Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 883 ggr
Condor
3

Andliga visheter del 18

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag öppnar en tråd, eftersom den gamla är full och startar med en vishet av Scott Eagle:

"Till vad behöver vi tiden? Förr i tiden behövde vi den inte. Vi styrdes av solens uppgång och nedgång. Vi behövde aldrig skynda oss. Vi behövde aldrig titta på klockan. Vi behövde inte vara på jobbet vid en viss tid. Vi gjorde vad som behövde göras när vi kände för det. Men vi såg till att det blev gjort innan dagen tog slut. Vi hade mer tid, för dagen var hel."

FataMorgana
3

#0: Jag önskar vi inte behövde tiden idag heller 😄

Condor
4

#1:

Jag önskar att vi vid den här tiden redan skulle vara färdiga med matlagningen. Men vi får väl börja nu. 😊

snowy00
2

Ja, tiden kan verkligen stressa. Även fast den egentligen inte finns…

Fin bild, och vishet i #0.

Condor
2

"Lycka är det enda som fördubblar sig om man delar den med någon."

Zen vishet

snowy00
2

Osäker om jag delat denna vishet här förr.

"Egot tar allting personligt. Känslor väcks, försvarsmekanismer aktiveras, kanske till och med aggression. Försvarar du sanningen? Nej, sanningen behöver i vilket fall inget försvar."

~ Eckhart Tolle

Condor
3

"Om man har blivit lurad tillräckligt länge kan det vara smärtsamt att erkänna att man har blivit lurad. Ofta vill man inte veta sanningen längre."

Carl Sagan

snowy00
2

"Hur släpper man taget om bindningar till saker? Försök inte ens. Det är omöjligt. Bindningen till saker faller bort av sig självt när du inte längre försöker hitta dig själv i dem."

~ Eckhart Tolle

Condor
4

Jag hittade en text av en indiansk medicinkvinna och tyckte att texten var så fin att jag översatte den:

Jag kommer inte att rädda dig,
för du är inte maktlös.
Jag kommer inte att reparera dig,
för du är inte bruten.
Jag kommer inte att läka dig,
för jag ser dig, i din helhet.
Jag kommer att gå med dig genom mörkret,
medan du minns ditt ljus.

snowy00
3

#8:

Ja, den var väldigt fin! 😊😍

snowy00
2

"Jag ber dig inte att tro, jag ber dig att se."

~ Mooji

snowy00
2

"Du gav dig ut för att söka guld vida omkring, men hela tiden var du guld inombords."

~ Rumi

Gråeld
4

Hur skulle jag kunna veta, vart vinden för mig.
Vinden den nyckfulla, är det inte jag som har
drivits med. Utan ursäkt, så var det.
Vägen tillbaka, känns så.. Men så bra på ett
sätt, man får se sig själv i speglingen.

Gråeld

FataMorgana
3

#12:

Ibland för vinden oss dit vi behöver vara, även om vi inte förstod det från början. Fint skrivet 🤗

Gråeld
3

Tack snälla. 🤗
Man snurrar in i sig själv.
Tills man hittar ut.

• Redigerat 2025-08-15 11:40 av Gråeld
snowy00
2

#12:

Ja, kanske hamnar vi alltid dit, där vinden bär oss. Utan eller med det lager av tankar, som får oss att tro annat.

snowy00
2

"Var den som vistas i intighetens tempel."

~ Mooji

• Redigerat 2025-08-15 20:59 av snowy00
Gråeld
3

Så kan det vara.

Gråeld
3

Vidare drives jag, in i ett okänt land.
Marken blir hårdare, luften mer
eggande kall. Rörda av vinden från
mitt okända mål. Skälva strängarna
i väntan.

Alltjämt frågande, skall jag inte vara
framme. Där livet klingar ut, i en klar
enkel ton i tystnaden.

Dag H

FataMorgana
2

"Försök inte tvinga fram någonting. Låt livet vara ett djupt släppande. Gud öppnar miljontals blommor varje dag utan att tvinga deras knoppar"

~ Osho

snowy00
2

"Varje människa behöver finna sin tidlösa och formlösa essens-identitet."

~ Eckhart Tolle

Condor
2

"Förståndet söker, men hjärtat hittar"

Osho

FataMorgana
3

"Varje tro du vägrar ifrågasätta blir en kedja - och ju längre du bär den, desto mer känns det som sanning."

~ okänd

Condor
3

De 2 vanligaste felen som man kan göra när man utforskar verkligheten är:

1. Att blint tro på saker som inte är bevisade eller går att bevisa.
  2. Att avfärda allt som inte är bevisat eller går att bevisa som icke existent.

Condor

Gråeld
3

Förlite dig inte på livets alla ting, utan förlita dig på mig.
Källan till all kraft och styrka, djupt inom dig.

Okänd

Gråeld
3

Orolig, man har gjort vad man kunnat. Mer kan man inte göra. Än bara flyta med, i livets poesi.

Gråeld

• Redigerat 2025-08-22 18:45 av Gråeld
FataMorgana
3

#25:

Ja, man kan bara göra sitt bästa och sen låta resten vara, livet har sin egen rytm 🤗

snowy00
2

#25:

🤗

snowy00
3

"När vi försöker förstå och kontrollera världen springer den ifrån oss."

~ Alan Watts

Condor
2

"Njut av de små sakerna i livet, för en dag kommer du att se tillbaka och inse att de var de stora sakerna."

Robert Brault

snowy00
2

#29:

Så sant 🤗

FataMorgana
3

"Människan söker alltid en kraft, en kraft att övervinna något eller förstöra något; och därför lever han inte i Guds medvetenhet, för i insikten om Guds närvaro finns det inget behov av att övervinna, att förstöra eller att göra något.”

~ Joel S. Goldsmith

snowy00
2

"Kärlek är en känsla, helt tyst och omöjlig att uttrycka med ord."

~ Rumi

Gråeld
2

Så sant, som sagt.😊

Condor
3

"Det största misstaget man kan göra i livet är att alltid vara rädd för att göra misstag."

Christian Morgenstern

Gråeld
3

Så sant, och det är av misstag man lär.🙂

Condor
2

#35:

Precis! Man kan lära av misstag. 🙂

snowy00
2

#34:

Det borde jag ta åt mig av i vissa perioder. Jag har verkligen kunnat vara rädd för att göra något fel, speciellt i arbetssituationer… Tur att man inte har jobbat inom vården. Det hade nog mitt psyke inte klarat, där misstag kan få allvarliga konsekvenser…😊

Condor
3

#37:

Ingen är utan misstag. Inte ens dom som jobbar inom vården. Bättre att fokusera på nyttan som man gör i stället för "det värsta som kan hända". Förståndet är bra på att producera "giftiga tankar". Det handlar om att ändra på sin fokus och att inse att där som det hyvlas, där flyger det spån.

snowy00
2

"Så snart du hedrar nuet, upplöses all olycka och kamp, och livet börjar flöda med glädje och lätthet."

~ Eckhart Tolle

Condor
2

"Tillfredsställelse är ingen destination man når, utan ett sätt att resa."

Margaret Lee Runbeck

FataMorgana
2

"En man frågade en gång Rumi: "Varför pratar du så mycket om tystnad? "Hans svar: "Den strålande inom mig har aldrig sagt ett ord."

~ Rumi

Condor
3

"En sanning kan bara ha effekt när mottagaren är redo för den."

Christian Morgenstern

FataMorgana
3

"Dina åsikter är en vägg - inte bara för andra, utan också för dig själv. Ett stängt sinne betyder stängda möjligheter"

~ Sadhguru

snowy00
2

"Ingen berättar någonsin för dig att mod känns som rädsla."

~ Mary Kate Teske

Condor
3

"Jag är inte här för att ge svar, utan för att ställa ett frågetecken inom dig – det ultimata frågetecknet."

Osho

FataMorgana
4

"Tystnad är inte frånvaron av ljud, utan den inre stillheten som blommar när sinnet lägger sig.

Som sediment som driver till botten av en damm, sinnets vatten är klart när vi slutar röra om dem.

I den klarheten dyker subtila saker upp: vindens viskning, lövens prasslande, de heliga utrymmen mellan tankarna.

Inget nytt skapas - bara det som alltid fanns där, väntar tyst på att avslöjas."

~ Zen Visdom

Gråeld
3

Gud är hemma, det är vi som har gått vilse.

Mister Eckhart

Condor
2

"Sanningen är Dao – namnlös, formlös, ogripbar. Den som namnger den förlorar den; den som flyter med den blir stilla."

Lao Tse

snowy00
2

"Behandlar du detta ögonblick som om det vore ett hinder att övervinna? Känner du att du har ett framtida ögonblick att nå som är viktigare?"

~ Eckhart Tolle

Condor
3

"Upplysning innebär inte att föreställa sig ljusgestalter, utan att bli medveten om mörkret."

C.G. Jung

snowy00
2

"Det är din väg, och bara din. Andra kan gå den med dig, men ingen kan gå den åt dig."

~ Rumi

snowy00
2

"När du är närvarande kan du förnimma anden, det enda medvetandet i varje varelse, och älska det som dig själv."

~ Eckhart Tolle

Gråeld
3

Ta vara på nuet, vänta inte på solsken eller regnet i morgonbitti, som lovat.

Gråeld

• Redigerat 2025-09-13 18:15 av Gråeld
FataMorgana
3

#53: Du har så rätt, ta vara på nuet i stället 😊

Condor
2

"Kärleken känner inga gränser, varken i rum eller tid. Den följer sin egen lag: den känner bara till att vara."

Khalil Gibran

snowy00
2

#55:

Så sant😊

snowy00
2

"Utan kärlek är all tillbedjan en börda, all dans en plikt, all musik bara oväsen."

♥️

~ Rumi

• Redigerat 2025-09-14 20:14 av snowy00
Condor
3

"Att vara sig själv i en värld som ständigt vill att man ska vara annorlunda är den största prestationen."

Buddha

snowy00
2

"Livet kan inte vara emot dig, för du är själva livet. Livet kan bara tyckas gå emot egots projektioner, som sällan är i harmoni med Sanningen."

~ Mooji

snowy00
2

"Att vara helt oberörd när människor försöker trigga dig är en superkraft."

~ Okänd

snowy00
1

"Varken misslyckande eller framgång har makten att förändra ditt inre Varande."

~ Eckhart Tolle

Condor
2

"Nöjdhet är inte en destination, utan ett sätt att resa."

Margaret Lee Runbeck

FataMorgana
3

"Blunda
och du kommer att se klart.
Sluta lyssna
och du kommer att höra sanningen.
Var tyst
och ditt hjärta kommer att sjunga.
Sök inte kontakt
och du kommer att hitta förening.
Stå stilla
och du kommer att gå vidare
i andens tidvatten.
Var försiktig
och du kommer inte att behöva våld.
Ha tålamod
och du kommer att uppnå allt.
Var ödmjuk så förblir du hel"

~ Taoistisk Meditation

snowy00
2

#63:

Fin vishet 😊

snowy00
1

”Jag behöver inte leva livet, och jag ’har’ inte ett liv att leva. Jag är livet!”

~ Mooji

FataMorgana
3

"Varför stannar man i fängelse, när dörren är så vidöppen?"

~ Rumi

snowy00
2

"Det kan vara sant att du känner så här, men det är inte Sanning."

~ Mooji

FataMorgana
3

"Folk har svårt att släppa taget om sitt lidande. Av rädsla för det okända föredrar de lidande som är bekant."

~ Nhat Hanh

FataMorgana
3

"Nyckeln till förvandling är att bli vän med detta ögonblick. Vilken form det tar spelar ingen roll. Säg ja till det. Tillåt det. Var med."

~ Eckhart Tolle

Condor
3

"De lyckligaste människorna har inte nödvändigtvis det bästa av allt, de gör bara det bästa av allt de har"

Mahatma Gandhi

snowy00
2

"Ju mer du strävar efter att må bättre hela tiden, desto mindre nöjd blir du, eftersom själva strävandet bara förstärker faktumet att du saknar det från början."

~ Alan Watts

FataMorgana
3

"Fråga: "Vad är skillnaden mellan djur och oss?"
Ramana Maharshi: "Djur bär djurkroppen och människor bär människokroppen. Vi bär alla olika kroppar som olika tröjor, men i verkligheten är vi alla samma varelse."

• Redigerat 2025-10-04 09:46 av FataMorgana
FataMorgana
3

"Jag kan aldrig längre tänka mig själv som exklusivt i denna kropp; jag känner att jag är närvarande i alla kroppar. Jag har ingen medvetenhet om ras eller andra distinktioner alls. I mina uppfattningar känner jag att ni alla är en del av mig. Det är inte fantasi, det är Självförverkligande."

~ Paramahansa Yogananda

snowy00
3

"Jag slöt min mun och talade till dig på hundra tysta sätt."

~ Rumi

Condor
2

"Tro inte på skrifterna, tro inte på lärarna, tro mig inte. Tro bara det du själv noggrant har undersökt och insett som tjänar dig själv och för ditt bästa"

Buddha

Condor
2

"Att alltid säga sanningen kommer förmodligen inte att ge dig många vänner, men det kommer att ge dig de rätta."

John Lennon

snowy00
3

"Självklart kan du inte tvinga ditt sinne att vara tyst. Det vore som att försöka släta ut krusningar på vatten med ett strykjärn. Vattnet blir klart och stilla bara när det får vara ifred."

~ Alan Watts

FataMorgana
3

En gång frågade en lärjunge Buddha:
”Mästare, varför känner jag mig så rastlös, även när inget dåligt händer?”
Buddha log milt och svarade:
”Därför att du lever mer i dina tankar än i det nuvarande ögonblicket.”

Han förklarade att sinnet har en vana att skapa problem som inte finns — att spela upp det förflutna, oroa sig för framtiden och föreställa sig utfall som aldrig blir verklighet.
Denna ständiga ström av tankar blir som en storm — och ju mer du kämpar emot den, desto starkare blir den.

Buddha sade:

”Om du vill ha frid, sluta försöka kontrollera dina tankar — sluta bara låta dem kontrollera dig.”

🕊️ Att övertänka är som att bära en tung väska du aldrig var menad att hålla i.
Lägg ner den.
Ta ett djupt andetag.
Betrakta dina tankar som moln som passerar över himlen — tillfälliga, flyktiga, maktlösa när de lämnas ifred.

När du återvänder till nuet — till ljudet av ditt andetag, känslan av marken under dina fötter — återvänder du till själva livet.
Frid finner du inte genom att lösa allt i ditt sinne.
Du finner den genom att låta sinnet bli stilla.

🌼 ”Sinnet är allt. Det du tänker, det blir du.”

~ Buddha

Gråeld
3

Ja, sinnet är ett kapitel för sig.

Condor
3

"Där som du hittar dig, där låt dig vara"

Meister Eckhart

snowy00
2

#78:

Fint.

FataMorgana
3

"Att oroa sig tar inte bort morgondagens bekymmer, det tar bort dagens frid."

~ Okänd

FataMorgana
3

"Var och en har samma möjlighet till befrielse. Och befrielse betyder att kunna smälta samman med Gud. När du är fri från alla föreställningar om separation, finns det ingenting mellan dig och Gud. Ingen separation."

~ Soham

snowy00
2

#83:

Kommer att tänka på något Mooji har sagt, när jag läser ditt citat.

"Du är fri att vara fri, men du är också fri att vara fängslad."

😊

Condor
2

#83:

Intressant att Samarpan nu kallar sig Soham. Jag läste att han bad en indisk guru att få ett nytt namn. Namnet Samarpan fick han av Osho, fast Osho själv inte tog dessa namn på fullt allvar, utan betrtaktade det som en lek. Sen tycker jag att det är konstigt att en upplyst ber en annan upplyst om ett namn.

Min reikilärare fick namnet Summana av Samarpan och hon tog det på fullt allvar. Jag tar sådana namn inte på allvar och bad inte ens om att Samarpan skullle ge mig ett spirituellt namn. Namn är namn och inget viktigt. Viktigt är vad man uttrycker i hjärtat och det kan inget namn ändra på.

FataMorgana
1

#85: Ja jag vet inte heller vad dessa namn skulle ha för mening, men det han skrev var ändå fint 😊

Condor
1

#86:

Jovisst. 😊

snowy00
2

#85:

Så sant som det var sagt.😊

snowy00
2

"Älskade ("Beloved"), du kan inte se Självet med sinnet. Du ser sinnet från Självet."

~ Mooji

Condor
2

Ville tillägga till saken med Samarpan, att när Samarpan höll en satsang hos min reikilärare på 90-talet, att det var en massa folk där, även en massa reikilärare. Dom flippade totalt ut för att det skulle komma en upplyst.

Sen när han kom så kunde man prata med honom före satsangen började och jag häpnade verkligen när jag såg hur folk reagerade på honom. Redan före var det "wow, det kommer en upplyst" och ett par flumtanter som var reikilärare stormade fram till honom, som groupies av en poopstjärna när deras stjärna kommer. Det var en massa "Saaaaaaamarpan 🎶🎼 " och sen famnade dom om honom och ville att han ger dom ett spirituellt namn. 😄.

Jag tänkte "är dom inte kloka?" 😄

Gråeld
3

Så sant, där har man blivit mycket bättre på. Man får ta det som det kommer, oftast så blir det inte så allvarligt och hemskt som sinnet har räknat ut.😀

Och blir det inte som man har tänkt, så kan man inte göra så mycket åt det. Det blir som det blir.
Man behöver inte göra livet, så blodigt allvarligt. Livet är till för att levas. 🙂

• Redigerat 2025-10-14 17:08 av Gråeld
snowy00
3

#90:

Det kan väl vara trevligt för en "upplyst" 😄😄 nej, men det låter ganska tokigt…😊

När jag hade min första psykos (för 15 år sedan, i samma veva som jag var intresserad av vad jag trodde var "andlighet") så bytte jag självmant namn……. 😮 Sen när jag frisknade till, insåg jag hur galet det var, och bytte tillbaka till mitt "riktiga" namn igen… 😅

#91:

Man behöver inte göra livet, så blodigt allvarligt. Livet är till för att levas.

Ja, exakt.

FataMorgana
4

#91: Ja verkligen, och under tiden missar vi så mycket av nuet när vi sitter och föreställer oss allt som kan gå fel 😊

snowy00
4

#91, 93:

Ja. Själv brukar jag tänka i vissa situationer, som känns obehagliga, att…"vad är det värsta som kan hända?". Ofta är svaret… inte mycket.

snowy00
3

Nu är detta inget exakt citat av Mooji, men jag tror att det åtminstone förmedlar meningen i det han sade…

"I kontrasten [av 'världen' och 'icke-världen'] finner vi oss Själva."

(~ Mooji)

Condor
3

"En av historiens sorgligaste lärdomar är: När vi har blivit bedragna tillräckligt länge tenderar vi att avvisa varje bevis på bedrägeriet. Vi är inte längre intresserade av att ta reda på sanningen. Bedrägeriet har fångat oss. Det är helt enkelt för smärtsamt att erkänna att vi har blivit lurade – även inför oss själva. Den som en gång har gett en charlatan makt över sig får den nästan aldrig tillbaka."

Carl Sagan

Gråeld
4

Resultat och reaktion, styrkan av din uppflammande oro. Visar graden av din verkliga ofrihet, och av din isolering från enheten. Bekymra dig därför icke om detta eller annat, utan följ den väg du känner även när du lämnat den.

Dag H

Condor
2

"Vetenskap är inte bara förenlig med andlighet; den är en djup källa till andlighet. När vi inser vår plats i oändligheten av ljusår och i tidens gång, när vi förstår livets komplexitet, skönhet och finess, då är denna upplyftande känsla – denna känsla av hänförelse och ödmjukhet på samma gång – utan tvekan andlig. Detsamma gäller våra känslor inför stor konst, musik eller litteratur, eller exemplariska handlingar av osjälviskt mod, såsom de av Mohandas Gandhi eller Martin Luther King Jr. Föreställningen att vetenskap och andlighet utesluter varandra gör ingen av dem rättvisa."

Carl Sagan

snowy00
2

"Lärande sker i huvudet. Förståelse sker i hjärtat som direkt erfarande."

~ Mooji

FataMorgana
2

"I ett ögonblick av sann och uppriktig
självgranskning – det som varken kan
glömmas eller inte glömmas
uppenbarar sig som den du är.

Allt som krävs är att du
slutar försöka hitta dig själv
i någon definition."

~ Gangaji

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.