Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 90 ggr
FataMorgana
3

Att leva som man lär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man tittar på flödet av kommentarer hos många nyandliga influensers,
slår det en direkt:
det är bara hjärtan och beröm.
Allt som ifrågasätter, utmanar eller pekar på motsägelser tas bort.

Jag har sett det många gånger hända
och det hände mig med en gång,
att jag frågade en kille på YouTube
hur han tror att förändring kan ske bortom tid och rum.
Han blev sur.
Tog bort min kommentar.
I nästa video kallade han mig för någon som sprider negativ energi.

Så ser man skillnaden,
mellan det som är lätt.
Att le mot dem som ler,
att ta emot beröm.
Alla kan det.
Ingen insikt behövs.
Inget mod.

Men verklig andlig mognad…
den visar sig på ett annat sätt.
I hur man bemöter kritik.
I hur man svarar på frågor.
I hur man står kvar när någon pekar på motsägelser.

Det handlar om handling.
Om att leva som man lär.
Att inte bara tala om kärlek och enhet,
utan att verkligen vara kärlek.

När handlingarna speglar orden.
När kärlek och enhet inte bara är idéer,
utan något som syns i varje möte,
i varje svar och i varje handling.
Mot dem som berömmer,
och lika mycket mot dem som ifrågasätter,
kritiserar och utmanar.
Det är att stå kvar, klar och närvarande,
utan att ryckas med av stolthet, rädsla
eller av självförsvar.

Det får mig att tänka på Buddha.
Om folk berömde eller kritiserade honom,
accepterade han det för vad det var,
bara världsliga åsikter som inte kunde skaka om honom.

Han lät sig inte styras av sitt ego eller av sina begär,
utan han stod kvar i stillhet, i klarhet, och i insikt.

Då speglas orden i handling.
Då lever man som man lär.

• Redigerat 2025-08-29 17:39 av FataMorgana
snowy00
2

🤍🙏

Condor
2

#0:

Grejen är ju den, att det är en berättigad fråga, hur han föreställser sig att förändringar kan ske där som det inte finns tid och rum. Den frågan skulle dyka upp i huvudet på varje intelligent människa.

Problemet med de "nyandliga coacherna" är att de måste ta bort kritiska frågor, för att deras aningslöshet inte ska uppenbaras. Sådana frågor skulle ju kunna få dom att bli fundersamma, som inte är helt så intelligenta att frågan per automatik dyker upp i deras huvud. De skulle förlora följare och pengar om det kommer fram att de bara svamlar på utan att ha en aning.

Om de vill fortsätta att lura folk som inte är helt så intelligenta, måste de ta bort kritiska frågor som skulle få folk att fundera och ur deras synvinkel är det inte dom som lurar som har dålig energi, utan de som talar sanning.

FataMorgana
1

#2: Ja, precis och precis så kontrollerar de sin image och ser till att endast positiv feedback syns. De liksom skapar en miljö där alla kommentarer i praktiken bara kan hålla med och ge bekräftelse.

snowy00
2

Jag ser också en del "reklam" på flödet i Facebook, där någon erbjuder "hjälp"…t ex radera all dålig karma, minnas alla tidigare liv, och liknande. Sen har de självklart kontakt med utomjordingar…….antingen om de tror på allt de säger sig kunna göra, så är de galna. Eller så lurar de folk som inte vet bättre..🤷 Jag vet inte vilket alternativ som är värst.

FataMorgana
2

#4: Ja och oavsett vilket, visar det hur viktigt det är att kunna skilja mellan verklig insikt och yttre show. Jag vet inte heller vad som är värst 🤷‍♀️

snowy00
2

#5:

Precis. Och då är det ju värdefullt att du och Condor ofta skriver om det, för att "varna" och göra folk uppmärksamma på skillnaden.

Kanske handlar det om att kunna "skilja agnarna från vetet"?

FataMorgana
2

#6: Ja exakt. Det är det, det handlar om. Att skilja agnarna från vetet. Men vi ska inte heller glömma, att vi alla är människor, att det är mänskligt att bli sur och arg också ibland, så det handlar inte om det, utan att skilja mellan dem som verkligen bara gör det för showens skull, för att hålla upp sin image, för att tjäna pengar och mellan dem som har verklig insikt att dela med sig av 😊

snowy00
2

#7:

Jo, så klart. Ingen av oss är ju perfekta. Och så "strulig" jag själv har varit på social media i perioder….även om jag själv inte har försökt att lura någon…..så ja, det är ju mänskligt, och alla har chansen att utvecklas, och släppa det gamla, och göra plats för något nytt.😊

Condor
2

#3:

Man skulle ju kunna reagera på ett annat sätt om det ställs frågor, vars svar som skulle motsäga det som de propagerar. Personen skulle ju själv kunna fundera på hur det går ihop att det finns förändringar i det tidslösa. Personen skulle ju kunna ta chansen att lära och att inse att den som kommenterar är en person som man kan lära av.

Men om man tar bort sådana inlägg, finns det inget intresse att lära och man måste inse att personen inte ens intresserar sig för sanningen, för det andliga. Personen intresserar sig bara för att presentera sig som någonting som den inte är, som kunnig, som uppvaknad, som upplyst, som någon som man ska se upp till och som någon som det är värt att spendera sina pengar till.

Tyvärr är det samma mönster hos så gott som alla nyandliga youtube coacher i Sverige. Det som dom säger måste anses som sakrosankt och får inte ifrågasättas. Det är samma mönster som religioner använder sig av sen tusentals år. Man måste tro, inte vara kritiskt, lätt styrbar och manipulerbar. Förr i tiden blev man straffad för kätteri om man ställde kritiska frågor. Idag blir man raderad och avstängd.

Skulle dom ha kött på benen, skulle dom ju kunna bemöta sådana frågor. Men det kan dom inte, för att dom själva inte vet vad dom pratar om. Dom upprepar saker som dom har läst/hört från olika källor, som motsäger varandra. Men eftersom dom inte förstår innebörden av vad dom har läst/hört, ser dom heller inte motsägelserna. Dom beteer sig som papegojor, som heller inte vet vad orden som dom härmar betyder. Och sen ger dom sig beteckningar som medium, andlig coach och annat. Man kan bara spy. 🤮

FataMorgana
2

#9: Precis, de intresserar sig inte för sanningen, utan för en massa annat, som för berömmelse, titlar, pengar osv… Det var just det här, som du skrev om här, som gav mig idén till texten som jag just postade 😊