Babbeltråd Nr. 44

En ny babbeltråd 😊 Hade svårt att hitta en bild till denna för omväxlings skull 😄
Och glad påsk på er🐤🐔🐥🐣
#1: Tack, det samma till dig med. Det var bra att du gjorde upp en ny tråd. Det kändes alldeles för ansträngande för mig att fundera över vilken bild jag skulle ta. Behöver spara upp mina sista hjärnreserver för jobbet i morgon 😄 men fin bild i alla fall 😊
#2:
Förstår dig! Jag hjälper gärna till.😊 Skönt ändå för dig med någon dags längre ledighet över påsk? Så kan du passa på att bara vila.
#3: Jag har bara måndagen ledig, men bättre än ingen extra ledig dag 😊
#4:
På så vis. Här är även långfredagen en "röd dag".
#5: För katoliker är bara måndagen helig. Förr i tiden fick de som var evangelister även ha en helgdag på långfredagen, men sen tog regeringen bort den dagen. Tycker dom skulle ha kunnat ge alla en helgdag i stället 🙂
#6:
Ja, det hade ju varit bättre, att alla fick en helgdag.
😴..Önskar nästan att klockan var runt 22 nu så man kunde lägga sig. Somnade nästan framför tv:n nyss..men vågar inte ta en tupplur….för då kanske jag inte somnar till natten.
#7: vi får väl hoppas du klarar av att hålla dig ett vaken ett par timmar till då. Eller varför inte ta en liten kvällspromenad? I alla fall ska jag själv lägga mig framför tvn snart, så att jag kan vila mig lite och sen hoppas jag att jag mår bättre i morgon 🙂
#8:
Det ska jag nog klara av ändå. Fixade en sak med ekonomin nyss, och nu måste jag laga middag. Sen nog sätta mig framför TV:n en stund.
Vi får hoppas att du mår bättre imorgon!
Kanske långfredagen togs bort som ledig dag här för jämnställhetens skull? Om alla som har en annan religion än den katolska skulle kräva att få ledigt på deras helgdagar, skulle det kanske inte bli så många arbetsdagar över.
Hinduisterna har 16 helgdagar. Buddhisterna har 12 och sen kanske muslimerna skulle vilja ha ledigt under hela ramadam.
#10:
Ja, kanske var det nåt sånt. Men tar man bort alla helgdagar som bryter mot jämställdheten så blir det heller inte så många helgdagar kvar, kanske 😄
#11:
I Finland har dom ju flyttat över de flesta helgdagarna till lördagar och söndagar.
#12:
Okej, ja det är ju också ett sätt att göra det på 😊 och snällt mot de med annan religion.
#13:
Men inte snällt mot dom som annars skulle ha haft ledigt. 😄
#14:
Hehe, nä precis 😊
Idag var det iaf extra lugnt på arbetsträningen. Men skönt på nå vis😛 hellre det än stressigt.
Nu var jag just ute och handlade ett par saker och det är varmt, fast solen knappast skiner. 24 grader har vi och solen gömmer sig mest bakom moln, sahara damm och dis i luften. I morgon blir det regn och sen kommer solen och sahara dammet tillbaka, fast det inte kommer att vara lika varmt längre.
Förr i tiden hade vi 3-4 ggr om året sahara sand i luften. Nu verkar den komma flera ggr i månaden.

Något som jag tycker är så gott att äta när man är sjuk, är en skål med frukt blandat med naturjoghurt, när det inte riktigt smakar med riktig mat. I den här skålen finns banan, hallon, blåbär, sockermelon och chiafrön 😋
#16:
Vi har också ganska varmt, 19 grader och mest sol. Men imorse var det dimmigt ute, och kyligare.
#17:
Det låter gott😋
Själv åt jag som jag ofta gör till lunch, ganska mycket havregrynsgröt och två hårdmackor😄
Nu är det slut med värme och sol. Det regnar, tidvist störtregnar det och det är så mörkt som om vi skulle ha vinter. Bara 12 grader har vi just.
Sen har jag också blivit förkyld, precis lagom till påsken. Det är över 8 år sen jag hade en helt vanlig förkylning. De sista 8 åren har jag bara haft covid och influensa. Och just när vi äntligen skulle ha en lång helg med 3 dagar ledigt är vi båda sjuka. ☹️😒
#19:
Tråkigt☹️ ni hade varit mer värda fint väder, och att vara frisk under de lediga dagarna.
#20:
Så ser vi också på saken. 😊 Men snart har vi helgdag igen, dvs. den 1. maj och då har Fata Morgana ledigt i 4 dagar.
#20: Att bli sjuk just när man har en lång helg får det att kännas som om universum skulle jävlas med en 😄 Det är ju sååååååå typiskt.
#21:
Det var ju bra iaf 😊
#22:
Det är typiskt.
Hoppas förkylningarna går åt rätt håll iaf.
Själv är jag hos föräldrarna idag, och firar lite påsk.
#23:
Vi firar inte påsk alls, precis som vi heller inte firar födelsedagar eller jul. Vi låter oss inte påverkas av kalenderdagar. 😄
Fata Morgana börjar att gå mot det bättre hållet, eftersom hon inte nyser och hostar lika mycket som igår. Men jag blev sjuk 2 dagar efter henne så jag får nog vänta lite längre tills det går åt rätt håll.
#23:
Vi får hoppas det och så hoppas jag du har kul hos dina föräldrar 😊
Nu har jag äntligen loggat ut ur jobbet. Äntligen är helgen här 😌
#24:
Okej, annars är ju högtider en lämplig "ursäkt" till att träffa släkt och vänner 😊 men visst, så viktiga är väl inte själva högtiderna i sig, egentligen.
#25:
Jo, jag träffar inte föräldrarna allt för ofta just nu. Det har blivit mest vid högtider och födelsedagar (om ens det). Så det är alltid roligt att "komma hem" litet.
Skönt med helg, och skönt att din förkylning går åt rätt håll.
Haha, nu ställde jag en fråga till bing copilot och den har faktiskt humor. 😊
Eftersom jag var så himla sjuk igår kväll, med över 38 grader feber och kände mig halvdöd, medan Fata Morgana inte fick feber, ställde jag en fråga till bingen. Grejen är den att jag idag är mycket piggare än Fata Morgana och jag brukar att vara den som tillfrisknar snabbare. Jag anser att det är tack vare att jag får feber.
Nu ställde jag följande fråga till bingen:
"När jag och min sambo är förkylda, brukar jag vara värre sjuk, för jag får feber. Därför brukar hon säga att jag har ett dåligt immunförsvar. Men jag brukar tillfriskna snabbare och anser att det är tack vare att jag får feber, som ju är en immunreaktion. Vem har nu det bättre immunförsvaret?"
och fick följande svar:
"Det är en intressant iakttagelse! Feber är faktiskt en del av kroppens immunförsvar och en mekanism för att bekämpa infektioner. När din kropp reagerar med feber, höjer den temperaturen för att göra det svårare för virus och bakterier att överleva. Samtidigt kan ett starkt immunförsvar även innebära att kroppen hanterar infektionen så effektivt att feber aldrig behövs.
Om du tillfrisknar snabbare kan det vara ett tecken på att din kropp har en effektiv strategi för att bekämpa infektionen. Din sambo kanske har ett immunförsvar som reagerar annorlunda—kanske mer fokuserat på att hantera symptomen utan att höja temperaturen. Immunförsvar fungerar lite olika för alla, beroende på gener, livsstil och tidigare exponering för sjukdomar.
Så egentligen handlar det inte om vem som har bäst immunförsvar, utan mer om olika sätt som kroppen kan hantera infektioner. Men om du vill ha argumentationens seger hemma, kan du alltid säga att din kropp jobbar strategiskt och snabbt! 😄"
Det där med argumentationens seger är för festligt. 😄🤣
#27:
Haha 😂 Kanske har någon lärt den humor… Eller så har den "läst" alla humorsidor som finns på internet, och börja fått en egen humor…….🤣
#28:
Nu frågade jag boingen och fick följande svar:
"Min humor bygger på mönster och exempel från verkliga samtal, och jag använder ordlekar, ironi och lättsamhet för att göra svaren mer levande. Men jag saknar den spontana, känslomässiga koppling som människor har till humor. Jag kan skapa skämt, men jag kan inte skratta åt dem—det får du ta hand om! 😄"
Eftersom solen skiner och det varmt där ute med 20 grader och vi känner oss lite friskare nu, så ska vi strax ut på en liten promenad ☀️
#30:
Låter skönt! Bra att ni är friskare.
Här har det regnat mycket hela dagen.
#29:
AI:n är iaf medveten om att den är o-medveten hehe 😉😄
#31: Det gjorde också gott med en promenad efter att ha varit hemma i flera dagar. Så känner jag mig riktigt full med energi igen 😊
#33:
Härligt! 😊
På tal om att mörk choklad blir dyrare. Jag handlade på en mindre mataffär nyss, eftersom den ligger på promenadavstånd från min lägenhet. Där är också priserna på alla varor högre, som det ofta är i mindre matbutiker.
Jag kollade vad mörk choklad kostar där nu… En Lindht 85 % (tror jag) kakao kostade 48 kr (!). I "normala fall" skulle den ha kostat typ 32 kr…. Det blev att jag köpte Coops 85 % choklad ist. Den kostar 32 kr och hade typ "fair trade" (eller vad det heter), och andra märkningar på sig också….. Om det nu gör någon nytta😊 men aldrig att jag betalar 50 spänn för 100 g mörk choklad… 😛
#35:
Hos oss är Lindt inte helt så dyr. Den kostar mellan 3,50 och 4,- euro. Men ibland finns det aktioner som t.ex. 2 + 2 gratis och då brukar vi köpa 10-15 stycken.
Nu vill jag bara varna för kaloba droppar, om ni nån gång skulle vara förkylda. Det är ett preparat som är gjord av pelargonier rötter och man förväntar sig ju inga otäcka biverkningar av ett naturpreparat, som man även ger till barn för att dom ska slippa starka mediciner. Därför läste jag inte ens bipacksedeln.
Dropparna ska hjälpa mot hosta och bekämpa virus och bakterier. Men det gör dom inte. Jag kände inte av någon effekt mot hostan. Men jag undrade vad det är med mig, eftersom jag fick dålig mage med lätt illamående och dålig aptit. Jag tänkte först inte att det skulle ha med dropparna att göra. Jag tyckte också att det är skumt att jag i flera dagar hade förhöjd temperatur. Den låg alltid mellan 36,8 och 37,2. I vanliga fall har jag mellan 36 och 36,5.
Därför läste jag igenom bipacksedeln idag. Där står det att mag-tarm besvär är en vanlig biverkning och det står att om man skulle få feber, att man ska kontakta en läkare. Det är väl förklaringen för mina skumma symptom. Läser man bipacksedeln, står det saker som att de kan påverka leverfunktionen och annat.
Igår kväll såg plötsligt Fata Morganas ansikte ut som om hon skulle ha påssjuka och min första tanke var om hon har reagerat allergiskt mot någonting. Idag läster jag att dropparna kan lösa ut allergiska reaktioner.
Ok, kaloba droppar är en naturmedicin som man kan köpa helt fritt, utan recept, men som inte har en effekt, utan bara massor av otäcka biverkningar. Man kan bara varna för dom.
#37:
Ojdå 😟 hoppas det är bättre idag för er?
I alla fall, tack för varningen.
#38:
Jag läste bipacksedeln först efter att jag tog dropparna på morgonen, så det kommer nog att ta 1-2 dagar att hamna i balans igen.
Hur som helst ville jag tipsa om ett inte så onyttigt snacks. Har upptäckt att en alkoholfri öl, tillsammans med lite saltade egenpoppade popcorn är riktigt gott 😁😋
Godare, och långt mindre onyttigt än chips och läsk….🍿🍺
#40:
Läsk är ju skadligare än öl. Det är ju bara vatten, socker eller skadliga sötningsmedel och kemiska smakämnen. Chips är också skadligt, eftersom det är ultraprocessad "mat" som tillverkas med raffinerade oljor och så innehåller de en massa akryl och avancerade glykerade slutprodukter.
Chips och läsk är vägen till inflammation, oxidativ stress, övervikt och snabbt åldrande.
Även vanligt öl med alkohol är nyttigare än chips och läsk.
#41:
Just det.😊
Chips har jag i stort sett slutat med (händer kanske en gång per år att jag köper en påse). Läsk dricker jag också sällan nu mer… Men popcorn och öl kan man nog äta/dricka en gång i veckan till och med, utan att vara särskilt onyttig.
#42:
Vi föredrar nötter som snacks emellan. Nyttigast är valnötter, men vi äter också jordnötter, fast inte de processade saltade, utan de som man själv skalar. Läsk dricker vi aldrig. Mest dricker vi vatten, fast till maten dricker vi ofta en öl.
#43:
Nötter är också gott/bra👍 jag har som alltid en påse valnötter/jordnötter (osaltade)/andra nötter hemma som jag äter av ibland. Men man vill heller inte äta för stora mängder av nötter, då de innehåller mycket energi/kalorier😄 även om man lätt hade kunnat göra det, hehe.
..Vatten är egentligen bästa drycken😊
#44:
Fast i valnötter är det nyttig energi. De är rika på omega3, protein, mineraler, B-vitaminer, vitamin E och andra antioxidanter som t.ex. olika typer av polyfenoler, lecitin och så innehåller de en hel del kostfiber.
De är bra för hjärta och hjärna. Öppnar man skalet på en valnöt, har den likhet med hjärnan, som om naturen ville visa en att det är kost för hjärnan.
#45:
Det har jag också tänkt på, att de liknar våra hjärnor lustigt nog.
Nu ska jag i alla fall göra yoga 20 min, sen styrketräna. Lite extra spänd i huvudet just nu, så hoppas att det hjälper😊
#47:
Yogan borde i alla fall hjälpa. Jag har lite jobb kvar att göra och sen ska jag sätta mig ut på balkongen och sola lite. Idag är det fortfarande soligt och varmt med 23 grader. I morgon blir det redan sämre väder och på fredag ska det regna hela dagen.
#48:
Ja, jag känner att träningen hjälpte😊
Skönt med sol idag hos er….igår var det iskallt ute här. Idag är det mulet, kyligt och regnar emellanåt… Inte förrän på fredag verkar vi få sol.
Vi kanske får skicka lite sol på fredag till er..🌞
#49:
Det kanske är vi som skickar upp solen till er, för här är det regnmoln på vägen. 😄
#50:
😄 Så måste det ju vara.
Jag vet inte om 30 kr för en stor kopp vatten, och en tepåse är dyrt…😊🍵Tänker man på att tepåsen säkert bara kostar ett par kronor, och vattnet nästan är gratis för caféet… Ja, då är det ganska dyrt. Men man betalar väl för "upplevelsen" att sitta på ett café också, antar jag. Och inte bara sitta hemma med sin tekopp.😄..
#52:
Här hos oss betalar man samma för ett glas vatten utan tepåse. 😄 Det börjar att bli oförskämt. Klart, man betalar ju inte bara för vattnet, utan för serveringen, för att sitta på deras stolar vid deras bord, för att glaset måste diskas. Men ändå överskrider priserna "den goda smaken", med andra ord är det smaklöst att ta så mycket pengar för det.
Förr i tiden var det tradition i Wiens traditionella kaffehus, att om man beställde sig en kaffe, att man fick med ett glas vatten och när vattnet var slut, kunde man be om ett nytt glas och sitta där hela dagen och dricka vatten om man ville. Idag blir man utkastad senast efter en timma om man inte beställer mer.
Jag minns en gång för länge sen, då fick en kille som jag kände ett jättelitet glas vatten till kaffet. Då sa han till tjejen som serverade "då får ju en undulat mer vatten". 😄
Nu har jag just varit och köpt en tomatplanta för balkongen och tomatjord. På helgen ska vi plantera den i en stor kruka och sen kan vi börja att vänta på självodlade tomater. Mums! 😋
Jag köpte också gultavlor för att bekämpa kräken. För 2 år hade dom där kräken som ser ut som bärfisar lagt ägg och deras ungar förintade halva skörden. Förra året hittade jag äggen innan de kläcktes. Men i stället hade vi en invasion vita flugor, stritar och tripsar och det blir värre med kräken för varje år. Jag vill inte spruta gift på plantan så vi får väl se hur länge vi kan skörda. Förr i tiden skördade vi ända till början på november. Men de sista åren var vi tvugna att kasta bort plantan redan i början på september.
#53:
Haha, ja.
Förr gick jag ibland till ett annat café…där kostade teet nästan 50 kr (men det var iaf riktigt löste). Sen när det caféet stängde igen helt, prövade jag detta café som kostar 30 kr för en kopp te (med fri påfyllning). Så det är ändå ganska billigt jämfört med det andra stället.
Men det kostar egentligen mer än det smakar ändå…
#54:
Kul och trevligt att odla tomater! Hade jag också velat göra…😊
#55:
Du har ju en terras, så allt som du behöver är en stor kruka, jord och en tomatplanta. 🙂
#56:
Sant.🙂 Jag måste odla något på min altan vid tillfälle. Tänkte iaf odla örter inomhus till att börja med. Men det kanske jag redan har sagt förut.
Nu har jag skrolla igenom tråden och hoppas att Fatamorgana och Condor har repat sig från sjukdom.
Och visst kan även naturmedicin ge biverkningar.
Tråkigt nog. Det som är läskigt med detta är att det går att inhandla av vem som helst och att det inte framgår förän man lusläser bipacksedeln.
Här är det ynka 3 grader men himlen är blå och solen skiner. Den har ju hållit sig undan länge nu. Så idag blir det en utedag i friska luften…..
Fin dag med er.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2025-04-25 09:04 av Stjärnskott
#58:
Tack för att kolla. 🙂 En liten smula hostar och snorar vi fortfarande. Men det värsta är över. Dagen efter att jag slutade upp med dom där kaloba dropparna var min temperatur normal igen, magen fungerade normalt igen och min apptit var tillbaka.
Det där var en jättefin bild som du ställde in. Är det ett körsbärsträd?
Idag har vi verkligen ruskigt väder. Det är mörkt och grått och det regnar oavbrutet och så här förblir det hela dagen. Just nu har vi bara 10 grader. En dag som man helst skulle vilja stanna i sängen. Men jag har en massa att göra, handla och städa och sånt.
Vatttentemperaturen i vår sjö låg på 16,2 grader för 2 dagar och hade nästan "badtemperatur" men nu är den nere på under 14 grader igen. Vi får nog vänta lägre tid på årets första dopp.
#59:
Bra att du upptäckte att det var biverkningar på naturläkemedlet, och att ni slutade ta den…
#58:
Fin bild. Vi har samma väder här som vanligt. Jag njöt av cykelturen till min aktivitet idag, då solen skiner från blå himmel!
#58: Tack! Ja nu känner jag mig nästan helt frisk igen. Fin bild förresten 😊
#59: Nä jag tror inte att det är något körsbärs träd. Men vet inte helt säkert vad det kan tänkas vara. Men fint är det 🙂
Skönt att ni känner er bättre.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#63: Vackert 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#63:
Vilken fin natur. Nu börjar det bli lite grönare hos er.
#66:
Ja, det brukar gå ganska fort att bli grönare här när det väl börjat.
#63: Ja verkligen vackert.
Nu har jag bokat en tid hos kiropraktorn. Hoppades att nya medicinen skulle göra så jag åtminstone kunde vänta 6 månader mellan gångerna. Men nu har det gått 4 månader. Antar att det är bättre än 3 månader iaf.
Och jo jag vet…det är mitt i natten. Men omöjligt att sova.
Gjorde lite "natt-yoga", sen somnade jag, hehe 😊
#70:
Att titta på TV är också en bra sömnmedicin. 😄
#71: Men då måste det vara ett väldigt tråkigt program 😄
#72:
Det brukar det ju för det mesta vara. 😄
Och är det något intressant program på tv, då kan man ge sig sjutton på att ögonen trillar ned.😃
(Om det är sent på kvällen,efter 21)
- Redigerat 2025-04-26 11:52 av Gråeld
Haha…. Ja, jag såg faktiskt på en film när jag inte kunde somna. En riktigt bra film var det. Sen efter natt-yogan slog jag igång radion…..och somnade bums 😄 men ja, när man vill somna, då går det inte. Sen när man vill vara vaken och pigg.. Ja… Då somnar man på en gång 😂 dumma hjärna haha
#74: Det händer faktiskt mig med ibland också 😄
Äntligen har vi det soligt igen och så ska det förbli resten av veckan. Nu har vi just planterat tomatplantan. Sen ska vi försöka att hinna med en liten promenad i naturen.
#77:
Skönt. Vi har det också ganska soligt nu, med 17 grader.😊
#78:
Då har ni en grad mer än vi. Men om en halv timma ska vi också ha 17 grader och för varje dag kommer det att bli lite varmare. Höjdpunkten blir fredag med 26 grader. Sen till helgen blir vädret, så typiskt, sämre igen. Men som tur har vi helgdag på torsdag och på fredag har Fata Morgana ledigt.
Nu ska vi strax äta lite och sen ska vi ut i naturen. 😊
#79:
Ah, skönt oxå för FM med extra ledigt. Det har jag själv då oxå.
Kanske får vi se lite bilder från er promenad sen, då…🙂
- Redigerat 2025-04-27 13:52 av snowy00
#80:
Ja äntligen en lång helg. Vi hade ju inte så mycket nytta av den långa påskhelgen, eftersom vi blev förkylda. Men nu ser vi fram till nästa långa helg.
Vi får väl se vad Fata Morgana lyckas att få framför kameran. 😊
#82:
Isen smälter. För er uppe i norden, ett typiskt vårtecken. 😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fick två änder på film 🦆🦆
#82: Ja snart så…. isen smälter ju redan 😊 Men ändå fin bild 😊
Fint med bilder. Det första jag tänker på när jag ser videon i #84 är åter igen att er natur ändå liknar vår natur här. Det skulle nästan kunna vara vid ån där jag brukar vistas…😊🦆
#88:
Jag skulle ha släppt in den och gett den mat och sen skulle jag ha kollat om någon i trakten saknar sin katt.
#89:
Det är bara det, att det går en hel del katter ute i området. Jag tror att detta var någons utekatt som var på äventyr utanför min lägenhet😊
#90:
Hoppas aft det var så.
#91:
Ja, om den hade varit skadad, eller såg ut att må dåligt på nåt vis, så hade jag ju så klart hjälpt den.
Idag var en väldigt lugn dag på arbetsträningen…men det är ganska okej när det bara är 3 h jag är där.😊
#93:
Det är ju nästan som meditation. 😄
#94:
Haha ja. Man får öva tålamodet och att hantera sin milda grad av rastlöshet…😆
Har förresten utökat till två förmiddagar där i veckan nu…känns ganska bra faktiskt…
Och nu har jag 6 dagar ledigt 😄😊
#96:
Det låter bra. Från och med torsdag har Fata Morgana 4 dagar ledigt och vädret kommer att vara toppen ända fram till helgen.
#97:
Ah, hoppas ni får fint väder åtminstone ett par dagar när hon är ledig!
Skapade en ny babbeltråd:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1613605/babbeltrad-nr-45
#98:
I alla fall är det soligt och varmt varje dag och torsdag och fredag blir det 24-28 grader. Kanske det blir ett första dopp i sjön? Just nu har den bara 14 grader men ett par grader mer kommer det nog att bli tills Fata Morgana har ledigt. För 5 dagar hade den 16 grader, men sen hade vi ett par kalla dagar. Förra året badade vi när sjön hade 13-14 grader. Nog var det kallt, men vi tänkte på hur Bear Grylls simmar i Alaska, så vi ville inte vara veklingar. 😄
#100:
😄 Ja, man får tänka på Bear Grylls ibland för att "våga", haha. Ibland tänker jag på att det är lite "konstigt" att han inte skadar sig allvarligt under sina äventyr… Även om det så klart är väldigt tur. Men säkert är det högt säkerhetstänk runt ikring, som inte visas i bild… Får man hoppas iaf 😄 tänker bara på någon som gjorde liknande saker fast med farliga djur, på TV… Han blev stucken av en stingrocka har jag för mig och överlevde inte…🙁 Men han dog nog åtminstone görande det han älskade som mest, tänker jag oxå….
Kul iaf med att kanske ta ett dopp snart för er.
Jag ska nog också ta ett dopp nån gång här… Men jag har blivit lite för bekväm av mig på sistone tror jag. Men snart måste jag bara ta ett dopp, ändå😄😅