Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlig-utveckling
Läst 78 ggr
Gråeld
3

Carpe diem

Översatt fånga dagen, ett uttryck som i textade form. Hittar här och där, i bokhyllan eller i en affär.
Hur många är observanta vad uttrycket står för.

Allt händer här och nu, någonting som bara är. Varken bra eller dåligt, kanske upplevs det som någonting skrämmande eller en förlust.
Ett känt citat ' Jag tänker, alltså finns jag'. Men det är bara sinnet som reagerar så.

Observerar man bara sina tankar som far iväg och letar efter någonting att haka upp sig på. Sinnet söker efter en perfekthet, som sinnet gör i sin ädlaste form.

Att bara vara och Observera, kanske inte så lätt alla gånger. Men övning ger färdighet.

Stjärnskott
3

#0: Fint att du väcker mina slumrande tankar Tack för det.

Vad betyder egentligen fånga dagen för mig.
Jag känner på en gång hur det skuttar till i ord-förrådet av snabba svar som jag inte hinner riktigt med att tyda. Men helt klart framträder det som en uppmaning att anstränga sig att hitta det fina och mätbart värdiga och upp strukturerade. Någon slags tävling om att hitta det som är nästan ouppnåeligt. Nått som jag saknar ord för.

Men sen så stannar det av och jag inser att det kanske mer handlar om det mera stillsamma betraktandet, sällheten att att vara jordad i sig själv. Jordad som mer betyder närvarande i mig själv och medveten om det som rör sig i mitt inom. Trots allt som finns på utsidan.

Att fånga det fula och skamliga och det fina och ärliga. Inom mig.

Alla tillstånd är ju äkta på sitt vis. Kanske inte alltid så vackra,,, men ändå en del av Livet som ska fångas, betraktas och förhoppningsvis kunna njutas utav .

Och visst ger övning färdighet <3

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Tack själv för dina tankar. 🙂
Ja, ord kan man snurra i och fasta. Tills man tar sig lös igen.

Condor
3

#0:

Jag kände inte till citatet, men googlade och lärde att det kommer från den romertska diktaren Horaz, som levde 65-8 år före Kristus.

Det fullständiga citetet låter:

"Carpe diem quam minimum credula posterum!"

och betyder

"Ta vara på dagen och lita så lite som möjligt på framtiden!"

Jag ser det som så att många väntar på "bättre tider" i framtiden och glömmer dagen som är idag, just nu. I så fall tar man inte vara på dagen och lever inte i nuet.

Däremot känner jag förstås till det andra berömda citatet från Descartes som i orginal latin heter "ego cogito, ergo sum" . 😊

• Redigerat 2025-09-19 11:01 av Condor
Gråeld
2

Tack för din förklaring. 🙂

snowy00
2

#0:

Ja, med "jag tänker, alltså finns jag" har nog den som sade det missat att gå lite djupare. Men å andra sidan, innan tanken tar form, där i djupet av Varat, så finns (existerar) man inte riktigt..inte i form..dvs tanken ger på något sätt upphov till att finnas/existera….i sina grövre av former.😊

Condor
3

#5:

En zen mästare skulle nog övertyga Decartes att han inte finns fast han tänker. 😄

snowy00
2

#6:

Haha.. 🤣

FataMorgana
4

#0: Ja, precis. Övning ger färdighet. Ju oftare vi påminner oss om att stanna i nuet och bara observera, desto mer naturligt blir det med tiden 😊