Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 261 ggr
Stjärnskott
5

Tankar om karma..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många
är vi som ler
eller har lett förnöjsamt
kanske till och med,
med ett uns av
skadeglädje.

När orden uttalats:
What goes around.
Comes around.
Som man bäddar
så får man ligga!

Och vi kallar det för karma.

Det är som att det ligger lite
njutning av hämndbegär
och ruvar i just dessa ord
Som vilat i våra munnar.
Innan vi uttalat dem.

Och egentligen handlar inte
karma om hämnd.
Det handlar om orsak
och verkan.
Det ena finns inte utan
det andra.
Och är inte känslostyrt.

Det är människan själv
som lägger känslomässiga
värderingar i vad Karma är
och betyder.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

Ja, precis. Fint skrivet. Många blandar nog ihop karma med någon slags hämnd, men som du skriver är det egentligen bara orsak och verkan. Tack för den texten 😊

Stjärnskott
3

#1: Tack. 🤗
Egentligen inget nytt.

Men jag tycker att det är intressant med just vår egen intention eller kraften i en kanske många gånger en dold önskan. Samtidigt som vi tror oss ha lämnat över ansvaret till just Karma…..
Samtidigt som vi tröstar oss med att Karma ska uppfylla vår önskan om låt oss säga önskan om nån slags hämnd…..😅 Så himla motsägelsefullt ju.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#0:

Ja, precis! Det handlar bara om orsak och verkan och inte om någonting i stil med att man blir straffad eller att man måste "betala" för sina handlingar som yttrar sig pga dåligt karma i antingen det här livet eller framtida liv.

Det handlar snarare om hur våra handlingar formar vårt sinne och vår framtid i detta liv och påverkar sinnet och medvetandet just nu. Kanske man kan beteckna det som en sorts resonans.

Det är bara inom hindusim och nyandlighet som man ser karma som någonting som har med reinkarnation att göra. Inom zen och tao har karma en helt annan betydelse.

Stjärnskott
2

#3: Tack för ditt förtydligande. Jag gillar ordet resonans…. Det kan man nog kalla det.🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#2: Ja, verkligen 😅 det blir ganska motsägelsefullt när man ser det så. Det är egentligen inget jag har tänkt på tidigare. Men så är det ju. Ibland får man de där hämndönskningarna, som om man vill att Universum eller Gud skulle hämnas och då kallar vi det karma 😄

Stjärnskott
2

#5: Tankarna vandrar när man är för sjuk för att göra nått annat vettigt och sömnen flytt sin kos. Då finns det irrvägar för tankarna att vandra på 🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Intressant tråd.

Det finns förresten en amerikansk komediserie som jag såg en del när jag var yngre. I den skojar man med karma-idén, och huvudpersonen har skrivit en lista på allt fel han har gjort hittills i livet, och hur han nu måste "göra gott" för sig igen.(på grund av sitt dåliga karma)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/My_Name_Is_Earl

En ganska rolig serie…😊

• Redigerat 2025-09-04 19:31 av snowy00
Condor
2

Jag läste en gång en diskussion som handlade om Putin och om man skulle ha chansen att döda Putin utan att bli fast för det, om man skulle göra det för att rädda hundratusentals liv. Där var det nån som skrev att hon inte skulle göra det pga att inte få dåligt karma.

Sen kan man fundera vem som skulle få bra eller dåligt karma. Den som osjälviskt struntar i sitt eget karma för att rädda hundratusentals liv och som därför skulle döda Putin eller egoisten som inte skulle döda Putin pga rädda sitt eget karma.

Frågor:

1. Vem skulle få dåligt karma och vem skulle få bra karma?
  2. Kan vi människor över huvud taget avgöra det?

Ett tankeexperiment:
Tänk dig att du är en läkare med ett vaccin som kan rädda tusen liv, men du måste ta ett liv för att få tillgång till det. Är du en hjälte eller en mördare? Svaret beror på vilken moralisk kompass du använder — och vilken konsekvens du är villig att bära.

En till fråga:

En person lever utifrån sitt hjärta och är en god människa. En annan person lever utifrån sitt ego. Men eftersom han tror på karma, gör han samma goda saker som den som lever utifrån sitt hjärta. Skapar de samma karma pga deras gärningar eller är det en skillnad av vilken anledning man gör goda saker?

Tänk dig två personer som hjälper en vän flytta:
Den ena gör det för att han verkligen bryr sig.
Den andra gör det för att han vill att vännen ska stå i skuld.

Samma karma? Buddha sa att sinnet bakom handlingen är det som formar framtiden.

Slutsats:
Goda handlingar är viktiga. Men det är hjärtat bakom dem som avgör deras djupaste värde.

• Redigerat 2025-09-05 09:47 av Condor
Stjärnskott
3

#8: jag orkar inye tänka just nu 😅 men här om dagen förra veckan så hörde jag mig själv säga.
Man ska ju inte önska livet ur folk. Men det skulle ju inte göra något om han snubblade och bröt nacken…🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Läste på nyheterna om att Putin och någon annan ledare hoppades på att kunna leva tills de blir 150 år gamla, nåt sånt….. Nej, tänkte jag.(och lycka till🥴)..

snowy00
1

#8:

Nog är det så att intentionen, de bakomliggande tankarna också bestämmer "godheten" i det man gör. Man kan ju inte räkna bort den delen, och tro att bara det yttre räknas. Kanske räknas de ännu mer än det yttre…🙂
Jag filosoferar här att eftersom tanken ligger närmare Källan, än den "grova" yttre världen,
har de möjligtvis också mer kraft.

Condor
1

#9:

Jag erkänner helt öppet att jag önskar livet ur Putin, Trump, Kim Jong Un och dom som styr Iran. I så fall skulle världen bli en bättre värld.

Condor
2

#10:

Jag läste det också, med hjälp av organtransplantationer och sånt. Bäst vore att transplantera hela Putin. 😄

#11:

Det är nog som Buddha säger, att det är sinnet bakom handlingarna som är det avgörande. Ta som exempel budorden. Om någon bara därför håller sig till budorden för att få en belöning i stället för ett straff har den människan fortfarande "ont i sinnet" men lever inte ut sin ondska pga egoistiska anledningar. Det är inte hjärtat som talar.

Därför sa Jesus t.ex. "Men jag säger er att var och en som ser på en kvinna och åtrår henne har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta."

Jesus insåg att det måste ske en inre förändring. Men om man blint håller sig till budorden bara för att undvika straff eller för att bli belönad har det inte skett en förändring i människans inre. Kristna har totalt missuppfattat det. De anser att Jesus skulle ha skärpt budorden.

Gråeld
3

Ett tag i alla fall, skulle världen bli bättre. Men det kommer att födas nya diktatorer som tar över världsordningen. Historien är full av sådana ledare, så vi lär nog tyvärr få dras med nya också framöver.

Hörde också det. Suck, då får vi dras med Putin och dom andra ledarna ett tag till. 😰

Condor
3

#14:

Ja, det föds ständigt nya galningar. Men för tillfället skulle världen se bättre ut.

snowy00
2

#13:

😅

Så är det ju.

Gråeld
4

Kanske är det lika bra att inte bry sig om karma överhuvudtaget.
Är man aktiv, så får det konsekvenser.
Är man passiv, så får det också konsekvenser.

Stjärnskott
4

#17: Bara vi är uppriktiga mot våra egna hjärtan så tror jag livet, karma och mycket annat faller på plats.🥰

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#17:

Jag tänker nog, att det är som Condor brukar peka på…att det viktigaste är nog att man lever ur hjärtat.😊

Själv tänker jag sällan, eller aldrig på karma-konceptet. Det är ju just det… Ett koncept.

Condor
3

#17:

Jag bryr mig heller inte om karma. 😊

FataMorgana
1

#6: Jag tycker ändå att det är otroligt att du får ihop en så insiktsfull text medan du är sjuk. För mig är det omöjligt. Då är allt grått och dimmigt i huvudet 😄

Stjärnskott
3

#21: Mitt huvud är ofta grått och dimmigt😇. Mångt och mycket av det jag skriver - liksom - skriver sig självt.🙃

Inte alls meningen att låta högfärdig eller mallig nu. Men det är verkligen så.

Ibland undrar jag om jag inte borde vara tyst - men kan liksom inte vara det heller 🫣

Någonting inombords blir löjligt tillfreds samtidigt som det vöcker känsla av men gu vad skriver jag🤩

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#22:

Du ska absolut inte vara tyst. 😊 Att skriva är din förmåga och den ska inte gömmas undan.

FataMorgana
2

#22: Ja du ska absolut inte vara tyst. Dina texter är jätte fina och insiktsfulla 😊

Stjärnskott
4

#23 och #24
Tack ni är snälla. 🩷

Och nej det är inget alternativ att låta bli att skriva. Då vissnar något inombords…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#25:

Ja, så skulle det kännas för mig också om jag slutade skriva. Men för mig skrivs inget av sig självt 😄 Jag ser det framför mig, det jag vill skriva ner. Och när jag väl börjar skriva händer det ofta att det är borta – tills insikten kommer igen.

Det är det som inte fungerar för mig när jag är sjuk 😄 Jag önskar att jag hade lite av din förmåga. Då skulle det gå mycket snabbare att få ner det jag vill skriva i ord.

Men trots det älskar jag att skriva och jag skulle inte heller vara lycklig om jag var tvungen att sluta 😊

Gråeld
3

Dina texter är så pass tänkvärda och väldig insiktfulla, att fundera över. Så du får absolut inte vara tyst. 🤗

snowy00
3

#22:

Jag instämmer med resten… Inte ska du vara tyst…🤗

Stjärnskott
4

#26: Du har en helt fantastisk förmåga att lyssna in och ta dig an andras tankar och formulera dina egna på ett väldigt mjukt och vänligt sätt.
Om jag nu ska drista mig till att sätta ett epitet på detta väldigt avundsvärda personlighetsdrag så skulle jag kalla det: Tålmodighet med ett öppet hjärta.
Den egenskapen önskar jag ha.

🩷

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#27: Tack snälla Gråeld. 🩷
Jag ska fortsätta släppa ut orden
Även när jag inte riktigt vågar

🌸🌼🌸