Energin i maten
Jag har förr skrivit ett inlägg om kost på den andliga vägen. Men när jag nu pratar om energi i maten, handlar det inte om kalorier eller näringsämnen, utan om spirituell energi/livskraft/chi/prana och som påverkar oss genom maten.
Jag blev inspirerad att skriva det här inlägget efter att jag såg ett klipp av shaolin mästaren Shi Heng Yi. Han sa att alla frön, t.ex. nötter har den energetiska informationen i sig att växa till en stor växt eller träd. Den innehåller informationen tillväxt och kan därför hjälpa kroppen att regenerera celler. Jag tänker att det också måste gälla för ägg.
Kött innehåller den energetiska informationen av död och rädsla. Han sa att han föröker att äta så lite kött som möjligt. Men eftersom han inte helt avstår från kött, ser man att även shaolinmästare som är övade i disciplin har deras blinda fläckar. Men åtminstone sa han att han inte köper kött i affärer, som ofta kommer från djurfabriker, utan t.ex. från en bonde som han känner.
Sen finns det energier som hamnar i maten av människorna som hanterar maten. Lagar man mat med kärlek och tänker att man lagar någonting som är bra för en själv och dom som man lagar mat för, hamnar en helt annan sorts energi i maten än om man är frustrerad eller arg.
I vissa österländska traditioner ser man hela universum som ett samspel mellan mat och liv, materia och energi, mellan mat och den som äter maten. Man ska veta att allt som man äter antingen förbättrar eller försämrar ens mående. Det är inte bara viktigt vad man äter, utan vilken energi som maten innehåller.
#0:
Intressant inlägg.
Jag verkligen älskar vegetarisk mat, och har inte ångrat mig, eller saknat kött en enda gång sedan jag blev vegetarian för 2-3 år sedan.
Snarare har jag oroat mig lite smått för att råka få i mig kött igen🙄 t ex hade jag i början av att vara vegetarian ofta oroliga drömmar där jag i drömmen råkat ätit kött….Men dessa drömmar har i stort slutat för mig nu.
Hur som helst, så är det som sagt intressant detta med energi i maten. Kanske är det en bidragande orsak till varför jag starkt föredrar vegetariskt framför kött 😊
#1:
Kanske du känner vad som känns energetiskt bra? Jag skulle heller inte kunna föreställa mig att äta kött. Sen det där med att råka äta kött…….. vi var en gång för flera år i en kinaresturang och beställde vegetarisk mat. Då hittade Fata Morgana en köttbit i maten, som man lätt skulle kunna råka äta.
I alla fall slutade vi att äta efter det och sen dess har vi aldrig ätit där mer. Här i trakten finns det flera kinaresturanger och genom åren har alla gett oss anledningar att inte äta där längre. Jag tycker ju om kinamat. Men de flesta kinaresturanger är jättedåliga.
#2:
Det låter verkligen dumt att de råkar få med en köttbit I den vegetariska maten. Jag hade också slutat äta där. Annars var det år och dagar sen jag åt kinamat. Men gott är det ju.
Minns att jag ätit på en indisk restaurang för länge sen oxå. Det var också gott vill jag minnas.(men nu blev det helt off-topic, hehe😄)
#3:
På vägen hem från sjön finns det en kinaresturang, där vi åt 3 ggr. Jag valde varje gång broccoli med ris. De första 2 gångerna var maten ok men sist var broccolin gammal med gula ställen. Därför går vi inte dit längre. Det är säkert ingen bra energi i vissnande grönsaker.
Fata Morgana har en kollega som säger att alla kinaresturanger bedrivs av kinamaffian. 😄 Eftersom resturangen var ganska tom varje gång vi var där, undrar vi ju vad dom tjänar pengar på.
#4:
Hehe… Ja, ibland kan man ju undra.😅