Babbeltråd Nr. 43
FataMorgana, förra babbeltråden:
"Träningen går också att anpassa efter väder och vind. När det är fint väder kan man ta en promenad, träna benen och samtidigt göra en gående meditation av det 😊 Så lite mer avslappning med träningen, yogan och meditationen skulle säkert bara göra dig gott och är något som kanske snart blir nödvändigt när du börjar jobba mer 😊"
Jag tänker att jag behåller tränings och kostrutinen för nu. Sen om det blir nödvändigt pga jobb/brist på tid eller liknande så kanske det blir annat med det då.
#1: Absolut, det låter klokt! Jag försökte inte föreslå att du ska ändra din rutin, utan jag ville bara dela ett perspektiv kring hur man kan tänka när tiden är knapp. Att om man till exempel promenerar i naturen en dag, så får ju benen träning då också och ibland kan det kännas skönt att låta det räcka, särskilt om man har ont om tid. Jag jobbar själv ju heltid och vissa dagar känns det mer värt att få frisk luft och lugn ute i naturen än att träna inne. Det var bara så jag tänkte, som ett litet tips eller alternativ när tiden inte alltid räcker till 😊
#2:
Jaha! Då förstår jag. Det var jag som var så inne i mitt huvud om att göra saker efter rutin eller inte…😂 Så går det när man inte svarar det som sägs, utan det som man tror sägs…😂
Men ja, nu är jag med på hur du menar.👍
#3: Precis! Saken är ju den att om man inte hinner göra allt man planerat, eller inte kan göra det just när det var tänkt, så blir man lätt besviken. Och ofta är det ju så, särskilt om man har ont om tid eller bara har helgerna till förfogande – att man inte hinner med allt. Ibland kanske man har planerat att styrketräna, men så har man ont i ryggen just den dagen och får i stället göra sjukgymnastik eller vila helt. Då kan det vara skönare att ha en lite mer flexibel inställning och känna in vad som funkar just i stunden. I alla fall är det så för mig – och på det sättet håller jag mig ändå i form 😊
#4:
Jo, jag tänker egentligen lite så redan nu med. T ex hade jag velat konditionstränat två dagar i veckan egentligen, och inte bara en dag, men då har jag tagit en omväg hem från arbetsträningen om vädret varit fint, och gått en längre promenad ist (då det ju är bra/skönt med ljus, och luft och så). Och om jag inte har orkat, hunnit meditera två gånger på en dag, så har jag hoppat över en meditation. Lika med yogan. Så jag har egentligen varit ganska flexibel där med (det måste man ju på nåt sätt). Men visst kan jag ibland få lite "dåligt samvete", eller skuldkänslor om jag inte lyckas följa den tänkta rutinen helt. Men jag är nog lite så som person (du vet, perfektionist😉) och då kan det bli lite så hehe. Men får se hur det nu går med att yoga och meditera utan bestämd rutin… Inte omöjligt att jag av gammal vana faller tillbaka till samma rutin igen, då jag ändå haft den i typ 7 år nu ungefär utan större uppehåll…men ibland får man pröva ut olika saker och sätt…😊
- Redigerat 2025-04-09 17:56 av snowy00
#5:
Det är ju lätt att det blir så, att det känns som att man "misslyckats", särskilt om man har en tendens att vilja göra allt perfekt. Men ibland är det faktiskt de små anpassningarna som gör att det känns hållbart och inte blir en stress. Att ta en längre promenad istället för konditionsträning när vädret är fint, eller att hoppa över ett yogapass när man inte har tid, är ju också att vara snäll mot sig själv och att lyssna på kroppen. Jag tror att ibland kan det vara mer värdefullt att vara flexibel än att försöka hålla fast vid en strikt rutin – men som du säger, ibland kan det vara en bra idé att pröva olika saker och sätt för att hitta vad som fungerar bäst för en just nu 😊
#6:
Så är det nog, som du säger.😊 Senaste gången jag inte mediterade på en vecka, blev jag så spänd i huvud nacke, att jag bara satte mig ned och mediterade igen. Men det var väl värdefullt på det viset, att det visade iaf då, att meditationen är värdefull för mig och min hälsa på något sätt. Nu var det ju inte på tal om att sluta meditera, utan göra det mer spontant och avslappnat, vilket ju är en annan sak förstås..😊
På tal om träning så ska jag nu göra min styrketräning 😄 blev lite sent idag, men men…det ska bli skönt i vilket fall.
Ps.
Jag har funderat lite smått på hur du hinner med träning och sånt när du jobbar så mycket, FataMorgana. Men nu vet jag ju, när du berättat…😊
Uh, jag har inte fått en blund inatt, och vet inte riktigt varför. Det var länge sen det blev så nu. Men nu är det bara 2 timmar kvar tills jag kan åka till arbetsträningen några timmar…. Blir skönt att komma ut hehe.
#5:
Själv gör jag mig ju också en plan för saler som ska göras, som inkluderar tider som jag tränar. Men det är ingenting som jag känner att jag måste följa till 100 %. Om vi har 30 grader med solsken på helgen just när jag planerade att träna, far jag hellre till sjön med Fata Morgana och det är ju också träning att trampa i pedalerna i trampbåten och att simma ett par varv emellan. Att sola medan man gungar på vågorna är också meditativt. På så vis har jag både träning, meditation och njutning i kombination.
Mediterar gör jag när jag just har tid och lust till att göra det, helt spontant. Det planerar jag aldrig i förväg.
Hoppas att du klarar arbetsträningen fast du inte har sovit.
#11:
Det är ett bra sätt. Jag tycker iaf det känns bra att inte yoga och meditera på strikta rutiner. Får mer andrum, och luft, och kan glädjas mer åt fysiska träningen (när orkar mer). Sen blir själva meditationerna mer njutbart på nåt sätt.😊 Så det verkar vara något jag trivs med och antagligen kommer att göra framöver också.
Jag tänker att nu när jag inte sovit något en natt, så tvingar jag inte mig själv till en längre promenad, som jag hade tänkt annars. Har ju ändå gått 20 min totalt till och från arbetsträningen, och även gjort bicepsövningar på förmiddagen. Min kropp behöver nog vilan och återhämtningen mer… Så visst får man tänka så ibland.😊
Arbetsträningen gick bra ändå. Jag berättade för arbetskamraterna att jag inte har sovit något inatt, så jag fick sluta lite tidigare och ta vilan ist. Men visst är hjärnan lite "mos"…och det sociala samspelet vacklar lite utan en natts sömn. Men ville inte missa detta tillfälle, då jag var ledig förra torsdagen, osv…
Sen sade de att jag kunde komma och hälsa på och umgås lite med dem även utanför arbetsträningen också….☺️ Så det kanske var ett bra "betyg"😜 Trots allt.
#12:
Just det! Meningen är ju att man ska må bra och ha roligt med vad man gör och inte känna sig tvingad att göra ett visst program.
Jag skulle inte ens göra bicepsövningar efter en sömnlös natt. Träning fungerar som så att ett träning är muskelnedbrytande och sen är det regenerationen efter träningen som ger musklerna en impuls att bygga upp sig på nytt och bygga upp mer än vad man har brytit ner. Men om kroppen redan är sysselsatt med att regenerera sig från en sömnlös natt, blir det mindre resurser över för att bygga upp musklerna som har brutits ner i träningen.
Jag läste en gång på hemsidan av en kille som en gång har varit vice världsmästare i bodybuilding. När har var ung och började att träna, tränade han varje dag, flera timmar om dagen. Han hade inte som mål att bli vice världsmästare utan han tränade bara för att få lite mer muskler. Men det blev inte mycket mer. Sen en dag sa en kille på gymmet, som såg ut som Hercules, till honon "varför tränar du så mycket?" Han trodde inte att han hörde rätt, för han tänkte att han tränade för lite och att "Hercules" säkert tränade mer än han.
Men det visade sig att han inte hade några regenerationsfaser. Det är just i regenerationsfaserna som man bygger musklerna. När killen som såg ut som Hercules förklarade det för honom, insåg han att han tränade bort sina muskler. Med rätt mått, blev han sen vice världsmästare. Mer är inte alltid mer.
#13:
Nej, förstår😊 jag är nog lite envis av mig på vissa sätt😄 men det var en bra historia…som man kan ta lärdom av.
#14:
När jag läste om hans träningsprogram,, blev jag också förvånad, eftersom han tränar betydligt mindre än vad jag gjorde på tiden som jag tränade karate.
#15:
Förstår det. Man har ju hört uttrycket "att vila sig i form" någon gång…Kanske menas det något sådant som du skriver.
Det är det riktiga måttet som gäller. Efter ett träning ger kroppen en impuls att bygga upp muskler i upp till 2 dagar. Dessa 2 dagar ska man se till att ge kroppen allt som den behöver för att hålla den i ett uppbyggande tillstånd. Viktigast är protein och kolhydrater för att fylla på muskelglykogenet som man förbrukar när man tränar.
Om du en dag efter styrketräning konditionstränar, är det bra för konditionen. Men det kostar muskler, för de kan inte regenerera sig från styrketräningen i samma mått. Därför är det viktigt hur man lägger ut träningen och fråga sig, vad vill jag ha mest, muskler eller kondition.
Den där killen som jag nämnde, tränar 4 ggr. i veckan. Först 2 träningsdagar där han tränar olika grupper av muskler, t.ex. överkroppen den ena dagen och benen den andra dagen.. Sen en dag vila och 2 dagar träning med samma muskelgrupper igen. Sen 2 dagar vila. Med andra ord, han tränar bara en och samma muskelgrupp 2 ggr. i veckan. 5 dagar kan varje muskelgrupp vila.
Det är alltså bäst att göra sig en strategi om när man gör styrketräning och när man tränar kondition, så att den ena träningen inte är kontraproduktiv för den andra träningen och att dosera träning och vila i rätt mått.
Med åren och erfarenheterna får man med tiden känslan för sin kropp, att känna vilket mått som är bra för den och att känna när den befinner sig i ett uppbyggande eller nedbrytande tillstånd.
#17:
Jo, jag har hört att man inte ska träna samma muskelgrupper närmare varandra än två dagar. Egentligen är brorsan min bättre på såna här detaljer än jag, så han brukar tipsa mig om olika saker. Det är egentligen ganska sällan jag läser på om sånt här själv. Det var i sena tonåren när jag styrketränade första gångerna som jag läste på en hel del själv.
Men bra att tänka på det du skriver. Jag brukar som oftast styrketräna på onsdag, och lördag (eftersom det passar mina andra åtaganden bra), sen längre promenad på torsdag, och kondotion/benstyrka på söndag.
Vet inte hur optimalt det är, men har passat ganska bra ihop med det andra jag måste göra, och varit hyfsat utspritt under veckan.
Egentligen gillar jag spontant styrketräning bäst, och hade nog kunnat göra det alla träningstillfällen, eller styrka 3 ggr, och kondition 1 gång. Men sen har jag tänkt att kondition är väl också viktigt, så har försökt ha tanken att träna både styrka och kondition ungefär lika mycket…eller lika många tillfällen/vecka.
#18:
Man kan ju också pröva ut flera möjligheter. Om det som du gör nu fungerar bra för dig är det ju ok.
#19:
Jo precis.🙂
Inatt sov jag som en stock i vilket fall 😴🫡 när jag vaknade tog det ett tag att komma på vilken veckodag det är hehe…sov nog ganska djupt
#21: Fint att du fick sömn inatt 😊
#22:
Ja, verkligen. Man mår så mycket bättre efter en god natts sömn. Igår mot kvällen blev jag nästan andfådd av att bara sitta upp i fåtöljen vid tv:n, så trött var jag.
- Redigerat 2025-04-11 08:53 av snowy00
Den här helgen kan vi äntligen fixa balkongen. Det är soligt och idag ska det bli 19 grader, fast det stormar ganska så. När Fata Morganas jobb är slut, ska vi fara och köpa blommor och jord och i morgon planterar vi dom. Nästa vecka blir varm med 20-25 grader.
En favorit i repris,fast ändå inte.
Igår så kom det 10 cm nysnö.
Så det vara att hämta snöföran
från förrådet. 🙃
Men så är det bara april än, så allt
kan hända än.
Det lär tina bort ganska fort. 🙂
#25:
🫨 ❄️⛄ Brrr. Det låter kallt. Hoppas det vänder snart 😊
#25:
Ojoj vilken chock när man väntar på våren. Här har vi ett ordspråk "April gör vad den vill". Förra året hade vi sommar vid den här årstiden. Den 13 April var höjdpunkte, med 28 grader och inom 2 dagar sjönk temperaturen ner till 10 grader.
Just nu har vi 16 grader. Jag ska strax ut och handla och funderar vad jag ska tå på mig, T-Shirt eller långa ärmar och läderjacka? Skulle det inte storma som det gör, skulle 16 grader kännas varmt när solen skiner. Men om det stormar är det en annan sak.
Det är några plusgrader i skuggan.
Men då ska ni känna i vårsolen. Den värmer och reflekterar, så vackert i det vita. Att ha solbrillor på är ett måste.😎
#28:
Vi har inte haft snö på hela vintern, bortsett från enstaka flingor som inte låg kvar på marken. Men jag kan föreställa mig hur fint det ser ut hos dig när snön glittrar av solen. Jag minns en gång i Sverige, när jag var barn, när det hade snöat hela natten och på morgonen var det blå himmel. Det såg så vackert ut, för det var stora och lösa flingor som översta lager, som glittrade fantastiskt i solen. Jag kunde inget annat än att ta på mig skidorna och sen ut i skogen. Skogen såg ut som ett sagolandskap. Det fanns inga skidspår eller fotspår i snön. Allt glittrade, marken, träden, buskarna. Det glömmer jag aldrig.
Vi hade igår snöblandat regn. Men idag har det varit soligt, så det var skönt med en promenad vid lunch.
Imorgon blir det 14 grader och sol… Passar bra, för jag ska ta bussen (eller får skjuts dit, och buss hem) till en grannstad och se om jag kan hitta en fågelmatning som ska finnas där, som jag isf kan fota fåglarna vid.
#29:
Det låter magiskt 🙂
#30:
Du kan ju ställa in ett par bilder. Vi kom just hem från att ha handlat blommor och jord. I morgon kan vi äntligen fixa balkongen. Vi hade som mest 21 grader idag, men pga stormen var det inte njutbart.
#31:
Det ska jag göra 🙂 hoppas bara att jag hittar fågelmatningen där. Har frågat en fågelklubb i stan, och de skrev att det ska finnas en där… Så borde ju vara så. Annars får jag iaf en fin utflykt.🙂
Skönt att ni kan fixa med balkongen, äntligen…
Hade förresten ställt undan mitt piano. Kände att jag ändå inte hade tid att spela så mycket… Men nu blev jag så sugen att spela ändå, så jag tog fram det igen hehe 🙄
#32:
Vi tittade också på fåglar idag. Där som vi köpte blommorna hade dom en djuravdelning med söta fåglar.
Nu är det snart dags för mig att börja med matlagningen.
#34:
Aha, så kul.☺️ Ja, de är söta fåglarna.
Med tanke på fåglar så har jag en liten historia taget ur det verkliga livet att berätta.
Jag praktiserade på ett företag i gymnasiet, och hade som uppgift att sortera ur ett stort lager med gamla saker. Han jag var med, som jobbade på företaget, var äldre… Säkert över 60 år. I vilket fall, det fanns ganska många måsar där vid lagret, som flög och lät, och en gång sade jag till honom att jag får havskänsla när jag hör måsar låta… Han svarade ungefär att han alltid tänker på en soptipp när han hör måsar..😅 Enda sedan dess har min havskänsla när jag hör de fåglarna till 90 % byts ut till en inre föreställning av en soptipp…. 🙁 Hehe.
Ibland får man vara försiktig med vad man "planterar" i någons sinne….😅
Nåväl, jag ska också laga middag strax.
#35:
"Enda sedan dess har min havskänsla när jag hör de fåglarna till 90 % byts ut till en inre föreställning av en soptipp…. "
Det var ett bra exempel på hur lätt det är att plantera in något i en annans sinne 😄
#36:
Exakt. Jag får liksom inte tanken på en soptipp ur huvudet… Inte ens nästan 20 är senare 😄 och tänk hur vi bombarderas med sånt här nu för tiden, mycket pga internet. Serier, filmer, nyheter, social media 🤷 ibland undrar man över hur mycket av allt man tänker och föreställer sig egentligen kommer från en själv..😛
#37: Man kan ju undra om något alls kommer från en själv, med tanke på att vi var tomma som oskrivna blad när vi föddes och att allt vad vi lärt sen dess egentligen bara är saker som andra talat om för oss eller saker som vi läst om i någon bok. Intressant att fundera över i alla fall 😊
#38:
Jo, jag tänkte också så, att kanske kommer inget från en själv. Men då undrar jag hur den första tanken blev till.🤔 Det måste ju ha varit någon människa som hade den första tanken. Men det är nog egentligen så att det är något som har utvecklats under lååååång tid före ens människan fanns. Kanske hade (och har) de apor vi härstammar från, också något som liknar våra tankar, som ju för oss ofta är av ord…som sedan utvecklade sig evolutionärt samtidigt som hjärnan osv utvecklades från apa till människa.🤔🤔🤔🤔🤔
#35:
Jag ser måsar i alla fall snarare som fåglar vid havet än på en soptipp. När jag var i Miami åt måsarna på stranden ur handen på mig. Jag sträckte upp handen med en jordnöt i luften och dom kom flygande och tog dom.
#40:
Ja. Jag har ju måsar utanför mitt köksfönster… Och det är ju trevligare att då tänka på havet, än en soptipp😄 kanske får jag visualisera ett hav, så fort jag hör en mås. Så kanske den känslan kommer tillbaka, så småningom😄
Häftigt att de åt ur handen på dig.
#42:
Kul att få se 😊
Så kanske du så småningom börjar se en strand i stället för en soptipp 😄
#44:
Vi kan ju hoppas😄 men det borde ju funka.
#46: Fina bilder 😊
#47:
Tack!😊
#46:
Jättefina naturbilder. Vädret är också fint som jag ser. Fast lite glest är det fortfarande hos er.
Förresten blev vi just färdiga med balkongen. Blommorna ser ganska ynkliga ut ännu, men med det fina vädret som vi har och som vi kommer att få, blir dom nog fina om 1-2 veckor. En grön matta har vi också lagt ut.
Vi satt just ute och solade på balkongen. 18 grader och bara ett par små tunna slöjmoln. Stormen är över och det är riktigt behagligt på vår balkong nu.
#49:
Tack 😊 nä, det är inte mycket löv på tråden än. Men det börjar spricka ut lite smått iaf.
#50:
Skönt att vara klar med er "oas".
Här är det sol (som du såg) men ändå lite kyligt i luften. Blåste rätt så kalla vindar när jag satt vid havet och fikade.
#51:
Inte helt klart än. Tomatplantan och tomatjorden har vi inte köpt än. Det kanske jag gör nästa vecka.
#52:
Ok
Jag skrev ett inlägg på Hälsa ifokus:
https://halsa.ifokus.se/discussion/1612670/att-ata-mer-pa-kann
Om ni har något att tillägga i tråden, bara nån kommentar, tips och idéer…så dela gärna😉🙂
#54:
Jag svarar dig hellre här på vår sajt. Somliga kroppsbyggare, speciellt dom på elitnivå, går efter ett schema och väger maten som dom äter, räknar ut kalorierna och anpassar det till träningen och kaloriförbruket. Dom lägger på muskelmassa med ett kaloriöverskott, som måste vara så beräknat, att kroppsfettet inte ökar för mycket.
För att göra detta, har de en fas där de äter ett kaloriöverskott och även lägger på kroppsfett, jämte muskelmassa. Det kallas bulk perjod. Sen före tävlingen kommer svältperjoden, där de blir av med kroppsfettet. Det kallas cutting perjod.
Under cutting perjoden ökar stresshormoner. Testosteron och IGF 1 tillväxtfaktorer minskar. En för låg kroppsfettandel som kroppsbyggare ofta har, kan leda till hormonproblem, eftersom det behövs en viss andel kroppsfett för att hormonsystemet ska fungera.
Sammanfattningsvist kan man säga att det som tävlande kroppsbyggare gör, inte är hälsosamt, men nödvändigt för att vinna tävlingar.
För en hobbytränare som inte tävlar, som bara vill ha en stark, tränad och snygg kropp är det bättre att "äta normalt". Om du äter hälsosam mat och tränar får du det per automatik. Man måste som vegetarian käka ganska mycket för att få ihop ett kaloriöverkott, om kaloriförbruket är stort pga träning.
För mig vore det för jobbigt att väga mat och räkna ut kalorierna. Jag äter precis så mycket att jag inte är hungrig och det funkar bra. Jag har aldrig haft problem med övervikt. Men på tiden som jag tränade karate var mitt kaloriförbruk så högt att det var jobbigt att få i sig så mycket mat som behövdes.
#55:
Det kanske är så. Jag tror att jag känner mig lite "rädd" (inom citationstecken) att gå upp till 95-100 kg igen som jag gjorde för 10 år sedan. Men eftersom jag då tog en medicin som har den biverkan, att man kan gå upp i vikt, och att jag då åt relativt onyttigt, och inte tränade så mycket… Så är det ju en annan sak nu.😊
#56:
Sen är det ju heller inte så att man går upp 20-30 kilo "över natt". Om du lägger märke till att du har gått upp 3-4 kilo och tendensen är stigande, kan du ju styra emot och korrigera kosten.
#57:
Exakt, så har jag också tänkt 😊
#59: Vilka vackra fåglar 😊
#59:
Vad söta dom är. Kanske det beror på maten där, att det bara finns talgoxar? Här brukar man mest se dom när hösten går över till vinter, när dom letar efter mat. Vi har ibland hängt upp sådana där fågelbollar med fröer och sånt. Men dom ignorerades. I stället föredrar dom ibland att plocka isär våra fluggaller. Undrar om dom letar efter insekter som har fastnat där?
#61:
Jo, så kan det ju vara. Av typ ett 20-tal fåglar där, var kanske en eller två av en annan art.
Hemma hos mina föräldrar har de också alltid haft fågelbollar, iaf på vintern.
Kanske föredrar "era" talgoxar flugor över fröer 😊
😄
Nu när jag hör "mina" måsar utanför köksfönstret så kommer spontant en bild av havet, och stranden innanför mina ögon…😄🫡 Lika var det igår när jag var ute och promenerade……..🌊
#63:
Bättre än bilden på soptippen. Här hos oss ser vi dom ibland även på åkrarna, speciellt när bönderna just har plogat åkern.
Egentligen skulle det enligt väderprognosen vara miulet idag. Men dert är soligt och just nu 19 grader, så nu ska jag ut på balkongen och sola. 🌞
#65:
Skönt 🌞
Vi har helmulet här, men iaf 14 grader. Fast det gör inte så mycket, för jag är ändå inte hemma förrän kl 16.
Jag blev för övrigt djupt hungrig nån timme innan lunch, så jag åt en macka som jag lagt i kylen igår. Sen åt jag ganska mycket av pasta med grönsaker……och efter maten behövde jag äta ett äpple. Kände mig nästan lite vimmelkantig, och funderade om jag ätit för lite i helgen…varit lite försiktig med mängden mat efter att jag slutat med matschemat. Men kan ju ha varit nån annan orsak till att jag var lite matt/vimmelkantig. Det tar iaf lite tid att vänja sig utan "stödhjulen" 😄
#66:
Jag kom också just in för att äta. För ett par dagar såg vi flera getingar flyga omkring på ett och samma ställe vie stuprännan ovanför balkongen. Det var en getingsort med långa ben som hänger ner är dom flyger. Jag vet inte vad det är för en sort men 2 av dom parade sig och det såg ut som om de vill bygga bo där.
När vi sprutade en vattenstråle på dom flög dom iväg men kom alltid tillbaka igen. Sen blandade jag vatten med äpplevinäger och diskmedel och sprutade på det stället. Idag såg jag inga getingar där längre. Jag hoppas att lukten av vinägern stör deras feromoner så mycket att de föredrog att bygga bo någon annanstans.
Vi hade en gång ett getingbo eär uppe och till slut fanns där så många getingar att man inte kunde gå ut. Då fick en proffs komma och förgifta dom.
#67:
Ah, ja inte så kul med getingar vid balkongen. Jag tar jämt ut en solstol när jag sitter på min altan… Sen in igen när jag går in. Hade utemöbler stående hela sommaren där förut, men de blev alltid nedskitade av fågelskit… Så jag bestämde mig för att inte ha dem där hela tiden… Blev lite trött på att torka fågelskit.😝
En timme kvar tills jag får gå hem nu 😄😉
#68:
På våren måste man ändå rengöra dom och har man fågelskiten inte på möblerna, har man dom på balkongen. Vi låter våra stå ute över vintern.
Nu har det ändå kommit tunna moln som bara blir tjockare och solen skiner bara svagt genom dom. Så nu är det slut med solandet.
#69:
Ok, ja är ju så klart behändigare när de står på plats. Jag hade på ett sätt uppskattat en inglasad balkong (om jag nu hade balkong)…men det är ju mer som att sitta inomhus då.
#70:
Man kan också lägga en plastfolie över balkongmöblerna.
#71:
Ja, så kan man ju också göra.
Tänk att det här som hände i Sverige till och med hamnar i en österrikisk tidning. 😄
https://www.heute.at/s/influencer-paar-laesst-ueber-150-faekalien-faesser-zurueck-120102450
Ett influencer paar flyr till Guatemala pga skatteskulder och allt som de lämnar kvar i Sverige är 150 tunnor med skit. 🤣
Sen finns det med ett klipp på svenska i artikeln och vad handlar klippet om? Jo, om skit. 😄🤣😂
- Redigerat 2025-04-14 14:59 av Condor
#73:
😂 Inte så bra reklam för Sverige med andra ord. Lite som när jag läste om den politiska situationen i Österrike för ett tag sen..
#74:
Fast de flesta förstår ju inte klippet, eftersom det är på svenska, så jag undrar varför dom ställde in det helt utan översättning.
#75:
Ja, det var ju konstigt. Hade inte möjlighet att starta klippet förrän nu…
Vet att jag postat en hel del från boken jag läser…men det är bara intressant att höra andras kommentarer/reaktioner på en del av det man läser.
"Mindre vanliga är de där dåraktiga asketerna som offentligt visar upp sina självplågor. Mannen som håller en arm lyft i luften tills naglarna är en halv meter långa kan ha sin motsvarighet i mannen som står på ett ben i flera år. Vad någon av dem hoppas vinna på dessa oattraktiva uppvisningar—förutom de få annas han kanske får i tiggarskålen som vilar vid hans sida—är inte lätt att avgöra."
Som författaren här undrar… Vad är meningen med sådana här saker? Vet inte hur vanligt det är nu för tiden i Indien (säkert mindre vanligt i alla fall)… Men vad hoppades dessa asketer att uppnå med en så här uppvisning egentligen..?🥴
- Redigerat 2025-04-14 19:26 av snowy00
#59: Super söt och vilka bra bilder det blev
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#78:
Tack! 😊 Jo jag är nöjd med de bilderna. Visst är de söta, speciellt så här på bild, när man ser de närmre, och att de är stilla på bilderna.(så man hinner studera dem ordentligt)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#77:
Det finns en man som heter Baba Amar Bharati som håller sin arm i luften sen 1973. Han säger att han förstör en del av sig själv för att förbinda sig med gud och som följer en helig tradition, som tecken på självbehärskning och viljestyrka. Han säger att bara dom som gör sådant här erfar en riktig upplysning.
Jag håller inte med och tycker att det där är idioti. Men han har fått så mycket pengar spenderat att han byggde en Ashram med dom.
Nu har vi sahara damm i luften igen och eftersom det småregnar tidvist, hamnar den ner på marken och min bil har en massa damm på sig. Det är en stor mängd den här gången. Uppskattningsvis ligger det 1000 ton sahara damm över Wien. Den här gången kommer sahara dammet till och med att nå södra Sverige.
#80:
Ja… Idiotiskt kan man kalla det. Vilket slöseri av livstid, helt i onödan.
#81:
Jobbigt med Sahara-dammet. Som tur är bor jag själv i mellersta Sverige.
Vi hade påskfirande på ett ställe idag. Åt vegetarisk "påsk-tallrik" som var väl avvägt i mängd och portionsstorlek… Sen på det fick man (i säkert all välmening) en påse med påskgodisar. Jag tror min hjärna fick sockerfnatt, för det gick nästan inte att sluta äta godiset… Fick slänga nästan halva påsen. Och nu sitter jag här och har smått ont i magen…🤮😆😩
#82:
Ja och det är till ingen annan nytta än att få andras respekt. Om han är ute efter andras respekt, då är han långt ifrån upplysning. 😄 Osho sa att asketer lever asketiskt för att få andras respekt. Men själv behöver han inte andras respekt.
Självbehärskning och viljestyrka kan man också bevisa genom att träna till sig en bra kropp. Då är resultatet bättre än att ha en död arm och se ut som ett skelett, som han gör.
Det där sahara dammet är skadligt och nu har vi så mycket i luften att det rekommenderades att helst stanna hemma.
I alla fall signaliserade din kropp dig att det inte är bra för dig att äta så mycket godis. Att sluta äta det är också ett sätt att träna självbehärskning och viljestyrka. 😊Men bäst är det att inte börja äta alls. 😄 Min kropp signaliserar mig redan efter en tugga att det där inte är bra för mig, t.ex. när jag smakade på dom där bakelserna som Fata Morgana bakade för hennes kollegor. Det var så äckligt att jag sköljde munnen med listerine. Men Fata Morganas kollegor tyckte att dom var jättegoda.
Den enda godisen som jag gillar är mörk choklad, t.ex. Lindt 70 % och vaniljbågarna som vi bakar till jul, där vi använder mindre socker än vad som står i receptet. Chokladbollar med mindre socker gillar jag också.
#83:
Så sant, då föredrar jag att träna och äta nyttigt som självbehärskning.
Ja, det blev inte ens gott med godiset. Kanske var första och andra tuggan lite god, men sen smakar allt lika och för sött. Men ändå kunde jag nästan inte sluta äta……. Därför slängde jag resten, för då hade jag inget val än att sluta äta.😊 Samma anledning varför jag försöker att ha bara sådant som är nyttigt hemma.
Men samma här, mörk choklad och inte så sockriga chokladbollar är ju helt ok.😊 De blir man heller inte beroende av.
Tror jag ska undvika påskgodis resten av påsken hehe😛
#84:
Det där med sockersuget har med belöningssystemet i hjärnan att göra. Socker triggar belöningssystemet på samma sätt som droger som t.ex. kokain. Sockerintag leder till utsöndring av mer dopamin och om man ständigt triggar fram mer dopamin med godis vänjer sig hjärnan och bildar med tiden mindre dopamin med varje sockerintag. Sen behövs det mer socker för mer dopamin så att belöningssystemet är nöjd.
Jag läste också din fråga på hälsa i fokus, om man kan lita på sina hungerkänslor. Svaret är att så länge systemet fungerar, kan man lita på det. Men systemet kan lätt störas, t.ex. av ett för högt sockerintag. Det är är ungefär 30 olika ämnen som reglerar hunger och mättnad. Det finns receptorer i magen och tarmen som signaliserar hjärnan när magen är full via signalsubstanser.
Bortsett från dessa signalsubstanser finns det 3 viktiga hormoner. Insulin signaliserar en snabb men kortvarig mätta. Leptin ger en mättnadskänsla som kommer långsammare, men varar längre. Båda stimuleras av mat. Men man kan bli resistent på både insulin och leptin. Övervikt och en hög kroppsfettandel kan t.ex. leda till att man blir mindre känslig för både insulin och leptin.
Sen finns hungerhormonet ghrelin, som gör hungrig. Detta stimuleras av en tom mage, lågt blodsocker, proteinbrist, sömnbrist, lågt leptin och möjligtvist också stress, fast vad som gäller stressen är evidensen som finns inte helt klar.
Alla dessa ämnen samarbetar och så länge som dessa fungerar som de ska, kan man lita på sina hungerkänslor. Men………. godis leder till att blodsockret snabbt stiger (insulin utsöndras) och snabbt sjunker. Det stör systemet. När blodsockret snabbt sjunker utsöndras ghrelin. Ett högt sockerintag stör också leptinet så att man blir mindre känslig. Sen har ju socker ingen volym som stimulerar receptorerna i magen att signalisera att den är full,
Ett högt intag av kostfiber, kan däremot fylla magen utan att dessa kostfiber levererar kalorier. Sockret hamnar långsammare i blodet och ger mättnad ända tills leptinet kopplar på sig. Det är anledningen till att man blir mer och längre tid mätt om man äter fullkornprodukter i stället för bröd och pasta av raffinerat mjöl.
Godis stör systemet hunger-mättnad på flera olika sätt. Äter man för mycket godis, kan man inte längre lita på sina hunger- och mättnadskänslor.
#85:
Tack för svaret! Ja, det kändes som belöningssystemet "överladdades" och löpte amok, så att jag inte kunde sluta äta. Speciellt när jag annars i stort aldrig äter godis, kanske man är extra "känslig".
Intressant också med hungersystemet. Jag tycker mig märka att det fungerar så, på flera sätt.
Annars har mitt huvud gått i 180 km/h i timmen sen igår. Hälsade på arbetsträningen utanför arbetstid en stund… Det var trevligt, men efteråt har saker gått på replay i huvudet. Sociala sammanhang kan ibland verkligen stressa.
Men det blir ju en utmaning det med… Och beror på hur van man är med sådant 😊
Så har jag tydligen gått och blivit sjuk. Det började med hosta i går, och idag har nysandet och rinnandet i näsan börjat. Och det just till påsken 😖😠
#86:
Våra kroppar är inte konstruerade för isolerat socker och raffinerade mjölprodukter. Dessa stör våra system. Sen kan man anmärka att ghrelin är en nyttig sak för psyket. För lågt ghrelin kan bidraga till depressioner och ångest. Dessutom höjer ghrelin utsöndringen av tillväxthormoner. Det ska också vara bra för hjärtat. Det är väl sådana effekter som gör att man kännner sig bra när man fastar.
#88:
Det är nu typiskt. Hela vintern klarade vi oss utan förkylning, utan influensa och utan covid och nu när våren är här blir du sjuk. Hoppas att jag inte blir smittad.
Men hur som helst. Vi har 25 grader och solen skiner, så nu ska jag ut och sola på balkongen, fast det är blåsigt.
#88:
Tråkigt att vara sjuk :/
(Jag yogade och styrketränade nyss, så mitt huvud är lugnare igen.)
#92: Ja, tur att jag kan stanna hemma i homeoffice 😌
#91:
Här har vi förresten hela 21 grader och sol nu..😮 Tappade nästan hakan när jag såg temperaturen……
#93:
👍
#94:
21 grader är lika mycket som det just är på Las Palmas. Då har ni säkert också den där ökenvinden med saharadamm. Värmecentrumet verkar att vara hos oss. Här är det varmare än i hela medelhavsområdet nu.
Jag skulle gärna ha solat längre, men jag måste börja med matlagningen strax. I alla fall har jag blivit solbränd, men bara på framsidan på kroppen. 😄
#96:
Ja, sitter ute i shorts och t-shirt nu och luften riktigt värmer.😌
Men jag har inte märkt nå saharadamm än i alla fall. Hoppas att vi slipper den.
Skönt för dig att sola. Du får sola baksidan av kroppen nästa gång…😉🤣
Ja, fy det är tråkigt att bli förkyld och i den värme ni har.
Det blir dubbel så jobbigt, så brukar det bli för mig iaf.
Sköt om dig.🤗
Änligen påskledigt, nu tar man dagarna som dom kommer.
Föresten ha en trevlig påsk på er.🐣🐥🐤
#98: Tack, jag ska göra mitt bästa 🤗
#99:
Just det, ha en trevlig påsk du med och alla andra också förstås😊
Nästa som skriver får sen göra upp en ny babbeltråd. Själv orkar jag inte 😄