#0:
Fint att du var uppmärksam. Jag missade att den gamla tråden blev full. 👍
#1:
Japp, fick se det när jag postade mitt sista inlägg.
Jag lånade förresten hem ett 500-bitars pussel från arbetsträningen. Vet inte hur det ska gå… Jag som är ganska dålig på att lägga pussel…😂 Men eftersom jag är rätt så trött på serier och filmer får jag väl fördriva tiden med pusslet ist 😄 hehe
#2:
500 bitar låter mycket. Bara det inte är för svårt, t.ex. en luftbild på sahara. 😄
#3:
Precis, eller ett öppet hav hade varit svårt. Men det är en vy över en stad… Så inte så jättesvårt egentligen. Men har hållit på med det i nästan 30 minuter nu. Fick svårt att sluta när jag väl börjat..😂
#4:
Ett öppet hav klarar jag bara av om det finns en bild av det färdiga puzzlet på locket. 😄🤣
#5:
Hehe😄
Jag tror jag i vilket fall börjar lite smått vänja mig med arbetsträningen och de uppgifter jag har. Efter förra gången var jag jättetrött när jag kom hem.. Bl a. Men nu känner jag mig som vanligt.😊
#6:
Kanske du var mer stressad i början. Det tröttar också ut. Men nu när du har lärt känna situationen bättre, avtar stressen och du tröttar mindre ut dig.
Nu måste jag fortsätta med städningen. Jag har 45 minuter på mig för att suga damm och förbereda maten innan jag måste plocka upp Fata Morgana från busshållplaatsen.
#7:
Så är det nog 😊
#8:
Du får göra så. Jag ska snart styrketräna här.
#0: Vad fint med bilden på rådjuren 🥰 Nu vet jag inte om jag missade att svara på något i den förra tråden, säg till i så fall. Men hur som helst var det en lyckad dag idag. Först muffinsen som jag fick beröm för och sen berömmet som jag fick av chefen. En gång om året brukar det hållas ett sådant samtal och det var första gången för mig. Jag är så glad att jag har det här jobbet och att det inte bara är jag som är nöjd med dom, utan att dom också är nöjda med mig. Jag har tills nu inte riktigt vetat det 😄
#2: Jag tycker det är väldigt meditativt att pussla. Skulle gärna själv också ha ett riktigt stort pussel, med 500 bitar minst, gärna också 1000. Men vi har tyvärr ingen plats.
#10:
Ja, de är fina, rådjuren 😊
Kul att det går så bra med ditt jobb. Och att få det bekräftat av de andra också. Men jag kan förstå dem, jag hade också varit nöjd med dig som anställd, om jag nu hade ett företag 😄
#11:
Det var skönare att pussla än vad jag trodde (och jag var bättre på det än vad jag trodde oxå). Har inte lagt ett pussel sen jag var barn. Men nu frågade hon som jag arbetar med om jag ville låna hem ett, och då kunde jag inte säga nej..
Egentligen har jag inte plats heller, så jag började lägga det på golvet 🤪 i vardagsrummet.. Får bara vara försiktig så jag inte kliver på det
Ps. Du missade nog inget i förra tråden.
#12: Inte alla har varit nöjda med mig. På ett företag tyckte dom att jag skulle börja jobba mer slarvigt 😄 Ja men det var skönt med bekräftelse 😊 Och det kommer nog att gå bra för dig med, det tar bara sin tid att leva sig in på ett nytt ställe, att börja lära känna sina kollegor och att bli van med sina arbetsuppgifter. För mig tog allt det där också sin tid 😊
#11: Se till att du inte slarvar bort någon bit! Ligger det på golvet kan det lätt hända att någon bit hamnar under mattan och så sitter man där, har pusslet nästan klart, men hittar inte den sista biten. Det är så frustrerande 😄 Det hände mig hela tiden när jag var yngre, men jag misstänker att det oftast var mina syskon som tappade bort bitarna. Det mesta jag lekte med var ju ändå deras gamla leksaker och prylar som jag fick 'ärva' 😊
#14:
Känner så väl igen det. Det finns tidigare arbetsplatser för mig, där de jag jobbade med sade att jag är så långsam när jag arbetar, och även för noggrann.🥴
Ja, det blir nog bra för mig med. Just nu mår jag riktigt bra, mycket tack vare känslan efter arbetsträningen idag.
Jag var lite "rädd" att tappa bort någon bit där på golvet faktiskt. Och det hade varit lite pinsamt att komma tillbaks med pusslet och säga att jag förstört det genom att slarva bort en bit eller två..🙄 Men bra att du skrev det, för nu tänker jag dedikera köksbordet till pusslet ist..😄
Ja, tråkigt och frustrerande om en av 500 bitar är borta sen, när man nästan är färdig med pusslet…….. 😳
- Redigerat 2025-03-27 19:18 av snowy00
Nu blir det ingenting av med att fixa balkongen och plantera blommor den här helgen. Det ska bli regnigt och kallt, bara 11 grader. Hela veckan var det dugligt väder för att fixa balkongen med omkring 15 grader och lite mer moln än sol. Men just när helgen kommer och vi har tid för det, blir vädret dåligt.
Vi får väl hoppas på nästa helg. Det står att vi kommer att få 18-20 grader och det står ingenting om regn. Vi får väl se.
Promenaderna i naturen är också sällsynta, eftersom det just på helgarna har varit sämst väder. Mandelträdet har så gott sm blommat över och i ställlet har en massa andra träd ocjh buskar blommat upp, i vitt, rosa, magenta och gult. Jag är rädd att tills vi äntligen kan promenera i naturen igen, att även dessa träd och buskar har blommat över. ☹️
Bara 2,5 timmar jobb kvar, sen kan äntligen helgen börja. Eftersom vädret blir fult får det väl bli en mys-helg i stället 😊
Och sen ska det bli så mycket saharadamm i luften från och me i natt att det blir "blodregn" i morgon, dvs. regnet färgas rött av dammet pga att det innehåller järnoxid.
Så mycket saharadamm i luften är skadligt. Det varnas för att göra ansträngande saker som att jobba utomhus och om man måste, ska man bära andningsmask. Men helst ska man stanna hemma.
Fast jag undrar, att om det kommer luft från sahara, varför det ändå blir kallt.
Synd med vädret för er. Här får vi ganska mulet i helgen, och 10-12 grader. Jag ska ändå mest vara hemma och träna inne + ta det lugnt…
#19:
Då har du bättre väder än vi. Samma temperatur men "ganska mulet" är bättre än regn hela dagen.
#20:
Ja. Och nu kom solen fram, så jag behövde sätta mig ute en stund.
Vilket ruskigt väder vi har. Det är grått, mörkt, bara 10 grader och det regnar oavbrutet. ⛈️🌧️ ☹️ Ett riktigt pissväder.
#22:
Vad trökigt 😒
#23:
Ja, det blir en dag till att bara lata sig och göra sig det mysigt hemma.
Behövde bara snabbt dela detta från SVT nyheter:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/han-har-superminne-kommer-ihag-varje-dag-i-hela-sitt-liv
Han är en av 100 personer i världen som minns varje dag i hans 40-åriga liv. Måste vara ganska jobbigt tänker jag… Men kanske bra ibland.
#25:
Det fanns en tid som jag också kom ihåg varje dag av mitt liv. Men då var jag så ung att jag inte kommer ihåg det längre. 😄
Men skämt åtsido. När jag läser det här anser jag att det snarare är en börda:
"Det kan också vara svårt för personer med superminne att leva i nuet och inte distraheras av tankar på det förflutna."
#26:
Ja, det är nog en ganska stor börda. Men, jag började nästan fundera om "nyheten" verkligen kan stämma… Det låter lite o-troligt.😛 Men stämmer det, så är jag inte avundsjuk iaf.
#27:
Frågor som dyker upp i mitt huvud är:
Från och med vilken åldder kommer han ihåg varje dag? Jag tvivlar på att han kommer ihåg tiden som spädbarn.
Hur mycket kommer han ihåg av varje dag? Någon sak som han har gjort eller tänkt eller allt?
Fast det finns ju vissa människor med dessa "super-förmågor", så helt omöjligt är det väl inte att nyheten stämmer. Deras hjärnor fungerar helt enkelt bara lite annorlunda de flestas 😊 Men jag är inte heller avundsjuk. Är nog en stor börda att minnas allt.
- Redigerat 2025-03-30 13:50 av FataMorgana
#28:
Jag började fundera på det här med att han kan säga vilket datum minnet är ifrån. Minns han också alla datum, och kan placera vad han gjort, väder osv till datumet? Då måste han ju på något sätt ha studerat och lagt kalendern med datum på minnet också?🤔
Sen kom jag på att det är 1:a april på tisdag, och minns att tidningar har kört något som aprilskämt förut..😂 Nu vet jag inte om SVT nyheter gör sådant, känns inte så troligt… Och konstig sak att luras med också isf hehe……..
#29:
Ja, det borde ju egentligen vara en sann nyhet iaf, eftersom SVT nyheter gör artikeln. De är ju seriösa och pålitliga, vad jag vet iaf.🤷 Men det här har jag funderat på hela dagen… Intressant att fundera lite på..😛
Tänker jag på mig själv och mitt minne, så minns jag knappt vad jag gjorde igår, om jag inte anstränger mig. Men samtidigt kan klara minnen från någon liten händelse som ägde rum för över 15 år sedan för mig, ganska detaljerat komma till ytan ibland. (och ibland minns jag till och med vad jag tänkte, vid en viss situation)
Så det ligger ju ändå "lagrat" någonstans… Och om hans i artikelns hjärna fungerar på ett lite annorlunda sätt, så är det väl inte helt omöjligt att den har ett lite annorlunda sätt att plocka fram dessa minnen (ur "lagret") som han blir medveten om, som artikeln säger……… Men jag vet inte🤔
- Redigerat 2025-03-30 19:18 av snowy00
#30:
Men artikeln kom ju före den första April.
#31:
Jo, det gjorde den. Säkert är det inget aprilskämt 😄😛
Men jag undrar om det här är ett skämt. På en krog i Linz hänger en lapp med en pistol där det står:
"Till alla inbrottstjuvar, skurkar och ljusskyggt pack.
På grund av stigande ammunitionspriser kan inga varningsskott avlossas längre."
😄🤣😂
Här är artikeln:
https://www.heute.at/s/keine-warnschuesse-plakat-droht-halunken-gesindel-120099188
- Redigerat 2025-03-31 13:39 av Condor
#33:
Hehe, ja det kan man undra…😂 Kanske lappen funkar, vem vet?😆
#34:
Om jag vore en inbrottstjuv, skulle jag i alla fall känna mig hotad. 😄
#35:
Ett billigt "inbrotslarm" med andra ord..🤣
Snart är det helg igen! 😊 Då får jag äntligen lite mer tid att gå igenom alla nya inlägg från veckan, svara på dem och skriva egna. Ser fram emot det! 😊
#37:
😄 Det ser jag också fram emot, när du får tid med det i helgen.
Det är mycket annat för mig nu med, med allt möjligt, som jag skrev till Condor. T ex hans inlägg om healing vill jag ha tillräckligt med tid för att läsa ordentligt, och inte slarva mig genom. Därför sparar jag lite att läsa det tills jag verkligen har tiden, och ron.
#38: Det förstår jag, att du vill ha tid och ro för inläggen. Jag har själv också svårt när jag är på jobb att fundera på vad ni skriver och vad jag ska svara på allt. För andliga teman behöver jag lugn och ro och ett meditativt sinne 😊
- Redigerat 2025-04-03 18:51 av FataMorgana
#39:
Exakt!😊 Samma här.
Ibland har man tur. 😊 Jag var och handlade för en stund och i en affär hade dom en ny aktion där man kan samla rabttmärken. Per 10 euro som man handlar för, får man ett rabattmärke som man klistrar in i ett häfte. Har man 10 stycken, får man 10 % rabatt på ett inköp, har man 20 får man 15 % och för 30 får man 20 %.
Sen dom har förkortat tidperjoden som man kan samla dom, får vi sällan ihop för 20 %. Idag fick jag 3 stycken och eftersom det är så små pappersremsor som lätt går förlorade, klistrade jag in dom i häftet redan i affären. Sen gick jag ut med vagnen till bilen och la varorna i väskor.
Plötsligt såg jag en lång pappersremsa ligga brevid min bil. Jag tänkte att det är väl någon som också klistrade in dom med det samma. Men när jag tittade närmare, såg jag att märkena fortfarande klistrade på remsan. 11 stycken var det. Men stackars människa som tappade dom.
Bara 20 minuter jobb kvar, sen är det helg 😊 Men vi tänkte gå ut på en liten promenad efter jobbet. Det är så skönt att kunna röra på sig lite och att andas in den friska luften där ute en stund efter att ha suttit framför datorn i så många timmar.
#41:
Ja, det var ju tur för just dig i alla fall 😊😉
#42:
Skönt med promenad. Jag blev ledig i eftermiddag och ska styrketräna nu snart. Tänk de som inte tränar och motionerar… Jag hade mått så mycket sämre utan sånt.
Ja, nu ska vi ut i naturen. Solen skiner och himlen är så blå att den inte kan vara blåare. Vi skjuter upp balkongen till nästa helg. Det blir ändå snart kallt med nattfrost som balkongblommorna inte skulle gillar. Och sen är det ju nästan ett brott att inte utnyttja en sådan här dag för aktiviteter i naturen. 😊
#44:
Ja, hade jag naturen utanför knuten, eller ett lätt sätt att ta mig dit, hade jag nog också varit i naturen i eftermiddag 🙂

Nu är det inte mycket kvar på pusslet……… Och jag har ca 6 dagar på mig innan det måste lämnas tillbaka (om man inte får förlänga). Men måste säga att det blev svårare på slutet. Känns som att ingen bit passar någonstans nästan…😅 Men är ett fint tidsfördriv, och dämpar oro, och ångest mm gör det också…😄😄
#46:
Egentligen borde det ju bli lättare ju mindre bitar som man har kvar.
#46: Vad kul. På sex dagar hinner du nog bli klar 🙂
#47:
Jag tänkte så också, att egentligen borde det ju bli lättare på slutet. Men det är nog så att jag medvetet har börjat med de enklaste bitarna, bara för att komma igång. Så nu är det de svårare kvar (om man tänker på motivet).
#48:
Ja, jag borde hinna klart tills dess.😊

Jag blev klar med pusslet igår kväll innan jag lade mig för att sova. När jag hade 15-20 bitar kvar nånting, så blev det väldigt enkelt att få dit de sista.
#50: Det ser svårt ut det där pusslet.
Härligt att få alla bitar på plats 🤗
Jag blir så där barnsligt glad när jag lyckas få ihop en o annan bit😇
Väldigt meditativt upplever jag det också när jag väl är riktigt fokuserad på vad jag gör.
Kul är det iallafall
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#51:
Jo, det var ganska svårt.🤗 Men jag trodde innan jag började att jag knappt skulle få ihop nån bit alls, så det gick bättre än jag trodde ändå.
Och visst blir man glad när man får dit någon bit….😊 Faktiskt ganska tillfredsställande känsla hehe.
#52: det är bra hjärngympa och medveten närvaro övning. Jag känner på en gång när jag flaxar iväg I okoncentration - när jag sitter vid ett pussel.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#50:
Nu gick det ändå ganska snabbt att få färdig puzzlet. Är det Golden Gate bron i San Francisco?
#53:
Ja, eller hur. Bra hjärngympa, och bra koncentrationsövning. När jag väl började att lägga en bit, fick jag lite svårt för stunden att sluta. En timme bara flög iväg… 😊
#54:
När jag väl satte mig ned och vred och vände på alla bitar, flöt det på bra de sista också.
Vet faktiskt inte riktigt vad det är för bro🤔 ska försöka kolla upp det lite senare, för kuls skull.
#55:
Jag kollade just på google bildsökning och det är inte Golden Gate bron. Men det borde väl stå på kartongen till puzzlet.
#55: Det är ju också ett sätt att meditera på, att bara ha sin uppmärksamhet på pusslet som man har framför sig, tankar på det förflutna och framtid upphör. När man är mer i nuet tappar man lätt greppet om tiden 😊 Kul att du fick det färdigt.
#56:
Jo, det stod på förpackningen att det är Brooklyn Bridge. Så antagligen i New York, USA.

Syns att det är den bron.
Kollar jag på baksidan av kartongen ser man flera andra av deras pussel. Pussel med fina naturbilder osv 😊
Jag ska nog vid tillfälle köpa mig ett 500 bitars eget pussel…
#57:
Precis. Det var ju därför, antagligen, som oro och ångest, och andra jobbiga känslor, försvann när jag pusslade. Lika som det ofta gör när man mediterar.😊
För övrigt är jag inne på ännu ett intressant kapitel i min bok. Författaren träffar och umgås med en Yogi…som är tränad i något som han kallar "body control" (en yogaform). Denna Yogi tycks kunna stoppa sitt hjärta från att slå, stoppa blodflödet till en kroppsdel, eller sluta andas (i ett par timmar, påstår han), genom typ vilja, och ändå överleva. Det här är jag iaf lite mindre skeptisk till…även om man så klart inte kan veta om och hur det i så fall funkar.
Och Yogin verkar inte ha något intresse att bara visa upp sina förmågor, eller övertyga någon, utan demonstrerar detta pga att författaren ber honom.
Tänker lite på den där "tummomeditationen" när jag läser om detta.
- Redigerat 2025-04-06 10:03 av snowy00
#59:
Det där är ett trick som trollkonstnärer använder sig av. Genom att placera en golfboll eller ett annat hårt föremål under armhålan och trycka tillräckligt hårt kan man påverka vagusnerven, som spelar en roll i hjärtrytmen. Det kan leda till en kortvarig minskning av pulsen eller till och med få pulsen att verka som om den försvinner.
Hjärtat stoppar inte helt, utan tricket försvåra pulsmätningen vid vissa punkter, som handleden eller halsen.
#60:
Hm, ok. Nu när du skriver det så tror jag vi har skrivit om samma sak för något år sedan, och kom fram till samma sak. Så kan det ju förstås ha gått till.🤔
Idag hade vi som mest 4 grader och det var nattfrost. Vintern är tillbaka och i morgon har jag tid hos bilverkstaden för att byta till sommardäck. 🫤
#62:
11 grader här, och lite småsol. Själv slipper jag tänka på att byta däck…🙄
Hoppas inte isen eller liknande kommer för er, när ni nu byter till sommardäck.
#63:
Skulle vi ha 11 grader, skulle jag tycka att det är för kallt för årstiden. Men just nu har vi har 3 grader så jag tänker att nu blir jag avundsjuk på er i Sverige som har 11 grader. 😄
Nu ska jag svara på resten av inläggen och sen ska jag fara iväg till däckbytet. På eftermiddagen blir det i alla fall 8 grader. Först i slutet av veckan blir det normala temperaturer igen.
Nu fick jag en verkstadsbil medan min bil står i verkstaden. En Mazda 3. Vad ska jag säga….. 😄 en massa nya saker som gör det svårt att köra bil när man inte känner till sakerna. Det fanns ingen spak för handbromsen. Jag visste inte hur jag skulle fara iväg, för att jag inte hittade handbromsen. Jag fick fråga någon från bilverkstaden. Den har en elektronisk handbroms med en knapp och den kan man bara lösa om man samtidigt trampar på bromsen. Vem f*n kommer på en sådan idee? 😄
Men det som störde mest var att den inte bara har en vanlig instrumentbräda, utan den projicerar ett hologram på ett sätt att man optiskt har hastighetsmätaren och andra saker mitt framför bilen på gatan. Vilken skit! En av sakerna som dök upp som hologram mitt framför bilen var en text: "BROMSA". Men det fanns ingen anledning till att bromsa. Kanske den tyckte att jag körde för fort?
Sen visste jag förstås inte hur man stänger av alla assistenssystem, så den plingade nästan hela vägen hem. 😄
Den har 140 hästkrafter men ändå tyckte jag att min bil med bara 95 hästkrafter accelererar snabbare. Kanske det är för att Mazdan väger mer? Eller för att det är en hybrid och man bara får ut 140 hästkrafter när både den vanliga motorn och elektromotorn är aktiv?
Jag är i alla fall glad när jag har min bil igen. 😊
#65: 😵🫣Vilken upplevelse… direkt farlig ju… När man inte är van. Men det verkar ha gått bra ändå 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#66:
På min bil stänger jag alltid av frontassistenten. Där kommer det ingen text att man ska bromsa, utan den bromsar när den tycker att man ska bromsa och den tycker ofta fel. Jag hade ju också en Seat Ibiza förr och en gång gjorde den en nödbromsning helt utan anledning. Som tur körde ingen annan bil knappt bakom mig. Sen dess stänger jag alltid av frontassistenten.
#67: Moderna bilar är lite läskiga på det viset. Min tillit sträcker sig inte så långt att jag litar på nymodigheter. Bäst att göra själv.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#68:
Ja, dom är jätteläskiga. 😄För 20 år kunde man sätta sig i vilken bil som helst, som man aldrig hade kört förr och köra iväg utan att ens titta i en instruktionsbok. Idag måste man studera för varje bil. Men det finns inte ens en instruktionsbok, utan den måste man leta efter i internätet. Man kan inte ta den med sig i bilen och om man behlöver den, har man den inte. Sen har den i stället för 20 sidor, som det var förr, 500 sidor.
Dom har en massa dolda funktioner, som dyker upp oförväntat och som snarare är en fara än att dom gör körandet säkrare. I bästa fall är dom bara störande och distraherande. Att ha ett hologram framför sig på gatan är både distraherande och farligt. Ideen bakom är att man inte ska behöva titta på instrumentbrädet för att se viktiga funktioner. Men om man har uppmärksamheten på hologramet är det ingen skillnad och den drar på något sätt uppmärksamheten till sig. Man tittar mindre på gatan. Sen vill jag själv välja när jag vill titta på hastighetsmätaren och inte ha den påtvingad framför ögonen.
Jag vet ju inte vilka saker som man kan stänga av på en Mazda och hur man stänger av dom. Och bara för att jag har verkstadsbilen en kort tid, vill jag inte studera. 😄
Skulle jag inte ha sagt att jag vill ha en handväxlad bil, skulle jag antagligen ha fått en Seat Ibiza och skulle ha vetat hur man stänger av alla osäkerhetsfaktorer. Men alla deras Seat har automatikväxel och det är också något som jag inte vill ha med att göra. 😄
#69: Det har blivit bra mycket bökigare nu för tiden. Jag håller med dig fullt ut
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Tänk om de kunde ta fram en bil utan alla dessa "smartfuktioner", lite som de var i början av 2000-talet. Sen kunde de sälja dem riktigt billigt ist. Kanske hade jag köpt en sån då😊 men det kanske finns billigare, lite såna modeller också.(?)
Sedan i helgen har förresten min huvudvärk ökat något igen. (vilket ju betyder att de ofrivilliga rörelserna har ökat). Värken är som minst runt två timmar efter att jag tagit nya medicinen (då är värken helt borta ett tag), sen när medicinens effekt avtar, så ökar värken igen.
Jag ska nog fråga läkaren imorgon om det hjälper att höja medicinen lite, så att effekten varar längre under dagen. Men jag har inte varit till kiropraktorn på över fyra månader nu. Förr behövde jag gå dit med max 2,5-3 månaders mellanrum… Vilket ju är skönt i sig.🙂😄
- Redigerat 2025-04-07 14:49 av snowy00
#71:
Ja, i början på 2000 talet var det precis lagom elektronik i bilen. Jag tänker då på min Polo GTI som jag hade då.
Kanske det har blivit en vänjningseffekt med medicinerna. Men om du höjer dosen kanske verkningen avtar om en tid igen. Vart ska det sluta?
#72:
Jag tänkte också så, kanske är jag mer van med medicinen nu. Men antar att om medicinernas effekt avtar igen om en tid, så är det ju ingen mening att höja de igen, kanske isf minska de lite. Men jag ställer iaf frågan till läkaren.
Är i alla fall riktigt glad att medicinen funkar så bra. Det är heller inte riktigt hållbart att gå till kiropraktorn var tredje månad livet ut, och ändå ha värk en del av tiden.
#74: Spännande bild och fin 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#75:
Tack Rore! 😊
Jag tycker också resultatet blev ganska spännande. På något sätt är det något lite drömskt över målningen…om jag ska bedöma min egen målning.
#76: Som ett drömlandskap. Fin är den 😊
#77:
Tack! 😘
#76: Så klart ska du göra det. 🤗
Den väcker upp min fantasi och blir till en historia som jag inte har ord för.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#79:
Jo, jag tycker själv det är lite spännande varje gång jag börjar en målning, att få se resultatet. Hehe. Vilken känsla målningen kan förmedla… Osv. För det är sånt jag själv inte vet, när jag börjar måla.😊
Fint att höra 🤗
#73:
Det är väl läkarna som måste hitta en lösning på problemet. Om vänjningseffekten är så stark att det till slut blir en för hög dos, kanske det finns en annan medicin att växla till och när du har vänjt dig vid den kanske man kan börja med den förra medicinen igen?
#74:
En soluppgång vid havet väcker minnen på semestertider och man kan låta tankarna flyga iväg. Snyggt!
#81:
Ja, det är nog en god idé. Men som du skriver är det ju läkarna som måste hitta lösningen, först och främst.
Tack! Ja, jag har funderat på om det blev en solupp- eller nedgång. Men eftersom den inte har röda, varma färger (utan gula lite svalare) så kanske det blev en soluppgång🤔 men det kan ju få ligga i betraktarens öga.😊
#82:
Jag tänkte också att en solnedgång skulle vara mer röd, så det måste vara en soluppgång.
Ville bara uppdatera med att läkaren tyckte inte att jag skulle höja den dagliga dosen av nya medicinen, men att jag ist kan ta en extra vid behov. Det är egentligen en bättre lösning, för det är ju inte alltid jag upplever ökad spänning av ticsen.
Sen tänker jag att jag ju kan gå till kiropraktorn var sjätte månad eller så just nu, om jag upplever spänningar trots medicinen. Men det är sånt som visar sig 🙂
#84:
Du får väl pröva ut om det funkar så.
#85:
Förresten, vet du om att ta just multivitaminer kan vara en idé? Läkaren tipsade mig bl a om att ta just multivitaminer.
Men jag tar ju redan en hel del kosttillskott som du vet…Och undrar mest om det är slöseri med pengar att även ta multivitaminer.🤔
#86:
Om man äter en bra kost, behöver man inte ta multivitaminer. Man behöver bara ta de vitaminer som man av någon anledning har ett högre behov av, t.ex. hos dig, den aktiva formen av B6, dvs. P5P. Ett multivitaminpreparat skulle inte på långa vägar ge dig så mycket B6 som du behöver och skulle heller inte innehålla den aktiva formen P5P.
Sen finns det vitaminer som t.ex. D-vitamin, som är meningsfullt att ta på vintern, eftersom solen inte hjälper till att bilda det på vintern och knappast någon äter så mycket fisk som det skulle behövas.
En annan nackdel med preparat är exemplet E-vitamin. Det finns flera former och varje form har sina egna egenskaper. I kosttillskott befinner sig för det mesta bara alfa tocopherol. Men det finns 8 former. Ett av dem är gamma tocopherol som har egenskapen att kunna neutralisera kväveradikaler och peroxynitrit. Det kan inte alfa tocopherol. Tar man så mycket alfa tocopherol att kroppen har tillräckligt E-vitamin, tar man inte längre upp gamma tocopherol och de andra formerna med maten.
Att ta multivitaminer är ingen bra ide´. Det är bättre att bara ta de vitaminer som man antingen har ett förhöjt behov av eller som man av någon anledning har problem med upptagningen.
#87:
Tack för svaret. Det var nåt sånt som du skriver som jag hade känslan av att det är. Då skippar jag multivitaminerna och tar de andra tillskotten som hittills.
Läkaren rekommenderade även D-vitamin, B12, och magnesium. Men det tar jag redan, och ska få i mig tillräckligt av.
Sen var han riktigt positiv till att jag yogar och mediterar varje dag. Han skrev till och med ned en youtubekanal i ämnet som tips.😄 (som jag inte kollat än).
Men lite skönt ändå med en sån läkare, som är öppen för sånt, hehe.
#88:
B12 som tillskott behöver först och främst veganer, men även vegetarianer om de inte äter tillräckligt ägg och ost.
Naturliga vitaminer har även fördelen att de tas upp tillsammans med ämnen som förbättrar upptagningen och höjer effektiviteten av vitaminer, t.ex. olika växtämnen i frukt höjer effekten av vitamin C.
Isolerade vitaminer förekommer inte i naturen. Det är alltid bäst att få vitaminer från en varierad och näringsrik kost när det är möjligt, eftersom hela livsmedel erbjuder en synergistisk effekt som isolerade vitaminer saknar.
Vi tar bara D-vitamin och acerola pulver på vintern och Fata Morgana tar högdoserat aktiverat B2 som terapeutisk dos för att förebygga migränattacker. Det är lika effektivt som skadliga kalciumkanalblockerare. Sen har hon något problem med upptagningen av folsyra, så det tar hon också som kosttillskott. Alla andra vitaminer tar vi upp med maten.
#89:
Ok, förstår. Ja, det är ju alltid bättre att få i sig vitaminer osv via kosten. Jag tar ju blutsaft och den ger mig 40 % av RDI av B12. Sen äter jag ägg och ost varje dag som ger mer än resten av det B12 jag behöver.
Här är förresten det läkaren tipsade om på youtube (för den som intresserar sig..):
#90:
Det där ser intressant ut. Ett shaolin tempel som erbjuder kurser som qi gong. Det är säkert bra för dig.
#91:
Ja, det ser bra och intressant ut! Jag önskar jag hade mer tid och möjlighet för sådana här andliga praktiker också. Men det är ju inte allt eller inget, och en gång är oftast bättre än ingen gång.
Känner förresten igen att jag sett den där Shi Heng Yi förr på youtube. Har säkert snubblat över en sån video förr..😊
#92:
Ja, tiden räcker inte till för allt som är nyttigt och bra. För 25 år gick jag på en qi gong kurs. Det var ett par år efter mitt diskbråck och det var en rygg-qi gong kurs, som varade i en vecka, dvs. varje dag på kvällen. Men det var på den tiden som jag just gjorde en datorkurs, för jag hade ingen aning om datorer och behövde kursen för jobbet.
På datorkursen fick jag hemuppgifter och det som jag lärde på qi gong kursen var också meningen att man övar hemma. Men om man är på datorkurs hela dagen och på qi gong kurs på kvällen, fanns det varken tid att öva det ena eller det andra. Det var i slutändan bortkastade pengar för qi gong kursen. Det skulle ha varit mer meningsfullt om det hade varit 2 dagar i veckan över 3 veckor och sen kan man öva på helgen.
#93:
Jo, så är det ju. Egentligen bättre att göra en sak i taget, och göra det man gör ordentligt. Men ibland blir det övermäktigt. Därför brukar jag tänka att jag gör själva yogan, som jag utövar, 1-2 ggr per dag. Vissa dagar hinner jag bara på morgonen. Men behöver ju annan träning också, som styrketräning, och konditionsträning. Om det var bara yogan jag "behövde" göra så hade jag ganska lätt kunnat utöva den 2 ggr per dag.🙂
#94:
Det är ganska mycket det, att göra yoga 1-2 ggr. om dagen. Sen vet jag inte hur ofta som du tränar. Mediterar gör du ju också. Men när du är tillbaka i arbetslivet kommer det att bli ont om tid för allt. Då får du sätta prioriteter.
#95:
Precis. Jag styrketränar ca 1 timme, 2 ggr i veckan. Ca 1 timme konditionsträning, och en längre promenad i veckan. Så 4 st sådana träningstillfällen per vecka. Sen meditation 2 ggr/dag, och som sagt yoga 1-2 ggr/dag 😅 tänker man efter så är det ganska mycket.
Och då har jag "jobbliknande aktiviteter" på ca 25 % (strax över 10 timmar i veckan) just nu. Och det kommer utökas till mer🤔 så ja, snart får man börja prioritera. T ex kan det i framtiden räcka med 3 yogatillfällen i veckan (20 min/styck)…har jag tänkt på…😊
#96:
Kanske det är bättre att känna vad som känns bäst för stunden, t.ex. yoga eller meditation i stället för att följa en plan som du har gjort i förväg? Lite mer spontanitet i stället för rutin och kontroll?
Jag tänker lite på Oshos historia. Han hade också en plan för allt. Han steg upp tidigt på morgonen och hade en plan som inkluderade att gå ut och löpa och att meditera. Alltid samma rutin. Han gjorde detta som en del av sin strävan efter andlig utveckling. Till slut blev han frustrerad över den påtvingade disciplinen, och den strikta rutinen blev ett hinder snarare än en hjälp.
När han gav upp rutinen och kontrollen upplevde han den totala friheten, att "vara" utan behov av någon yttre struktur eller rutin. I början tog det disciplinerade livet bort bruset ur hans huvud, men annars var den ett hinder för den andliga vägen.
Jag är ju en sån som inte kan göra allt, utan måste prioritera. Eftersom jag jobbar 100 % finns det inte så mycket mer tid över än helgerna för promenader, träning och yoga. Och eftersom jag inte alltid kan göra allt jag skulle vilja, så gör jag lite som Condor beskriver – alltså det som känns bäst för stunden.
Har jag till exempel spänningar i nacke och axlar väljer jag att göra yogaövningar – de känns så otroligt sköna och gör gott för både kropp och sinne. Har jag haft ont i ryggen blir det i stället en stund med sjukgymnastikövningar. Känner jag mig pigg, kry och klar i huvudet så styrketränar jag gärna. Och när vädret är fint går vi ut och promenerar.
Det har blivit ett sätt för mig att hålla mig i form och igång regelbundet, men ändå på ett flexibelt sätt – anpassat efter hur jag mår i stunden 😊
Jag förstår hur ni menar. Antar att jag kan pröva som ni säger med att yoga och meditera efter hur jag känner för stunden, mer spontant…Och inte ha en fast rutin😊 (om jag nu ens kan…😛)
#99: Träningen går också att anpassa efter väder och vind. När det är fint väder kan man ta en promenad, träna benen och samtidigt göra en gående meditation av det 😊 Så lite mer avslappning med träningen, yogan och meditationen skulle säkert bara göra dig gott och är något som kanske snart blir nödvändigt när du börjar jobba mer 😊