Gåmeditationer
Gåmeditationer har samma effekt på psyket, kroppen och sinnet som sittande meditationer, men har en till fördel och det är den fysiska träningen. Att gå har alltid varit den naturligaste formen för att ta sig fram.
Men moderna människor är mer benägna att sitta i en bil, tåg eller buss. Att gå förbättrar och ökar syreupptagningen och kroppen ökar den totala prestationen. Dessutom tränas koordinationsförmåga och balanssinne och lederna förblir smidiga. Högt blodtryck reduceras av både de fysiska och meditativa aspekterna av en gåmeditation.
Att meditera när man går har också en positiv effekt på diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Stress och ångest minskar och avståndet från vardagsbekymmer och fokus på nuet lugnar nervsystemet.
I "Walking Caṅkama Sutta (AN 5:29)" nämner Buddha:
"“Monks, these are the five rewards for one who practices walking meditation. Which five?
“He can endure traveling by foot; he can endure exertion; he becomes free from disease; whatever he has eaten & drunk, chewed & savored, becomes well-digested; the concentration he wins while doing walking meditation lasts for a long time.
“These are the five rewards for one who practices walking meditation.”
Sammanfatttningsvist, de 5 fördelarna:
- Bättre kondition och förmåga att gå långa sträckor
- Förmågan att klara av alla slags ansträngningar bra
- Hälsa och förebyggande av sjukdomar
- Förbättra matsmältningen av all mat och dryck
- Ökad koncentration under längre perioder
Gåmeditation är en passande meditationeform för alla, eftersom även människor som inte kan sitta stilla, men som vill meditera eller människor som har problem att sitta länge pga ryggbesvär eller knäbesvär kan utföra den här meditationen.
Man kan utföra den var och när som helst, när man går och shoppar, när man väntar på bussen t.ex. och ingen människa lägger märke till att man mediterar. Men trevligast är det när man promenerar i naturen.
Inom olika traditioner finns det olika sorters gåmeditationer, t.ex. meditation enligt Thich Nhat Hanh eller Vipassana gåmeditation. Men man behöver inte hålla sig till en traditionell meditation utan det handlar egentligen om mindfulness.
Men ändå vill jag presentera en gåmeditation som används inom traditionell zen buddhism. Den heter "Kinhin gåmeditation":
Stå rakt i början av din cirkulära sträcka.
Känn dina fötter vidrör marken och fördela din vikt jämnt.
Forma en knytnäve med vänster hand och håll höger hand över den så att höger tumme ligger mellan vänster tumme och pekfinger (shashu).
Placera händerna ovanför naveln.
Håll blicken på marken cirka en till två meter framför dig.
För varje fullständigt andetag (inandning och utandning), förflytta dig en fotlängd.
Koordinera andning och steg.
Gå långsamt, medvetet och fokusera ditt sinne på rörelse och andning.
Meditativ promenad är avsiktslös (apranihita). Det vill säga att man går för promenadens skull och inte med ett syfte. Utveckla en medvetenhet om hur förnimmelserna i dina fötter uppstår ena stunden och försvinner i nästa.
Lycka till med att pröva ut den, kanske vid nästa promenad i naturen. 😊
- Redigerat 2025-04-05 12:46 av Condor
#0: Vilket bra inlägg. Så passande nu när våren kommer 😊 Tack för det 😊
#1:
Ja, jag tänkte att den är passande till årstiden. 😊
#0: Det här är något jag inte direkt prövat. Minns en gång när jag mediterade ståendes (har jag för mig) utanför en affär i centrala staden. Bara för att få upplevelsen av att meditera där det är "stökigt" omkring mig.
Sen har jag mediterat (sittandes) lite här och där; på bussar, tåg, i bibliotek, på parkbänkar, och andra ställen.
Men jag får ta och pröva ut gående meditation vid tillfälle också 😊
#3:
Det kan vara väldigt meditativt att promenera i naturen. Man hör vinden i trädkronorna, fågelsång, porlande bäckar. Man känner lukten av blommor och vatten och har den vackra naturen framför ögonen. Allt tillsammans bidrar till ett meditativt tillstånd.
#4:
Ja, så är det.😊
Denna meditation ska jag prova på vid tillfälle. Och dessutom en utförlig beskrivning på tillvägagångsättet också.😊
Annars går jag mest och pladdrar för mig själv, om allt möjligt.
#6:
Ja, den inre dialogen vill helt enkelt inte hålla tyst. 😄Men om man är i nuet och ser, lyssnar och luktar vad som finns i nuet under en promenad i naturen, brukar den pladdra mindre.