Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-utveckling
Läst 86 ggr
Condor
3

Att vara oberoende av andra = frihet

Ju mer man utvecklas på den andliga vägen, ju mindre låter man sig påverkas av andras tyckande och åsikter om en. Det är en sorts frihet.

För de flesta människor spelar det en stor roll vad andra människor tycker om dem och vad andra säger om dem. Den ena säger till dig: "Du är vacker." eller "Du är så smart.", "Du är framgångsrik." Och en annan person säger kanske: "Du är en loser." eller "Du är dum.", "Du är ful."

Därför lever den vanlige människan alltid i rädslan att han inte får bete sig fel. Han är alltid beroende av andras åsikter. För allt han vet om sig själv, vet han bara från andra människor och om den åsikten ändras, om de tar bort hans självbild, står han hjälplös och naken där. Då vet han inte om han är ful, dum, smart eller framgångsrik.

Han har inte den minsta aning om sin sanna natur. Han är beroende av andra. En medveten människa behöver inte andras åsikter. Att bli oberoende av andras åsikter innebär att frigöra sig från detta inflytande och att leva i enlighet med sin egen inre kompass.

Det är inte en fråga om att ignorera andra eller bli cynisk, utan snarare om att förändra sin uppfattning om sig själv och sin plats i världen.

Castaneda skrev i en av hans böcker att Don Juan sa:

"Krigarens självförtroende är inte samma sak som vanliga människors självförtroende. Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet. Självförtoende betyder att vara säker på sin sak, ödmjukhet innebär otadlighet i tankar och känslor."

Den "vanliga manniskan" hämtar sin styrka från andras åsikter och bekräftelse. Den är beroende och ytterst ömtåligt, eftersom den är beroende av yttre faktorer utanför ens kontroll.

Den medvetna människan hämtar sin styrka från en inre otadlighet, personlig utveckling och en acceptans av ens egna begränsningar på vägen. Det är ett självförtroende som inte är beroende av yttre bekräftelse. Det är en ödmjukhet inför uppgiften och en otadlighet i sitt eget handlande.

Att bli medveten om sig själv är en väg till frihet.

[snowy00]
2

#0:

Ja, så är det. Bra att du tar upp ämnet.

Condor
2

#1:

Och det var därför som Osho sa att han inte behöver andras respekt. Han gjorde en massa som går emot det som folk förväntar sig av en upplyst. 😊

[snowy00]
2

#2:

Just precis. Har man erfarenheten på insidan, behöver man egentligen inte en bekräftelse från utsidan, av att vara, eller verka upplyst.🙂

Gråeld
3

När jag började lästa inlägget, så började all your need is love med Beatles spelas i mig 💚.
I månt och mycket så är det som saknas. När man lever ett hårt liv i obalans.
Annars ett jättebra inlägg. 🙂

Condor
5

#4:

Tack! Ja, hårda tider upplever vi alla ibland. Jag är heller inte alltid i balans. 😄I så fall är utmaningen att komma i balans igen. Hela livet är ett "upp och ner". Var det inte någon zen mästare som sa att man inte kan göra något åt vågorna på havet. Men man kan lära att surfa på dom.

Men om jag tänker tillbaka till mina hårdaste tider, så var det på de tiderna som jag lärde mest.

Gråeld
3

Man är som ett jojo .😀

Condor
1

#6:

😄

[snowy00]
2

Ni skriver så sant..🤍