Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: psykologiskt-arbete
Läst 98 ggr
Condor
2

Att låta sig ledas av känslor

Vi har på senaste tiden ibland lyssnat på youtube klipps av shaolin mästaren Shi Heng Yi, som är ledaren för shaolin temple europe:

https://www.shaolintemple.eu/index.php?page=shi-heng-yi

Synd att ni inte kan lyssna till vad han säger, för att hans klipp är på tyska. Men han är en mycket klok och vis människa och hans klipps är jätteintressanta.

T.ex. handlade ett av hans klipps om vad som hindrar oss att fatta bra och klara beslut. Ett av dessa hinder är att låta sig ledas av positiva och negativa känslor.

Det han menar är att känslor (både positiva och negativa) kan påverka vårt beslutsfattande på ett sätt som gör att vi inte ser situationen objektivt. Om vi låter oss styras av starka känslor, kan vi fatta beslut som är impulsiva eller färgade av tillfälliga emotionella tillstånd, snarare än att basera dem på logik och långsiktig visdom.

Han betonar att det är viktigt att observera sina känslor utan att låta dem ta över. Genom att utveckla en inre balans och medvetenhet kan vi fatta beslut som är mer genomtänkta och i linje med våra verkliga mål och värderingar. Det handlar alltså inte om att ignorera känslor, utan att förstå dem och inte låta dem styra oss okontrollerat.

Är det inte så att många som säger att dom går efter magkänslan eller följer sitt hjärta kanske egentligen bara låter sig ledas av känslor? Problemet som jag ser som kan dyka upp, är att man fattar ett beslut idag pga känslor. Men i morgon kanske man har en helt annan känsla och ångrar sitt beslut?

Hur kaotiskt det kan bli om man är en slav av sina känslor och emotioner är exemplet Trump. Igår sa han "så här" och nästa dag är det inte "så här" längre. Och i morgon är det något helt annat.

Osho sa att det är hjärtat som ska vara chefen och förståndet som ska vara tjänaren. Men man ska inte glömma att låta det tjäna. 😊

Practice Kung Fu, Qi Gong and other Shaolin Arts in the monastery for one weekend (3 days) or one week (6 days) together with the community of the Shaolin Temple Europe.
Gråeld
4

Det är månt och mycket så, som du beskriver det. Impulsiva handlingar och känslor får en att fatta beslut som man inte alla gånger är dom bästa.

Man kanske känner sig trängd på att svara. Istället för att säga, att man ska tänka igenom saken. Så svarar jag senare.
Det kan ju också vara att motparten vill få dig att svara orationellt, för egen vinning skull. Såna finns ju gott om.

Om du är i grupp, så kan ju gruppens tryck bli att du följer den, fast man själv har en annan uppfattning.

Intressanta frågor som man kan ställa sig själv, hur man reagerar vid olika tillfällen. Ingen situation den andra lik,så att säga.

Condor
3

#1:

Ja och om det handlar om viktiga saker, är det bäst att låta vågorna lugna ner sig innan man fattar beslut.

snowy00
3

Ja, nog händer det då och då att man tar (impulsiva) beslut efter vad känslan säger.
Men jag tänker också, att man heller inte ska övertänka ett beslut.😊

Condor
3

#3:

Ja, tankar kan man heller inte alltid llita på. 😊 Speciellt inte om man har för många.

snowy00
2

#4:

Nej, då blir det bara svårt att sortera mellan dem, och man vet till slut varken ut eller in 😊 jag minns tydligt där några år efter min samadhi erfarenhet, när jag märkte att mängden tankar i mitt huvud hade minskat ganska mycket… Att det gick lättare att urskilja, och sortera mellan dem…🤔 Lättare då, att låta sinnet vara tjänare, och inte "mästare".

Condor
3

#5:

Ja och sen finns det tankar som triggas igång av rädslor, ofta av irrationella rädslor och man målar upp saker i huvudet som oftast ändå aldrig händer. Det är som en storm som bildar vågor i vattnet som gör att man inte ser klart. Utifrån ett sådant perspektiv är det svårt att fatta bra beslut.

Stjärnskott
3

Osho sa att det är hjärtat som ska vara chefen och förståndet som ska vara tjänaren. Men man ska inte glömma att låta det tjäna. 😊

Väldigt kloka ord.

Men hur lär vi ut det i det gemensamma utrymmet där vi alla vistas?

Att vara fullständigt känslostyrd kan ju vara ett rent helvete. Både för den som är det och för de som befinner sig i närheten av någon som är det.

Samtidigt så är det kanske just det som är grejen med att vara människa?

För om vi blir alldeles för logiskt tänkande och försöker leva efter det som är rätt och riktigt då tappar vi också värdefulla erfarenheter på vägen.

Hur man än vänder och vrider sig
Så blir det konsekvenser. Och jag tänker att det är konsekvenserna av det som blir …. som får oss människor att växa i insikt…..
Om vad som är viktigt här på vår vandringsfärd……

Lite tankar som ploppade upp.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#7:

Det handlar nog att hitta den riktiga balansen och jag tror att var och en av oss själv måste lära att hitta den. Självobservation kan vara en bra väg. 😊

Stjärnskott
3

#8: Jo, precis så är det.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#6:

Ja, den känns igen "på den här sidan av skärmen"….