tåg, som han precis hinner ifatt och klättrar upp på…😄 Så de flesta sådana program är nog mer regisserade än man tror. Men, vissa är nog mer "äkta" än andra oxå, verkar det som….
T ex på det programmet jag själv såg igår så hade personen fått någon insekt som lagt ägg på något sätt under huden på hans hand. Och enligt honom var det då en larv som levde där inne..🤮..och sen skulle krypa ut…det var nog inte regisserat iaf.😅
Eller när han högt uppe i ett träd försökte ta honung ur en "bikupa", typ. Och han fick säkert 100 st bin/getingar som fastnade i håret bl a….
- Redigerat 2025-11-15 11:34 av snowy00
#65:
Ja, det kan alltid hända saker som konfrontation med farliga insekter t.ex.. Att hamna i knipor så klart inte regisserat. Men att ta sig ur knipor är ofta regisserat. Programmet kan ju inte sluta med att man inte överlever. 😄
#66:
Hehe, sant.
Jag tänker då på ett program som Bear Grylls har, där han har kändisar med sig, där de får pröva olika saker som t ex klättra ned för en hög bergvägg. Tänk om t ex Obama (USA's ex-president) inte hade överlevt programmet där han var med….. Antagligen har de hög säkerhet utanför kamerabilden då😅🫡🫣
#67:
Jag visste inte att Obama också var med. Säkert hader han med en massa livvakter. I USA får ju ex-presidenterna skydd på livstid.
Att ni kan skörda så sent, är det normalt där ni bor eller?
Här hade man minsann fått skörda djupfrysta tomater.☹️
#70:
Så här sent har vi aldrig skördat tomater förr. Men nästa vecka är säsongen förbi. På onsdag blir det nattfrost med minus 4 grader, så jag får skörda alla halvmogna före det fryser och låta dom mogna inomhus.
#68:
Ok, det visste jag inte, att de får skydd hela livet ut på så vis.🙂
#69:
Åh, fina tomater… Vill oxå ha nyskördade tomater….😋😉 Ser redan fram emot våren…🍅
#72:
Ja, jag också och letar redan efter vårtecken. 😄
#73:
😄
Ojoj, vilket väder vi har. Det ösregnar hela dagen och vi har bara 7 grader. Det är så mörkt att jag har ljuset på, mitt på dagen. 🌧️☂️🥶
#75:
😮 Själv har vi haft 4 minusgrader, och frost idag. Inatt ska det bli 7 minusgrader.🥶 Hösten börjar komma till sitt slut här, verkar det som.
Så här på hösten/vintern brukar jag ibland tända ett "blockljus" på bordet framför mig, när jag sitter och läser, och det är mörkt ute.🕯️Det kan värma något på insidan.
- Redigerat 2025-11-17 16:14 av snowy00
#75: Fy 17:on. Det är så drygt med blötväder……
Här är det -2 grader och risk för snö i morgon, sägs det på nyheterna iallafall.
Vi får väl se hur det blir med det.
Vi har haft klart väder dag och natt. Tydligt har universums stjärnor strålat i kapp….. och tidigt i morse tyckte jag mig se något som såg ut som flertalet stjärnfall. Men allt gick så fort, så jag vet inte. 😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2025-11-17 16:34 av Stjärnskott
Tänkte på en sak. Jag har av någon anledning blivit lite trött, och nedstämd just efter att jag ätit en måltid (oftast middagen på kvällen). Varför vet jag inte riktigt.
Men har kommit på något som funkar bra för mig… Att jag i upp till kanske 10 min lägger mig på min spikmatta, på sängen, efter måltiden. Det är på något sätt som att jag får vila bort dåsigheten efter måltiden, samtidigt som maten smälts bättre med hjälp av att jag ligger på spikmattan (mindre "paltkoma"), men detta är bara en känsla.
Kanske ökar spikmattan blodflödet även i magtrakten, så att matsmältningssystemet får hjälp att smälta all mat jag stoppat i mig, alldeles innan?😊..
#76:
#77:
Nu har det slutat att regna och det är ganska soligt. Men det blir en klar och kall natt med minus 3-4 grader. Idag får jag väl skörda alla mogna och halvmogna tomater, för annars blir dom djupfrysta. På helgen ska det snöa, så vintern kommer nu på riktigt till oss.
#78:
Jag blir också trött om vi någon gång tar hem en pizza för att vi inte har tid att laga mat (matkoma). Men det händer aldrig när jag äter det som jag själv lagar.
Jag tänker att det är kombinationen mycket fett plus vitt vetemjöl (snabba kolhydrater) som är anledningen till det och så är det mycket mat. Jag får kämpa för att få ner en hel pizza.
Vitt mjöl höjer blodsockret snabbt och fettet gör matsmältningen tung och trög.
Men bra om spikmattan hjälper dig.
#80:
Ok, ja men det blir oavsett vad jag äter. Igår t ex åt jag potatis, Qournbitar, och grönsaker. Men även när jag äter en större tallrik gröt kan det bli så…🤷 Nåväl, det är ingen fara med det egentligen. 😊
#79:
Ja, det var minus 7 grader här när jag cyklade till aktiviteten imorse…🥶 Brrr
#81:
Nu fick jag googla för att få reda på vad Qournbitar är. Grönsakerna i Qournbitarna är inget problem. Men jag vet inte vilken sås du använder och efterson de lagas i stekpannan blir det väl en del fett också.
För stekpannan använder jag kokosolja, extra virgin. Den är mer lättsmält än andra stabila fetter, eftersom mer än hälften består av MCT fett ((medium chain triglycerider), dvs. mellanlånga kedjor. Dessa kräver mindre galla och lipas för att brytas ner än långkedjiga fetter. De kan delvis absorberas direkt utan omfattande emulgering av gallsalter och utan fullständig spjälkning av lipas.
Den mest förekommande fettsyran i kokosolja är laurinsyra. Den är inflammationshämmande. Mättade fettsyror i form av långa kedjor är däremot inflammationsdrivande.
#83:
I qournbitarna är det inga grönsaker, jag hade grönsakerna på sidan av. För att få i mig nyttiga fetter har jag 1-2 msk kallpressad rapsolja på maten. Ingen sås utöver det, men lite ketchup blev det till.
I stekpannan har jag lite icke-kallpressad rapsolja, men det behövs inte mycket fett alls till min stekpanna då det inte fastnar så lätt.
Qourn är gjord på typ svamp, på något sätt, vad jag vet 🙂
Men möjligtvis kan det vara mängden mat, då det blev en ganska stor portion.
Kanske får kolla upp kokosolja.
#84:
Jag läste att qourn är en vegetarisk variant av en kötträtt och tänkte att grönsaker är menade. Men kanske det beror på mängden mat.
Egentligen ska man ju inte äta sig helt mätt, utan bara 80 % tills man är mätt. Det är det mest hälsosamma. Men om man tar hem en dyr pizza från resturangen, vill man ju inte kasta bort något.
Jag såg en dokumentation om Okinawa häromdagen. Det är ön där det bor mest över hundra åringar i världen. Dom intervjuade en över 100 åring som sa att dom inte äter sig helt mätt, utan bara 80 % till mättnad. Traditionellt äter dom bara 4 kilo kött per år och de använder mest kokosolja och äter mycket grönsaker. Men en stor del av befolkningen inte äter traditionellt längre.
Så! Nu har vi beställt en ny TV, så vi slipper snart att koppla TV´n till datorn varje gång vi streamar en film. 🙂
Vi beställde en Samsung 50QN80F som är AI styrd. Undrar om jag, som inte ens vet hur man hanterar en smartphone, kommer att kunna hantera TV´n. 😄 Men enligt copiloten är en AI styrd TV lättare att hantera.
I vanliga fall skulle den ha kostat 799,- euro. Men för Medarbetare på Fata Morganas företag finns det ett ställe där medarbetarna får rabatt och så kostar den bara 539,- euro. 🙂
Vår gamla DVD med surround sound och 5 högtalare + subwoofer krånglar hela tiden, så vi måste också beställa en soundbar. Dom flesta har bara virtuell surround, men vi som är vana med äkta surround vill inte ha något sämre. Den billigaste som vi hittade med äkta surround kostar över 900,- euro och den finns inte lagrande där som vi får rabatt. Men den är verkligen jättebra.
Det får väl bli en julklapp till oss själva. Vi hade ändå inga pengar för julklappar i många år, så det får bli en sorts kompensation. 😄
#85:
Ahaaa, de qournbitar jag menar är sådana här:
https://www.quorn.se/produkter/bitar
Alltså ingen maträtt 😊
Jag har också hört om de på Okinawa. Det ligger nog bra mycket i det, att inte äta sig helt mätt. Det kan säkert egentligen vara nyttigt att göra så.
#86:
Kul med ny TV 😁 hoppas ni blir nöjd med den.
Jag köpte som sagt min 55 tums TV för 7-8 år sedan, då jag hade heltidsjobb med bra lön. Den kostade runt 13 000 kr då, och kan ha varit på rabatt.
Men jag själv använder hörlurar med bra ljud när jag ser på TV, men då är det ju bara jag som kollar. Är man fler (som för er) funkar det ju inte med hörlurar…
- Redigerat 2025-11-18 19:51 av snowy00
#88:
Jaha, det är alltså protein av äggvita.
Hörlurar är inte riktigt min smak och man har heller inget surround ljud, utan bara stereo. Vår soundbar har vi inte beställt ännu. Vi väntar först på TV´n. Fast idag väntar jag på dom som levererar den nya spisen.
#89:
Jo, protein från äggvita och någon svamp, verkar det som.
Okej. Jag använder även hörlurar för att inte störa grannarna. Vore det inte för det hade jag nog också föredragit "riktigt ljud", från en bra "surroundanläggning" (riktiga högtalare).😊
För övrigt har vi fått första snötäcket ute nu. Det ska visst snöa lite mer under dagen också.🌨️❄️❄️
#90:
Om 2 dagar får vi också ett snötäcke. Vi har det just soligt men kallt. 3 minus var det i natt och vi har fortfarande minusgrader. 🥶 Utifrån fönstret ser man ett träd som fortfarande har gröna blad, men nu kan man se på hur bladen trillar ner. Fram till måndag ska det bli kallare för varje dag. På måndag maximalt minus 2 grader.
Så nu har vi fått vår nya spis. Fast den har samma mått som den gamla (60x60 cm) var den inte exakt lika stor. Till höger och vänster finns det ungefär 2 mm plats, så jag måste köpa silikon för att täppa till det. Djupet är ett par mm större. Vilken tur att det inte var tvärtom, för då skulle utrymmet mellan arbetsplattorna i köket ha varit för litet.
Sen kom jag först på att kolla med vattenpasset om den står rakt efter att dom som levererade den redan hade farit iväg. Det är ungefär 2-3 mm skillnad. Men enligt copiloten gör det ingenting.
#92:
På min nya spis högersida är det ca 2 mm glipa till köksbänken. På vänstra sidan är det ingen glipa alls i stort sett.
Men eftersom spisen tillhör hyreslägenheten så är det inget jag fixar själv.
Av vilken anledning tänkte du täppa igen gliporna vid eran spis? För att det inte ska komma fukt ned där, eller nåt?
Jag är åter igen sugen på att inte ha kvar min Instagram för mina foton. Egentligen hade det dock nog räckt med att ta bort en person där ifrån… Men det skulle nog bli ganska konstigt i relation med denna person utanför instagram….🤷..dessa sociala medier…….😑
#94:
Jag lät saken vara, så släppte den känslan..😇😁
Men nu har vi typ två decimeter snö ute. Har snöat hela natten, tror jag.😮
#93:
Anledningen är, att om man någon gång råkar att spilla ut någonting eller att något kokar över, så att det rinner ner i glipan, har man ingen chans att rengöra det. Det kan börja att mögla.
#94-95:
Det är alltid bra att inte ta förhastade beslut. En enda person är ingen anledning till att ta bort sina instagram foton.
Idag är det klart och kallt. -18 grader. Men det lär nog bli kallare.
Känner mig krasslig, så man får vara inomhus och vila.
#97: Ja då är det bättre att stanna hemma och vila. Hoppas det går över fort.
#97:
Jisses! det är häftigt. Vi har 2 plusgrader och det uppfattar jag som svinkallt. Ja, om man är sjuk ska man stanna hemma, speciellt när det är kallt.
#98 ,99
Kände ingenting i morse, sen var det bara att åka hem igen.
Ja,kallt är det. Som tur har man en eldstad att elda i, som komplement till elen. Det blir en behagligare värme som sprider sig och att titta på.
#100:
Ojoj, om det kom så snabbt att du inte kände någonting i morse och ett par timmar senare var tvungen att åka hem, kan det vara influensa. En vanlig förkylning kommer inte så snabbt.
Jag minns en gång för länge sen när jag inte hade några symptom och for på jobb, då kom det så snabbt att när jag kom hem från jobbet hade 39,8 grad feber. Det var en äkta influensa.
Hoppas att du snabbt kryar på dig. Ta väl hand om dig nu.
Nu har vi 100 inlägg, så jag får väl göra en ny tråd.