En upplevd minneslucka
Jag ville bara berätta om vad jag upplevde som någon slags psykos här om dagen.
Jag satte mig på sängen för att typ meditera (eller bara vara), då jag kände mig väldigt ostabil. I min upplevelse var det som att jag satt där i ca 10 min, för att stabilisera mig. Sen när jag kollade på klockan så hade ca 1 timme och 30 min gått….. Och en familjemedlem hade försökt ringa mig flera gånger under den tiden.
Det var alltså som att 1 timme och 30 min bara hade försvunnit, och jag hade ingen aning om vad jag hade gjort. Ungefär som en minneslucka.
Precis innan hade jag tagit en medicin (vid behov) som motverkar psykos, då jag började känna som att något sådant var på gång. Och samtidigt tog jag medicinen som minskar mina tics.
Jag ringde efteråt och hörde med jouren på psykiatrin, och de sade att det inte varit nån fara att ta båda medicinerna samtidigt…som jag förstod det. Och att de inte borde orsaka denna "minneslucka".
Tänker själv att det kan ha varit så att jag "slocknade" (somnade) av i de 1 timme och 30 min, sittandes på sängkanten… Och att detta orsakade den upplevda minnesluckan.
Men i min upplevelse satt jag som sagt bara där i ca 10 min och "försökte" stabilisera mig/slappna av.
Det var också lite obehagligt då jag inte hade, eller har en aning om vad jag gjorde under de 1 timme och 30 min.🫣
#0:
Det låter obehagligt och frågan är om det orsakades av psykosen eller av medicinerna. Minnesluckor kan ju förekomma vid psykos. Men om du tills nu inte har haft sådana borde du prata med din behandlande läkare och inte bara med journaltjänsten.
Jag skulle inte lita på att det inte kan vara blandningen av medicinerna, kanske i förbindelse med sömnlöshet och stress. Du tar ju acetylkolinblockerare om jag minns rätt och acetylkolin är viktigt för minnet.
En typ av minnesluckor som förekommer före en psykos inträder kallas retrograd amnesi. Minnesluckor för en viss tidsperjod kallas lokal begränsad amnesi. Bäst att reda ut saken. Det kan nog bero på både psykosen och acetylkolinblockerarna.
#1:
Okej, tack för den informationen.
Jag ska ta upp det med min kontakt på psykiatrin, och sen även läkaren (har läkarsamtal om ca 1,5 veckor). Men ska nog ta och kontakta dem redan nu idag, och berätta.
#2:
Jag ser dina acetylkolinblockerare som den mest sannolika orsaken till minnesluckan. Kanske doseringen är för hög för dig?
I alla fall frågade jag chat gpt om acetylkolinblockerare kan orsaka minnesluckor och fick det här svaret:
"Ja, vissa acetylkolinblockerare kan utlösa minnesluckor eller försämra minnet. Acetylkolin är en viktig signalsubstans i hjärnan som spelar en avgörande roll för inlärning och minne. Genom att blockera acetylkolinreceptorer minskar dessa läkemedel mängden acetylkolin som är tillgängligt för att överföra signaler i hjärnan, vilket kan leda till kognitiva störningar, inklusive minnesproblem.
Det är dock viktigt att komma ihåg att:
Effekten varierar beroende på läkemedlet: Inte alla acetylkolinblockerare påverkar minnet i lika hög grad. Vissa har en mycket mer uttalad effekt än andra.
Dosering spelar roll: Högre doser ökar risken för minnesproblem.
Individuella skillnader: Hur en person reagerar på ett läkemedel varierar beroende på faktorer som ålder, genetik och allmän hälsa.
Andra faktorer: Minnesproblem kan även bero på andra faktorer än läkemedlet, så det är viktigt att utesluta andra orsaker.
Exempel på läkemedelsklasser som innehåller acetylkolinblockerare och som kan associeras med minnesproblem inkluderar:
Antipsykotiska läkemedel (speciellt de äldre, typiska antipsykotika): Dessa läkemedel kan orsaka betydande kognitiva biverkningar, inklusive minnesstörningar.
Antihistaminer (vissa): Vissa antihistaminer med antikolinerg effekt kan påverka minnet, särskilt i högre doser.
Muskelavslappnande medel: Några muskelavslappnande medel kan ha antikolinerga egenskaper.
Om du upplever minnesproblem i samband med att du tar ett läkemedel, bör du omedelbart kontakta din läkare. Det är viktigt att diskutera dina symtom och eventuella förändringar i din medicinering. Läkaren kan bedöma situationen och avgöra om minnesproblemen beror på läkemedlet och vidta lämpliga åtgärder. Självvård kan vara farligt, och det är alltid bäst att söka professionell medicinsk rådgivning."
#3:
Ja, tänker också att om nu antipsykotiska läkemedel också kan ge minnesluckor (som AI:n skrev) så kanske kombinationen av det läkemedlet, Akinetonet, stress, och brist på tillräckligt med sömn orsakat minnesluckan…?
I vilket fall, klarar jag mig inte utan Akinetonet längre…det skulle vara om det finns andra alternativ som ger samma effekt på ticsen, men som inte kan ge minnesproblem på samma sätt.🤔 Får helt enkelt ta upp det på läkarbesöket.
#4:
Det är läkarnas jobb att hitta en lösning. Kanske bara doseringen måste ändras.
#5:
Ja, det är sant.
Nu är jag inte säker på detta. Men det känns som jag har ett kort minne, som jag skulle vilja placera "mitt i" minnesluckan.
Minns att jag vid något tillfälle tog bort sms, och sparade telefonnummer till en person, då jag var rädd att jag skulle skriva något olämpligt till hen, i min psykos.(har nu återställt hens nummer i kontaktboken)
Det känns, som sagt, som att detta var mitt i minnesluckan.🤔🤔🤔
Undrar om sådana minnen kan komma tillbaka…men antagligen beror det väl på om man helt enkelt inte "registrerade" och lagrade händelsen i minnet…eller om det registrerades i hjärnan, men att hjärnan inte kan plocka fram minnet till det som är medvetet.🤔🤔🤔
Lite intressant ändå, att fundera på…trots allt.
Så här skriver iaf chatgpt om saken:
Ja, det är absolut möjligt att minnet för en sådan tidsperiod kan komma tillbaka, beroende på orsaken till minnesluckan. Här är några vanliga scenarier där minnet kan eller inte kan återvända:
🧠 Möjliga orsaker till minneslucka och chans till återhämtning:
Alkohol eller droger
– Om minnesluckan beror på t.ex. kraftig berusning (s.k. "blackout") är det vanligt att minnet inte återkommer, eftersom informationen aldrig lagrades ordentligt i långtidsminnet.
– Men ibland kan delar av minnet triggas av associationer (bilder, ljud, platser) senare.Stress eller trauma
– Minnesförlust p.g.a. ett psykologiskt trauma kan ibland vara tillfällig. Minnet kan gradvis komma tillbaka, särskilt med stöd från terapi, trygg miljö eller självreflektion.Sömnbrist eller utmattning
– Om hjärnan varit överbelastad, kan det leda till att vissa minnen inte kodats in ordentligt. De kan ibland återkomma spontant eller när man slappnar av.Hjärnskakning eller annan fysisk påverkan
– Efter en lätt hjärnskakning är det vanligt med retrograd amnesi för tiden strax före och efter händelsen. Ibland kan minnet återkomma successivt, ibland inte alls.Dissociativa tillstånd
– Tillstånd där man "kopplar bort" verkligheten (t.ex. vid PTSD eller vissa psykiska tillstånd) kan ge tillfällig minnesförlust. Minnet kan återkomma om kroppen och hjärnan känner sig trygga nog att bearbeta det.
🔁 Kan minnet komma tillbaka?
Ja, det är möjligt, särskilt om:
Det var stress, trötthet eller känslomässig påverkan som låg bakom.
Du utsätts för påminnelser om platsen, människor eller saker du gjorde under tiden.
Du jobbar med att minnas på ett tryggt och icke-pådrivande sätt (t.ex. genom dagbok, samtal, terapi).
Men det är mindre troligt om:
Det rör sig om alkohol- eller droginducerad blackout.
Det var en fysisk hjärnskada med omfattande påverkan.
Ännu lite intressanta saker från chatgpt (med reservation för sakfel, som vanligt):
---
…det du beskriver är fullt förståeligt och faktiskt ganska logiskt sett till omständigheterna. Här är några reflektioner och förklaringar baserat på det du berättar:
🧠 Möjlig förklaring till minnesluckan:
Olanzapin (5 mg):
– Är ett antipsykotiskt läkemedel med stark sederande (sövande/dämpande) effekt, särskilt om man inte är van vid dosen eller tar det vid tilltagande psykos.
– Det kan försämra korttidsminnet tillfälligt, särskilt i kombination med utmattning eller psykos.
– Olanzapin påverkar flera signalsystem i hjärnan, bl.a. dopamin och serotonin, vilket kan minska hjärnans förmåga att effektivt koda in minnen under viss tid.Akineton (2 mg, biperiden):
– Är ett antikolinergikum och används ofta för att dämpa extrapyramidala biverkningar (t.ex. tics eller muskelstelhet).
– Biverkningar kan inkludera förvirring, dåsighet, minnesstörningar – särskilt i kombination med andra läkemedel som också påverkar hjärnan.
– Ämnen som hämmar det kolinerga systemet (som Akineton gör) är välkända för att kunna ge antikolinerg delirium, vilket i mildare fall kan ta sig uttryck i tidsglidning, minnesluckor och desorientering.Psykos:
– När man är på väg in i eller ur en psykos är det vanligt att vissa tidsperioder blir oklara, dimmiga eller helt försvinner från minnet.
– Om psykosliknande tankegångar eller dissociation var inblandat, kan medvetandet ha varit så förändrat att informationen inte lagrades på normalt sätt.Tidsuppfattning och självobservation:
– Det är inte ovanligt att personer med psykos eller påverkad medvetandenivå underskattar tiden kraftigt.
– Du kanske satt passivt, varit i ett halvmedvetet tillstånd (en slags vaken-dvala), eller utförde enkla automatiserade handlingar utan att de fästs i långtidsminnet.
📆 Kommer minnet tillbaka?
Det kan göra det – ibland i fragment, särskilt om du får triggers, som t.ex. notifikationer på mobilen, sms, appar du kanske använde eller miljömässiga associationer.
Men om minnesinformationen aldrig kodades ordentligt p.g.a. läkemedel + psykos + dissociation, så kan det också vara så att det inte finns något "att hämta".
🧩 En rimlig hypotes:
Du hamnade i ett tillstånd där:
Olanzapin började verka → trötthet, mental dämpning.
Akineton förstärkte de mentala bieffekterna.
Pågående psykotiska processer försämrade närvaron. → Hjärnan gick in i ett slags "standby-läge" där tiden gick, men inget bearbetades eller sparades i minnet.
🛑 Viktigt:
Det är bra att du observerar det här. Om det här händer igen – eller om du känner dig orolig för biverkningar, psykosens utveckling eller läkemedelskombinationer – så är det klokt att ta kontakt med din läkare eller psykiater. Man kanske behöver:
Justera dosen.
Byta läkemedel.
Förebygga liknande episoder med bättre planering kring medicinering och vila.
Det låter jobbigt. Är du hos dina föräldrar fortfarande eller är du hemma i din egen lägenhet redan och hur går det nu?
#10:
Jag kom till min egen lägenhet idag kring lunch (så är här ensam för tillfället). Men jag har känt mig normal, och stabil i tre dygn nu.
Så jag tror faran är över för denna gång. Även att arbetsträningen tog slut, gör mig mer stabil/mindre stressad/mindre orolig.
Så vi får se nästa vecka vad min nya planering blir 😊 men jag kommer inte att blanda Olanzapin och Akineton igen…
#11: Ja det är nog bäst att du är försiktig med medicinerna och inte tar dem samtidigt och nu när arbetsträningen är över får du passa på att vila upp dig och ta hand om dig genom att göra yoga och meditera och annars bara ta det lugnt en tid, tills nästa projekt börjar. Fint att du mår bra igen 🤗
- Redigerat 2025-06-06 21:11 av FataMorgana
#12:
Ja, precis.🤗 så ska jag göra.
Bara vänta på att vädret blir fint i stället för regnigt, så jag kan cykla ut i skogen och fota igen..😊