Sommartecken #2 đŒ

Skapar en ny trÄd dÀr vi kan fortsÀtta dela sommarbilder, eftersom den förra Àr full.
#0:
Du verkar att bo i ett omrÄde med mycket vatten. HÀrligt! Hoppas att vi ocksÄ snart kan stÀlla in fler sommarvbilder. Men för tillfÀllet Àr vi glada om vi har vÄrvÀder, som t.ex. idag nÀr det ska bli 22 grader och mest soligt. Men i övermorgon fortsÀtter vintern igen.
#1:
Ja, det Àr faktiskt mycket vatten och sjöar, Äar osv hÀr. Bilden i #0 Àr ocksÄ frÄn det dÀr stÀllet jag var i lördags. Ett gammalt jÀrnbruk som har blivit ett slags friluftsomrÄde.
Vi fĂ„r hoppas pĂ„ bĂ€ttre vĂ€der för er oxĂ„, snart đ
#2:
Fram till början pÄ Juni ska det i alla fall inte bli sommarvÀder enligt prognoserna. Man kan bara hoppas att dom har fel.
#4:
Hehe, ja, faktiskt đ
IgĂ„r upptĂ€ckte jag den första, utan att veta vad det Ă€r. Först bing copiloten skrev att den kan vara larver av nyckelpigor. Bladet som den satt pĂ„ hade sĂ€kert 50 bladlöss pĂ„ sig och nĂ€r de försvann förstod jag att larven hade kĂ€kat upp dom. Men det Ă€r sĂ€kert 1000 bladlöss pĂ„ den plantan och idag upptĂ€ckte jag 10 nya pĂ„ samma blad igen. En nyckelpiglarv kan kĂ€ka 100 bladlöss per dag och 5 stycken upptĂ€ckte vi pĂ„ plantan som var mest nerlusad. Nu Ă€r det krig pĂ„ plantorna. đ
Men larverna Àr i ett utvecklingsstadium dÀr de snart blir till puppor och dÄ slutar de att Àta.
Ett vĂ€lbehövligt regn, som ska vara i ett par dagar. SĂ„ vĂ€lkomnande för det var lĂ€nge sedan sist. Det behövs för det Ă€r sĂ„ ovanligt torrt i skog och mark.đ
#7: TĂ€nk om det skulle regna en dag i veckan och vara sol och varmt de övriga dagarna. DĂ„ skulle vĂ€dret alltid vara perfekt đ
#6:
Kanske det Ă€r bra att ha larverna dĂ„âŠđ UngefĂ€r som att ha en katt hemma, som kĂ€kar mössenđ
Eller om det kunde regna, pĂ„ nĂ€tterna. Och sol om dagen. đđ
- Redigerat 2025-05-21 19:31 av GrÄeld
#10: Det hade jag ocksĂ„ varit nöjd med đ
BrrrrrrrâŠ..idag ska det regna och vara 4-5 plusgrader hela dagen.đ„¶ Blir att ta mössa, vantar, regnjacka nĂ€r cyklar till arbetstrĂ€ningenâŠ
#9:
Ja, det var tur att en nyckelpiga la sina Àgg pÄ plantorna. Det finns sÀkert 1000 utsugna bladlöss pÄ den plantan som Àr mest nerlusad och det finns sÀkert hundratals levande kvar.
Dom dĂ€r guldögonslĂ€ndelarverna som vi köpte gjorde inte mycket nytta, eftersom det blev kallt och regnigt nĂ„n dag efter och dĂ„ Ă€r de inaktiva. De var sĂ„ smĂ„ att de inte kunde utveckla sig till stora effektiva larver pga vĂ€dret. Men de kostade 20 euro. Nyckelpigslarverna var helt gratis. đ
#12:
Det lÄter kallt. Vi har just 19 grader, mest mulet men pÄ eftermiddagen kommer det regn och det blir kallare.
#10:
Men varje natt behöver det inte regna. đ
#13:
Ibland löser naturen sjĂ€lv sina egna problemâŠđđ
#16:
Ja, om den Àr i balans.
#17:
Ja, vilket den sĂ€llan Ă€r nu för tidenâŠ
- Redigerat 2025-05-22 13:06 av snowy00
Idag ser man bara enstaka bladlöss pÄ balkongblommorna. Sen igÄr har larverna kÀkat upp nÀstan alla och det var tusentals bladlöss.
2 av larverna ser döda ut, men kanske dom ser ut sÄ innan dom blir till puppor?
#19:
Skönt att kanske slippa bladlössen iafđ
#20:
Ja, fast det Àr ÀndÄ snart dags att byta ut vÄrblommorna mot sommarblommor.
#21:
PĂ„ sĂ„ vis..đ
Ytterligare nÄgra sommartecken:
- Det Àr snart juni. En sommarmÄnad hÀr iaf.
- Jag blev biten av en mygga đŠ igĂ„r⊠Första gĂ„ngen i Ă„r tror jag.
- En geting/ett bi đ har surrat runt mig hĂ€r pĂ„ balkongen nu ett tag. Försöker vifta bort den för att inte bli bitenâŠ
- Redigerat 2025-05-29 08:35 av snowy00
#23:
HÀr har vi ocksÄ ett sommartecken. JordgubbsfÀltet för sjÀlvplockning har öppnat idag. Men just nu regnar det och vi har vindbyar upp till 60 km/h.
Men pÄ helgen börjar sommarn pÄ riktigt med sol och omkring 30 grader.
#24:
Ă h, det lĂ„ter hĂ€rligt med jordgubbsplockning. Vi fĂ„r hoppas att sommarvĂ€dret hĂ„ller i sig för er fr o m helgen dĂ„âŠđ
Men jag vill ju gĂ„ nuuuu och plocka jordgubbar och sĂ„ regnar det đŠ
#26:
Ja, jag kĂ€nner mig ocksĂ„ sugen att göra somriga saker.đ
I helgen ska jag iaf pÄ fotoutflykt med fotoklubben. Och vi verkar fÄ bra vÀder för att fota dÄ. Som jag förstÄr det ska det vara ett bra stÀlle för att fota fjÀrilar.
#25:
Det ska förbli hett hela nÀsta vecka. Men pÄ söndag blir det ostadigt med regnskurar och Äska, liksom flera andra dagar nÀsta vecka. Men huvudsaken att det blir soligt och varmt pÄ lördag, sÄ att vi kan fara till sjön.
#29: Det ser verkligen festligt frestande ut. Vilken bamse till jordgubbe đź Jag lĂ€ngtar till sĂ€songen börjar hĂ€r ocksĂ„.
đžđŒđž
Livets alla steg
Ăr mina att ta
đŒđžđŒ
#30: Ja det Ă€r sĂ„ frestande att jag inte vet hur jag ska kunna hĂ„lla mig ifrĂ„n att inte Ă€ta för mĂ„nga före maten đ Men snart har ni vĂ€l sĂ€song Ă€ven dĂ€r. Minns att nĂ€r jag var barn, att vi ofta Ă„t jordgubbar omkring midsommaren. SĂ„ egentligen borde dom vĂ€l snart vara mogna i Sverige med, om jag inte minns fel?
Fast vĂ€dret har varit dĂ„ligt pĂ„ sista tiden Ă€r jordgubbarna jĂ€ttegoda och söta. đ
Det gÀller att plocka sÄ lÀnge det finns gott om jordgubbar pÄ fÀltet. Förra Äret fick dom stÀnga fÀltet för en tid efter den första helgen, för att det var tomplockat. Det finns en massa turkiska smÄ livsmedelaffÀrer och dom plockar för att sÀlja dom dÀr. DÄ kommer dom med hela stora slÀkten och plockar Ànda tills den sista jordgubben Àr plockad.
#29: TĂ€nker Ă€nnu pĂ„ det dĂ€r bilden pĂ„ det gröna fĂ€ltet och pĂ„ hur bilder kan bedra. NĂ€r man ser pĂ„ den bilden kunde man tro att det inte finns en fĂ€rsk jordgubbe pĂ„ hela fĂ€ltet och att dĂ€r inte fanns nĂ„gra mĂ€nniskor heller. Skulle jag dĂ€remot ha fotat Ă„t det andra hĂ„llet skulle man ha sett stora flockar av mĂ€nniskor som plockade jordgubbar, och skulle jag fotat frĂ„n en annan vinkel hade man nog ocksĂ„ sett en massa fĂ€rska jordgubbar och inte bara gröna. Men vi gick ju lĂ„ngt bort, till Ă€ndan av fĂ€ltet, för att komma bort frĂ„n alla mĂ€nniskorđ
Mums! đ Det nĂ€stan vattnas i munnen nĂ€r jag ser fotona. Och fint vĂ€der verkade ni fĂ„ Ă€ndĂ„đ
#34:
VÀdret Àr inte sÄ bra. IgÄr vÀxlade det mellan sol, moln och regnskurar och idag har vi inte sett solen Àn. Men i morgon blir det fint.
#35:
Okej, jag sĂ„g blĂ„ himmel pĂ„ bilden barađ men dĂ„ hade vĂ€l vĂ€dret vĂ€xlat till det just dĂ„âŠ
#36:
IgÄr vÀxlade det hela dagen. Men idag har det inte vÀxlat till en solig perjod Àn.
Mindre bra sommartecken:
SĂ„g igĂ„r första fĂ€stingen för i Ă„r. Den satt pĂ„ bordet framför mig⊠Antagligen hade den krupit upp pĂ„ bordet frĂ„n grĂ€set under.đŹ
#38: Urk. Ja dom vill man inte ha pĂ„ sig đŹ
#39:
NejâŠusch.đ€ą
Sommarens vÀrme lÄter sig vÀntas pÄ och det Àr blÄsigt dag efter dag.
Var iallafall ute pÄ prommenad under förmiddagen. DÄ var jag tacksam att det flÀktade.
Det blev lite mer Ă€n 6 km pĂ„ vandrade fossiler och en del kort som bevis pĂ„ att sommaren Ă€ndĂ„ Ă€r hĂ€r. đ
đžđŒđž
Livets alla steg
Ăr mina att ta
đŒđžđŒ
#41:
Vilka jĂ€ttefina naturbilder. đ TĂ€nk att man fortfarande ser kossor som betar pĂ„ Ă€ngar mitt i naturen.
#42: Kossorna bor mer eller mindre i stan. Fast pÄ en lantlig 4H gÄrd. Det Àr jÀtte fint dÀr ikring.
Ibland fÄr jag för mig att jag vill klappa en ko. Dessa var inte sÄ intresserade av att bli klappade dock.
Nöjd att jag fick se dem iallafall.
đžđŒđž
Livets alla steg
Ăr mina att ta
đŒđžđŒ
#43:
NÀr jag var barn var det inget ovanligt att se kossor beta pÄ Àngar. Idag hÀpnar man nÀstan om man ser nÄgra. HÀr i trakten ser man inga. Men nÀr vi besökte Lunz för nÄgra Är, sÄg vi flera Àngar med betande kor. Lunz Àr en by uppe i bergen och dÀr verkar tiden att ha stÄtt stilla. Bilden i den senaste babbeltrÄden tog vi i Lunz. Om vÀdret blir tillrÀckligt bra nÀr Fata Morganas andra semester börjar, ska vi kanske fara dit igen för ett par dagar. Naturen dÀr Àr sÄ vacker. DÀr finns en sjö med kristallklart vatten omgiven av berg och skog med Äar och bÀckar och nÀstan inga turister.
#41: Det var verkligen vackra naturbilder đ
#45: Tack!
đžđŒđž
Livets alla steg
Ăr mina att ta
đŒđžđŒ
#44:
LĂ„ter som ett fint stĂ€lle att ha semester pĂ„đ
#48:
Wow, verkligen fint. Antar att man brukar ta sig ett dopp i sjön ocksĂ„âŠđ Det hade nog jag gjort iaf.
#49:
Visst gjorde vi det varje gÄng som vi var dÀr. Men vattentemperaturen brukar vara under 20 grader, Àven nÀr det Àr hett pÄ sommarn. Just nu ligger temperaturen pÄ 17,1 grader och för en vecka var det 13,7 grader. NÀr vi var dÀr sist, var det 18-19 grader.