Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 594 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 55

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här gör jag upp en ny babbeltråd, eftersom den gamla är full.

Kristallen på bilden är en skelettkvarts av ovanlig bra kvalitet.

snowy00
3

Till Gråeld i förra babbeltråden:

God kväll på dig med😊
Ibland sätter "skrivkrampen" in hos mig oxå.📚📖📒
Så det är förståeligt.

FataMorgana
3

Ja vill också sända en hälsning till Gråeld jag med, att jag känner så väl igen detta, hur det kan gå med skrivandet ibland. Men ändå fint att läsa ett par rader av dig 🤗

Gråeld
3

Tack snowy och ni andra i förra babbertråden. 🤗

FataMorgana
2

#3: Vi skrev visst samtidigt 😊

Gråeld
3

Tack till dig med FM.🤗
Ja, det blir en mening och sen är det stopp och kalops.

FataMorgana
2

#5: Då kanske det är meningen att vila tankarna i stället för att försöka skriva något, så brukar jag tänka, när det är det är stopp i huvudet, och vips så är inspirationen tillabaka efter en dag eller två 😊

snowy00
2

Behövde bara "skriva av mig" lite, även fast det nu är sent.

Jag undrar vilka de låter flytta in i lägenheten ovanför mig? Det verkar ha flyttat in nya där för tredje gången på 1-2 år eller så. Det lät ikväll som de städade i lägenheten, och helt plötsligt häller de ut flera hinkar med typ skurvatten från deras balkong, ned på min altan. (???)
Jag funderade så klart om jag skulle säga till dem på en gång, men försökte "hålla mig" från att göra det, då jag inte vill ha mer problem i onödan… Men när de började hälla ut massa lödrigt vatten för andra gången, så gick det inte att hålla sig… Så jag öppnade altandörren och sade till dem ordentligt att de får låta bli att hälla massa vatten ned på min altan… Och det verkar som de slutade på en gång.
Jag var så "irriterad" när jag kom in från att ha sagt till dem att jag skakade i kroppen……🫨🫨🫨

Condor
2

#7:

Dom kanske inte ens var medvetna om att det är en annans altan som de häller ut vatten på? Men bra att dom slutade upp.

Gråeld
3

Jag hade för mig att det var lördag idag.
Men det är ju bara fredag. 😃

Condor
2

#9:

😄 Händer mit också ibland. 😊

FataMorgana
2

#9: Så kan det gå ibland 😄

FataMorgana
2

#7: Tänkte just samma som Condor eller så kanske dom inte tänkte efter helt enkelt. Men det var bra att du sa ifrån 🙂

Stjärnskott
4

#7: Fint att du sa ifrån. Vi behöver ju göra det emellanåt. För att behålla vår egen sinnesfrid.

Det finns inget värre än mala om missnöjet i tankarna och sura ner sitt eget inre landskap pågrund sv rädslan att sätta gränser för andra människor.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-08-01 12:54 av Stjärnskott
FataMorgana
4

#13: Sant. Att inte säga ifrån kostar ofta mer än vi tror. Det är något jag själv borde bli mycket bättre på.

Gråeld
4

#13, 14
Så sant. Här har man att lära sig.

Condor
2

#14:

Och jag borde bli lite sämre på det. 😄 Önskar att jag kunde ge dig lite av det som är för mycket hos mig. 😄

Condor
1

Nu ösregnar det, det åskar, men ändå skiner solen.

Stjärnskott
2

#17: Flera väder på en och samma gång 🫣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#14: Ja, det är en dyr ovana När vi låter oron över andra få bygga bo i vårt huvud….

Asså, jag är långt ifrån bra på detta. Men bra mycket bättre på det än vad jag har varit.
Precis som Snowy så blir jag skakig i kroppen men fanken så skönt det käns sen,,, efteråt 😇😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#18:

Ja, fast åskan har som tur dragit förbi nu.

Condor
3

@ Stjärnskott och Snowy

Det där med att säga ifrån sig ser jag så här, att om vi tar vattnet på altanen som erxempel, att det är bäst att säga ifrån med det samma.

Jag känner den där inre rösten som säger att man vill undvika konflikter, ha det lugnt, inte göra sig fiender och det kanske man tänker sig när den första hinken vatten kommer. När den andra hinken kommer, kanske man blir sur, men man vill ändå undvika en konflikt. Om det kommer en tredje hink kanske man blir ilsken och om man sen inte säger ifrån sig kan det hända att man flippar ut om det kommer en fjärde hink. Sen säger man kanske saker som man inte skulle ha sagt efter den första hinken och då har man en konflikt på riktigt.

Bäst att säga ifrån sig innan ilska stiger upp.

Stjärnskott
3

#21: Håller fullständigt med dig.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#22:

🙂

snowy00
2

Så kloka saker ni har skrivit🙂

Jag kom fram till samma slutsats som Condor och FataMorgana… De tänkte nog inte efter helt enkelt. Också vill jag förtydliga, eftetsom jag var lite otydlig med det jag skrev här. De hällde inte ut hinkar direkt på min altan, utan jag tror att de bara försökte "skrubba" golvet på sin balkong. Så de måste ha hällt ut hinkar med lödrigt vatten på sin balkong, som sedan i stora mängder rann ned på hela min altan i stort sett. Sen att de slutade på en gång jag sa till, och inte var otrevliga mot mig… Tyder på att de inte riktigt visste vad de gjorde.
Kanske är de ganska unga, och ju nyinflyttade, och ville bara harmlöst skrubba sin balkong. Men det tog ett tag för mig att fatta det.. 🙂

Vill också säga, att jag inte sade till dem på ett otrevligt sätt, utan bad de på ett snällt men tydligt sätt att sluta. Och att de på en gång lyssnade gör att det nu känns ganska bra i maggropen i stället.

#21:

Ja, bäst att säga ifrån tydligt ganska på en gång, i stället för att låta knuten i ens egen mage växa sig större…tills man en gång exploderar på någon som egentligen inte förtjänar det.
Eckhart Tolle kallar detta förresten för ett "högkvalitativt Nej".😊

Condor
2

#24:

Som nyinflyttad vill man ju heller inte med det samma ha gräl med sina nya okända grannar, så det är du som spelar på hemmaplan, så att säga. 😊

FataMorgana
2

#19:

Ibland måste man möta sina demoner 👹😈
Det där som får en att bli skakig i kroppen och osäker inombords 🙂

FataMorgana
2

#24: Det var en bra och passande term som Tolle kommit på 🙂

snowy00
2

#25:

Ja, jag tänkte faktiskt lite så. Jag har ju snart bott här i 12 år nu. Och jag har inte tänkt flytta på mig i första taget… Så hemmaplanen är min😊

snowy00
2

En annan grej. Kikade ut på min tomatplanta nyss, och en fjärde tomat har börjat växa.🍅

Väntar spänt på att de andra som nog är fullstora ska börja bli röda. Hoppas bara att vädret tillåter det, och att det inte är för sent på säsongen.

Gråeld
4

I morse plockade jag mina första hallon. Och många omogna, så det blir bra skörd i år.😃
Blåbärssäsong har också kommit igång, har redan hunnit plocka bra med bär.
På tur är svarta vinbär, men dom är inte klara ännu.
Sist men inte minst lingonen. I överlag en bra bär höst. 🙂

• Redigerat 2025-08-02 10:26 av Gråeld
Gråeld
3

Hoppas att du får smaka på dina tomater snowy. 🙂

• Redigerat 2025-08-02 10:39 av Gråeld
Condor
2

#29:

Tomater mognar även om det inte är soligt, fast mycket långsammare. Vi har ibland skördat tomater ända till början av november. Om dom redan är fullstora, borde du kunna skörda om 1-2 veckor, beroende på hur soligt det är.

FataMorgana
2

#30: Det låter gott. Jag älskar hallon. Vi hade också massor av hallon där jag brukade vara som barn på somrarna. Om det är något jag saknar här i Österrike, så är det de skandinaviska skogarna med alla sina bär. 🫐🍒🍓

Condor
2

#30:

Vad kul att kunna plocka sina egna bär. Vi har tyvärr inga blåbärsskogar i närheten. Dom som finns att köpa i affärer är inte lika goda. Dom är större än dom i skogen och blåa men inuti snarare gröna. Dom i skogen är även blåa inuti.

Condor
1

#33:

I skogarna där som vi besökte ametistvärlden, där finns det blåbär. Men man måste tvätta dom pga att dom kan vara smittade med rävbandmasken.

Gråeld
3

Det kan jag förstå, att du gör. Du får försöka minnas smaken.🙂

Det låter inget roligt med mask.😕
Nä, dom blåbär som finns att köpas i affären. Läser man på förpackningen så är dom odlade i Polen och Portugal.
Har inte ens smakat dessa bär.

• Redigerat 2025-08-02 12:35 av Gråeld
Condor
3

#36:

Nu frågade jag copiloten vad som är skillnaden mellan dessa bär och fick följande svar:

"Det du ser är skillnaden mellan vilda blåbär och odlade blåbär – två olika arter som båda kallas "blåbär", men som faktiskt skiljer sig rejält:

🌲 Skogsblåbär (Vaccinium myrtillus)
Växer vilt i skogen i Norden

Små, mörkblå bär

Blåa rakt igenom – både skal och fruktkött

Innehåller mycket antocyaniner (färgämnen med antioxidativa egenskaper) i hela bäret

🛒 Odlade blåbär (Vaccinium corymbosum)
Kallas ofta för amerikanska blåbär

Större och ljusare i färgen

Vita eller gröna inuti

Har antocyaniner endast i skalet, vilket gör att insidan inte färgas blå

Så även om båda säljs som "blåbär", är det egentligen två olika bär med olika egenskaper. Skogsblåbär är mer intensiva i smak och näringsinnehåll, medan de odlade är mildare och mer lättillgängliga året runt."

Det betyder att skogsblåbär är mycket nyttigare än odlade. copiloten skrev så här:

"Antocyaniner är riktiga superhjältar i blåbärens värld – det är de som ger skogsblåbären sin djupa färg och deras hälsofördelar. Här är varför de är så omtalade:

🧬 Vad gör antocyaniner så bra?
De är antioxidanter som hjälper till att skydda kroppens celler från skador

Kan bidra till minskad inflammation

Stödjer hjärnans funktion och kan förbättra minnet

Främjar hjärt-kärlhälsa genom att stärka blodkärlen

🍇 Mer färg = mer antocyaniner
Ju mörkare och mer intensivt blåa bären är – desto mer antocyaniner innehåller de. Det är därför vilda blåbär är riktiga näringsbomber jämfört med de odlade som är ljusa inuti.

Vissa säger till och med att skogsblåbär är "skogens medicin"."

Gråeld
3

Tack för den informationen. 🙂
Det sägs, vet inte om det stämmer att blåbär ska även ha någon slags inverkan på synen.

Condor
3

#38:

Ja, antocyaninerna skyddar också näthinnan och blodkärlen i ögonen för oxidation. Och så innehåller de även beta carotin.

snowy00
2

#31:

Ja, hoppas det.🙂

#30:

Själv plockade jag lingon och lite blåbär med min far förra hösten, och skulle tro att det blir lika denna höst. Det är både kul/skönt att plocka, sen gott att äta bären 😊

När jag var liten hade vi svarta, och röda vinbär, hallon, krusbär, äpplen om vi ville,att plocka och äta. Farmors tomt låg granne med oss, så vi kunde plocka från båda tomterna.

Låter hur som helst bra, med en bra bärhöst.

#37:

Intressant information!

Condor
2

#40:

Dom svarta vinbären tyckte/tycker jag inte om, bara dom röda och vita. Sen minns jag att det till och med fanns en krusbärsbuske mitt i skogen i närheten av där jag bodde. Som barn brukade vi palla äpplen i alla möjliga trädgårdar. Inte för att vi inte hade äpplen hemma, men det var roligt att palla dom. 😄

snowy00
2

#41:

Ja, samma här😄 vi pallade ibland bara för spänningen.😄

Condor
2

#42:

😄 Ibland var dom inte ens riktigt mogna, men vi åt dom ändå. 😄

Condor
2

Jag tänkte prata om hur rolig den Wiener dialekten kan vara ibland. Om man går till en korvkiosk och beställer:

"a Eitrige mit an G'schissenen, an Buggl, an Krokodü und an 16er-Blech"

(Svenska: En varad (pusad), en skiten, en buckel, en krokodil och en 16-plåt)

får man en Käsekrainer med söt senap, ändbiten av ett bröd, en inlagd gurka och en Ottakringer-ölburk. 😄 Eftersom Ottakringer bryggeriet befinner sig i Wiens 16e distrikt, kallas en ölburk 16-plåt.

För söt senap kan man också säga "G'spiebener", alltså "det uppstötta" (spy) 😄

Beställer man ett "Glasauge" (glasöga) får man en pärllök.

Beställer man en "Arschpfeiferl" (rövpipa) får man en stark chili.

Underbart 😄 även om jag inte äter korv.

snowy00
2

#43, #44:

😂😂😂

Jag fattar egentligen noll av #44🤣 men det lät iaf kul…..

Condor
1

#45:

Den "varade" är korven.

Den "skitna" eller det "spydda" är senapen.

"Buckeln" är ändbiten av ett bröd.

"Krokodilen" är den inlagda gurkan.

"Glasögat" är pärllöken

"Rövpipan" är cilin.

Men vi har även namn för mycket annat. T.ex. är en "Bröselteppich", på svenska "smulmatta" en wiener schnitzel. En "Gummiadler" (gummiörn) är en stekt kyckling.

😄😄😄

snowy00
2

#46:

😄😂

snowy00
3

Jag tänkte på de fläckiga bladen som är på min tomatplanta. Det har vuxit upp nya "skott"/stjälkar med helt färska och djupgröna blad, som ingen av dem har någon tillstymmelse till fläckar. Kanske var fläckarna bara att de andra bladen börjar bli gamla, och slitna🤔 tycker att om det varit nå svamp-aktigt som skapade fläckarna på gamla bladen, så borde väl de nya snart ha fläckar oxå… Vilket de inte har.🤔

Condor
2

#48:

Om det inte kommer nya fläckar verkar allt vara ok. Då får du säkert snart skörda dina första toomater.

snowy00
2

#49:

😁🍅
Kan inte vänta. Snart äter jag dem omogna😉😉

snowy00
2

Uh, jag gick nyss runt i lägenheten nedsjunken i diverse tankar. Vände mig snabbt om, och slog då huvudet (pannan) rakt in i ett "utstickande" hörn av väggen… Såg nästan stjärnor..💫💫💫

Jag tror universum sade åt mig, att vara mer närvarande och uppmärksam i vad jag just då gjorde…..🙄😇

• Redigerat 2025-08-03 16:43 av snowy00
Condor
2

#50:

Det lönar sig att vänta tills dom är helt mogna. 😊

#51:

I alla fall visade det dig vad som kan hända om man inte är närvarande.

snowy00
2

…en socialt krävande dag. Det har börjat lite nya personer där jag är om dagarna…som jag inte verkar gå så bra ihop med.(?) Men, man får ta en dag i taget…😊

Condor
2

#53:

Efter första dagen känner ni varandra inte ens. Du får vänta och se hur det utvecklar sig.

snowy00
2

#54:

Jag får nog göra så.

Vet inte dock om stressen det skapade utlöste en mindre psykos🤔 men den gick iaf över.

Ska iaf ta det lugnt resten av dagen, och dit imorgon igen…

snowy00
4

Fick bara lust att berätta att jag gick upp på övervåningen, där jag var, för att vila i en soffa (när jag började misstänka att jag var i en mindre psykos). När jag legat ett tag där kom någon in i rummet… Det var en liten hund som en av deltagarna hade med sig. Det kändes precis som hunden kom upp till mig för att kolla hur det var med mig…☺️
Nu kanske det bara var en känsla. Men det kändes i alla fall lite bättre när hunden kom för att "titta till" mig…🐕🐶😘

Gråeld
4

Och hunden kände på sig att någonting inte var som skulle med dig. Därför kom hunden till dig. 🐶

Djuren har en lugnande, läkande effekt på oss. 🙂

• Redigerat 2025-08-04 17:59 av Gråeld
Stjärnskott
4

#56: Det där är så fint. Lita på din känsla. Djur vet och känner sånt där 🥰

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
4

#57, #58:

Det tror jag också.🥰

snowy00
2

Jag måste vara ärlig med mina funderingar. Funderar på att eventuellt lämna iFokus, om så bara för ett tag… Och fokusera mer på livet "utanför".

Har inte riktigt energin att hålla "alla bollar i luften", som det är nu. Med mera.

Men det är nog bara funderingar än så länge….

Condor
3

#60:

Ibland har man mycket att göra. Men det är väl ingen anledning till att lämna iFokus. När jag har mycket att göra, skriver jag väl lite mindre och skriver mer igen när tiden räcker. Det är ju inte den första gången som du har sådana tankar och dom kommer alltid när du har haft psykos eller är nära. Du vet väl att det går över igen.

Sen är det ju ingen plikt att man måste skriva ett visst antal inlägg. Att skriva på en sajt ska ju inte vara en press utan för att det är kul, intressant och för att kommunicera med andra som har samma intressen.

Fata Morgana jobbar heldags och under veckan har hon bara tid för korta inlägg och skriver bara längre inlägg på helgen när hon har ledigt. Hoppas i alla fall att du inte lämnar.

Gråeld
3

Ta en paus om du känner för det snowy. Men du behöver inte lämna iFokus för det.Och det skulle bli tomt här utan dig, ska du veta.🤗

snowy00
3

#61:

Ja…jag antar att jag tyckte det var så pass kul när FM hade mer tid under sin ledighet. Att allt blev grått, och dötrist när hon inte har tiden igen…☹️ Men jag får "komma över mig själv"…..och stanna kvar

Det är som regnet…passerande

#62:

Tack🤗

Stjärnskott
4

#62: Instämmer med vad Gråeld uttrycker. Pausa kan vi alla behöva göra emellanåt..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
4

#63:

Jag tyckte också att det var mer kul när Fata Morgana inte jobbade, för då hade vi också mer tid för varandra. Men då hade vi inte tillräckligt med pengar för att leva, så man kan inte ha allt.

Men hon skriver intressanta och fina inlägg nästan varje helg och under veckan är hon ju heller inte "helt borta" utan hon brukar svara alla som skriver till henne, även om hon inte har tid för långa inlägg. Vissa dagar har hon mer tid, vissa dagar mindre. I alla fall gör jag mig möda så att det inte blir allt för "dötrist". 😊 Om du skulle vara borta skulle det ju inte bli mindre trist heller. 😄

Fast betrakta inte sajten som en boll som du måste hålla i luften. Om du har tid och lust att läsa och skriva gör du det och om du inte har tid och lust att läsa och skriva gör du det en annan gång i stället. Det ska ju inte vara en börda för dig utan ett ställe att träffas och ha kul, ett ställe som är en motpol till jobb, arbetsträning och plikter där man träffar andra med samma intressen.

Det är nog snarare för Fata Morgana och mig en boll att hålla i luften, för vi måste sköta om sajten, hålla den vid liv och erbjuda intressant läsning. Men det gör vi också för att det är kul.

snowy00
2

#65:

Ja, det är sant så.😊
Menade inte att ni andra är dötrista.. Lite klumpigt uttryckt av mig.

Men ja, pausa behöver vi alla ibland….. ⬅️

FataMorgana
2

Ja, det är ju som Condor säger, jag har helt enkelt mindre tid nu när jag jobbar heltid. Det blir mest korta svar under vardagarna och lite längre inlägg på helgerna. Jag läser dock här varje dag, även om jag inte alltid hinner skriva så mycket och vissa dagar blir det inget skrivet alls. Skulle jag glömma eller missa att svara på något är det bara att säga till. Men som sagt, jag är här hela tiden 🙂.

Snowy, jag blir glad att höra att du uppskattade när jag hade mer tid under ledigheten. Jag saknar också den tiden, men just nu får jag försöka balansera jobbet och allt annat. Som du säger, vissa saker är som regnet, de passerar 😊.

Och precis som flera här har sagt: man behöver inte lämna helt, ibland räcker det med att ta en paus och komma tillbaka när lusten finns igen. Det viktigaste är att det känns roligt och inte som ett måste.

Condor
2

#66:

Jag vet att det inte var så menat. Men det lät så dramatiskt och det kom just när jag tänkte att jag just hade ställt in ett par fina texter och något roligt att skratta åt. 😄

Visst, Fata Morgana är sajtens hjärta. Men det slår även när det just inte syns och hon läser allt som skrivs. Det är bara det att hon har en 40-timmars arbetsvecka och då är inte bara tiden knapp, utan när hon kommer hem har hon jobbet i huvudet och det blockerar inspirationerna.

Men på helgarna har hon mer tid att ha fokusen på "det andlga" och då brukar hon skriva fina inlägg. 😊 Skulle vi inte ha haft så dåligt väder på sista tiden, skulle hon inte ens haft tid att skriva så mycket på helgarna heller. Vi hanterar det ju också så, att när vi har tid är vi här och skriver. Har vi inte tid eller föredrar att fara till sjön t.ex., skriver vi just inte. Fast på vintern, under den kalla, mörka och blöta tiden, kommer vi nog att vara mest inomhus och skriva mer.

FataMorgana
4

Vi är alla som skriver här sajtens hjärtan lika mycket ❤️ Det är tillsammans vi håller den vid liv och får den att slå 💓💓💓

Condor
1

#69:

Sant. 😊 Kanske jag såg dig som hjärtat för att jag bär dig i mitt hjärta. 😊♥️

snowy00
1

#67, #68:

Jag förstår..🤍

snowy00
2

Skönt, men lite "konstigt" väder här. Iofs bara 17 grader ute, men känns bra mycket kyligare för den temperaturen. Men som sagt, bara skönt efter all hetta vi hade ett tag.😊 Kanske är det pga att man är van med upp emot 30 grader, som 17 grader känns kyligt…

FataMorgana
2

#72: Så kan det nog vara, att det därför känns kallare än vad det verkligen är. Själva väntar vi på att sommaren ska komma tillbaka. Ett par dagar till och sen är vi där igen, med grader över 30. Och sen kommer det inte att ta lång tid tills vi beklagar oss över hettan igen. Kanske inte Condor, men jag 😄🥵☀️

Condor
2

#72:

För din tomatplanta vore värmen bättre. Börjar dom bli röda än och har den vuxit och fått fler blommor? Vi har just behagligt väder, soligt och runt 25 grader. Men som sagt, på fredag blir det hett och sen har vi en vecka mellan 32 och 36 grader.

Condor
2

#73:

Så länge vi ikan fara till sjön på helgen beklagar jag mig inte. Men efter helgen kommer jag nog att beklaga mig, speciellt när det blir svårt att sova i hettan.

snowy00
2

#73:

Ah, ja. Jag är så också. Först är en sån hetta skön, men efter ett par dagar blir det för mycket och man börjar beklaga sig i stället.😄 En sån hetta får vi nog inte här igen denna sommar.😊

#74:

Tomaterna börjar kanske få en aning till en röd färg, eller åt det hållet iaf. Men mest är de gröna ännu. Tar väl längre tid när är svalare, och mindre sol🌞 det har vuxit ganska långa, nya stjälkar på plantan, men de har inga blommor än. Finns annars några blommor på den äldre delen av plantan, som inte har börjat få frukt än.

Condor
2

#76:

Då är det bara till att vänta och hoppas att det snart blir nya blommor, så att det blir en bättre skörd än bara ett par tomater. Vi är självförsörjande på tomater sen början på Juli och tills nu har vi inte haft en invasion av kräk ännu.

De senaste åren hade vi alltid nån sorts invasion på tomaterna. Förra året var det vita flugor. I år satte vi upp gultavlor redan från först början och kollar plantan regelbundet.

snowy00
2

#77:

Ja, bara att vänta, och vattna försiktigt när det behövs. Tänker också, att nästa år när jag odlar dem tidigare, så har jag säkert större chans att få fler tomater. Själv är jag glad om jag iaf får smaka en mogen tomat detta år😁

Kul att vara självförsörjande… Hur måmga tomater äter ni varje dag/varje vecka eller så? Men bra att kräken hållit sig borta för er.

Condor
2

#78:

Eftersom det är små cherrytomater, blir det ganska många. Vi brukar lägga ett par på frukostbrödet och om vi gör sallad blir det tomater i salladen. Det brukar att vara mellan 4 och 12 tomater per dag.

Ja, nästa år kan du odla tidigare. Så snart det inte är nattfrost längre, kan man ställa ut plantan. Jag undrar också om de vita fläckarna som du hade kanske orsakades av att du vattnade med för kallt vatten?

snowy00
2

#79:

Det är ganska många tomater ni äter. Bra gjort att bli självförsörjande då. Har ni bara en, eller fler tomatplantor, om man får fråga?

🤔 Har inte tänkt på temperaturen på vattnet. Men kan ju iaf hålla det ljummet hädanefter.

Condor
2

#80:

Vi har bara en planta, men den är nästan 2 meter hög och har massor av sidogrenar.

Jag brukar att göra det så att jag har en vattenkanna stående på balkongen och vattnar på eftermiddagen, när vattnet har ungefär samma temperatur som luften.

Condor
2

Idag har jag det stressigt. Eftersom vi planerar att Fata Morgana slutar jobbet tidigare i morgon, så att vi kan fara till sjön i morgon på eftermiddagen, måste jag fixa städandet och handlandet idag. Eftersom Fata Morgana har fått ont i ryggen, måste jag också behandla henne med reiki flera ggr. idag och hoppas att vi får ryggen i skick tills i morgon, så att vi kan fara till sjön. Städningen får jag väl också göra själv, för att inte riskera att hennes rygg blir värre. Som tur har hon home office idag och i morgon.

snowy00
2

#81:

Ok. Kanske får jag skaffa en separat vattenkanna som kan stå på altanen med vatten, som är för tomatplantan🤔 sen ha den andra kannan för mina inomhusväxter.

#82:

Då får du fokusera på vad du har att göra. Själv ska jag snart till min "aktivitet" igen, ett par timmar

Condor
2

Hur som helst, så ska vi strax fara till sjön. Fata Morganas rygg har blivit mycket bättre, inte helt bra ännu, men hon säger att det duger för att fara till sjön.

Sommarn har kommit tillbaka. Det ska bli 32 grader idag och himlen är blå, utan ett enda moln. Vinden är bara svag så det blir en perfekt dag för sjön. I morgon blir det liknande väder, fast 34-35 grader.

😎🌞

FataMorgana
3

Ja vi måste passa på, så länge vi har sommar ☀️🏖️😎

Önskar en alla en trevlig dag 😊

Stjärnskott
2

#84: Må så gott där ute på det vida blå….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#85: Tack det samma. O h krya på ryggen 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#84, #85:

Hoppas ni har det skönt på sjön. Och vad bra att FataMorganas rygg är bättre.

Här har vi också haft fint väder idag. Mest sol🌞 och för mig lagom varmt, ca 22 grader ute.

Är ute på "äventyr"… Ska handla däck, slang och allt till min cykel. Jag har ett framhjul som jag fick av min far, från en gammal oanvänd cykel… Och har köpt ett nytt bakhjul. Snart bara att montera ihop allt till en användbar cykel igen.

Men smakar det så kostar det…äntligen hade jag lite pengar över en månad. Men de gick till nytt bakhjul, nya däck osv. Men, nu ska jag hädan efter försöka låsa cykeln så att även bakhjulet är fastlåst… Så att någon åtminstone inte bara kan skruva bort det..🚲🚴

FataMorgana
2

Tack alla 😊 Min rygg är redan mycket bättre 😊 Det var verkligen en jätte skön dag på sjön igår Så skön att vi kommer att fara dit idag igen. När man redan har augusti månad, så vet man ju aldrig om det är för sista gången i år. Jag har ju bara tid att fara dit på helgerna egentligen, om jag inte gör som igår att jag stämplar ut mig från jobbet lite tidigare, men det kan jag inte göra varje fredag.

Condor
2

#88:

Vad som gäller ditt cykelhjul, så undrade jag varför någon snor ett sådant. Men för ett par dagar hittade jag en förklaring. Medan jag väntade på bussen som Fata Morgana kommer hem från jobbet med. såg jag att alla cyklar som parkerade där bara hade låset mellan framhjulet och cykelstället. Jag tänkte, att det skulle vara hur lätt som helst att montera bort framhjulet och sen sno resten av cykeln. Den som snodde ditt hjul, hade säkert gjort det så och behövde sen ett hjul.

Condor
3

Det var en riktigt fin dag på sjön igår, men vi visste ju inte om vi skulle överleva dagen, för Grossi sa ju att den 8, Augusti skulle "lejonportalen" (😄) öppnas och då kommer så höga energier att alla "lågfrekventa", speciellt dom som har blivit vaccinerade kommer att lämna.

Hur som helst, vi har blivit vaccinerade 5 ggr och ändå överlevde vi "lejonportalen". 😄 Men man har ju någonting att skratta åt i alla fall. När vi låg och solade,, flög ett par måsar ett par cirklar över vår båt. Då sa jag till Fata Morgana "titta, gamarna kretsar redan över oss". 😄

Fast jag måste säga att alla dessa "profeter" måste ha andliga guider som är riktiga nötter. Aldrig stämmer det som bondfångarna kanaliserar från deras guider och det är just de som säger att ha andliga guider som är mest vilsna.

snowy00
2

#90:

Ja just det. De flesta verkar låsa fast cykeln i framhjulet, sen i cykelstället. En del verkar bara låsa fast typ framhjulet i cykelns ram… bara att bära bort hela cykeln då, för tjuven.🤷
Därför låser jag alltid cykeln i ramen, med ett vajerlås, och sedan i en stolpe, cykelställ, eller som då, i ett träd. Men hade inga jättestora föraningar att någon faktiskt skulle sno hjulen…men då har man lärt sig det.
Och ja, kanske behövde de hjul till en annan stulen cykel utan hjul..?

#91:

Man kan bara skratta…..😂 undrar hur många gånger världen har gått under nu, eller att datumet har blivit uppskjutet.🤣

Condor
2

#92:

Jag frågade co-piloten och svaret var att världen skulle ha gått under 183 ggr.

Exempel:

Mayakalendern och 2012-hysterin

Jehovas vittnens profetior om 1975

Harold Campings upprepade försök att förutsäga apokalypsen

Här finns en lista.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dates_predicted_for_apocalyptic_events

FataMorgana
2

Vi far iväg till sjön nu. Skriver mer och svarar på allt i morgon sen. Ha en trevlig lördag allihopa 😊☀️💚

snowy00
2

#93:

😄 Ja, det kunde man ju tänka sig, att listan var lång.

#94:

Just ja, ni skulle dit…ha en fin lördag 🌻🌸🤍

Condor
3

Det var en fin dag på sjön igår igen. Kanske det var den sista i år, för det finns ju inte så många helger kvar i Augusti och man vet aldrig hur September blir.

Vi blev faktiskt attackerade av svanar igår. Först såg vi att ett gäng ungdomar i en elektrobåt tydligen retade svanarna. Sen när dom for iväg med elektrobåten attackerade dom näst bästa båt och det var vår båt. Dom simmade med full fart till vår båt och knackade med näbbarna på båten, så vi valde att trampa i pedalerna och fara iväg. En stund följde dom efter oss men sen gav dom upp.

Stjärnskott
3

Oj irriterade svanar är inte att leka med. Så dumt av dem att reta upp dessa vackra djur

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

I allafall hann jag ta några foton på dem 🦢

Stjärnskott
3

#98: respekt ingivande individer och fina foton. 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.