Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 711 ggr
snowy00
3

Babbeltråd Nr. 54

1000000322.jpg

Ny babbeltråd 😊 målningen är min senaste sådan.

FataMorgana
2

Det var en fin målning 😊

snowy00
2

#1:

Tack!

Stjärnskott
3

Nu är det varmt. Jag verkligen försöker att inte klaga. För det här har jag ju längtat efter hela kalla regnsnöblåst vinterhala slaskgate vintern…..🥶 försöker jag intala mig

Och nu…. ……🥵
Så här i hemlighet.

Ja, då skulle jag inte alls ha någonting emot en stor snödriva utplacerad på behagligt avstånd med jämna mellanrum…. 😇

Bara så där så jag skulle kunna stoppa ner fötterna en liten stund.
Ja, en kan väl få drömma i alla fall.🥳

Är det inte för varmt så är det på tok för kallt……
I landet lagom har det glömts bort
vad lagom är……

Jo, men jag vet och säker du/ ni också…

Det är nog det där klimatet som inte begriper och som spökar runt i världen som också envisas med att göra på sitt eget vis här…och där och lite varstans…..

Sorry för ett knas inlägg
Önskar en trevlig helg

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-07-18 22:06 av Stjärnskott
snowy00
3

#3:

Det är (för) varmt…😅jag håller (klagar) med. Idag har jag inte haft något emot att kunna stoppa både fötter och huvud I en snödriva.

Stjärnskott
3

#4: 🤣 skönt att veta att jag inte är ensam iallafall😅

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#5:

😄

Gråeld
3

Idag blir det nog ett dopp i det blå.
Så varmt som det redan är nu på morgonen.
Hoppas på lite vind som svalkar. 🙂

Condor
2

Här hos oss är det ostadiga vädret äntligen förbi. Idag och i morgon blir det 28-30 grader och himlen är blå. Äntligen kan vi fara till sjön igen. Men på måndag kpmmer det nya oväder.

FataMorgana
2

Haha, nej men jag känner precis likadant! 😅 Man huttrar sig igenom halva året och längtar efter sol och så står man plötsligt där och drömmer om snödrivor som fotbad 😄

Önskar dig med en trevlig helg och alla andra med förstås 😊

FataMorgana
1

#7: Det låter ju ändå skönt med ett dopp 😊Det ska vi också göra idag 😊

snowy00
2

Idag är det ännu varmare här inne…25,5 grader. Men fläkten får följa med mig runt i lägenheten så ska det nog gå bra.🧊🧊🧊

Stjärnskott
2

#9: 😅😘

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#7: Det låter härligt 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Jag är som sagt borta ett par dagar nu, så jag hinner inte skriva och läsa så mycket som vanligt här 🤗😊 men det kanske ni redan förstod..

snowy00
2

Här, där jag är nu, har vi iaf AC 🫡 + att det "bara" är 26 grader ute…så det är ju lite skönare med värmen så.😊

Condor
1

#15:

Vi har just 29 grader och 34 ska det bli på eftermiddagen. AC har vi tyvärr ingen, men vi hade en fin dag på sjön igår. Igår var det en perfekt sjödag med mycket sol, 31 grader i luften, 24 grader i vattnet och inte mycket vind. Senare idag ska det komma oväder och vindbyar med 65 km/h.

Gråeld
3

Idag är det hett, i solen orkar man inte vara. I skuggan är det broms och blindingar och annat flygfän, som gör livet surt för en. Nu fläktar det åtminstone. 🥵

snowy00
2

#16:

Låter som ni hade en skön dag ändå igår, I finvädret 😊 vi har också haft det skönt (är med familjen), suttit ute de timmar då solen inte är som hetast.

Condor
2

#17:

Samma här. För hett för att vistas i solen (om man inte är ute på sjön). Men de första molnen kommer redan.

Condor
2

#18:

Ja, det var en av de dagarna som man önskar att de aldrig tar slut. Resten av veckan blir ostadig, fast fortfarande ganska hett. En liten chans för sjön har vi på onsdag.

Condor
2

Tänkte också berätta att vi brukar ju ofta se djurdokumentationer. För ett par dagar, upptäckte vi en svensk dokumentation. På något sätt tyckte jag att det var konstigt att dom visar när en rovkatt springer iväg för att jaga ett byte, men utan att visa hur den river bytet. Det hände flera gånger och sen när lejonfamiljen började att äta bytet, pixlade dom den delen där man såg det döda djuret.

Det var stället där vi stängde av dokumentationen. 😄 Det är ju helt galet. Får man inte visa sånt i Sverige? Det är ju ingen skillnad om en rovkatt äter ett dött djur eller om ett dött djur ligger på en talrik, maskerat som schnitzel.

• Redigerat 2025-07-21 16:00 av Condor
snowy00
1

#20:

Ok, förstår.

På onsdag ska jag själv nog hämta cykeln i skogen (eller vad som eventuellt är kvar av den hehe😄).

#21:

Jag håller I alla fall med. Sen blir det även lite dubbelmoral t ex att just husdjur har så hög status, medan de flesta köper och äter kött från kor, grisar, osv. Som att ett djurliv är mer värt än ett annat. Nu ska man ju så klart värna om våra husdjur, och de ska ha hög status. Men de flesta behöver egentligen heller inte äta kött, från andra sorters djur, som egentligen är lika värda ett värdigt liv som våra husdjur… Så har mina tankegångar gått förr.
Att skippa att äta kött är ju egentligen inget problem för 98 % av oss människor, eller så.(rent fysiologiskt)

• Redigerat 2025-07-21 19:46 av snowy00
snowy00
2

Så här säger chatgpt om saken:

"Ja, i Sverige är det tillåtet att visa när ett rovdjur äter ett bytesdjur i till exempel en naturdokumentär, även utan att dölja något av det. Det betraktas som en del av naturens gång och inte som djurplågeri, eftersom det handlar om naturligt beteende i det vilda.

Några viktiga punkter:

Etik och kontext: Så länge det inte är iscensatt eller på konstgjord väg framkallat lidande (t.ex. att man släpper in ett bytesdjur i en bur med ett rovdjur för att filma det), är det generellt accepterat.

Medier och public service: Naturfilmer som sänds av SVT och andra svenska kanaler visar ofta sådant material, ibland med en förvarning om att innehållet kan vara starkt.

Censur och lagstiftning: Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder att visa naturliga jaktscener, så länge det inte strider mot djurskyddslagen (som främst gäller människans behandling av djur, inte djurens behandling av varandra)."

Condor
2

#22 + 23:

Ett lejon har ju inte möjligheten att besluta att inte äta andra djur. Det måste göra det för att överleva. Vi människor har dock den möjligheten, men ändå äter de flesta djur.

Sen uppfyller rovdjuren en viktig funktion för att upprätthålla balansen i naturen. Under det tidigare 1900-talet utrotades vargarna i Yellowstone. Sen förökade sig bytesdjuren (tror det var mest älgar) så mycket att de åt upp så många unga träd att vegetationen minskade drastiskt. Detta påverkade andra populationer, t.ex. bävrarna, som inte hade tillräckligt med träd för deras dammar. Älgarna betade så mycket att träd inte längre kunde växa upp, vilket ledde till erosion längs floder och minskad biologisk mångfald.

1995 återintroducerades vargar till Yellowstone och vegetationen återhämtade sig. Arter som var försvunna kom tillbaka igen. Till och med flodernas kurs förändrades, eftersom vegetationen minskade erosionen.

Men vad leder människors köttätande till, bortsett att folk äter så mycket att de blir sjuka av det och att djur plågas? Jo, regnskogar skövlas för att skapa betesmarker och odlingar för djurfoder. Arter dör ut och försvinner för alltid. Jordens resurser att binda växthusgaser minskar samtidigt som kossors rapar leder till att metan i atmosfären ökar, vad som leder till klimatförändringar.

Condor
1

Igår kväll hade vi oväder igen. Jag höll på med matlagning (äggris med grönsaker) och just en minut efter att riset, grönsakerna och äggen hamnade i stekpannan, var der elavbrott. Fata Morgana tyckte att äggen inte var helt stekta, så hon avstod från maten. Jag åt den ändå, för man kan ju också äta mjukkokta ägg. Men Fata Morgana blev utan kvällsmat.

I somliga delar av Niederösttereich var det översvämningar, bland annat i ametistvärlden i Maissau, som vi besökte för en vecka. Det hamnade vatten i ametistgruvan och brandkåren fick rycka ut och pumpa ut vattnet:

https://www.meinbezirk.at/hollabrunn/c-lokales/auspumparbeiten-im-stollen-der-amethystwelt_a7468267

Det var ju tur att vi redan besökte ametistvärlden.

Das gestrige Unwetter streifte auch Maissau und zog nicht schadlos vorbei. Der Feuerwehr-Einsatz begann mit Auspumparbeiten bei der Amethystwelt Maissau. MAISSAU. 
snowy00
2

#24:

Ja, det var så jag också menade 😊 människornas köttätande (som har ett val), och inte rovdjuren (som inte har något val).
I övrigt håller jag också med dig i detta inlägg.

#25:

Jo, tur att ni redan besökt ametistvärlden.

snowy00
2

1000000329.jpg

En liten tomat-uppdatering .😊🍅

Idag ska jag försöka frakta hem planteringsjorden, så jag kan plantera om den i den stora krukan, och ställa ut den på altanen.

(under tiden jag var borta från lägenheten någon dag, så har en tredje tomat börjat växa)

Condor
2

#27:

Det verkar att vara en sort med ovala frukter. Hoppas att många hinner att mogna innan det blir för kallt ute.

FataMorgana
2

#27: Tycker det ser ut att bli riktigt stora tomater. Ja jag är verkligen spänd på dina tomater 😊🍅

snowy00
2

#28:

Vi får hoppas det 🤗 spännande att se sen vad det blir för sort…😊

#29:

Visst är det spännande. I början verkar man näst intill se tomaterna växa…då det går så pass fort ändå. Det måste bli en till tomatplanta till nästa vår/sommar, tänker jag nu.

Condor
2

#30:

Nästa år kan du ju köpa en planta lite tidigare, så att du kan skörda de första i juli eller så.

snowy00
2

#31:

Det ska jag absolut.

snowy00
2

Nu har vi hämtat hem cykeln utan hjul i alla fall. Jag var beredd på att hela cykeln skulle vara borta, men den satt där fastslås i trädet ännu. Och pappa har nå gamla cykelfälgar som eventuellt passar min cykel, så behöver jag I så fall endast köpa nya däck och slangar. Känns helt OK med det nu, alltså..😊

Sen, har jag köpt tomatjorden också. Ska nog plantera om plantan imorgon…

FataMorgana
2

#33: Det var ju bra att din far kunde hjälpa dig med cykeln. Hoppas att däcken bara inte blir stulna igen sen. Man måste så passa upp på sina saker nuförtiden. Och fint att jorden också är köpt nu 😊

snowy00
2

#34:

Ja, det var bra att få den hjälpen. Svårt när man ju inte har en egen bil, att fixa sånt här.

Vi får hoppas det!
Men man får nog vara lite beredd på att cykeln (eller delar av den) kan bli stulna igen. Så blir man inte lika besviken om det sker…😛

Condor
1

#35:

Kanske bäst att använda ett cykellås som man även kan låsa fast hjulen med.

snowy00
2

#36:

Så har jag också tänkt. Om jag haft det, så hade de ju inte kunnat stjäla något alls, så lätt. Annat än ringklockan på styret, typ.

Nu har jag iaf äntligen planterat om tomatplantan. Tog en bild här nedan.

Har hällt på kanske 10 liter vatten, nånting än så länge…🤔 Får väl vattna mer ikväll.

1000000336.jpg

Condor
2

#37:

10 liter vatten för den lilla plantan är ju aldeles för mycket. Vår planta är nästan 2 meter och har en massa sidogrenar och när det är hett, vattnar jag en gång om dagen med en vattenkanna som har ungefär 6-7 lliter.

Det syns att den har varit för lång tid i en för liten kruka. Den behöver nu så mycket sol som möjligt och vänta ett tag innan du vattnar igen.

FataMorgana
2

#37: Nu får vi bara hoppas den växer till sig fort och ger dig en massa goda tomater 🍅🍅🍅

snowy00
2

#38:

Jag började tänka så sen… Att så mycket vatten nog var för mycket 😇 det är lätt att vara efterklok. Den ser lite hängigare ut nu också.. Kanske den reagerar så på för mycket vatten.
Men jag ville egentligen bara vara säker på att all jord skulle bli fuktig. Nåväl, nu vet jag till nästa gång.

Och jo, den ser lite sliten, och tanig ut. Som sagt; misskött och lite bortglömd på det stället jag fick den ifrån.

#39:

Vi får hoppas på det 🍅🍅🍅

Condor
2

#40:

De hängiga bladen beror nog på för mycket vatten. När jag köper en ny planta, brukar den befinna sig i en liten kruka med kanske 0,5 liter jord. Sen planterar jag den i en kruka som nog är mellan 20 och 30 liter. Det är klart att det tar tid tills rötterna når fram till alla ställen i den stora krukan och därför ger jag den i början bara så mycket vatten, att rötterna och området omkring rötterna får vatten, dvs. ungefär en halt till en liter vatten. I takt med att rötterna växer, höjer jag sedan mängden vatten stegvist.

När rötterna fyller krukan, kan man vattna ända tills det rinner ut vatten från hålen i botten på krukan och sen ska man vänta tills det vattnet har förbrukats innan man vattnar på nytt. Med tiden ser man hur mycket vatten det behövs och om jorden är för torr, visar plantan det genom att bli hängig. Man kan också känna med fingrarna i jorden. Så länge som det översta lagret jord inte är helt torrt, behöver den inget vatten. Det är alltid jorden längst uppe som torkar ut först.

För mycket vatten kan leda till att jorden börjar att lukta dåligt. Rötterna får inte tillräckligt med syre och det bildas skadliga mikroorganismer i stället för nyttiga i jorden. Om det är hett och plantan får mycket sol, kanske överskottet vatten i krukan dunstar bort.

snowy00
2

#41:

Förstår, det låter mer logiskt att göra så med vattnet. Jag har sugit upp en del vatten ur "brickan" den står på, med hushållspspper… Och ja, den har ju fått sol nu under några timmar, och det är nästan 30 grader ute… Så förhoppningsvis återhämtar den sig.

• Redigerat 2025-07-24 15:44 av snowy00
Condor
2

#42:

Nu kommer jorden kring rötterna att torka snabbare än jorden längre ner. När det har kommit så långt, behöver du bara hälla en liten mängd vatten där. Fint att det är hett och soligt. Säkert återhämtar den sig om du gör allt rätt.

snowy00
2

Jag måste rätta mig. Missbedömde storleken på vattenkannan gravt (vilken inte har märkning för antal liter). Jag hällde på två fulla vattenkannor med vatten, och har nu vägt det vattnet… Det jag hällde på var bara ca 3,5 liter…..🙄 Ursäkta felbedömningen.😄💦💧

Condor
2

#44:

😄😄😄 Då var det ju bra. Men det skulle nog ha räckt med en halv liter för den första gången.

snowy00
1

#45:

Ja..😄😊

snowy00
1

Det känns nästan som att jag har vant mig med, och anpassat mig efter, värmen (upp emot 30 grader ute, och 26,5 grader inne). Jag känner mig inte så besvärad av den längre. Men det kan ju också bero på att det inte är lika kvavt idag, som igår t ex🤔🤔🤔

Condor
2

#47:

Ja, om luften är fuktig och kvav, känns till och med 25 grader hett. Men om luften är torr, är 30 grader behagligt, tycker jag i alla fall.

Sådana här stabila högtryck som ni i Sverige just har, hade vi också förr i tiden i Juli. Men det väderläget verkar att ha flyttat sig norrut. Bortsett från ett par dagar med högtryck, har vi hela Juli haft det som i en tropisk regnskog. Sol, moln och regnskurar växlar varje dag, luften är lvav med temperaturer mellan 25 och 30 grader. Det känns hett och obehagligt men ändå inget väder för att bada och sola.

snowy00
2

#48:

Precis, luften känns torrare nu än de senaste dagarna. Fast nu har det börjat åska ordentligt, och även regna. Men känner redan nu att uteluften känns svalare. Brukar ju bli så tycker jag, när åskan och regnet kommer.

Ja, vädret har blivit lite konstigt de senaste åren, även här. Så många dagar med 30 grader, och åska nästan flera gånger i veckan under lång tid… Så var det nog inte förr.

snowy00
2

😬⚡⚡

Vilken ordentlig smäll rakt ovanför min lägenhet. Jag höll på att hoppa ur stolen. Blixten måste nästan ha slagit ned här i närheten😬😬

Condor
2
  • Redigerat 2025-07-25 17:35 av Condor
FataMorgana
2

Nu har min semester tagit slut och på måndag måste jag på jobb igen. Jag förstår inte riktigt vart tiden tog vägen ⏲️ Har en massa saker som jag ännu hade tänkt att göra, men jag får väl skjuta upp det till nästa semester i stället, som kommer till jul 🎄🎅 😄

FataMorgana
2

#50: Ja det kan göra en riktigt förskräckt 😬

• Redigerat 2025-07-25 17:32 av FataMorgana
snowy00
2

#51:

Det har jag aldrig hört talas om förut. Men ja, får hoppas att jag ens har en tomatplanta kvar att gödsla nu…kom en riktig hagelstorm nyss…jag får inspektera plantan när vädret är bättre.(har iaf slutat hagla nu)
Men lite häftigt experiment han utförde ändå.

#52:

😮 Redan slut på semestern. Men ja, jag börjar också på måndag, på Fontänhuset.

Har varit kul när du/vi haft lite extra tid för sajten ett par veckor iaf…🤗

Men ja, det är snart jul igen 😄

snowy00
2

Tillägg:

Det ser ut som min planta nog har överlevt hagelstormen.

FataMorgana
2

#54: Ja, tiden går så himla fort. Men åtminstone är jag glad över att behöva gå tillbaka till just det här jobbet och inte till något annat jobb 😄 Jag trivs ju så bra där än, att det inte känns så illa 😊 Men förstås är det alltid skönast att ha ledigt. Ja nu är det bara att börja räkna dagarna tills vi har jul 🙂

Puuust. Jag läste först att den dog, men du skrev ju "nog" 😄

Condor
2

#55:

Det var ju tur, efter all den möda som du har gjor dig.

snowy00
2

#56:

Fint att du trivs så bra på jobbet😊 Fontänhuset dit jag ska, trivs jag också väldigt bra på.

#57:

Ja, det hade varit tråkigt om den dog i en hagelstorm, mitt i sommaren….😵‍💫

FataMorgana
2

#58: Det är det viktigaste, att man trivs där man spenderar en så stor del av sitt liv 😊 Så det är fint att du också trivs 😊

snowy00
2

#59:

Precis!😊

Condor
1

Igår byggde vi ihop en byrå som vi köpte hos Ikea. Jag kan inte säga hur trött jag är på Ikea, för alltid när man köper någonting där, uppträder något problem.

Dom där knapparna på byrålådorna skruvas fast genom att man på insidan av lådorna skruvar in en skruv och på utsidan skruvas knapparna fast. Men det fanns inga hål för skruvarna på knapparna, bara små märken i mitten. Omöjligt att skruva in en tjock skruv där. Man skulle ju kunna borra hål i knapparna. Men eftersom dom bara är 2 cm, kan man ju inte hålla knappern med händerna medan man borrar utan att riskera att skada sig.

Vi får väl köpa någon sorts superlim för att klistra fast dom. I alla fall var det här den sista möbeln som vi köpte hos Ikea. Aldrig mer Ikea skit!

Gråeld
3

Reklamera knapparna, så ni får nya och ev. ersättning.

Limma inte, det finns superlim som kan hålla ett tag. Tills knappen släpper, när ni ska dra ut lådan!.
Skaffa i så fall nya möbelknappar, om ni inte får nya ifrån Ikea.

FataMorgana
0

#62: Vi köpte byrån redan för flera år sedan, men fick aldrig för oss att skruva ihop den förrän nu, så det är tyvärr försent för att reklamera, men att skaffa nya möbelknappar var en bra idé, tack för den 😊

Condor
1

#62:

Jag läste att Pattex lim ska hålla ut 320 kg per 10 cm2.

FataMorgana
1

#64:

Fast jag tror det är bättre att köpa nya knappar, ifall om, limmet ändå inte håller.

Gråeld
2

Varför jag inte rekommenderar lim, är/antar att byrån är ytbehandlad.
Risken är stor att limmet släpper där det är målat, till sist. (Talar om egen erfarenhet).
Och har man otur så är byrålådan inte utdragen.

Gråeld
2

Det finns så många olika snygga knappar att välja mellan.

• Redigerat 2025-07-27 13:29 av Gråeld
Condor
1

#66:

Den som vi köpte är helt natur, utan ytbehandling:

https://www.ikea.com/de/de/p/rast-kommode-mit-3-schubladen-kiefer-75305709

Fata Morgana tenderar till att köpa nya knappar, medan jag tycker att det vore enklare att limma fast dom med Pattex.

FataMorgana
1

#68: Tycker att vi först ser om vi hittar nya knappar, vilket vi säkert gör 😊

Condor
2

Ett annat tipps som jag fick av copiloten är att först skruva in tunna skruvar, sen skruva ut dom igen och sen använda orginalskruvarna.

Gråeld
3

Okej, när byrån är obehandlad,så kan ni ta vanligt trälim och limma fast knappen.

Sen tar ni och borrar med en mindre borr än vad skruvens tjocklek är,i det förborrade hålet inifrån lådförstycket in i knappen.
Sen skruvar ni fast möbelknappen, som ändå sitter fast limmat i lådförstycket på utsidan.

Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Redigerat 2025-07-27 13:56 av Gråeld
Condor
1

#71:

Om vi bara lyckas att få ordentliga hål i knapparna, behöver vi inget lim. Men vi får väl se om vi lyckas.

Gråeld
2

Tänkte bara så du slipper att hålla i knappen, så du inte slinter med borren. Som du talade om.

Hur som helst, lycka till med knapparna. 🙂

• Redigerat 2025-07-27 14:04 av Gråeld
Condor
2

#73:

Vi försöker just att först göra hål genom att skruva in en tunn skruv (inte med borrmaskin) och sen går det lättare att skruva in de tjockare orginalskruvarna. Det är jobbigt, men vi har redan 2 knappar på plats. Nu är det bara 4 kvar. 😊

FataMorgana
3

#71: Fyra knappar har jag lyckats få på plats. Två kommer jag inte in i ordentligt med skruven, så dom hänger löst nu. Med dessa två får vi nog göra något sådant som du rekommenderar, men det orkar jag inte med just nu, så det får bli en annan dag. Tack för dina goda tips 😊

Gråeld
2

Varsågod 🙂

• Redigerat 2025-07-27 14:46 av Gråeld
snowy00
2

Trist när det saknas saker/hål där det ska vara i en möbel som man ska bygga ihop.

Men ni verkar ju lösa det I vilket fall😊

snowy00
2

1000000343.jpg

Jag tror att två blad har skadats lite av att ha stått i direkt sol några timmar om dagarna (inringat i rött I bilden ovan). I alla fall trodde ai:n det (se här nedan).

Men den vänjer sig nog snart, med solen.😊

"Ja, det är mycket sannolikt att de ljusa fläckarna du ser har orsakats av stark sol – alltså solskador eller “solbränna” på bladen. 🌞🍃

🔍 Så här känner man igen solskador på tomatblad:

Fläckarna är bleka, ljusgröna till nästan vita, ofta mitt på bladet.

De kan kännas lite torra eller “pappriga”.

Syns oftast på äldre/lägre blad först (som är störst och mest exponerade).

Ofta efter att plantan flyttats ut från inomhusmiljö → ut i direkt solljus.

💡 Varför det händer:

När en tomatplanta stått inomhus (där solen filtreras av fönsterglas) och sen plötsligt får direkt solljus, har bladen inte hunnit utveckla sitt "solskydd". Då kan UV-strålningen skada bladvävnaden.

✅ Vad du kan göra:

Ingen fara! Plantan klarar detta.

Bladen behöver inte tas bort, så länge de i övrigt ser okej ut.

Nästa bladpar som växer ut kommer vara mer tåliga mot solen – de har anpassat sig ute.

Fortsätt som du gör – men om plantan plötsligt får mycket mer sol än innan, så kan det vara värt att ge lite skugga mitt på dagen (t.ex. tunt tyg eller parasoll) några dagar till."

Condor
2

#78:

Jag är ganska förvånad att din planta har solskador av 3 timmar svensk sol om dagen. Jag har aldrig haft sådana fläckar på mina tomatplantor och här är solen mycket starkare. Däremot har de stora bladen på vår planta blivit ganska torra pga hettan när vi hade upp till 37 grader.

När jag först såg bilden utan att jag hade läst att du skrev att det är solskador, skulle jag ha trott att det här fär mjöldagg, något som är mycket värre än solskador. Det ser faktiskt ut som mjöldagg.

snowy00
2

#79:

Hm, det är en stor del av bladen som har sådana där fläckar nu. Förstår din tanke om mjöldagg när jag googlar.

Frågan är vad man gör nu. Bara låta det vara, och hoppas på det bästa…? Är det solskador så vänjer den väl sig, är det mjöldagg så syns väl det mer tydligt så småningom.
Men tomaterna ser inte ut att ha några fläckar iaf…

😑

Condor
2

#80:

Om det är mjöldagg, så är det ett vitt belag på bladen, som går att torka bort med en fuktig duk. Men det hindrar inte mjöldaggen att fortsätta att föröka sig. Men ta först reda på om det är ett belag.

Det finns recept på internätet om att använda en lösning med bikarbonat mot mjöldagg. Om det inte hjälper, finns det preparat med svavel att köpa. Men av svavel blir bladen oanseliga.

snowy00
2

#81:

Okej. Jag kollade, och det är inget belag/puder på fläckarna, också är ingen fläck på "skuggsidan" av bladen, alltså bara på sidan som har solen på sig. Även har jag sett att plantan blir lite "hängig" just då när solen lyser på den, sen blir den normal igen i skuggan.
Det verkar som det är solskador🙂

Men, jag behöver ändå flytta in plantan under "tak" där det kanske skuggar mer… SMHI varnar för skyfall och översvämningar här under tidig morgon till sen kväll, imorgon. Tur att jag såg det, annars tror jag nog inte plantan klarat sig, så mycket det ska regna…

• Redigerat 2025-07-28 15:59 av snowy00
snowy00
3

🫡
Ännu en djup dipp i måendet som triggades av en grej. Men efter yoga, andningsövning och meditation så släppte det till största del….

Stjärnskott
2

#83: Det är tur att det finns metoder att ta till när det dippar. Hoppas du känner dig bättre idag.

🐌🐌🦋🐌🐌🦋🦋🦋🦋🦋🦋🐌🐌🐌

Här väcktes jag av hällregn vid vid halv fyra i morse. Välbehövligt då gräsmattorna börjat se torra ut.

Sitter o funderar på om jag ska dra fram snabeldraken och sen skura golv på det.
Men lär nog vänta nån timme. Klockan är inte så mycket ännu.😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#84:

Ja, det är tur🙂 idag känner jag mig helt återställd.

Vi får hoppas att busvädret inte blir allt för hårt. Kl 08 idag är det risk för upp till 20 mm regn på en timme + åska här…🙄 🌧️☔🌈 tur att jag inte ska ut förrän vid lunch…

Condor
1

#82:

I så fall är det antagligen inget mjöldagg, fast det ser exakt så ut tycker jag.

Där som vi köper våra tomatplantor har dom inte ens en fönsterplats, utan ingen sol als. Men ändå har dom aldrig haft solskador fast dom kommer ut på balkongen med det samma, där dom har sol hela eftermiddagen. Därför är jag skeptisk att det är solskador och frågde copiloten vad som annars kommer i fråga. Det här svarade den:

"Det låter som du har riktigt bra koll på dina tomater – och dina observationer är kloka. Vita fläckar på tomatblad kan vara solskador, men det finns faktiskt flera andra möjliga förklaringar. Här kommer några tänkbara orsaker:

🌞 Solskador Solskador brukar uppstå när plantan plötsligt utsätts för starkt ljus efter att ha vuxit i skugga eller inomhus. Men med bara tre timmar sol per dag, som i fallet i Sverige, låter det mindre troligt – särskilt om det är morgonsol eller inte särskilt intensiv sol. Solskador ger ofta bruna, torra fläckar snarare än kritvita.

🍄 Svampsjukdomar eller mjöldagg

Vita fläckar kan vara mjöldagg, som ser ut som ett vitt pudrigt lager på bladen. Vanligt vid fuktiga förhållanden.

Vissa svampsjukdomar kan också ge ljusa eller vita fläckar – särskilt om det är dålig luftcirkulation eller mycket regn.

🚫 Näringsbrist eller kemisk påverkan

Brist på t.ex.. magnesium eller kalcium kan ge missfärgade blad.

Har plantan nyligen gödslats eller behandlats med något? Överdosering av gödsel eller kemikalier kan ge brännskador som liknar vita fläckar.

🦠 Virus

Vissa virusinfektioner ger bleka, mosaikliknande mönster på bladen.

💧 Vatten på bladen + sol Om det har regnat eller vattnats på bladen och solen kommer direkt efter, kan vattendropparna fungera som linser och ge små brännpunkter. Men detta brukar ge mer oregelbundna, bruna skador än helt vita fläckar.

Om din vän kan ta en bild på fläckarna, kan vi kanske bli mer säkra – och du kan be dem kika på undersidan av bladen också, där sjukdomar och skadedjur ibland är mer synliga.

Condor
1

Det verkar som om ni i Sverige har fått samma busväder som vi har nästan varje dag. Vi börjar att undra om sommarn redan är förbi. Jag har aldrig upplevd en sommar med så dåligt väder. När Fata Morgana hade semester, hade vi bara 3 dagar med badväder och sen en vecka har det regnat varje dag.

Igår hade vi ett ärende i Wien att göra och just då försvann molnen. Eftersom det blev sent och vi inte ville slösa tid på matlagning, tänkte vi att går till pizzerian som finns här i närheten och kan sitta ute och äta, eftersom det var soligt. På vägen hem började det att regna och vi tänkte, ok då kan vi inte sitta ute. Sen när vi kom fram till pizzerian, visade det sig att den hade semesterstängt. Eftersom 95 % av alla resturanger har stängt på måndagar, fanns det bara en enda resturang som hade öppet i närheten.

Det var en resturang som var bra för 15 år, men vi slutade att gå dit när maten bara blev sämre. Fata Morgana föreslog att vi testar hur maten är där nuförtiden. Jag var skeptisk och Fata Morgana tyckte att jag var negativ. Jag svarade att jag inte är negativ, utan jag är realist. Till slut sa jag, ok vi prövar väl ut maten. Jag beställde en margeritha med broccoli och Fata Morgana en margeritha med pepparoni och ananas. Vi beställde per telefon och dom sa att om 20 minuter är dom färdiga. Men dom var redan färdiga 10 minuter efter att vi beställde.

Det var de mest fasansfulla pizzorna som vi någonsin hade ätit och vi åt inte ens upp dom. Mjuk slaskig deg. För mycket ost på dom och osten var inte ens jämt fördelad, utan ett par stora klickar på somliga ställen medan den var ostfri på andra ställen. Broccolin hade gula ställen och dom gjorde sig inte ens mödan att skära den i små bitar. Det var 4 stora bitar broccolin på pizzan. Jag har aldrig sett mat som var så kärlekslöst lagat som den här. Pricken på i-t var att dom var dyrare än hos vår pizzeria där vi annars äter. 🤮

snowy00
2

#86:

Ok, ja det kan ju så klart vara andra orsaker också. Kanske den påverkades av att bli om planterad, eller så behöver den mer näring än vad jorden kan ge🤔 kanske skulle pröva att köpa nå näring till den… Eller så.

#87:

Trökigt, med så dålig mat, som dessutom är dyr. Jag har inte ätit pizza ute på flera år nu.

Ovädret verkar iaf vara förbi nu här. Det blev inte så starkt regn, och heller ingen åska…nu har det också blivit lite ljusare ute igen

Condor
2

#88:

Jag brukar först börja med gödning när rötterna fyller hela krukan. Det är säkert inte för lite näring i ny jord och det brukar att stå på förpackningen hur länge gödslet i jorden räcker. Men om man vattnar för mycket, kan det påverka näringsupptaget. För mycket vatten gör plantan också känslig för svampsjukdomar. Du får väl observera plantan om fläckerna sprider sig och kanske kolla om du har någon sorts kräk på den.

snowy00
1

#89:

Okej, ja jag får göra så.

snowy00
2

Läste just en artikel i en fototidning. Där står det om en väldigt gammal och orörd regnskog. Det står att man uppskattar dess ålder till över 130 miljoner år 😮 och den är visst äldre än Amazonas.
Jag visste inte/har inte tänkt på att det finns så gamla ur-skogar…

Condor
2

#91:

Konstigt. För 65 miljoner år träffade en asteroid jorden som förintade nästan allt liv. Vilken regnskog skulle det vara?

Condor
2

En annan sak. 😄 I början på Juli skulle ju enligt Baba Wanga Japans städer att ha sjunkit ner i havet. 😄

Och nu kommer nästa flummiga profeteria. Enligt Christina Grossi ska "lejonportalen (🤣) vara helt öppen den 8,Augusti och då kommer alla som blev vaccinerade att dö. 🤣🤣🤣

Egentligen skulle vi ju redan ha dött 2022 och det sa även Rexmark och Lundberg. När det inte hände, så hade de "vita hattarna" 🤣🤣🤣 räddat oss.

Uttrycket "de vita hattarna" kommer från gamla 50-tals vilda väster filmer. Där hade bovarna svarta hattar och hjältarna vita hattar. 😄

Fast hon har ju förberett sig på att det kanske inte händer, eftersom hon sa att de flesta har inte fått det riktiga vaccinet, utan koksalt. 😄🤣😄

Men vaccinet är ett riktigt magiskt vaccin, för hon sa att dom som ångrar sig att de lät vaccinera sig, kommer att överleva. 😄🤣

Jag har i alla fall fått det riktiga vaccinet 5 ggr. för jag hade samma trötthet efter vaccinet som jag hade när jag hade covid och även feber. Jag ångrar mig heller inte, för vem vet hur jag skulle ha klarat av covid och vilka skador som jag skulle ha fått om jag inte skulle ha blivit vaccinerad.

Jag ska meddela er den 9.Augusti om jag har överlevt vaccinet. 😊 I så fall visar det sig att hennes "andliga guider" inte duger till någonting. 😄

Och tänk, den här kvinnan kallar sig spiritual coach och healer since 1999, ska vara meditationslärare, yoga lärare och reiki lärare. Där ser man att andliga praktiker inte per automatik leder till andlig utveckling och klarsynthet. Fast jag tvivlar på att hon någonsin har mediterat, att hon har lärt reiki på riktigt och att hon utövar yoga. Jag tror inte att hon någonsin har kommit i kontakt med högre energier.

snowy00
1

#92:

Jag tyckte också det lät mycket. Men även chatgpt säger samma sak…😮😊

"Ja, det finns regnskogar som är omkring 130 miljoner år gamla. Ett av de mest kända exemplen är regnskogen i Malaysia, särskilt Taman Negara på Malackahalvön. Den anses vara en av världens äldsta regnskogar och har uppskattats vara omkring 130 miljoner år gammal – vilket gör den äldre än Amazonas och Kongobäckenet.

Den här regnskogen har överlevt istider, kontinentaldrift och stora klimatförändringar utan att förstöras, vilket gör den unikt orörd i geologiska termer. Dess ålder har bekräftats genom studier av geologi, flora och fauna i området.

Andra exempel på mycket gamla regnskogar:

Daintree-regnskogen i Queensland, Australien – cirka 180 miljoner år gammal, ibland betraktad som världens äldsta regnskog.

Amazonas – yngre, uppskattas till cirka 55–60 miljoner år gammal.

Så ja, regnskogar på omkring 130 miljoner år existerar – och är viktiga biologiska skatter som bevarat livsformer i oförändrad form i enorma tidsrymder."

Condor
1

#94:

När jag frågade chat gpt hur de överlevde asteroiden fick jag det här svaret:

De regnskogar som sägs vara 130 miljoner år gamla är inte samma regnskogar som finns idag. 130 miljoner år är en mycket lång tid. Det betyder att ekosystemet har förändrats drastiskt under den perioden. Vad som menas med att de är "130 miljoner år gamla" är att det har funnits en kontinuerlig process av regnskogsbildning i samma geografiska områden i så lång tid. Det har inte varit exakt samma träd, växter och djur under hela perioden.
Asteroidnedslaget för 65 miljoner år sedan orsakade en massutrotning, inklusive många växtarter. Men regnskogar överlevde delvis, om än kraftigt förändrade. De anpassade sig och utvecklade sig vidare efter katastrofen. Det som finns idag är alltså efterkommande ekosystem som byggt vidare på det som överlevde. De är inte samma regnskogar som fanns för 130 miljoner år sedan, utan är ett resultat av kontinuerlig evolution och återkolonisering efter massutrotningen.

snowy00
2

#95:

Jag ställde också den frågan till ai:n och fick ungefär samma svar som dig.😛 :

"Det är en jättebra och viktig fråga – och det låter ju nästan motsägelsefullt vid första anblick: hur kan en regnskog vara 130 miljoner år gammal, när en massiv asteroidutslagning för ca 66 miljoner år sedan (Krita–Paleogen-utdöendet) orsakade massdöd på jorden?

Här är hur forskare förklarar det:

🌍 Vad betyder att en regnskog är 130 miljoner år gammal?

Det handlar inte om att exakt samma träd eller ekosystem funnits orörda i 130 miljoner år. Istället menar man att:

Ekosystemtypen (tropisk regnskog med mycket hög biologisk mångfald och komplex struktur) har funnits i samma område under väldigt lång tid.

Den geografiska platsen har haft ett regnskogsliknande klimat kontinuerligt under hela denna tidsperiod – även genom massutdöenden.

Vissa organismer och arterlinjer i dessa skogar har evolutionära rötter som sträcker sig långt tillbaka, före dinosauriernas utdöende.

☄️ Asteroidnedslaget för 66 miljoner år sedan

Asteroiden som slog ner i dagens Mexiko orsakade:

Massiva bränder, tsunamier och ett globalt dammoln som blockerade solen i månader–år.

Ett abrupt slut för ca 75 % av alla arter på jorden – inklusive dinosaurierna.

Men:

Alla ekosystem förstördes inte lika mycket.

Tropiska regnskogar i vissa delar av världen (som Sydostasien och Australien) låg långt från nedslagsplatsen och kan ha klarat sig bättre.

Vissa växtarter, svampar, insekter och små ryggradsdjur överlevde och blev grunden för återhämtning.

🌱 Återväxt och kontinuitet

Efter nedslaget tog det tiotusentals år, kanske mer, för växtligheten att återetableras. Men i platser som Malaysias regnskog (Taman Negara) eller Daintree i Australien:

Fanns tillräckligt med överlevande arter och stabilt klimat för att regnskogsekosystem skulle kunna återbildas snabbt.

Den ekologiska kontinuiteten bröts alltså inte helt – utan det gamla ekosystemet kunde anpassa sig och fortsätta utvecklas.

🔬 Så hur kan man säga att regnskogen är 130 miljoner år gammal?

Det är ett uttryck för att:

Området har varit täckt av regnskog under större delen av de senaste 130 miljoner åren.

Ekosystemet har haft kontinuitet, trots stora globala kriser.

Det finns levande arter där i dag med direkt evolutionär koppling till flora och fauna från dinosauriernas tid."

• Redigerat 2025-07-31 16:29 av snowy00
Gråeld
2

Tänkte skriva några ord här idag.
Men får ge upp, det vill sig inte helt enkelt. 😇
Får bli en annan dag istället.
Men ni får ha en bra afton. 🙂

Condor
2

#96:

Ja, det är den logiska förklaringen.

Condor
1

#97:

Trevlig kväll önskar jag dig också. Du kan ju göra ett nytt försök i morgon. 😊

Condor
1
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Stjärnskott
3

#97: Fint att höra från dig så några ord nådde iallafall fram. 😘

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.