Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 616 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag startar en ny babbeltråd, eftersom den gamla är full.

snowy00
2

#0:

Du skrev i förra tråden:

"Vilken härlig natur! Bildkvaliteten blev ju ändå rätt skaplig och tycker att ljuset och färgmättningeen är ok.

Ser ut som en å som det finns en massa öringar i."

Visst är det 😊 och så här i tidig sommar är träden så färskt, ljust gröna. Senare på sommaren blir löven mörkt gröna tycker jag…😊 och "lyser inte upp" lika mycket.

Jo, minns att vi fiskade nån gång där i ån när vi var barn. Men själv har jag aldrig varit så mycket för att fiska…hehe😄

Så nån slags fisk finns det där iaf.

Condor
2

#1:

Jg tyckte som barn att det var kul att fiska. Men jag tyckte inte om att äta fisk. 😄

snowy00
2

#2:

Aha, nej jag har heller inte varit så förtjust i att äta fisk, skaldjur, och dylikt. Även då när jag åt kött…😄

Gråeld
3

Jag tycker om att äta fisk, särskilt när man har fångat fisken själv. 😃

FataMorgana
2

Ledsen att jag inte skrivit något idag, men fick reda på att min mor är på sjukhus🙁 Har försökt att ringa hela kvällen, men hon svarar inte och det är så jobbigt när man inte riktigt vet vad som står på och hur hon mår 🙁

Gråeld
3

Det är inget roligt att höra. Förstår att ovissheten är som värst, att du inte få kontakt med din mor.
Hoppas på det bästa. 🤗

FataMorgana
2

#6: Ja det är just det som är så jobbigt. Tack, ja vi får hoppas på det bästa 🤗

snowy00
2

#5:

Vad tråkigt 🙁 det måste vara väldigt jobbigt. Vi får ändå hoppas på det bästa, som Gråeld skriver.

Ta det lugnt med sajten om du måste.🤗

FataMorgana
2

#8: Ja det tar så ont. Tycker så synd om henne och det finns inget jag kan göra 😭 men tack till dig med 🤗

FataMorgana
2

Nu svarade plötsligt en sjuksköterska i hennes telefon. Själv är hon för trött för att prata. Hennes allmäntillstånd hade bara plötsligt försämrats igår, hon har hjärtsvikt, vätskesamlingar i benen och för höga bilirubin värden, gula ögon och hud och har undersökts idag. I morgon får jag väl veta mer. Stackars mamma 😭

snowy00
2

#9:

Jag förstår 😢🤗

snowy00
2

#10:

😢

Stjärnskott
3

#5: #10
Det är svårt när oron svävar i ovisshet. Det viktigaste först. Det är du nu och ditt.
Kram❤️💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

I alla fall skickade vi reiki till Fata Morganas mor igår kväll. 20-30 minuter efter det kom ett textmeddelande från henne med texten "förlåt att jag inte svarade på telefon, men sköterskorna lyckades inte väcka mig".

Tydligen väckte reikibehandlingarna upp henne och hon klarade av att skicka ett textmeddelande. Idag svarade hon på telefonen när Fata Morgana ringde och nu väntar vi på resultaten av alla undersökningar.

Condor
2

Hur som helst, Fata Morgana slutar jobbet om 20 minuter och sen ska vi fara till sjön. Det är mest soligt med ett par slöjor och mindra moln och det ska bli 28-30 grader på eftermiddagen. Vattentemperaturen har blivit behagligare. Igår var den som mest 21,7 grader och över natt sjönk den till 20,5 grader. Säkert blir det över 21 grrader igen. Då kan man åtminstone simma omkring lite och inte bara snabbt doppa sig och snabbt upp ur vattnet igen, som det var sist.

FataMorgana
3

#13: Tack! Jag pratade med henne idag och genast känns det lite bättre 🤗

Stjärnskott
3

#16: Fint 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#14:

Det måste jag säga är fantastiskt att Reikin helt uppenbarligen har sån bra effekt!

#16:

Så skönt att höra!🤗

Condor
2

#18:

Ja, tack och lov.

Condor
2

I alla fall var det en fin dag på sjön igår och fulll med äventyr. 😄 I något skede kom en jättestor brospindel krypande på min handuk. Den ville vi inte ha på båten, men vad ska man göra med den? Vi ville ju heller inte döda den. Eftersom dom kan springa på vattenytan, tänkte jag att jag låter den krypa upp på en näsduk och sen kastar jag näsduken med spindeln i vattnet. Sagt och gjort, men sen hittade vi ingen spindel som sprang på vattnet. Den befann sig heller inte på näsduken och på båten såg vi den heller inte.

Sen började jag att skaka ut handukarna och leta efter den. Medan jag höll på sa Fata Morgana "vi har fått besök". När jag vände mig om, såg jag en svanfamilj med jättesöta ungar brevid båten. Dom var inte skygga, utan böjde sig med huvudet över båten. Säkert ville dom ha mat. Men vi hade ju bara frukt och bröd med oss och det är inte bra för svanar.

Sen har jag upplevt, att om man matar svanar och slutar att mata dom, t.ex. för att maten tog slut, att dom blir aggressiva. Därför trampade vi iväg med båten. Ett tag följde dom oss men sen gav dom upp.

När vi tog ett dopp nästa gång och Fata Morgana ville klättra upp på båten på den lilla stegen son fanns där, satt spindeln precis jämte stegen. Fata Morgana vågade sen inte klättra upp och simmade omkring brevid båten, i väntan på att jag gör någonting åt saken. 😄 Jag skvätte vatten på den och sen klättrade Fata Morgana upp på båten. Spindeln följde henne. 😄

Just när den var på vägen att klättra upp tog jag en sådan där shaker som vi drack våra proteindrinkar i och skvalpade med den i vattnet, så att spndeln sögs in i den. Sen hällde jag ut vattnet så långt ifrån båten som möjligt. Och sen trampade vi iväg, innan den hittade upp på båten igen. 😄

FataMorgana
2

#18: Jag slutar aldrig förundras över Reiki och vad den kan åstadkomma. Samtidigt får vi inte glömma att vi alla en dag blir gamla och dör – varken Reiki eller någon annan metod kan hålla en människa vid liv för evigt. Varje gång jag inser att Reiki har gjort sitt, fylls jag av glädje. Men jag måste också vara beredd på att det kommer en dag då något annat är menat att ske.

FataMorgana
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20: Döm om min förvåning när jag vänder på huvudet och inser att jag sitter där öga mot öga med en svan 🦢 😄 Eftersom dom kändes så närgångna, tex började den ena peta med sin näbb på min väska, tänkte jag att det kanske är bäst att långsamt trampa iväg 😄

Condor
2

#22:

Den hade väl lärt att väskor är stället där som maten befinner sig. 😊 Och nu ville dom lära deras ungar hur man tigger mat.

Gråeld
3

Svanarna som simmar förbi här, matas inte. Däremot ser det komiskt när svanen letar efter föda på botten,upp och ner.🙂

Kanada gässen har fått ut sina ungar. Man kan se hur tysta gässen bara glider förbi. Vid minsta misstänksamhet far dom iväg, lika tyst som dom kommer.
När blåbären har mognat, brukar dom komma iland och äta av bären.

Har man tur någon kväll, kan man se dom komma iland med sina gässlingar. Men det är alltid en vuxen som har koll på omgivningen. Man får inte röra en fena, knappt andas. Så far dom iväg igen, så försiktiga och misstänksamma är gässen.

• Redigerat 2025-06-07 13:27 av Gråeld
snowy00
2

#20:

😄 Det låter som ni hade det kul där ute med båten.

#21:

Jo, sån är livet…Jag tänker också på det ganska mycket…eftersom mina föräldrar börjar bli äldre…man får uppskatta tiden man har med dem…

#22:

Jag hade velat att det fanns svanar här i närheten också, så att jag kunde fota dem. Men har nog bara sett svanar en gång på riktigt, och har för mig det var i en liten damm, långt norrut i Sverige.🤔

Condor
2

#24:

Det är nog bättre att inte mata dom. Dom har ändå tillräckligt med naturlig mat tillgänglig. Dom flesta matar med bröd, men det det är farligt för svanar, änder och gäss och om dom äter en tillräckligt stor mängd, kan dom dö utav det.

Kul att gässen hos dig har fått ungar. Vi har inga gäss vid sjön, men massor av änder och dom har också ungar nu.

• Redigerat 2025-06-07 14:33 av Condor
Condor
2

#25:

Ja, det är alltid kul ute på sjön och vi skojar och skrattar mycket. Förra året kunde Fata Morgana inte njuta av det lika mycket, eftersom hon alltid hade trycket på sig att hitta ett jobb. Nu när trycket är borta, är det en helt annan känsla.

Condor
2

Nu var vi just och plockade jordgubbar. Ute är det hett och kvavt och solen är stekhet. Det närmar sig ett oväderområde så det blir bara kvavare ute. Jordgubbsfältet var ganska tomplockat, så vi fick plocka länge tills vi åtminstone fick ihop 1,5 kg. Sen slutade vi upp innan vi kollaberar av hettan. Genomsvettiga kom vi hem, ställde oss under duschen och kastade kläderna i tvätten.

Vad gör man inte för de goda jordgubbarna……….. och sen kom besvikelsen. Dom är inte alls lika goda och söta som för 2 veckor. 😭 Allt lidande för ingenting. 😒 Jag förväntade mig att dom skulle smaka ännu godare, eftersom vi har haft det hett och soligt. Men där hade jag fel.

snowy00
2

#28:

Ni fick i alla fall vara ute i "friska" luften…säger min optimistiska sida😄 men, synd med jordgubbarna..

• Redigerat 2025-06-07 20:45 av snowy00
snowy00
2

Jag såg just första avsnittet på en National Geographic dokumentär, om en person som överlever i olika vildmarker.
Han var denna gång med ett "folk" i Afrika…Och vilka saker detta folk behövde göra med sina kor, för att överleva…jag behövde spola förbi den delen, och kan inte ens förklara metoden här, då den var så otrevlig för en annan…🤮 Men den innefattar att dricka kornas blod… Inte så trevligt var det.

FataMorgana
2

Själv kommer jag att behöva ta en paus från mitt skrivande en tid framöver, då jag i morgon flyger iväg för att besöka mina föräldrar.
Min mor är fortfarande inlagd på sjukhus, så jag får besöka henne där i stället för hemma hos henne. Jag hoppas bara att hon inte behöver stanna på sjukhuset alltför länge.

Condor
2

#30:

Det var nog massai folket som det var på tal om. Att dricka blod från deras kor är en del av deras tradition.

FataMorgana
2

#30: Sånt gillar jag heller inte att se på 🤮

snowy00
2

#32:

Ja, det var nog det. Tyckte han benämnde dem så.

#31:

Okej😊
Fint för dig att få träffa din mor snart.

FataMorgana
3

#34: Jo, men ändå är det så trist att packa. Hade hellre spenderat dagen med att skriva något intressant 😄 Men det är som det är, plikterna kallar och jag hade aldrig kunnat förlåta mig själv om jag inte hade besökt mina föräldrar från och till. Man vet ju aldrig hur länge man har dem än och varje gång jag flyger i väg därifrån igen, gör det så ont, eftersom jag aldrig vet om det var sista gången jag såg dem. De är ju ganska sjuka båda två. Min mor sitter på sjukhuset med syremask på sig just nu för att få hjälp med andningen och hennes värden är ganska dåliga. Men vätskeansamlingarna har i alla fall gått ner lite nu. Kan bara hoppas på det bästa och hon kan bli såpass frisk att hon snart kan ta sig hem igen för en tid.

• Redigerat 2025-06-08 13:22 av FataMorgana
Condor
2

Igår på eftermiddagen kom det ett oväder och sen dess regnar det och det har blivit kallt. Himlen gråter för att Fata Morgana far iväg. 🌧️

För mig är det alltid värst den första dagen. Att köra henne till tåget som går till flygplatsen, att komma hem ensam, att laga mat bara för mig, äta utan henne och att vara ensam utan henne på kvällen, natten och vakna upp utan henne. 😢

Eftersom Fata Morgana inte kommer att vara lika aktiv under den tiden och bara kommer att skriva korta kommentarer med mobiltelefonen, får ni väl hålla till godo med bara mig så länge.

snowy00
2

#35:

Jag kan förstå dig, att det är jobbigt att säga hej då till dem när du bor så långt bort. Jag bor ju ganska nära mina föräldrar, men mina tankar går lite som dina ändå…åren går fort. Nästan lite för fort.

#36:

Det går så bra så, när det är du som tar hand om sajten..🙂 Men visst blir det ändå lite tråkigare här en tid, utan FataMorgana..😉

snowy00
2

Nu är det dags för konditions- och benträning för mig. Hade gärna tagit en promenad ist, men börjar bli lite sent för det.🙄

FataMorgana
2

#37: Fast jag kommer nog att titta in dagligen skulle jag tro. Det är bara längre texter jag inte kommer att ha tid för att skriva 😊

FataMorgana
2

#38: Det blev ingen träning alls för mig idag, utan det blev packande i stället 😄

snowy00
2

#39:

Aha, det var ju bra😄.

#40:

Okej, ja det tar sin tid att packa. Hur länge skulle du vara borta? Två veckor?

Stjärnskott
3

Tvåsamheten kastas in i saknaden.
När den ena av två blir borta.
Det är tur ändå att det går att kommunicera via telefon, att höra varandras röst - även om man är ifrån varandra.

Jag brukar tänka på hur det måste ha varit förr i tiden. Innan telefonen och när breven tog flera veckor på sig att komma fram.
Fast åandra sidan då visste man inget annat - men saknad och oro…. Den måste ha varit svår……

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#42:

Ja och som tur kan man telefonera gratis via internet. Förr i tiden kostade det mycket att telefonera med utlandet.

Eftersom skype inte existerar längre, fick jag regga mig hos google, fast bildkvaliteten med google är sämre än den med skype och min datorkamera fungerar bara ibland och ibland inte.

Condor
3

#37:

Tack! jag ska göra mitt bästa att ta hand om sajten. Fast Fata Morgana kan jag inte ersätta.

Condor
3

Nu har jag just kört Fata Morgana till tåget som gick till flygplatsen. 😢

FataMorgana
3

Fast någonstans här i cyberrymden finns jag ju ändå kvar 😊 Väntar bara på att incheckningen ska börja.

Condor
1

#46:

I mitt hjärta finns du också kvar. ♥️

snowy00
2

#44:

Nej, hon är svår att ersätta.

#46:

Hoppas på en bra flygtur för dig.

FataMorgana
2

#47 ♥️

#48: Nja, nu överdriver ni allt. Men rörd blir jag i alla fall av vad ni skriver 🤗

Condor
2

#48:

Hon är omöjlig att ersätta, inte bara på sajten.

Condor
2

Det finns en tradition i himalaya området, att när någon gör en resa, låter man personens kopp te stå kvar tills personen är tillbaka. Jag vet inte vilken tradition det är, men det skulle passa till zen traditionen.

Alltid när Fata Morgana reste bort och hon lämnade kvar ett halvt glas vatten, brukade jag alltid låta vattnet stå kvar tills hon är tillbaka. Naturligtvist häller man sen ut vatten som har stått så länge. Men att låta glaset eller kpppen stå kvar förmedlar känslan att hon bara är borta en kort tid, så kort att man låter det stå kvar. Men idag drack hon upp hela glaset. Ska jag ändå låta det stå kvar?

FataMorgana
3

#51: 😄 skulle jag ha tänkt på det skulle jag inte ha druckit upp allt

Condor
2

#52:

Jag kan ju låta det tomma glaset stå kvar. 😊

snowy00
2

#49:

🤗

FataMorgana
2

Nu har checkat in, gått genom kontrollen och väntar bara på att onboardingen ska börja. För flyget tog jag med en gammal bok av osho som jag inte läst på länge. En bok som handlar om mod och rädslor. Tänkte att det är en perfekt bok för flyget 😊

• Redigerat 2025-06-09 10:20 av FataMorgana
Condor
2

#55:

Ja, det var länge sen som du läste den boken. Jag minns när du köpte den 2007 i Monikas affär. Och sen sa du att han skriver ju precis det som jag också alltid säger. 😊

FataMorgana
2

#56: Ja han gör ju så 😊

snowy00
2

#55:

Det låter som en lämplig bok😊

Minns när jag i tonåren fick se flera av Oshos böcker på biblioteket…måste ha varit kring 2007 det också, när jag gick i gymnasiet🤔 och minns att jag lånade och läste flera stycken. Första gången jag hörde talas om Osho.

En titel minns jag nog. Tror den hette Intuition, och minns fortfarande att det stod i den; att känsla ligger närmare intuition än tanke.
Om jag nu minns rätt, förstås.

Condor
2

#58:

Jag läste just också ett par rader av Osho, om att han skriver att sorg är något mycket djupt som kan ta en djupt till sitt inre, till sig själv och att man därför ska älska sin sorg i stället för att tränga bort den.

snowy00
2

#59:

Det var också bra sagt/skrivet av Osho😊

Condor
2

#60:

Ja, han var klok han. Nu sitter jag och spanar flightradar24 och följer Fata Morganas flygplan.

snowy00
2

#61:

Aha😊✈️

Själv väntar jag på reparatör. Min toalett började helt plötsligt tjuta högt😮 är nog fel på nån ventil sa han. Jag står knappt ut med tjutet…😬

Condor
2

Dom där förbaskade Finair. 😠 På flygplanet talade dom om för passagerarna, att det är strejk den 19.06, när Fata Morgana flyger hem. Nu måste hon boka om. På flygplatsen i helsingfors hittar man ingen Finair-växel som man kan gå till. Sen skickade jag medelande till Fata Morgana med länk till deras hemsida med alla informationer om hur man bokar om, men hennes internet fungerar inte.

Möjligheten finns att man tar en annan airline och Finair betalar merkostnaderna. Men om man inte får tag på någon och internätet inte fungerar är det svårt.

snowy00
2

#63:

Vad jobbigt. Hoppas det löser sig så hon kommer hem när hon ska.

snowy00
2

Suck… Dags att grovstäda badrummet, då.😫 Men nu har man åtminstone en toalett igen…😫

FataMorgana
2

Åtminstone fungerar Internetet igen. I morgon får jag väl se till att jag skaffar mig en ny flygbiljett för hemresan 😓 att dom inte kunde meddela mig lite tidigare, men nej, först när planet landade fick jag sms att jag måste boka om hemresan 😡

snowy00
1

#66:

😓 typiskt.

FataMorgana
2

#67: Ja, om jag bara hade kunnat fixa det hemma i lugn och ro, men nej….

Condor
1

FINAIR betyder: "Finnish Inconvenience Network. Always In Revolt"

FataMorgana
2

Fast jag tror, det heter Finnair, med två N 😉

snowy00
2

I så fall betyder SAS "Så Att Säga……." 😅😅😅

Condor
2

#70:

Ok, då säger vi:

Finnish Inconvenience National Network. Always In Revolt.

Condor
2

#71:

SAS = Service After Sex

FataMorgana
1

#72: 😄

snowy00
2

#73:

😂

Condor
1

Det får ju inte vara sant. Den dagen som Fata Morgana flyger tillbaka, strejkar hela flygplatspersonalen, inte bara Finnair och inget flygplan kommer att flyga. 600 flygplan kommer att stanna på marken. Det betyder att det kommer att bli svårt att hitta ett flyg dagarna före och efter, för att folk kommer att boka om deras flyg och allt kommer att vara fullbokat. Det är inte kul att vara på semester om man inte vet om man kommer tillbaka.

Det finns en möjlighet att de som strejkar kommer överens och att flygen kanske ändå går. Men det får man först reda på 2 dagar före. Annars har hon väl inget annat val än att ta färjan till Stockholm och sen flyga hem med SAS.

snowy00
2

#76:

Oj, verkligen otur om var strejk precis på dagen. Får hoppas att det löser sig på bästa vis 😦

Själv har jag tid hos tandläkaren om 30 min. Har haft implantat (några konstgjorda tänder) i överkäken i över 15 år, och i helgen upptäckte jag att ett av dem sitter lite löst, så att tanden går att röra lite fram och tillbaka..det är inte så bra.

Condor
2

#77:

Nä, det är inte bra, för implantat är dyra. Här kostar ett implantat flera tusen euro. Men om du har tur, är det bara tandkronan som sitter på implantatet som är lös. I så fall blir det billigare.

snowy00
2

#78:

Ja, det är visst tandkronan som har "skruvat upp sig". Och eftersom det var ganska länge sedan de satte dit implantatet, behöver de visst göra på ett speciellt sätt för att komma åt skruven som tandkronan sitter på.(de görs på ett annat sätt idag, än för 16 år sedan).

Risken finns att jag behöver en ny tandkronan och att det kommer bli dyrt…men han sade också att om jag har tur finns också chansen att det inte blir dyrare än kostnaden för ett läkarbesök…🤷 Så tiden får visa, hur dyrt eller billigt det blir.

• Redigerat 2025-06-10 14:58 av snowy00
Condor
2

#79:

Det är något nytt för mig att tandkronor skruvas och kan skruva upp sig. I vanliga fall cementeras dom. Men kanske det är annorlunda om man har ett implantat. I så fall kanske den bara behöver att lagas så att den kan skruvas på plats igen?

snowy00
2

#80:

Han sa faktiskt att den är cementerad, så det skapade också problem…🤷 Men tyckte också han sa att den skruvat upp sig🤔 så jag är inte så säker egentligen på detaljerna.
Bara att de skulle behöva borra genom tandkronan för att komma åt skruven..tror jag.
Det tog ett tag för dem att luska ut hur allt var gjort, eftersom de inte kunde se så mycket anteckningar I journalen från då, osv….nåväl.

I vilket fall hoppas jag på den billigare "möjligheten"😄

• Redigerat 2025-06-10 16:00 av snowy00
snowy00
2

Och här har det nyss åskat ordentligt, så jag vågade inte ha varken dator eller TV inkopplad till strömmen. Det verkar ha lugnat sig nu iaf.⚡

Condor
2

#81:

I så fall borde det ju gå att först borra ett hål till skruven, dra åt den och sen fylla hålet i kronan med komposit. Hos mig behövdes det en gång göras en rotfyllning i en tand där jag hade en krona och det var inget problem att borra genom kronan ner till roten och sen fylla hålet i kronan med komposit.

Här hos oss är det soligt, 25 grader med vi har ganska starka vindbyar. Fram till helgen ska det bli riktigt hett, upp till 34-35 grader är möjliga och det ska då vara vindstilla. Perfekt sjöväder. Men tyvärr kan jag inte fara till sjön utan Fata Morgana, för att det är jobbigt att trampa i pedalerna om man bara är själv och Fata Morgana har ju heller inte skaffat en vikarie för den tiden som hon är borta. 😄 Sen är det heller inte lika kul på båten utan henne.

Att gå till badet på en helg med 35 grader är heller inte "min smak" eftersom badet kommer att vara proppfullt. Då får jag väl stanna hemma och dra ner persiennerna så att solen inte ska gasa på hettan ännu mer. 😞😢

• Redigerat 2025-06-10 16:22 av Condor
snowy00
2

#83:

Man kan ju hoppas att det går att göra som du säger med tanden.

Det låter hett. Här ska det åtminstone bli 25 grader i helgen, vilket är varmt för att vara här. Jag ska nog ut med fotogömslet i skogen då, och pröva ut det.

Ja synd att du och FataMorgana inte kan ut med båten då 🫤 kan tro att det är roligare att ha henne med dig.

Condor
2

#84:

25 grader låter fint. Kanske du kan ta ett dopp i en sjö?

FataMorgana
4

Nu har jag besökt min mor på sjukhuset och det tar så ont att se henne så där gammal, sjuk och svag på något sätt. Önskar så jag kunde göra något, men det går inte att göra en gammal människa ung igen. Dom som låg bredvid henne har det ju inte bättre dom heller, säkert älskade av sina anhöriga dom med, och säkert har också de det lika svårt att se sina nära och kära ligga där. Det är livets förgänglighet som ingen av oss kommer undan. Alla har liksom sina egna öden, sina krämpor, sina sjukdomar och lidanden att kämpa med och ju mer man älskar en annan, desto svårare blir det hantera.

snowy00
2

#85:

Ja, man vet aldrig. Men just den skogen jag ska till denna gång har ingen sjö i närheten.

#86:

Det måste vara jobbigt. Även om det är en del av livet, att åldras, och även att bli sjuk… Så tar det så klart hårt att se de man älskar gå genom det.🤍

Stjärnskott
4

#86: Ja, visst är det svårt att stå där på sidan om och se på.
Livet det livet ingen slipper undan.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
4

#87: Ja, det är nog något av det svåraste, eller med andra ord, den största utmaningen här i livet som jag har att kämpa med tror jag. För alla andra svårigheter jag upplevt har egentligen bara påverkat mig själv, men att se en annan människa lida är på något sätt mycket värre. Om det bara hade handlat om mig själv, dvs om det bara hade varit jag själv som var sjuk och mådde dåligt, så hade det varit okej, men att se min mor vara sjuk och må dåligt känns tusen gånger värre. Vet inte om jag gör mig förstådd, men ungefär så tänker jag just nu.

• Redigerat 2025-06-10 19:12 av FataMorgana
FataMorgana
2

#88: 🤗

snowy00
2

#89:

Jag förstår precis hur du menar. Jag känner samma sak om mina föräldrar/min familj.

• Redigerat 2025-06-10 19:33 av snowy00
FataMorgana
2

#91: 🤗

Condor
2

#89:

Jag vet hur det känns. När jag såg hur min mor blev äldre och sjukare och till sist dog var det den största sorgen som jag någonsin kände. En av livets största utmaningar, som alla människor måste uppleva. En del av livet.

snowy00
2

Nyss såg jag en till dokumentär där han som leder programmet fick prova att jaga med en stor och tam kungsörn. Jag verkligen älskar sådana här program… Även om man emellanåt tycker synd om djuren i programmet.

• Redigerat 2025-06-11 09:19 av snowy00
Condor
2

#94:

Djurdokumentationer är kul att se på. Fast vi brukar också tycka synd om djuren. Om t.ex. en gepard som har söta ungar jagar byte, vet man inte riktigt vem man ska heja på. Får den tag på bytet tycker man synd om djuret. Men om den inte får tag på bytet, kanske de söta ungarna inte överlever.

snowy00
1

#95:

Ja exakt. Det är liksom ofta naturens lag; att äta eller bli uppäten. Även om det för oss kan vara lite jobbigt att se, som har andra val än att äta upp djuren…och då tycker synd om dem.

De som jagade med örnen var nån slags ursprungsbefolkning (om man kan kalla de så) som bodde uppe i de kalla bergen…så att jaga de få djur som finns där, är nog det enda sättet de kan bli mätta på. Med andra ord är det nog där omöjligt att vara vegetarian..🫣

• Redigerat 2025-06-11 11:19 av snowy00
Condor
1

#96:

Var det kanske kazakerna som var ursprungsbefolkningen? De har som tradition att jaga med kungsörnar.

En viss tid skulle jag nog överleva där som vegetarian. Det finns ju svamp och kanske hittar man ibland ägg från fåglar och på sommarn hittar man kanske blåbär. Men det är ingen kost som innehåller alla viktiga ämnen, så man kan inte leva där för alltid om man är vegetarian.

snowy00
1

#97:

Jo, det kan ha varit kazakerna, men minns inte exakt.

Kom nu på, att den jakten som ge gjorde var för att få djurets päls (och kanske även som mat?). Så om de använde pälsarna för att bli varma, eller t o m säljer dem? Vet jag inte alls…

Nej, det är ju så. Jag känner att man ändå har "tur", att bo där man ändå kan välja bort allt kött…😊

Condor
1

#98:

Ja, fast om vi inte skulle ha civilisation här, med mataffärer, skulle vi nog också ha problem att ta oss genom vintern. Jag vet inget annat än att samla nötter på hösten, precis som ekorrarna. 😊 Men naturfolk har förstås mer kunskap om vilka rötter och andra växter som man kan äta och var man hittar dom.

Jag skulle nog ha problem att döda ett däggdjur eller en fågel. Då skulle jag hellre fiska upp ett par fiskar.

Condor
0
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
1

#99:

Jo, visst är det så. Jag skulle också hellre fiska upp några fiskar… I en tidigare av den dokumentärserien var han med någon stam som bodde och jagade i "regnskogen"/djungeln. De hade ihjäl en apa med giftpil….😥 Programledaren började att gråta efteråt, även om det inte var han som sköt pilen…😓

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.