Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andligt-och-vetenskap
Läst 52 ggr
Condor
2

Om energin i maten

Jag såg nån gång ett klipp med sadhguru, där han förklarade hur yogis ser på mat och energi i maten. Först förklarade han att allt liv är på väg att mogna och sen dö. Ju mer man överskrider mognaden, ju mer avtar energin. Man blir trögare och precis så är det med maten.

Jag tänker t.ex. på hur tomaterna i affären ser ut. Mest förvaras de i kylrummet för att sakta ner processen som leder till att des celler bryts ner. De förlorar aroma och smak och dess energi. Sen erbjuds dom som mjuka och med skrynkligt skal till kunderna och utan energi.

Sadhguru sa att grönsaker bör man äta senast ett par timmar efter att de blev skördade. Äter man till den största delen färska grönsaker, är de rikia på energi som man tar upp i sin kropp. Gamla grönsaker har energin av tröghet i sig och om man bara äter sådana, behöver kroppen mer sömn för att balansera ut sig igen. Man blir själv trög.

Tar man en isbergsallad ur förpackningen och bladen hänger, känner man ett inre motstånd att äta den. Däremot har man en bra känsla när bladen är fresha.

Emotioner och känslor påverkar också maten. Sadhguru berätttade att när hans mormor handlade grönsaker, ville hon inte att handlarna tar i den och ville plocka ut grönsakerna själv. Själv brukar jag ofta ge reiki på maten som jag äter.

Ok, det kan låta flummigt att inte vilja ha andras energi i maten, för man vet ju inte vilka känslor personen som hanterar med den just har. Känslor kan även påverka hur bra man tål ohälsosam mat. Flummigt vad? 😄 Nej, inte allls. Sadhguru pratade om en studie som bevisar det.

Jag gav copiloten all information som jag hade i minnet av studien och frågade copiloten om studien verkligen existerar. Copiloten gav mig en sammanfattning. Ibland är en AI bra att ha. 😊

Svar av copiloten:

Det du beskriver låter som en fascinerande kombination av näringslära och emotionell påverkan på hälsa – och ja, Sadhguru har ibland hänvisat till en studie där kaniner som fick samma ohälsosamma kost utvecklade arterioskleros, förutom den grupp som blev klappade och omhändertagna under matningen. Den studien är faktiskt verklig.

🧪 Studien du syftar på är från 1978, utförd av Dr. Robert Nerem och hans kollegor vid Ohio State University. De undersökte effekten av emotionell vård på utvecklingen av hjärt-kärlsjukdomar hos kaniner. Alla grupper fick samma fettrika kost, men en grupp blev regelbundet klappad och omhändertagen av forskarna. Resultatet? Den gruppen hade signifikant mindre arterioskleros än de andra – trots identisk kost.

📚 Studien publicerades senare i vetenskapliga sammanhang och har ofta använts som ett exempel på hur psykosociala faktorer kan påverka fysisk hälsa. Det är ett kraftfullt argument för att omtanke och beröring kan ha biologiska effekter – även på djur.

Tyvärr finns inte hela studien fritt tillgänglig online, men du kan läsa om den i sammanfattningar från olika källor, bland annat i böcker om mind-body connection och vissa medicinska översikter. Vill du att jag letar upp en mer detaljerad källa eller sammanfattning av den?

Studien: "The Rabbit Experiment" av Dr. Robert Nerem (1978)

Syfte: Att undersöka hur kost påverkar utvecklingen av arterioskleros (åderförkalkning) hos kaniner.

Metod: Alla kaniner fick en fettrik diet som normalt leder till plackbildning i artärerna.

Oväntat fynd: En grupp kaniner visade mycket mindre sjukdomstecken än de andra – trots identisk kost.

Förklaring: Det visade sig att en forskningsassistent hade klappat och gosat med just den gruppen regelbundet.

Slutsats: Emotionell vård och beröring kan ha en direkt biologisk effekt på hälsa, även hos djur.

📘 Vetenskaplig publicering: Studien blev senare en del av en bredare diskussion om sambandet mellan psykosociala faktorer och fysisk hälsa. Den refereras ofta i litteratur om "mind-body connection", t.ex.. i boken Compassionomics av Dr. Stephen Trzeciak och Dr. Anthony Mazzarelli.

FataMorgana
2

#0:

Det är så intressant hur maten vi äter bär med sig energi, både från själva växten och från oss själva. Ju färskare och mer levande, desto mer energi får vi.
Och det där med omtanke, som också gör skillnad. Det blir som en påminnelse om att allt vi gör, även något så vardagligt som att handla eller laga mat, kan bära med sig medvetenhet, omtanke och energi. 😊

Condor
2

#1:

Ja, det gäller allt som man gör. Gör man det med kärlek eller bär man frustration och ilska i sig?

Jag tänker t.ex. på en bok av Fran Brown, om Hawayo Takatas liv, som heter "leva reiki" (min översättning). Där skrev hon att Hawayo Takata lät renovera sitt hus och när hon en dag gick dit för att se hur det går, hörde hon att arbetarnas hammare inte lät så rytmiskt som vanligt, utan det lät som om de vore arga. När hon frågade dom vad som står på,, berättade dom att dom hade stress med deras chef. Då skickade hon hem dom för att hon inte ville att de skulle hamra in deras ilska och frustration i hennes hus.

Allt som man gör med kärlek lyckas bättre än om man bär frustraion i sig. När jag t.ex. planterar blommor på balkongen, gör jag det med kärlek och jag föreställer mig hur de kommer att växa och blomma fint. Kanske vi därför år för år har den finaste balkongen i trakten?

snowy00
2

SÅ intressanta inlägg, som jag först nu läste. Det får mig att tänka lite på tråden om AI, och exemplet med om mormor bakar kakan, eller en robot. Det var egentligen det här jag syftade lite på, men det skrev jag inte i klartext där eftersom det nog kan uppfattas som väldigt flummigt av vissa.

Jag tror och känner att det nog ligger mycket i detta, om maten och energin.😊 Men det handlar mer om en intuitiv känsla hos mig, snarare än en tanke som jag har bevis för.

Då bör man alltså försöka skörda sina tomater just innan man äter upp dem.🍅

Condor
2

#3:

Ja precis,, det är energin av din mormors kärlek som hamnar i kakan. Visst tycker många att det är flummigt. Men om man hänvisar till en studie, så som jag gjorde, kan man "avflumma" saken. 😄

Jag brukar alltid skörda tomaterna strax innan vi äter dom. När jag lagar frukost, går jag ut på balkongen och hämtar ett par helt färska tomater.

Det är också en skillnad på frukter som man skördar färskt. När jag besökte varma länder, konstaterade jag att t.ex. apelsiner och bananer smakar helt annorlunda i de länder än dom som säljs i affärerna här. När jag t.ex. for tillbaka hem från kanarieöarna, brukade jag alltid proppa så många bananer och apelsiner i mina resväskor som fick plats. 😊

snowy00
2

#4:

Ja 😄

Det låter härligt på nå vis, att gå ut och plocka sina grönsaker, som man på en gång "lagar till" och äter.

Och, ja jag har märkt ganska stor skillnad i smaken av bananer som är ekologiska och inte, även fast de är köpta i matbutik. Kan tro då, att helt färska och nyplockade frukter borde smaka ännu bättre.