Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 61 ggr
FataMorgana
3

Om sann kärlek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en kärlek som inte behöver talas om, som inte behöver bekräftas eller försvaras. Den bara är – tyst, närvarande och inkluderande. Den dömer inte, den exkluderar inte, och den behöver inte skylta med sig själv. Den är som en blomma som bara blommar, utan att kräva uppmärksamhet.

Men i en värld där ord har blivit viktigare än handling, är det lätt att förväxla vackra uttryck med sann kärlek. Ibland talas det högt om kärlek, ljus och andlighet, men om vi lyssnar noga – inte bara med öronen, utan med hjärtat – kan vi känna skillnaden mellan kärlek som är fri och kärlek som är en idé, en identitet, ett spel.

Hur kan vi då urskilja det äkta från det som bara låtsas vara kärlek?

När kärlek är falsk

• Den behöver ständigt bekräftas – "Se hur kärleksfull jag är!" Sann kärlek behöver inte marknadsföras.

• Den är selektiv – "Jag älskar alla… förutom de som säger emot mig." Villkorslös kärlek exkluderar ingen.

• Den dömer andra – Om någon talar om "de sovande", "de oandliga" eller "de som inte förstår", bygger de separation, inte kärlek.

• Den reagerar aggressivt på kritik – Sann kärlek är trygg och öppen, inte defensiv och reaktiv.

• Den används som en maktmetod – Kärlek ska aldrig vara en manipulation eller ett verktyg för att styra andra.

När kärlek är sann

• Den är stilla och behöver inte försvara sig. Sann kärlek syns inte i ord, den syns i handling.

• Den öppnar, snarare än stänger. Den sträcker sig ut och bjuder in, istället för att dra tillbaka eller stänga dörrar.

• Den skapar inte vi och dem, utan ser alla som en del av samma helhet. Den river bort gränser, bygger broar i stället för murar.

• Den låter oss vara fria, utan att försöka styra eller kontrollera. Kärlek ger frihet, inte förväntningar och krav.

• Verklig kärlek uttrycks genom handlingar, inte genom ord

Kärlek är inget vi kan hålla fast vid – det är något vi måste låta flöda fritt. När vi älskar utan att vilja äga, kontrollera eller förändra någon, då är vår kärlek ren och sann.

Egot vill gärna klamra sig fast vid idéer om kärlek, andlighet och upplysning, för att göra sig själv speciell. Men kärlek i sin renaste form har inget behov av att visa upp sig själv. Den kräver inget erkännande eller applåder. Den bara är.

Ju mer någon pratar om kärlek, desto större är risken att det är egot som vill framhäva sig själv. Det är som om kärleken används som en identitet, något att visa upp snarare än något som bara är. Verklig kärlek behöver inte annonseras, den känns. De människor som verkligen förkroppsligar kärlek, de som sprider den på ett genuint sätt, är ofta de som inte talar om hur kärleksfulla de är. De låter sina handlingar tala för sig själva.

Så om någon hela tiden pratar om hur mycket de älskar alla, men samtidigt exkluderar, dömer och reagerar defensivt, då är det troligen egot som agerar under täckmanteln av kärlek. Det är en subtil men tydlig skillnad mellan att vara kärlek och att tala om kärlek.

• Redigerat 2025-02-22 18:39 av FataMorgana
snowy00
3

#0:

Fint! Jag tänker att äkta kärlek är något man har så mycket av i sig själv att den svämmar över helt spontant.😊 annars beskriver du det så fint att det nog inte finns mycket att tillägga.

Condor
3

#0:

Så sant vad du skriver. En sak som jag vill tillägga är att sann kärlek bara kan ge, utan att vilja ha någonting tillbaka. Det är bara egot som vill ha.

FataMorgana
3

#1: Ja, precis! Jag tänker också att äkta kärlek alltid finns där i överflöd inom oss. Men för att den ska svämma över helt spontant behöver vi kanske "ställa vårt ego åt sidan lite" och putsa bort våra egna föreställningar om vad kärlek är. Annars riskerar vi att hålla fast vid en idé om kärlek snarare än att faktiskt vara den.

Man kan liksom jämföra kärleken med en sol som alltid lyser inom oss, men som ibland skyms av moln – som av våra rädslor och behov av kontroll eller bekräftelse. När vi löser upp de molnen blir kärleken fri att strömma ut naturligt, utan ansträngning och kan flöda fritt.

FataMorgana
1

#2: Det har du rätt med, den punkten glömde jag att ta med 😊

snowy00
2

#3:

Så är det ju.😊