Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 70 ggr
FataMorgana
2

Dao - Visheter

Alltså inom daoism hittar man så många skattar att jag bara var tvungen att öppna en ny tråd för dessa visheter. Eller åtminstone ville jag översätta detta för att dela med mig av det här 😊

"Havets härskare i söder var den Flyktige, havets härskare i norr var den Förgänglige, och härskaren i mitten var den Odifferentierade. Den Flyktige och den Förgänglige besökte ofta den Odifferentierades rike, och den Odifferentierade behandlade dem alltid väl.

Den Flyktige och den Förgänglige funderade på hur de kunde återgälda den Odifferentierades godhet och sade:
"Alla människor har sju öppningar för att se, höra, äta och andas – men denne har inga. Låt oss försöka borra dem åt honom!"

Så borrade de en öppning varje dag. På den sjunde dagen dog den Odifferentierade.

Sannerligen, i vild oskuld vilar det Odifferentierade, en oformad grogrund för varande, där inget öga ser, inget öra lyssnar, ingen mun åtrår. Men se, människans brådska griper efter mått och form, vill ordna där ingen ordning kallas, vill skapa där det fulländade vilar. Så borrar de hål i ursprungets ansikte, tror sig fullborda det som ingen fulländning kräver – och dödar det de inte förstår. O, dårskap hos anden, som vill gripa väsendet men blott åstadkommer dess upplösning!"

~ Zhuangzi

Stjärnskott
2

Amen på den 🙏

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#0:

Vackert på nåt sätt! 😊

Stjärnskott
2

#0: Mitt amen ser jag ju nu är helt fel - med tanke på - må det ske -

För det vill jag ju egentligen inte. Men människan har en tendens att peta runt i och göra mer skada - istället för att låta det som bör få vara sköta sig själv - Lev och låt leva principen - Visar en mer ödmjukhet inför livets alla olika skeenden….. på gott och ont i och för sig.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#0:

Ja, så är det. Försöker man att definiera det som inte går att identifiera, dödar man det. På samma sätt har religionerna dödat gud.

FataMorgana
3

#3: Precis, människan har en tendens att ingripa även när det kanske inte behövs, ofta i tron att vi förbättrar något. Men vi gör mer skada än nytta genom att försöka styra det som kanske borde få utvecklas av sig självt