Semester Foton
Eftersom det blev så många foton igår från den här ametist-världen som vi besökte tänkte jag att jag måste öppna en helt ny tråd för våra semester foton. Annars blir babbeltråden så fort full igen 😊 Men känn er också välkomna att posta era semester foton här eller vilka sommarfoton som helst om ni vill 😊
Här är i alla fall några av fotona från i går, fler kommer senare eller i morgon 😊 Idag tänkte vi fara på en utflykt till djurparken i Schönbrunn, så jag kommer att posta foton därifrån med i den här tråden 😊

- Redigerat 2025-07-16 12:51 av FataMorgana
#0:
Fina kristaller😊 nästan så de skulle kunna komma från en annan planet…i utseendet hehe. De måste också vara värda en hel del.😊
Jag planerar förresten att tälta lite i skogen imorgon onsdag till torsdag (om det går som det ska). Säkert kan jag posta lite foton här då.
De här bilderna tog vi i ett utställningshus vid ametystgrottan. Det fanns så många stenar som jag gärna skulle ha tagit med hem. Specciellt den gröna heliodoren på bild nummer 4. WOW!
Sen gick vi och tittade lite i shoppen som fanns där. Fata Morgana köpte en bergkristallkedja. När jag tittade på priserna, insåg jag att stenar har blivit jätte dyra. Det fanns ametystgeoder som inte på långa vägar var lika fina och stora som min finaste och dom kostade runt 500 euro. De flesta av mina stenar köpte jag mellan 1994 och 2010 och nuförtiden kostar stenar ungefär 3-4 ggr mer än vad de gjorde på "min tid".
Då blev jag medveten om vilka skatter som jag har hemma. Dom har nog ett värde av minst 20.000 - 30.000 euro, kanske till och med mer.
#2:
Jag tänkte också "wow" på bl a den gröna stenen. De på bild nr 4 t o m nr 7 var verkligen häftiga.!
#3:
Den där heliodoren är kanske mer värd än hela min samling. I den kvaliteten säljs den till ett karatpris och den kan vara värd 50 - 100 euro per karat.
#4:
Det är väldigt mycket pengar!😮
#5:
Japp! Jag var lite förvånad att jag inte såg röken av något säkerhetspersonal där. Inga vakter, ingenting.
#6: Fast där fanns nog en massa övervakningskameror 😄 Men hur som helst, ska vi snart iväg till Schönbrunn 😊
#7:
Om riktiga proffs skulle göra ett rån där, skulle kamerorna inte att hjälpa. Det är bara till att ta på sig någon hatt som döljer ansiktet, krossa ett par rutor och ge sig iväg med en förmögenhet.
Jag tänkte så, att det skulle kunna bli en film… Där några försöker göra en kupp mot det där ametist-stället 😄..
Det blev lite sent idag, så mer foton kommer först i morgon. Idag är jag totalt utmattad efter en dag i djurparken. Men säg, är den här tråden i era mobilversioner också så himla liten?
#10:
Jo, tråden är liten här med. Tror det är detta problem som ligger kvar…
https://support.ifokus.se/discussion/1614432/gra-ruta-runt-bilder-som-forstor-sidan
Trådar med bifogade bilder verkar bli så.
#11: Va trist. Tycker mig inte ha haft detta problem förr. Det betyder att det bara går att ladda upp ca 5-6 bilder i gången om man läser kommentarerna i den tråden. Hoppas min redigering gjorde skillnad.
#12:
Ja, nu är tråden mycket lättare att läsa i, i alla fall på min mobil.👍
- Redigerat 2025-07-16 11:17 av snowy00
#13:
Wow. Älskar kristallen på bild nr 3…😍
#15: Ja, det är en väldigt vacker bergkristall 😊
Vad som gäller grottan, så är det så att dom har grävt upp jorden där och sen byggt ett hus ovanför där som jorden är uppgrävt. Sen går man ner för trappor där. Den uppgrävda delen i huset är 40 meter lång och 12 meter djup. Man kan se det lila bandet som drar sig genom den på bilderna.
Det är oklart hur långt ådern går. I alla fall är det ett minst 400 meter långt band men antagligen 1000-2000 meter. Dom har till och med hittat ametister vid gatuarbeten i byn, så det är fortfarande en gåta hur stor ametistådern är.
Besökarna uppmanades att inte gräva efter ametister på parkeringsplatsen. 😄
#24:
Det slog mig hur smal björnen såg ut här😮 jämfört med björnar man brukar se i det vilda.
#26: Ja den tyckte jag väldigt synd om. Tänk att ha ett så litet område att vistas. Den ser verkligen mager ut för att vara en isbjörn 🙁
#29: Kommer nog att sluta snart 😄 Bara några till 😊 Men är texten fortfarande liten för dig?
Oj, var i kristall världen. När jag skrev, nu är man visst i en djurpark. 🤣
Yes.
#33: Vad trist. Inser att texten på min mobiltelefon också är liten fortfarande, inte lika liten som innan jag delade upp fotona i huvudinlägget, men fortfarande liten, tyvärr. Vet tyvärr inte vad man kan göra åt saken. Att lägga in en bild i gången tar ju alldeles för lång tid 🙁
#32: Ja vi besökte en ametist-grotta den ena dagen och en djurpark den andra. I morgon tänkte vi fara till naturhistoriska museet i Wien. Bara vi orkar 😄
#31:
Nej, sluta inte med dessa fina bilder……😊🤣😂
(texten är fortfarande mindre för mig med, men iaf bättre än i början)
#37: Fast nu börjar dom nog ta slut, alla dessa foton 😄 Från ametistgrottan jag har lite foton kvar, men måste gå igenom dem innan jag postar något för det är foton där jag speglas i glaset 😄
Det naturhistoriska museumet är jag spännd på. Där finns Montezumas fjäderkrona utställd och så har dom också en massa kristaller där.
Redigerade huvudinlägget igen och tror att texten på mobilversionen blev ännu bättre nu 😊
#38:
Okej, ingen fara 😄
#39:
Det låter också spännande.
Nu har jag insett, att man bara kan ladda upp 3 foton utan att texten blir mindre på mobilversionen. Huvudinlägget redigerade jag, så att man kan läsa texten igen. Men i resten av tråden hann jag redan ladda upp 4 foton i varje kommentar och där ser jag nu att texten fortfarande är liten, eller i alla fall är den så för mig. Jag orkar tyvärr inte redigera alla dessa kommentarer och plocka bort foton och ladda upp dem igen, då det är alldeles för jobbigt. Ledsen för det. Men i alla fall vet jag hur jag ska göra det bättre nästa gång 🙂
#42:
Aha, men det är ju iaf bra att veta till nästa gång🙂
Här kommer en hälsning från skogen 👋

#43: Ser väldigt skönt och fridfullt ut 😊
Tänkte också berätta, att när vi for till djurparken, for vi med buss och tunnelbana, eftersom parkeringen vid djurparken är så dyr. Jag som annars alltid bara far med bil, skulle ha varit förlorad utan Fata Morgana. Jag skulle inte ha en aning vilken tunnelbana man tar och det står ju heller ingenstans vilka hållplatser den stannar hos. Sen skulle jag heller inte ha vetat var man byter tunnelbana. I tunnelbanan var jag den enda personen som inte hanterade med en smartphone. 😄
Jag kände mig som en alien och kom att tänka på Stings låt "I´m an alien, I´m a legal alien, I´m an english man in New York. Det måste inte vara New York. Jag känner mig redan som en alien om jag tar tunnelbanan i Wien. 😄
#44:
Ja, det är fint här. Slog nyss upp tältet.
Men bromsar (insekten alltså) har varit lite jobbiga, och bitit mig, men det är ok ändå. Bara att lägga sig i tältet om man vill vara ifred från dem😄
#45:
Jag känner mig lite som en alien ibland också…och om jag skulle behöva åka tunnelbana skulle jag nog oxå vara lite "lost". Har bara åkt sådan några gånger i mitt liv.
Trots missödet med cykeln var det en fin tur i skogen… Och eftersom jag iaf såg ett rådjur ganska nära mig, känns skogsturen också ganska lyckad. Jag trodde knappast att jag ens skulle se ett sånt djur… Men det visar att det inte alls är omöjligt.
Bifogar lite bilder och en video. Lägger in max tre st bilder i ett inlägg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Videon, filmad kvart över tre på morgonen.
#47 #48 #49 Det ser verkligen fint ut där mitt i skogen. Så lugnt och skönt 😊
#50:
Ja, verkligen 😊🤗
FM och Condor
Verkligen fantastiskt fina semester bilder ni lagt upp.
Och dina bilder från skogen ser helt magiska ut Snowy
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#52: Tack! Ja speciellt kristallerna som verkligen är helt magiska 🥰 Men vi har tyvärr inte hunnit med så många andra inlägg på sajten och kommer nog inte att hinna idag heller skriva något mer för snart vi till sjön igen. Man måste passa på då det är varmt och soligt, för nästa vecka lär vädret bli sämre igen och då ska vi nog ha tid till att skriva lite mer igen 😊
#52:
Tack! Har du också kikat i semester foton tråden nr.2?
Som Fata Morgana redan skrev, så hade vi inte mycket tid för andra inlägg än att ställa in bilder från våra semester aktiviteter, pga våra semesteraktiviteter. 😊
Den här veckan var det ju inget badväder förrän igår och idag. Vi har ju inget så stabilt högtryckväder som ni i Sverige just har, så vi ska ta vara på den här dagen. Idag ska vi ska få över 30 grader och njuta av dagen på sjön. I morgon är det slut med högtryckvädret här och det blir oväder och ostadigt igen.
#52:
Tack Stjärnskott 🥰😄 Kul att de uppskattades.
Det är verkligen fina bilder I dessa två semester-foto-trådar