Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterenergiarbete-healing-aura-chakranreiki
Läst 141 ggr
Condor
2025-04-02 15:03
6

Andlig healing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andlig healing betraktas av allmänheten ofta som något „mystiskt“ eller trolleri och för somliga är det inte mer än placebo. Det beror på att verkningsmekanismen är svår att förstå. Speciellt när det handlar om distansbehandlingar är skepsisen stor. Somliga ser det som något övernaturligt.

Därför tänkte jag att jag skriver ett inlägg som avmystifierar det hela och ge en bättre förståelse av saken. Inlägget syftar inte på att beskriva healingstekniker. Det finns många olika healingmetoder och jag har förstås inte kunskap i alla. Men jag har lång erfarenhet med healing, först och främst med reiki (över 30 år) och i princip fungerar de flesta metoder genom energiöverföring, precis som reiki. Mest sker det via händer eller mentala tekniker.

Livsenergin flöder i allt som lever och denna har man varit medveten om i tusentals år inom många traditioner och har många olika namn i derssa kulturer, t.ex. qi, ki, prana, ka, mana. Det är en energi som varken är yin eller yang, utan en neutral energi som snarare balanserar ut yin och yang.

Livsenergin är den gudomliga gnistan i oss och om den får flöda fritt, finns den tillgänglig i obegränsad mängd. Det är alltså inte så att man ger bort någonting (någon energi) av sig själv och att man själv skulle bli tom på energi genom att överföra den till en annan.

Andlig healing ska inte betraktas som en ersättning för allt och som trollar bort sjukdomar, utan det krävs ett holistiskt synsätt. Blir man t.ex. sjuk av att äta dålig kost, kan man ju inte förvänta sig att bli frisk så länge man äter dålig kost. Energin kompenserar inte dålig livsstil. Blir man sjuk, finns det alltid en orsak som man måste hitta och arbeta på. Det är inte alltid enkelt och ofta är det en kombination av flera orsaker.

Att tillföra livsenergi tar inte bort orsaken, men får energin att flöda bättre där som den pga sjukdomar är blockerad. Man blir avslappnad och smärtor pga muskelspänningar minskar eller försvinner. Blodflödet förbättrar sig rejält och det stöder kroppens olika funktioner. Man kan lätt känna det pga att kalla händer och fötter blir varma och man känner helt allmänt värme i kroppen under en behandling.

Ett förbättrat blodflöde leder till bättre transport av immunceller. De når bättre fram till skadade vävnader och inflammationer. Immunceller, liksom alla andra celler i kroppen, behöver syre och näringsämnen för att fungera optimalt. Ett bra blodflöde levererar dessa essentiella ämnen till immuncellerna, vilket ökar deras effektivitet. Avlägsnandet av avfallsprodukter och gifter blir mer effektivt av ett förbättrat blodflöde. Ett bra blodflöde kan hjälpa till att bekämpa inflammation och förhindra överdriven inflammation som kan skada vävnader.

Livsenergi strävar efter att balansera ut obalanser och verkar även på psyket. Man känner ett psykiskt välbehag under en behandling och det har en positiv verkning på ångester och depressioner. Ibland har obalanser med traumatiska upplevelser att göra. Man tränger bort vissa upplevelser, men dessa spökar fortfarande omkring i ens beteendemönster. Tränger man bort delar av sig själv, är man inte riktigt „hel“. Livsenergin hjälper till att bli hel genom att göra medveten om vad man har trängt bort.

Under en behandling händer det ofta att saker som man har trängt bort blir medvetna. Det kan vara jobbigt, för det finns ju anledningar varför man tränger bort saker. Men under den kroppsliga och psykiska avslappningen medan en behandling kan man lättare hantera det.

Energin verkar också på andligt plan, t.ex. genom expansion av medvetandet. Men det kräver ett visst „samarbete med energin“. Man måste vara beredd att möta vad som kommer fram till medvetandet, t.ex. om sig själv och det kan vara saker som man inte vill se. Kämpar man emot, blockerar man energin.

Energibehandlingar är ingen ersätning för en bra livsstil men energin hjälper att ändra det som behövs att ändras genom att man blir medveten om vad som behövs att ändras. När jag började med reiki tog det inte lång tid tills jag började ändra min kost. Det tog inte lång tid tills jag gjorde mig av med mina amalgamfyllningar. Det tog inte lång tid tills jag förstod att läkning innebär att inkludera både det fysiska, det psykiska och det andliga och tills jag förstod vissa sammanhang.

Läkning sker på ett holistiskt sätt. Därför ska man också tänka holistiskt. Ofta fungerar det inte att säga att här har vi ett besvär och här har vi en medicin eller metod mot besväret. Energibehandlingar är ingen metod mot någonting (någon sjukdom), utan en metod so är en del av ett holistiskt sätt att hamna i harmoni och för att uppnå god hälsa.

Om en healer säger att han kan ta bort sjukdomar „bara sådär“ eller att orsaken ligger i ett tidigare liv eller orsakas av demoner och liknande, kan man vara säker på att det inte är seriöst och heller inte holistiskt.

Svårast är det att avmystifiera distansbehandlingar och jag kan förstå att det inte passar in i många människors föreställningsram. Jag vet att det fungerar, efter att jag har gjort tusentals diskansbehandlingar och själv har fått hundratals. Men ändå kan jag inte säga att jag vet hur verkningsmekanismen fungerar. Men jag kan ge förklaringsmodeller som med hög sannolikhet kan stämma.

Inom kvantmekaniken finns fenomenet kvantsammanflätning, där två partiklar blir sammanlänkade oavsett avstånd. En förändring i den ena partikeln påverkar omedelbart den andra, även om de befinner sig långt ifrån varandra. Om biologiska system – såsom människans energifält – på något sätt kan uppvisa kvantsammanflätning, skulle det kunna förklara hur t.ex. reikiutövare kan påverka en annan person på distans.

Universum är genomsyrat av olika kvantfält, där partiklar existerar och interagerar på ett fundamentalt plan. Enligt principen om icke-lokalitet, kan påverkan ske utan direkt fysisk kontakt. Det är möjligt att reikiutövare genom intention och fokuserad medvetenhet kan interagera med detta kvantfält, och på så vis sända energi till en annan individ.

Till slut vill jag nämna någonting som jag inte kan ge en vetenskaplig förklaringsmodell av. I brist på en bättre förklaring kallar jag det en „direkt gudomlig inblandning“. Jag hade redan utävat reiki i över 10 år och hade alla grader innan jag fick erfara det. Det var när Fata Morganas syster låg på sjukhus efter en misslyckad tarmoperation. Det hade blivit en svår sepsis. Hon låg i konstgjort koma, med buken öppen. Hennes händer och fötter var blåsvarta och hon såg ut som en vaxfigur. Hennnes blodvärden försämrades varje dag.

När läkarna ansåg att det inte finns en chans och att hon inte kommer att överleva nästa natt, talade dom om för föräldrarna att dom bör komma för att ta avsked. Prästen var också där för att stöda dom. Först då fick Fata Morgana reda på hur allvarligt det är. Hennes bror som är sjukvårdare sa, att sånt här har han sett hundratals ggr och nu är det kört.

När vi fick reda på det, började vi genast att sända distansreiki. Jag satte mig ner för att sluta ögonen, tona in mig på energin och att vara koncentrerad och fokuserad, för att sen börja med visualiseringarna. När jag stängde ögonen, innan jag hann göra något annat, såg jag genom mina stängda ögon en otrolig vacker indigoblå ljusstråle på vänster och höger sida på pannan, som trädde in i mitten av pannan. Det var som en bäck som rann in där. Jag var verkligen överraskad.

I vanliga fall är det ju så att man ändå låter den gudomliga energin verka hur den vill, fast man på något sätt har styret i sina egna händer, för man måste ju vara koncentrerd och fokuserad. Men i det här fallet var det som om gud skulle ha tagit över styret. Det var den starkaste reikibehandlingen som jag någonsin har gjort och det var en aspekt av reiki som jag förr inte kände till. Nästa dag var läkarna mer än överraskade. Inte bara att hon fortfarande levde, utan hennes blodvärden hade förbättrat sig. Vi fortsatte att behandla, flera ggr om dagen, varje dag och till slut blev hon helt frisk igen. Men redan när jag såg det blåa ljuset, visste jag att hon kommer att överleva. Vilken mening skulle det annars ha haft?

Det var en erfarenhet som visade mig hur lite en healer egentligen själv kan påverka och att det finns en „intelligens“ som redan i förväg visste att nu ska jag sända energi till en person som svävar mellan liv och död. Det påminner mig om vad Jesus sa, „ ty er fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett honom om det.“. Det var en erfarenhet som lärde mig att vara mer ödmjuk och att mitt ego inte växte pga effekten av behandlingen. Det var inte jag själv, utan det som är alla människors sanna natur.

snowy00
2025-04-03 20:39
2

Så fint berättat. Kan nästan i min föreställningsvärld se framför mig vad du berättar, speciellt om det med FataMorganas syster.

Kan det vara lite som med meditation, att man inte förstår och vet hur det är, och att det riktigt fungerar förrän man själv har erfarenheten.

"Man kan inte förstå smaken av honung, innan man själv har smakat på den".

Jag känner mig själv lite smått skeptisk i bakhuvudet över att healing verkligen fungerar (eftersom jag aldrig har healat någon på det sättet, eller blivit healad själv), men inlägg som ditt här ger mig en stark känsla av att det verkligen fungerar.

Förhoppningsvis kan jag lära mig Reiki en vacker dag, och verkligen få erfarenheten som antagligen ger mig förståelsen fullt ut.😊

Condor
2025-04-04 10:07
2

#1:

Tack! 🙂 Jag gjorde mig en hel del möda med det här inlägget och det tog en hel del tid. Därför beslöt jag att göra en artikel av det.

Det är nog så att man själv måste ha erfarit det för att få bekräftelse att det verkligen är energin som verkar och inte placebo. Det där som du skrev om smaken av honung, påminner mig om vad som står i den första reiki boken som någonsin kom ut, av Shalila Sharamon och Bodo Baginsky. När jag började med reiki var det den enda bokan som fanns och det var den som fick mig att själv lära reiki. Där fanns en bild på ett äpple med texten "du behöver heller inte tro på smaken av ett äpple. Men du måste bita i det".

Sen det där med förståelsen fullt ut…….. 😄 innan jag hade den där erfarenheten med det blåa ljuset, tänkte jag att jag hade förstått allt med reiki. Jag var ju redan lärare och hade initierat många människor i reiki och hade också erfarit samadhi- Men sen kom en helt ny erfarenhet. Nuförtiden är jag öppen för att det kan finnas saker som jag fortfarande inte har erfarit, efter över 30 års reiki utövande.

snowy00
2025-04-04 12:39
2

#2:

Jaha, det blev en artikel. Det passar ju bra🙂

Det där med honungen har jag hört Maharshi Mahesh Yogi (grundaren av TM) säga, om jag minns rätt. Precis så är det ju med meditation också. Men som du är inne på med Reikin så förstår man ju inte saken fullt ut, på en gång, bara för att man har mediterar ett par gånger.😄

Det är nog så. Mycket man inte har erfarit ändå, antagligen. Någon har också sagt ungefär (i yoga-sammanhang) att om du tror att du är "där", så är du verkligen inte det. Kanske utvecklingen, på ett plan, aldrig tar slut egentligen?

Condor
2025-04-04 13:04
3

#3:

Det tror jag också, att utvecklingen aldrig tar slut. Det finns ingen gräns så att säga.

Stjärnskott
2025-04-04 18:32
2

#0: Får ju gåshud när jag läser det sista.
Det är väldigt fint och konkret berättat genom hela inlägget.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2025-04-04 18:37
2

#5:

Tack! 🙂 Kul att du gillade det. Jag gjorde mig verkligen möda för att få dit allt så som det står. 😊

FataMorgana
2025-04-05 17:07
3

Det här var verkligen ett fint och genomtänkt inlägg 😊 Har inget att tillägga. Inte just nu i alla fall 😊

Condor
2025-04-05 17:17
0

#7:

Tack! 😊