Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 225 ggr
FataMorgana
5

Illusionerna som håller oss fångna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I den esoteriska scenen hör man ofta sägas att människan är fången,
att världen styrs av mörka krafter som vill hålla henne sovande,
att makthavare och eliten medvetet försöker hindra henne från att minnas sin gudomliga natur.

Men det är inte sant.
Det är inte eliten, inte makthavarna, som håller oss fångna.
Det är de som talar om uppstigningar, om själskontrakt, om uppstigna mästare, ärkeänglar, utomjordingar.

Det är de som bygger illusioner, illusioner som får oss att tvivla på vår egen helhet, som får oss att tro att vi är lägre, att vi är separata, att vi inte är redan hela, redan Gud, redan här.

Det är de som talar om uppstigningar till högre dimensioner
som håller oss fast i tron på att vi inte redan är på det högsta stället,
som får oss att tro att vi måste göra någonting, stiga upp någonstans,
som om det fanns något högre än där vi redan är.

Det är de som talar om själskontrakt
som håller oss fångna i illusionen av separation,
som får oss att tro att här är jag och där är du,
som om vi vore åtskilda från varandra, från världen, från Gud,
som om separationen fortsätter efter döden,
i form av separata själar som skriver kontrakt, följer planer, utför uppdrag.

Det är de som talar om uppstigna mästare, änglar och utomjordingar
som får oss att tro på hierarkier,
som om någon är högre och någon lägre,

Men det finns ingen högre.
Ingen lägre.
Ingen ovanför och ingen under.

Det finns bara omedvetenhet.
Och det är omedvetenheten som skapar dessa illusioner,
det är omedvetna människor som rangordnar, som sprider idéer som håller andra fångna, människor som själva är blinda för sina egna bilder och koncept.

Det är inte eliten, inte makthavarna.
Det är tusentals YouTubers, självutnämnda andliga vägledare,
människor som försöker visa vägen men själva ännu vandrar i mörker.

Det påminner mig om när Jesus sa:
“Ve er, skriftlärda och fariséer, ni hycklare som stänger himmelriket för människorna. Ni går inte själva in, och dem som vill komma in hindrar ni att komma in”

Om mörker verkligen är något, så är det omedvetenhet.
Omedvetenhet är det verkliga mörkret.
Det som får människor att bygga hierarkier, sprida idéer, hålla andra fångna i illusioner.

Och friheten…
friheten börjar med att se klart.
Att inse:

Det finns inget att uppnå och inget att bli,
vi är redan på det högsta stället,
vi är redan hela.
vi är redan Gud.

• Redigerat 2025-09-21 17:29 av FataMorgana
Condor
3

#0:

Problemet med dessa vilseledare är att de inte vet var vi alla redan befinner oss, för att de aldrig har erfarit människans sanna natur. Deras ego skulle heller aldrig acceptera att de är omedvetna. Tänk vilken schock för dom det skulle vara att inse att de inte är självbilden som de har av sig, den "andliga" vägledaren, utan en som är vilse och som leder andra vilse.

Gråeld
3

Är man det minsta intresserad av någonting, så kan man vara källkritisk.
Det brukar visa sig ganska snabbt om det inte stämmer. Men kanske är det så att i det tillstånd man är då, så blir man övertygad om att det dom predikar ut är sant. Så man inte i frågasätter deras lära, utan försvarar den istället.

• Redigerat 2025-09-21 17:49 av Gråeld
FataMorgana
3

#2: Ja, exakt. Det är just därför källkritik är så viktigt, att stanna upp, känna efter och fråga sig: “Är detta verkligen sant, eller är det bara ännu ett koncept som någon för vidare?”

Det påminner mig om en YouTube-video jag snubblade över för någon dag sedan. Någon påstod där att man förstör sitt kvantfält om man försöker heala sig själv, eftersom man då signalerar ut till universum att man är kaputt – och att fältet, lydigt som det är, speglar just detta tillbaka.

Men tänker man efter lite, så inser man snabbt att det inte stämmer. Om jag ramlar och slår mig på knät, och sen lägger händerna där och ger mig reiki för att stödja läkningen – då gör jag ju det för att knät redan är skadat. Det är ju inte så att vi först försöker hela oss själva och sedan blir sjuka. Vi gör det efteråt, för att hjälpa läkningen på traven.

Det sprids så mycket knas där ute, och därför behöver vi verkligen tänka efter, känna efter och ifrågasätta det mesta vi hör.

FataMorgana
2

#1: Ja, men det där händer verkligen ibland. Att någon som spridit ut en massa irrläror plötsligt vaknar upp på riktigt och inser vad han egentligen hållit på med. Jag minns inte namnet nu, men en av dem var till och med riktigt känd. Han brukade hävda att han inte längre hade något ego, men till sist var det en av hans egna elever som fick honom att förstå vad egot verkligen är. Då insåg han att hans eget ego inte alls var så borta som han hade föreställt sig.

Han försvann från rampljuset med svansen mellan benen och slutade undervisa. Jag minns inte riktigt hur det gick sedan, men att vakna upp till insikten att man lurat andra måste vara en enorm chock. Det väcker skuld, skam och svåra känslor som man sedan måste leva med.

Condor
2

#3:

Redan när man konstaterar att man har skadat sitt knä, skulle man sända ut detta "till universum" om verkligheten skulle fungera som killen i klippet säger. Skulle det vara så som killen säger, skulle man inte få göra någon sorts terapi alls. Om benet är brutet skulle man bara behöva att tränga bort det och låtsas som om man skulle kunna gå.

Inom kvantfältteorin finns det heller inget "personligt kvantfält" som man skulle kunna förstöra eller som speglar tillbaka vad man sänder ut. Det där är inte ens pseudovetenskap. Det där är new age flum. Skulle verkligheten fungera på det här viset, skulle man ju lika gärna kunna sända ut till universum att nu healar jag det som redan är skadat.

Condor
2

#4:

Ja och därför är det för de flesta bekvämare att fortsätta att leva i en osanning.

Gråeld
2

Ja, och värva nya personer in i fördärvet.

Condor
2

#7:

Ja, tyvärr……….

Stjärnskott
4

#0 Vackert formulerat som alltid FataMorgana.

Mina tankar kan inte riktigt nöja sig med att det är de. De andra som vidmakt håller ilussionen. Även om jag förstår vad du menar.

De andra de är ju lika vilsna de många av dem som oss vanliga som är blinda för vår egen förnekelse av vårt eget inre…..

I grund och botten är människors liv en ofantligt stor teaterscen och var och en av oss lever i okunskap och rädsla och söker svar - utanför oss själva - i andra - som växer i ego - när vi speglar oss i det vi tror att de besitter……

Det är först när vi erkänner vårt förnekelsesystem och vår okunnighets rädsla och vänder oss bort från sökandet genom andra som vi faktiskt finner trygghet i oss själva.

I det sökandet klär vi av oss de tilldelade rollerna som människor så trofast delat ut sedan vår födelse pgav bristande klarsyn och av att denna världs struktur uppfunnit ett ekorrhjul med lagar och normer.

En värld som lär ut
Den enes död.
Den andres bröd.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Ja, egot är alltid fången på sitt vis. Ibland mer, ibland mindre. Kanske krävs det ibland att någon påpekar det för oss, för att polletten ska trilla ned. Och slutar göda vårat ego, med "osanningar"……🤔🤔🤔

Condor
2

#9:

Ja det är precis så att vilseledna leder andra vilse. Men de förnekar att de är vilse.

FataMorgana
2

#9:

Kom just på att inte svarat dig här än.

Tack, jag förstår också vad du menar. Ja, vi är nog alla vilsna på olika sätt och kanske är det först när vi vågar möta vår egen okunskap och rädsla som vi på riktigt kan släppa taget om rollerna och hitta tryggheten i oss själva.
Men samtidigt tänker jag att man kan vara okunnig och rädd utan att för den skull sprida vidare idéer som bara skapar ännu fler lager av illusion. Men visst, jag håller med dig. Klokt skrivet av dig 😊

Stjärnskott
2

#12: Visst är det så. Tack för svar. Jag har inte heller varit inne så mycket på sajten och skrivit. Har läst lite men inte så mycket mer än så. Känt mig trött och lite mosig i huvudet Ha det gott

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#13: Då är vi två som inte mått så bra de senaste dagarna. Vi får hoppas det går över snart. Min huvudvärk är i för sig redan borta, men nacken känns lite stel än. Ha det gott du med 🤗

Stjärnskott
2

#14: Tack 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Den här texten postade Fata Morgana även i en facebook grupp. Där fanns det någon som inte gillade vad hon skrev. Hon ställde utmanande frågor till Fata Morgana och Fata Morgana svarade helt sakligt på frågorna. Fata Morgana är ju ändå inte den typen som tjafsar och i sådana här diskussioner är hon mycket noga med att svara sakligt och respektfullt.

Hur som helst, kände sig personen personligt attackerad av hennes inlägg och i stället för att svara sakligt med argument, så som Fata Morgana gjorde, började personen att bli personlig och tillskrev Fata Morgana att vara här för att bråka.

Personens argumentation var att man ska aceptera alla människors tro och Fata Morgana svarade att hon hoppas att hon även accepterar hennes väg. Där tappade personen ansiktet för första gången, för det var ju tydligt att hon inte accepterade Fata Morganas andliga väg.

Sen gjorde personen antydningar om att Fata Morgana skulle utöva makt över andras andliga väg, fast det är hennes eget beteende när hon inte accepterar en annan människas andlig väg och heller inte kan hålla sig till sakliga argument, eftersom det endast var hon själv som attackerade Fata Morgana personligt. När det visade sig att en saklig diskussion var omöjlig med den personen, svarade Fata Morgana bara att hon kan leva med att de som vilseleder inte gillar det här inlägget.

Sen stängde hon av Fata Morgana och skrev ett inlägg som börjar med:

"De koder vi integrerar nu
handlar om enhet.

De handlar om hur vi enas i kärlek."

Hon har en väldigt konstig väg att enas i kärlek…………. 😄🤣😂🤣😅

Sen följde en text där hon projicerade hennes eget beteende på Fata Morgana.

Här kommer ett par exempel på resten av texten:

"Vi blir mer arga och upprörda över den.

Vi reagerar på frekvensen av den.

De fokuserar på saker utanför dem själva och den underliggande känslan är ilska och dömande.

Försöker man diskutera så går de i försvarsställning. Med mängder av ord.
Det är ingen idé.

Människor som genuint vill bygga broar lyssnar på motargument och lär sig något av den feedback de får.

För att börja tjafsa med människor som inte är redo, är som att äta ett omoget äpple.

Eftersmaken är sur.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Man kan bara häpna över så mycket omedvetenhet. En massa ord om kärlek och enhet, men ett beteende som står i total motsägelse till orden.

Om man tränger bort sina brister blir man omedveten om dessa och man, projicerar dessa på andra människor. Man ser sig själv inte som man är och andra inte som de där.

Det är alltid samma mönster som alla vilseledare använder sig av. Att framställa sig själv som kärleksfull, att tala om kärlek och enhet. Men så fort någon har en annan åsikt som dessa vilseledare har, är det slut med kärleken. Då blir man dömd. Förr i tiden blev man anklagad för kätteri, Idag blir man bara avstängd av "nyandliga troende" om man går en annan väg än att blint tro på någonting.

Därför finns det så lite människor som vaknar upp, som utvecklar sig andligt och som går genom den "smala porten".

snowy00
4

#16:

Ja, detta var högst förunderligt att man inte kan se sig själv bättre än så (som den här personen visst inte kan).🤔 Men, tydligt var det att personen "anklagade" FM för allt som personen själv gjorde…….🤷

Det får mig på något sätt att tänka på det som Jesus antydde…. Om att se flisan i andras ögon, men inte kunna se bjälken i sitt eget.

Condor
2

#17:

Det där var ett typiskt exempel på hur vilseledna människor agerar. Personen tog för 1 år ayahuasca och tror nu att hon är uppvaknad. Droger som ayahuasca, magic mashrooms och liknande får en att uppleva verkligheten på etet annat sätt. Men det är fortfarande sinnesupplevelser.

Förväxlar man detta med ett riktigt andligt uppvaknande, bortom sinnet, där sinnet och förståndet håller tyst, är man så mycket mer fången i illusionen än vem som fortfarande söker, för att man slutar upp att söka. Ingen söker det som de tror att ha hittat. I så fall är man sitt eget fängelse och i stället för andlligt utveckling blir det ego utveckling och omedvetenhet om sig själv. Man lever i osanning och kan inte ens föreställa sig att det finns någonting bortom sinnesupplevelser.

Hur det kan gå om man överdriver med psykedeliska droger visar exemplet Lundberg. Till slut började han på allvar tro att jorden är platt och försökte att "bevisa" det i sina klipps. Jag antar att det var därför som han förlorade så många följare att han inte hade råd att stanna på sin medelhavsö längre.

snowy00
2

#18:

Hm, ja. Jag har sett personens inlägg här och där på Fb, läst en mening eller två, tidigare också… Men undvikit att läsa mer, mest pga helt ointresse för vad personen försöker "förmedla". Men det verkar ju vara raka motsatsen till det vi på den här sajten skriver om… Av förklarliga skäl, visst.

Condor
2

#19:

Det verkar som om hon förmedlar det som hon tjänar pengar på, att lura folk att hon pratar med guider, Maria Magdalena och andra fantasifigurer. Med andra ord rent bedrägeri och därför attackerar hon sanningstalare som stör hennes affärer.

snowy00
2

#20:

Ja, såg nyss ett Fb-inlägg där hon tar över 1000 kr för ett "guidningssamtal" i 1,5 timmar. Dyrt pris för att lyssna på "bullshit" i över en timme….. 😵‍💫

Condor
1

#21:

Ja, det är tråkigt att sånt här förekommer, att allt fler bedrägare nu väljer att lura av folk pengar med "andligt" bedrägeri. Grejen är ju den, att det för lagen är svårare att bevisa att det här är lurendrejeri än om man säljer någonting som man inte levererar fast varan är betald. Det gör det så attraktivt för bedrägare att ta betalt för bulllshit, som är svårt att bevisa att det är bullshit.

Inte att undra att inlägg som stör hennes verksamhet fick henne att bli sur och att attackera Fata Morgana. Men det visar i alla fall att Fata Morganas ord hade kraft, eftersom hon reagerader så på det. Inlägget var ju argumentativ välformulerat och sakligt.

• Redigerat 2025-10-01 12:48 av Condor
snowy00
2

#22:

Ja, precis. Det visar att FM berörde något hos personen…kanske även sådde ett frö hos henne.

Condor
2

#23:

Det var nog ett frö som föll på dålig mark. 😄

Condor
1

Hehe, hon tar 1111 kr för 1,5 timmar.

Nu länkar jag till Fata Morganas inlägg som hon skrev i maj "9 steg till en upplyst 5 D coach":

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1613857/9-steg-till-att-bli-en-upplyst-5d-coach

och citerar:

"Pris: Allt under 5 555 kr är en förolämpning mot din frekvens.
Satsa på: 11 111 kr eller 22 222 kr.
För siffrorna är heliga, och dessutom – ingen vågar ifrågasätta prissättning baserad på änglanummer."

😄🤣😂😅😆

Ibland är det ingen skillnad mellan karikatyr och verklighet. 😄🤣

Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
snowy00
2

#25:

Jo, så var summan…..😂