Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlig-utveckling
Läst 117 ggr
Condor
2

Vi är redan hemma

Man hör och läser ofta inom andlighet att vi måste läsa till oss en massa kunskap, att vi måste utveckla oss på ett visst sätt, att vi behöver lära en massa andliga praktiker och först sen duger vi till att bli upplysta eller uppnå ett högre medvetandetillstånd. Det finns massor av coacher, vägledare, gurus och böcker som ska hjälpa oss att uppnå detta.

Alla dessa coacher, gurus och vägledare förmedlar till folk att de inte är fullkomna, att de inte duger som de är, utan att de måste göra si eller så för att utvecklas, att de måste prestera, för att bli fullkomna och för att duga. Men jag säger att alla människor är fullkomna precis som de är.

Där ligger jag på samma vågländ som Osho. Osho sa att den inneboende perfektionen hos varje människa redan existerar, oberoende av handlingar eller prestationer. Han kritiserade traditioner som ger människorna ett mål att uppnå. Enligt Osho är upplysning inte en destination man når, utan snarare ett erfarande och erkännande av det perfekta tillståndet som redan finns inom en. Det handlar inte om att bli perfekt, utan om att erfara och inse sin perfektion.

Vem som ger människorna ett mål att uppnå, hänger en morot framför människors näsor, som de springer efter. Och så klart finns det kurser och coachings som visar hur man ska springa. Det är bara det, att det inte finns någonting att uppnå, bara att erafara och komma till insikt.

Kunskap är bra att ha för att styra sig genom den fysiska världen. Andliga praktiker är bra för att ta bort blockeringar och få energin att flyta och på så vis förbättra sin hälsa. Men för den inneboende perfektionen förlorar all kunskap sin betydelse. När man erfar sin sanna natur, sin inre perfektion, tystas inte bara förståndet ner, utan i det ögonblicket existerar heller ingen kunskap.

Ingen människa kan ta en annan människa till sig själv. Men tron att en annan människa eller prestation och kunskap kan ta en hem till sig själv, är ett hinder för att komma hem till sig själv, till sin inre perfektion. Så länge som man springer efter moroten, har man alltid känslan av att inte vara fullkommen, att inte vara perfekt och att man måste förbättra sig för att bli. Det är en fälla på den andliga vägen som många hamnar i.

Tänk att släppa taget om allt det där, vilket lugn som uppstår i sinnet. Det är utifrån det lugnet som man kan inse att man redan är hemma.

FataMorgana
1

#0: Det var så fint skrivet att det känns som att allt jag skulle ha att tillägga bara skulle förstöra din fina text 😅

snowy00
2

#0:

Ja, jättefint, och insiktsfullt skrivet. Det är ju det som Mooji, och andra inom "icke-dualitets-läror" också säger… Man är redan där, det gäller bara att inse det i djupet av sitt hjärta (medvetande).

snowy00
2

Kom att tänka på det i ämnet. Mitt dualistiska sinne kan inte låta bli att se ett orsak och verkan samband mellan att jag mediterade, och att jag erfor Samadhi (under meditationen), för 6-7 år sedan, även om det kanske inte finns något sånt där. Men tankar finns där att; om jag inte mediterat så hade jag kanske inte erfarit Samadhi. I alla fall just där och då.
Och när jag mediterade regelbundet, så kom erfarandet flera gånger (lika djupt) under ca en veckas tid eller så. Där kan mitt sinne heller inte låta bli att se ett orsak och verkan samband; att om jag inte mediterat flera gånger per dag under den tiden, så hade jag heller kanske inte haft upprepade gånger av erfarenheten, eftersom det var just under meditationen (sett från det relativa/dualistiska perspektivet) som erfarenheten kom.

Nu är det ju så, att detta beror på från vilket perspektiv man ser ifrån. Från det relativa perspektivet, så går det att se ett orsak och verkan samband, men från det absoluta perspektivet finns bara Det, och inget annat än Det finns. Därför finns heller inget orsak och verkan samband, och heller ingen som hade erfarenheten.

Så kanske beror det helt på från vilket perspektiv man ser det ifrån..?

• Redigerat 2025-04-21 22:02 av snowy00
Condor
2

#3:

Men tänk om det finns flera andra orsaker också och om meditationen kanske bara är en av dem? Sen beror det kanske på den inre inställningen. Mediterar man för att släppa taget och nuta av stillheten och lugnet eller för att uppnå någonting och springa efter en morot?

Det finns ingenting att uppnå, men det finns någonting som man kan tillåta. Man tillåter det om man slutar upp att springa efter moroten. Icke görande i stället för görande.

snowy00
2

#4:

Ja, det är sant. Jag själv har ju aldrig mediterat för att uppnå något, utan som du skriver; för att njuta av nuet och stillheten. Och då öppnar man ju upp för att nå "djupet", tvärt emot om man hade mediterat med ett mål och i ansträngning…osv.

Condor
2

#5:

Just det! Du hade ingen morot dinglande framför näsan som du sprang efter.