Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 570 ggr
snowy00
3

Babbeltråd Nr. 39

Evergreen Valley - Helt färdig målning (ökad kontrast, minskad diffus förgrund).jpg

En ny babbeltråd 😊 den gamla blir snart full.

Målningen här ovan gjorde jag när jag inte var så van att måla digitalt. Den är målad efter en video med Bob Ross.

FataMorgana
2

Vacker bild som du målat 😊

snowy00
2

#1:

Tack 😁

snowy00
2

Med tanke på mina darrningar på händerna har jag observerat en sak… Frågade chatgpt detta här nedan.

Ska ta upp detta med läkaren sen.

Fråga till chatgpt:

Jag tar en psykosmedicin som läkaren misstänker ger mig darrningar på händerna. Jag har fått ett annat läkemedel mot en sådan biverkning, men detta läkemedel påverkar endast mina motoriska tics, och inte darrningarna på händerna (vilket är lite förvånande).

Nu har jag märkt att darrningarna är minst dubbel så starka på min högra hand, jämfört med den vänstra handen (jag är också högerhänt). Jag är också mer spänd på högra sidan av kroppen (samma sida som darrningarna är värre på), rent generellt (vilket min kiropraktor bekräftat också).

Om det är darrningar på grund av psykosmedicinen, borde inte höger och vänster hand darra ungefär lika mycket?

Tänker att eftersom jag är mer spänd på högersidan än vänstersidan av kroppen, kan det inte vara så att darrningarna är spänningsrelaterat, och inte på grund av eventuell biverkning av psykosmedicinen?

Chatgpt's svar:

Det är en intressant observation att dina darrningar är mycket starkare på höger hand än vänster, särskilt eftersom du också upplever mer generell spänning på höger sida av kroppen. Detta väcker några frågor kring huruvida darrningarna är en biverkning av din psykosmedicin eller om de kan vara kopplade till muskelspänningar och asymmetri i kroppen.

Möjliga förklaringar:

1. Biverkan av psykosmedicinen:

Psykosmediciner, särskilt vissa antipsykotika, kan orsaka tardiv tremor eller parkinsonism-liknande symtom, vilket kan leda till darrningar.

Om det är en generell läkemedelsbiverkan, borde den teoretiskt påverka båda sidor av kroppen relativt symmetriskt.

Dock kan asymmetrier i hjärnans dopaminnivåer eller individuella neurologiska faktorer göra att en sida påverkas mer än den andra.

1. Spänningsrelaterade darrningar:

Muskelspänningar och asymmetri i kroppen kan absolut påverka nervsystemet och muskelkontrollen.

Om du är mer spänd på höger sida kan detta påverka finmotoriken och ge mer märkbara darrningar där.

Muskelspänningar kan också påverka blodcirkulationen och nervimpulser, vilket kan förvärra tremor.

1. En kombination av båda faktorerna:

Det är möjligt att psykosmedicinen skapar en grundläggande känslighet för darrningar, och att den ökade spänningen i din högra sida gör att det märks mer just där.

Eftersom du även har motoriska tics som behandlas med ett annat läkemedel, kan din nervfunktion vara mer känslig för små förändringar.

Vad kan du göra?

Fortsätt diskutera detta med din läkare. En neurologisk undersökning kan hjälpa till att avgöra om darrningarna är en läkemedelsbiverkan eller om det kan finnas andra faktorer.

Testa avslappningstekniker och fysioterapi. Om spänning spelar en roll kan avslappning, stretching och kanske även sjukgymnastik hjälpa.

Se om darrningarna förändras med medicinjusteringar. Om din läkare misstänker att medicinen är orsaken kan en dosändring eller läkemedelsbyte ge svar.

Sammanfattningsvis är det inte omöjligt att spänning och muskulär asymmetri kan förstärka darrningarna, även om psykosmedicinen ligger bakom dem på en mer grundläggande nivå.

• Redigerat 2025-02-14 08:36 av snowy00
Condor
2

#3:

En annan sak som jag kom att tänka på är att du bytte ju mediciner redan för över ett år men darrningarna är ju något nytt. Därför tvivlar jag på att det är en biverkning av medicinerna.

Detta är en sak som kräver en ordentlig utredning. Det har ingen mening att gissa och spekulera vad det kan vara, fast jag själv inte kan låta bli att spekulera.

MIna gissningar är t.ex. essentiell tremor:

https://www.internetmedicin.se/neurologi/essentiell-tremor

eller att du har en form av cervikal dystoni. Du har ju problem med nacken och i vissa fall kan det kanske påverka händerna.

Har du i minnet när dessa skakningar kom för första gången? Kanske eftert ett besök hos kiropraktikern?

Essentiell tremor (ET) är en rörelsestörning, symtomen vid ET utgörs av skakningar, ofta bilateralt i händer/armar.
snowy00
2

#4:

Nej, det bästa är kanske att avvakta med spekulationer tills läkartiden om ca en månad. Men jag tvivlar också på biverkningar, bl a för att den nya medicinen inte biter på darrningarna.

Det var inte i direkt anslutning till kiropraktorn som darrningarna började. De började märkas tydligt under jul/nyår, och jag minns inte att jag gjorde något speciellt som skulle orsaka dem

snowy00
3

DSC_0002~2.JPG

Nu har vi printat två av fotona som jag ska ställa ut i sommar. Det blev på canvas, och inte med ram som jag tänkte först. Blev riktigt nöjd med resultatet 😊 dessa två kommer att sitta på väggen på ett av ställena jag är på under dagarna.

FataMorgana
2

#6: Så fint det blev 😊

snowy00
2

#7:

Jaa, visst blev det 😁📸

snowy00
2

Jag kom på ännu en sak. I onsdags var jag och fick gratis mat från ett ställe här i staden, som delar ut sånt till de som har det sämre ekonomiskt. En bra grej. Jag tror att det är matbutikerna som lämnar till dem i stället för att slänga (på grund av kort bäst före datum, ex). Det är alltså helt fräsch och ätbar mat.
Men lite synd var det att de inte kunde ge ut en helt vegetarisk kasse. När jag kom hem fick jag slänga halva matkassen, eftersom det var mycket kött. Det känns ju lite dumt…att kasta ätbar mat.🥴
Men jag fick i alla fall en färsk limpa, en liter mjölk, lite frukt, och lök. (+ en kexcholkad……). Så säkert sparade jag iaf ca 70 kr i matutgifter…
Nästa gång ska jag fråga där om de åtminstone inte kan plocka ur allt kött ur påsen.

Condor
2

#9:

Du kan ju gå igenom vad som finns i påsen och lämna tillbaka vad du inte vill ha (köttet) medan du fortfarande är där.

Eller kanske du kan byta det ena eller andra med andra som hämtar sin mat där? Kanske det finns folk som gärna ger dig frukt eller grönsaker mot kött.

FataMorgana
2

#9: Du skulle också kunna lämna en liten påse med maten du inte äter i trappuppgången och skriva en lapp där det står: Den som hittar kan behålla. Men om du nästa gång säger att du inte äter kött så får du säkert bara vegetariskt 😊

snowy00
2

#10:

Ja, nåt sånt tänkte jag göra. Har också sett att folk byter varor med varandra när de hämtat, så det är ju också en möjlighet.

Vill nog inte släpa hem massa kött en gång till, som måste slängas iaf. Då är det bättre om någon annan får kassen😊

#11:

Ja, man får se vad de säger nästa gång. Men de borde ju hellre behålla köttet, än att det bara ska kastas kan man tycka.

snowy00
2

Detta var en ganska intressant artikel fån Positive News. Hade inte varit fel att ha en sån "basinkomst" säkrad, så att man inte behövde befara att förlora lägenheten, eller att inte ha råd med mat en dag.

Översatt från engelska med chatgpt.

"En engelsk stad föreslog en försöksverksamhet med basinkomst

Ett 'banbrytande' basinkomstprogram, där ekonomiskt utsatta personer skulle få kontantutbetalningar, har föreslagits för Manchester, England.

Pilotprojektet skulle initialt rikta sig till unga människor som upplever eller riskerar hemlöshet, med målet att så småningom utöka det till alla.

Det föreslagna programmet stöds av akademiker vid Northumbria University och kampanjorganisationen Universal Basic Income Lab Network. Manchesters borgmästare Andy Burnham har tidigare stött idén.

Förespråkare av basinkomst menar att ovillkorliga månadsutbetalningar skapar ett 'inkomstgolv' som ingen kan falla under, vilket skulle eliminera absolut fattigdom, förbättra välbefinnandet och stärka ekonomin. Kritiker hävdar att sådana program är dyra, ineffektiva och minskar incitamentet att arbeta, även om pilotprojekt har ifrågasatt vissa av dessa påståenden.

Detaljer om det föreslagna programmet presenterades i en rapport som kommer att läggas fram för parlamentsledamöter denna månad.

'Andy Burnham har med rätta prioriterat att förebygga hemlöshet i Greater Manchester,' sa Dr Elliott Johnson vid Northumbria University. 'Detta pilotprojekt är en möjlighet att ta itu med den krisen vid roten – genom att ge unga människor den ekonomiska trygghet de behöver för att fatta långsiktiga beslut som säkrar deras framtid.'"

https://www.positive.news/society/good-news-stories-from-week-07-of-2025/

The world got 31 new ‘wetland cities’, beavers saved Czech taxpayers £1m, and a UK city mooted a basic income scheme, plus more good news
  • Redigerat 2025-02-16 12:26 av snowy00
Condor
2
  • Redigerat 2025-02-16 12:29 av Condor
snowy00
2

#14:

..Men vi har ju å andra sidan ett skyddsnät här i Sverige med socialtjänsten. Men för att få det måste man ju oftast göra allt för att hitta ett jobb, vilket dom helst. Så det är ju inte riktigt samma sak som en "basinkomst".

Condor
2

#15:

Men nätet verkar att ha så stora maskor att många trillar igenom. Man läser ibland att folk med cancer blir skickade på jobbsökning.

Här hos oss är det heller inte bättre. Jag läste nån gång att någon som hade busschafför som yrke, ansågs av pensionsförsäkringen att vara tillräckligt frisk för att utöva sitt yrke, fast han var alkoholist som hade blivit av med körkortet.

• Redigerat 2025-02-16 13:11 av Condor
snowy00
2

#16:

Ja, det är ju så. Ibland verkar det vara helt orimliga krav de ställer på folk.😕

snowy00
2

Jag har redan upptäckt två biverkningar av nya medicinen (som hjälper mot ticsen).

Den ena är att några timmar efter att jag tagit medicinen så är min finmotorik i kroppen sämre, jag blir lite smått "klumpig" i kroppen. Den andra biverkningen är att jag lätt glömmer saker (emellanåt). Det har hänt att jag lagt in något som påminnelse i mobilen, för att sedan se att jag redan har lagt in samma påminnelse tidigare, men jag har inget minne av att jag gjort det, så påminnelsen blir dubbel.
Också, jag pratade med en bekant och skulle säga min vikt, och blandade helt ihop vilken vikt jag har, även om jag vägde mig igår senast.

Så länge det inte blir värre går det nog att leva med, speciellt när medicinen funkar så bra mot ticsen.

snowy00
2

Tillägg:

Eventuellt blir dessa biverkningar starkare om jag natten innan tagit sömnmedicin.

Condor
2

#18:

Ja det var ju biverkningar som också chat gpt skrev och som jag listade upp i den förra babbeltråden:

"Minnesproblem: Acetylkolin är viktigt för kognitiva funktioner, inklusive minne."

Det är bara du som kan avgöra vad du helst lever med. Biverkningarna av psykmedicindrna eller biverkningarna av medicinen mot biverkningarna.

Men jag skulle ändå prata med läkaren om det, för det är ju inte kul att glömma bort saker och vara kliumpig. Jag skulle även säga det till dom som leder ditt arbetsträning, att du har dessa problem.

Sen är det ju så att sömnlöshet är också en biverkning av acetylkolinblockerarna. Om du är tvungen att oftare ta sömnmedicin förstärker det tydligen biverkningarna. Prata med läkaren även om sömnmedicinerna.

snowy00
1

#20:

Jo, jag får ta upp detta med biverkningarna med läkaren. Också kanske de blir mildare efter ett tag, när kroppen vant sig och ställt in sig efter medicinen?

Som jag känner nu, är detta med spänningar i nacke/huvud viktigare att "bota". Men blir dessa biverkningar värre får man väl ta en funderare.(som redan skrivet)

Jag tog sömnmedicinen igår, även fast jag nog kunnat somna ändå…… Har hört att dessa sömnmediciner kan vara litet beroendeframkallande. Men hädan efter ska jag försöka att bara ta dem när det verkligen behövs..

Hade just samma tanke, att jag ska prata med min handledare på "arbetsträningen" nu idag om dessa biverkningar (sämre minne, osv).

• Redigerat 2025-02-17 13:47 av snowy00
Condor
2

#21:

Frågan om biverkningarna blir mildare eller om det dyker upp fler biverkningarna kan nog ingen svara på.

Jag frågade chat gpt på vilka sätt acetylkolin kan vara orsak till spänningar i nacken och det här är möjligheterna:

1. Muskelkontraktion: Acetylkolin är avgörande för muskelkontraktion. Om det finns obalanser i acetylkolinnivåerna eller dess receptorer i nackmuskulaturen, kan det bidra till ökad muskelspänning. Detta är dock inte en direkt orsak-verkan-relation, utan snarare en faktor i en mer komplex process.

2. Nervsystemets funktion: Acetylkolin är involverat i det autonoma nervsystemet, som reglerar omedvetna kroppsfunktioner. Stress, ångest och andra faktorer kan påverka det autonoma nervsystemet och leda till ökad muskelspänning, och acetylkolin spelar en roll i dessa processer.

3. Inflammation: Inflammation kan öka känsligheten i musklerna och bidra till spänningar. Acetylkolin är involverat i inflammatoriska processer, men igen är det inte den primära orsaken till nackspänningar utan snarare en del av ett större, mer komplext nätverk.

Sammanfattningsvis: Acetylkolin är en faktor i processer som kan bidra till nackspänningar, men det är inte en primär orsak i sig. Nackspänningar har många möjliga orsaker, inklusive dålig hållning, stress, skador, och andra medicinska tillstånd. Om du har nackspänningar, är det viktigt att konsultera en läkare eller sjukgymnast för att fastställa den bakomliggande orsaken och få lämplig behandling. De kan utesluta allvarligare medicinska tillstånd och hjälpa till att identifiera specifika problem i ditt fall.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

I ditt fall skulle jag säga att punkt 2 som är det som är problemet, att du inte är så resistent mot stress. Har du blivit mer stressresistent sen du tar P5P och ziink mer regelbundet och i högre dosering?

snowy00
2

#22:

Jag upplever det som att medicinen minskar ticsen (vilket tydligt märks), och när jag inte behöver spänna nacken för att huvudet inte ska röra sig, så minskar spänningarna som resultat av det. Sen hur medicinen minskar ticsen, vet jag inte…😊

Jag måste säga att jag själv inte märkt någon direkt skillnad i stressresistens av p5p och zink. Men det kan ju också vara svårt att märka… Stress beror ju på så många olika faktorer, som vad man gör om dagarna… Osv…

Condor
2

#23:

Jag frågade chat gpt på vilket sätt acetylkolinblockerare minskar ticks och fick det här svaret:

"Acetylkolinblockerare minskar ticks genom att blockera acetylkolinreceptorer i hjärnan och nervsystemet. Acetylkolin är en neurotransmittor som spelar en viktig roll i muskelrörelser, inklusive de ofrivilliga rörelserna som kännetecknar ticks. Genom att blockera acetylkolinreceptorerna minskar acetylkolinblockerare aktiviteten i de nervkretsar som är involverade i att generera ticks. Detta leder till en minskning av frekvensen och svårighetsgraden av ticks.
Det är viktigt att notera att mekanismen inte är helt klarlagd och att effekten av acetylkolinblockerare på ticks kan variera beroende på individ och typ av tickstörning. Dessutom används acetylkolinblockerare inte som förstahandsbehandling för ticks, utan snarare som en del av en mer omfattande behandlingsstrategi, ofta i kombination med andra läkemedel och terapier."

snowy00
2

#24:

Ah, det var intressant. Tack för citatet.

Condor
2

#25:

Det är väl därför som du har blivit smått klumpig i kroppen, för att acetylkolin spelar en viktig roll i muskelrörelser.

snowy00
2

#26:

Ja, så måste det ju vara🤔 jag höll på att säga; hur skulle vi klara oss utan chatgpt..😂🤣

Tror att jag ska göra mig av med sömnmedicinerna. Eftersom jag klarar mig ganska bra utan, och att jag inte gillar att ha saker som man blir beroende av i skåpet, om det inte verkligen behövs

Condor
2

#27:

Utan chat gpt skulle man vara tvungen att offra tid för att googla fram sådana saker själv. 😊

Condor
2

Men på tal om chat gpt. 😄 Den lägger inte märke till om man driver med den. Jag ställde en gång frågan att inom fysiken diskuteras det om univerum slutar med en big crunch, en big freeze eller en big rip. Men varför talar ingen om en big shit? Den gav mig ett totalt allvarligt svar och förklarade vad big shit står för och varför det inte har någonting med universum att göra. 😄🤣

snowy00
2

#28:

😅

#29:

De kanske inte har tränat AI:n på att förstå humor . 😂😂😂😂😂

Men min assistent i mobilen drar iaf ett skämt om man ber den hehe

Condor
2

#30:

Min kan jag också be att dra ett skämt. Det är bara det att det inte brukar att vara roligt. En AI har inget sinne för humor. Humor är också någonting som förståndet inte förstår. Det skrev redan Osho.

Oshos syn på humor var att den är en manifestation av ett upplyst medvetande, en förmåga att se absurditeten i livet och att inte ta sig själv för allvarligt. Han ansåg att förståndet, det logiska tänkandet, ofta hindrar humor eftersom det är begränsat av sin strävan efter logik och ordning.

snowy00
2

#31:

Ja, så kan det ju vara. En AI är ju bara logik antar jag. Kanske kan den dra ett skämt, men den kommer aldrig att förstå humorn i skämtet.

snowy00
2

Nu har jag i alla fall rensat bort massa mediciner som jag inte har användning för längre. Det blev ungefär hälften av alla mediciner som jag har i skåpet, inkl diverse sömnmediciner och lugnande medicin. Så nu finns inte risken längre att jag tar av dem när jag egentligen inte behöver😊 gör lika med värktabletter som aspirin och treo. Har inte sådant hemma… Sist lämnade jag in en del aspirin på apoteket, för ville inte ha de ligga där i skåpet… He he.

FataMorgana
2

#33: Fast någonting har du väl kvar? Bara för nödfall menar jag? Redan vetenskapen om att man har någonting som man kan ta om man verkligen inte kan sova kan ju hjälpa även det. Men sådana där nödfalls tabletter behöver man ju inte ha så många av.

snowy00
2

#34:

Nä, lämnar nog bort alla sömntabletter. Jag är egentligen i en period där jag sover ganska bra. Ibland har jag kunnat vakna mitt i natten och inte somnat om, därför somnar jag vid ca kl 00.00 nu, då är risken att behöva kliva upp mitt i natten liten. Och somnar på kvällen gör jag varje kväll just nu.
Tänker.. att om jag kommer i en period där jag får svårt att sova ofta t ex, då hämtar jag ut sömnmedicin då ist.

Verkar ju som att biverkningarna på nya medicinen på nåt sätt blir värre de dagar jag tagit sömnmedel kvällen innan. Och ja.. eftersom sömntabletterna har en tendens att vara beroendeframkallande så känns det bara onödigt att de ligger där i skåpet.😛

Lika med värktabletter. De köper jag hellre en förpackning om jag absolut behöver, ist för att ha det ligga hemma

snowy00
2

Men alla mediciner som jag tar regelbundet varje dag har jag ju så klart kvar.

Condor
2

#36:

Jag tycketr sm Fata Morgana, att man borde ha kvar vissa saker i reserv för nödfall. Det gäller först och främst för smärtmediciner, för det kan ju hända saker som att man får tandvärk eller skadar sig.

Man borde väl ha sig så pass under kontroll att man inte tar mediciner om det inte behövs. Bättre att ha dom utan att man behöver dom än att behöva dom utan att ha dom.

snowy00
2

#37:

Hm, ja. Kanske kan jag spara några av sömnmedicinen utifall det blir nödfall som ni säger 🤔 aspirin säljs bara i förpackning av 50 st… Och när jag har haft värk så har det blivit att jag tar lite för mycket. Men nu när nacken är bättre av nya medicinen kanske det är mindre risk att ta för mycket.

Tänkte faktiskt på den där vishetshistorian när Bao slog sönder sin vas, eller vad det var. Att ge bort nästan all medicin som är vid behov kanske är att sopa "problemet" under mattan

• Redigerat 2025-02-18 09:58 av snowy00
snowy00
2

Imorgon kommer förresten mina nya kyl/frys och spis. Blir spännande att se hur de nya är.

Condor
2

#38:

Vi har i alla fall alltid smärtmedel för nödfall hemma, fast vi nästan aldrig behöver dom och när datumet går ut kastar vi bprt dom och låter skriva ut nya, som vi efter ett par år kastar bort igen.

Sist jag behövde smärtmedel var när jag skadade min axel i somras. Vi hade bara gamla Parkemed som hade gått ut för 5 år, så dom vågade jag inte ta. Då ångrade jag att vi inte lät skriva ut nya. Annars hade vi bara Ibuprofen hemma, men dom hade ingen verkning alls. För det mesta hjälper Reiki bättre än Ibuprofen. Men varken Reiki eller smärtgel hjälpte. Axeln gjorde så ont att jag inte kunde röra den med handen. Att smeta på smärtgel gjorde saken bara värre, liksom varje rörelse med handen. Det enda som hjälpte var infiltrationer med cortison och något smärtmedel. Kanske inte ens Parkemed skulle ha hjälpt?

#39:

Kul att få nya grejer till köksapparater. 🙂 Dom nya grejerna brukar att förbruka mindre el än gamla. Vi ska som näst också köpa en ny spis, för den som vi har är över 20 år gammal och 2 plattor är söndriga. Men den som vi vill ha är för tillfället inte lagrande.

• Redigerat 2025-02-18 13:24 av Condor
snowy00
2

#40:

Ja, jag tänker på när jag fick hög feber utan förvarning när jag fick corona. Händer nåt sånt vill man ju gärna ha febernedsättande nära till hands.

Jag köper nog en burk alvedon sen, brustabletter. Den innehåller bara 20 st tror jag, och är för mig inte lika "beroendeframkallande" som treo/aspirin, för att säga så.

Ja det blir kul 🙂
Min spis är 30 år gammal, och en av plattorna har jag aldrig använt. vet inte ens om den är fungerande. På nya spisen blir det nog "spishäll". Lättare att göra rent, och ser ju bättre ut än gamla spisplattor. Sen hoppas jag att frysen är självavfrostande.

• Redigerat 2025-02-18 15:11 av snowy00
Condor
2

#41:

Hade du verkligen högt feber när du hade corona? Vi hade inte mer än 38 grader. Men det kändes som 40.

snowy00
2

#42:

Det kändes iaf som hög feber. Men ja, den var nog inte mer än 38 grader (2,5 grader över min normala temp).

FataMorgana
2

#43: Sen är det ju ganska individuellt vad man tycker är hög feber 😄 Men ja, jag hade också 38 grader när jag hade corona, men jag insåg det inte förrän jag faktiskt mätte. Jag minns att jag hade huvudvärk och kände mig helt slut, men eftersom jag hade haft prov dagen innan – och eftersom Condor blev sjuk just den dagen – var jag stressad och trodde att huvudvärken berodde på det.

När Condor bad mig att mäta febern fnös jag bara och sa: "Äh, jag har ingen feber, jag är bara lite stressad." Men jag tog tempen ändå och blev förvånad när den visade 38 grader. Jag trodde först att termometern inte fungerade som den skulle, så jag mätte igen – och kunde bara konstatera att jag också var sjuk 😄 Först då insåg jag hur dåligt jag faktiskt mådde.

snowy00
2

#44:

Det är nog individuellt ja🙂 jag låg och vred och vände mig i sängen, och kände mig jättedålig, och kokhet. Så att febern inte var högre för mig var lite förvånande.

Det är iaf lätt att misstolka sjukdom mot vanlig trötthet eller så, ja. Iaf i början.

snowy00
2

Nu är nya kyl/frys och spis på plats, men har fortfarande maten att lägga in i dem. Ställde frysvarorna på altanen då det är minus 6 grader ute nu. Det som var i gamla kylen ställde jag i en kylväska med kylklampar i.

Spisen har häll, och inte plattor. Ugnen har visst varmluftsfunktion. Frysen är liite mindre än gamla, men kylskåpet är lite större. Tyvärr är inte frysen självavfrostande, men enligt han som installerade allt behöver man inte alls frosta av nya frysen lika ofta som med den gamla.
En bra funktion är att det är digitala termometrar för kyl/frys…så slipper man ha nå separata termometrar till det.

Så, nu vet ni hur det gick med detta 😄😉

Condor
2

#44:

Ganska induviduellt…… tja, för mig börjara hög feber ungeffär vid 39 grader. Den högsta febern som jag någonsin har haft var 1984 när jag var i Mexiko. Då hade jag 41,2 grader.

Det började med att jag fick huvudvärk när jag solade. Jag tänkte att det berodde på att jag solade för mycket. Sen när jag gick tillbaka till hotelet och duschade, fick jag frossa, fast det var jättehett. Då mätte jag temperaturen och den var 39 grader. Därför for jag till ett medical center.

Läkaren där spekulerade först om jag har malaria, men jag tog Resochin som förebyggande mot malaria och det var bara min femte dag i Mexiko och inkubationstiden för malaria är 7-40 dagar, beroende på vilken malaria som man har. Eftersom jag heller inte hade problem med magen, var det heller inte magsjukdomen som de flesta som besöker Mexiko får.

Jag har fortfarande ingen aning om vad jag hade och vilken medicin som jag fick per spruta. Men när läkaren gav mig en intravenös spruta i armen blev först armen så het att det kändes som att den börjaade att glöda och den hettan spred sig i hela kroppen. När jag kom tillbaka till hotellet mätte jag temperaturen och den var på 41,2 grader. Jag misstänker att sprutan höjde temperaturen ännu mer, men nästa dag gick det redan bättre och efter 3 dagar var allt förbi.

Condor
2

#46:

Praktiskt att få ett nytt kylskåp på vintern. Vi ställde också våra kylvaror på balkongen när vi fick vårt nya.

Idag hade vi en riktig kall klar natt. I morse var det 10 minus och just nu har vi fortfarande 5 minus. Men solen skiner och man ser inget moln på himlen.

snowy00
2

#48:

Precis 😊 bra med kallgrader när man får ny frys.

Det låter som ni har ungefär samma väder som här. Runt fem minus, och klarblå himmel och sol.

snowy00
3

DSC_0004~2.JPG

Kan inte låta bli att dela denna bild här. Vi satte igår upp bilderna, som jag fotat, på ett av ställena jag är om dagarna.

Kul att se dem printade, och på väggen.😊

Condor
2

#50:

Det ser riktigt fint ut. 🙂

snowy00
2

#51:

Tack!

snowy00
2

Jag blev helt slut här i eftermiddags. Somnade kl 02.00 natten till idag, behövde ordna en sak med ekonomin som var brådskande, och blev klar sent. Sen klev jag upp kl 04.30 för att hinna ta emot kyl/frys och spis. När det var klart så var det bara att städa större delen av köket, för att sedan promenera ner till stan med ett brådskande ärende där.
Komma hem, och fortsätta städa….. Sen yoga och meditation på det 🫡 men tur med det sistnämnda, är piggare igen efteråt. Men man borde inte göra så här mycket måsten på 2,5 timmars sömn…😪

FataMorgana
2

#53: Ja det var lite för mycket görande för att ha sovit så lite. Du får försöka lägga dig tidigt idag så att du kan sova ikapp timmarna du förlorade 🙂

snowy00
2

#54:

Ja, precis. Ska göra det.🙂

Condor
2

#53:

04,30 för att ta emot spisen och kylen……… 😮 Leverar dom grejerna så tidigt på morgonen.

Jag hade mitt "görande" idag, att städa upp lägenheten före helgen, tvätta tvätt, göra disken och annat så att det inte blir något jobb för Fata Morgana kvar när hennes helg börjar. 😊

Och nu har jag bara matlagningen framför mig och det har jag tillräcklig tid för tills jag plockar upp Fata Morgana från busshållplatsen i nästa by om 2 timmar.

Här hos oss är det fortfarande svinkallt Nog 2 grader mer än igår, men det har börjat att blåsa.

snowy00
2

#56:

Leveransen kom kl 07.30, men jag ville ha tid på mig att meditera som jag alltid gör just efter att jag vaknat. Sen hade jag kvar saker att förbereda innan leveransen kom, som jag inte visste hur lång tid det skulle ta… Så gick upp i god tid för att hinna allt.

Snällt att du städar och donar så att FM ska slippa när hon är ledig😊👍

Här är det ca 1 minusgrad nu, men till helgen ska plusgraderna komma och vara så långt väderprognosen sträcker sig. Skönt på nåt sätt… Så kanske snön och isen försvinner så att jag kan ta fram cykeln… För tillfället iaf.🚲

Condor
2

#57:

Om jag skulle gå och lägga mig klockan 02,00 skulle jag aldrig ställa väckaren på 04,30 bara för att hinna meditera. 😄

På dagarna brukar vi ha ett par plusgrader, just nu 4, för solen värmer ju lite redan, men nätterna är svinkalla.

snowy00
2

#58:

Ok, ja jag brukar vilja hinna med meditationen på morgonen och vakna lite långsamt så att säga. Men alla tänker vi och gör olika.😊

Condor
2

#59:

Skulle jag försöka att meditera efter 2,5 timmar sömn, skulle jag nog somna under meditationen. 😄 Sen skulle jag vakna nån gång när dom som levererar kylskåpet och spisen ringer på dörren. 😊

snowy00
2

#60:

Hehe, jo jag får faktiskt ställa klockan ibland om jag har något viktigt senare, för ibland händer det att jag somnar när jag mediterar 😄
Men man brukar säga då att gör man det så får kroppen vad den behöver just då… Så jag försöker inte kämpa under meditationen för att hålla mig vaken. Somnar man, så gör man..😄

Condor
2

#61:

Just därför, skullle jag fortsätta att sova i stället för att somna under meditationen. 😄

Nu är det dags för mig att fara iväg och plocka upp Fata Morgana.

snowy00
2

#62:

Förstår hur du tänker 😊

Condor
2

Idag har vi riktigt vårväder här. 🙂 12 grader och solen skiner. 😊

snowy00
2

#64:

Skönt. Vi har plusgrader, men molnigt, disigt och grått (och trist). Men skönt med plusgrader iaf så man kan använda cykeln.

Condor
2

#65:

Men i morgon ska vi också ha det mulet. Men i alla fall är våren på vägen. 😊 Idag såg jag en geting.

snowy00
2

#66:

Ja, det märks. Och i mitt kök är det 21,5 grader nu. Jag tror det blir skillnad av att det inte varit minusgrader på nätterna. Men har inte sett någon geting än. Men snart så 😄

Condor
2

#67:

Jag har till och med stängt av värmen. När solen skiner in genom fönstret känns det tillräckligt varmt. Här i köket är det 23 grader just nu och fönstret är öppet.

snowy00
2

#68:

Låter så skönt………… 🌞

Condor
1

Nu har vi 14 grader. 😎

snowy00
1

#70:

😎

Condor
2

Hur som helst, ska jag nu fara iväg och plocka upp Fata Morgana i Wien och sen har vi ett par ärenden där att göra.

snowy00
2

#72:

Då får ni ha en trevlig resten av eftermiddagen. Jag slutar på min "aktivitet" om en timme.🫡

Condor
2

#73:

Tack! Eftermiddagen i Wien var nog inte så trevlig, med tanke på trafikkaoset som härjar där. På hemvägen stannade vi hos en pizzeria, eftersom det var så sent att vi inte ville laga mat hemma och tog hem var sin pizza i stället.

Förr brukade vi stanna hos kinaresturangen i ställlet. Men sist fick vi så dålig mat att vi valde att inte ta hem mat därifrån längre. Riset var torrt och äckligt och ärterna var delvist bruna. Förr i tiden hade dom god mat där men sen blev det med tiden sämre och nu har dom blivit till en riktig "leprastation". 😄

snowy00
2

#74:

Ah, var länge sen jag åt en pizza från pizzeria. Har köpt fryst färdig pizza på matbutiken ist. Men en ordentlig pizza är ju inte helt fel ibland…

Jag minns en vän som berättade att de fått en skruv i pizzan en gång 😮 man blev inte så sugen att gå till den pizzerian igen..😅

snowy00
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För övrigt så gjorde jag klart min senaste målning igår…… Om ni inte redan sett den på teckning iFokus förstås 😊 som vanligt är den målad efter en video med Bob Ross.

Condor
2

#75:

I vanliga fall brukar vi inte äta pizza, eftersom de gör degen med vitt vetemjöl och så är det mycket fett på den. Men i undantagsfall duger den och man kan åtminstone välja ett nyttigt pålägg, dvs. grönsaker som t.ex. broccoli, pepparoni och ananas.

Jag hade inte sett teckningen på teckning i fokuus. Men fin blev den i alla fall. 😊

snowy00
2

#77:

Tack! 🙂
Ja, i undantagsfall duger ju en pizza som måltid. Då behöver man inte äta så jättemycket mer under dagen eftersom de är så kalororika.🙄

Condor
2

#78:

Speciellt när man äter den på kvällen, orkar man inte med mer mat resten av kvällen. 😊

FataMorgana
2

#76: Det var en jätte vacker bild som du målat. Snart kan du ju titulera dig som konstnär och börja sälja både dina foton och målningar 😊

snowy00
2

#79:

Nä, precis 😊

#80:

Tack 😁
Jag har faktiskt funderat på det, om jag ska lägga upp några av mina målningar i min webbshop 🤔 bara för kuls skull. Har ju ändå målat upp emot tio tavlor nu, och några av dem borde ju duga i webbshoppen.

Pratade just med han jag åker till fotoklubben med, och visade en av mina målningar för honom. Han tyckte det var en god idé att lägga upp någon i webbshoppen…jag kände ett tag att det kanske var lämpligast med enbart foton där i, men tänker nu att det kanske blir en bonus med lite målningar också.. 🤔 Så jag ska nog pröva det snart här.

Sen om någon kommer vilja köpa en..😄Det är en annan sak, hehe.

snowy00
2

Igår när jag var på stan med ett ärende var det en yngre tjej som kom fram till mig och frågade om jag kunde köpa nåt i en affär till henne (hennes bankkort fungerade visst inte). Det kändes så skumt, så jag sade en vit lögn att jag inte hade med mig plånboken 🤷

Man vet aldrig vem som ligger bakom sånt här. Typ att de distraherar en med sådana här frågor, sen tar ens väska, mobiltelefon eller så… Nu kan det ju ha varit en "genuin" fråga… Men sånt här ska man vara försiktig med.

Vi har ju en del tiggare som sitter utanför vissa matbutiker och så, här i stan. Kanske var hon "en av dem"…

Condor
2

#82:

Det verkar att vara tiggeri. Här hos oss sitter dom också utanför affärerna och jag tror att det är organiserat tiggeri. Det händer att en sitter framför en affär i 2 veckor och sen sitter en annan där i ett par veckor innan nästa kommer, dvs. skiftarbete.

Sen har dom ofta valpar med sig, för att folk ska tycka synd om valpen och spendera pengar. En annan hade en "tigerfigur" i samma storlek som en riktig tiger och brevid en skylt "hjälp oss genom vintern". Ingen "riktig" bostadslös tiggare spenderar pengar på at köpa en tigerfigur och vilken riktig bostadslös tiggare köper en valp? Det vore ansvarslöst.

På mariahilfer Straße i Wien sitter dom också alltid. En gång när en gammal tant satt där när vi gick förbi, bad hon om pengar för att köpa mat. Eftersom dom som blir utnyttjade att tigga för en organisation inte får behålla pengarna, gav vi henne en banan i stället som vi hade med oss. Hon tog emot den, men ville också ha pengar. Men vi gav henne inga, för hon får ju ändå inte behålla dom. Kriminella organisationer stöder vi inte.

Ett annat trick är att någon kommer med en skylt där det står att hon är döv och behöver pengar. Det brukar vara yngre tjejer. En gång när jag just var hos ögonläkaren och fick droppar i ögonen som gjorde att jag inte kunde se tydligt, kom en tjej med en skylt där det stod att hon är döv. Jag sa till henne att jag inte kan se vad som står på skylten, eftersom jag var hos ögonläkaren och pekade på mina ögon. Hon var tvungen att låtsas att inte höra mig. Men hon hörde mig nog, eftersom hon flinade. Lustigt när en som just inte ser och en som måste låtsas att vara döv, kommunicerar med varandra. 😄 Dom "döva" med skyltar har jag också sett i andra länder.

Nästa trick: Vid en gatukorsning när det är rött, går någon till bilarna som står där och säger att bensinen tog slut för honom och ber om t.ex. 5 euro för att köpa bensin till sin bil. Han såg inte ut som en bilförare, utan snarare som en junkie. Det hände mig på eftermiddagen i Wien. Men jag gav inga pengar. På kvällen, i ett helt annat distrikt, långt borta från distriktet där det hände, kom samma typ och frågade mig samma fråga. Jag svarade att det har han redan frågat mig tidigare idag. Först sa han nej. Men när jag sa var och när som han frågade mig, gick han iväg igen.

Sådana bedrägerier har ökat ganska den sista tiden. Man ska alltid var skeptisk.

snowy00
2

#83:

Ja, kan tänka mig det, att det är mycket sånt i en sån stor stad som Wien. Tänkte också för mig själv om hon som frågade mig, att hon har bankkort och en smartphone (som hon översatte det hon sa till mig på)… Nog borde väl hon ha råd att köpa lite hygienartiklar som hon frågade om. Jag tror också att det är organiserat tiggeri… Det var nog inte åt sig själv, hon frågade.

Condor
2

#84:

Man upplever en hel del. En gång tiggde en utländsk tjej om pengar för att köpa mat. Med tanke på hennes övervikt, såg hon inte ut som om hon levde i svält. Eller nån med huvudduk och barnvagn, som också var överviktig, bara håller upp handen utan att säga någonting. Inte allt är organiserat. Men ändå tigger många pengar fast dom egentligen inte har behovet att tigga. Ibland är det svårt att bedöma vem som verkligen är i nöd. Somliga tigger hellre än att söka ett jobb.

snowy00
2

#85:

Det är nog så. Inte för att man inte vill hjälpa, men man vill iaf att pengarna kommer till riktig nytta, för den som verkligen behöver. Tänker att det nog är bättre att ge till en välgörenhetsotganisation då, även om man ju inte är helt säker var ens pengar tar vägen då heller.

Condor
2

#86:

Men ändå är risken mindre att några andra än dom som är i nöd får pengarna om man ger till en seriös organisation.

snowy00
2

#87:

Precis, det var också min tanke.

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Just var vi ute på balkongen och tänkte att vi kastar bort den gamla mattan därute. Vi tänkte att dert blir en grej på 20 minuter. Men sen upptäckte vi att vi hade massor av dessa kräk som liknar bärfisar och som en gång förintade vår tomatskörd. Förra året lyckades jag att plocka bort alla ägg innan de kläcktes.

Dom övervintrade under mattan, under blomkrukor och bakom siktskyddet. Eftersom vi ändå tänkte byta ut det gamla siktskyddet mot ett nytt i år och inte ville låta kräken sitta kvar där, monterade vi bort hela siktskyddet.

Vi hittade hundratals av dessa kräk, både levande och döda, som hamnade i sopsäcken. Det är en invasiv art från Afrika och jag undrar hur dom klarade av nattfrost med upp till 10 minusgrader. Kanske dom anpassar sig till det kallare klimatet här.

snowy00
2

#89:

De ser inte så trevliga ut. Bra ändå att ni upptäckte och kunde ta bort många.

Condor
2

#90:

Vi fick ta sopkvasten, så många var det och det blir värre för varje år.

snowy00
2

Idag var jag på ett studiebesök där jag ska börja arbetsträna på riktigt tre timmar i veckan (utöver mina andra åtaganden). Det finns visst chans till anställning sen, på den grad jag klarar att jobba, om allt går bra. Nu blir jag nästan lite nervös……. Och måste skaffa ett par nya byxor att ha på arbetsträningen 😅 känner inte för att gå runt i mina slitna jeans där också.. Så jag får skramla ihop lite pengar till ett par nya byxor tror jag..😄

Condor
2

#92:

Menar du att du börjar att arbetsträna hos ett företag för ett visst jobb? Vilket jobb är det?

Jeans kan ju gärna vara slitna. Så länge det inte är hål i dom duger dom. Jag tycker att jeans med en viss grad av slitning gör dom snyggare än när dom är helt nya.

snowy00
2

#93:

Ja, det kan man säga. Men huvudsyftet är att se till vilken grad jag klarar av att jobba, så att vi vet på vilken grad att eventuellt söka sjukersättning på.

Det är ett ställe som lånar ut friluftsutrustning till vem som behöver det.😊 Helt gratis.

Det var faktiskt hål i jeansen tills igår när jag sydde igen hålet med nål och tråd 😄 men utsidan av själva fickan är rätt sliten t ex… Nåväl, får se hur jag gör. Egentligen har jag knappt råd med ett par nya byxor☹️

Condor
2

#94:

Det låter ju bra, för det verkar inte att vara ett vinstorienterat företag, utan någon sorts välgörenhetsorganisation eller så. På sådana ställen har man mindre tryck.

I så fall är det nog bäst att skaffa nya jeans. Det är ju på något sätt orättvist, att när tjejer har hål i jeansen är det sexigt och det finns till och med jeans med hål att köpa. Men när killar har hål i jeansen har det en helt annan effekt på omgivningen. 😄

snowy00
1

#95:

Precis, det ska vara rätt så anpassat efter vad man klarar av och så. Så förhoppningsvis är det så och de tar hänsyn till ens arbetsförmåga, vilket jag tror 😊

Haha, ja. Jag känner mig inte jättesnygg i mina jeans 😂 men jag har hela byxor också. Gillar bara inte att ha de hela, fina byxorna som jobbyxor…. De stannar nog inte hela så länge, i så fall.
..men trasiga byxor ger ju inte det bästa intrycket hur som helst.. 😄

Condor
1

#96:

Det kan ju inte vara ett svårt jobb att låna ut friluftsutrustning till folk gratis. Det klara du säkert.

snowy00
2

#97:

Nej, det borde inte vara så svårt. Det är dock inte bara att låna ut sakerna, utan även att ta hand om dem, slipa skridskor/skidor osv, mm. Men säkert ska jag klara av det, jag har haft mer avancerade jobb än så😊

Condor
2

#98:

Som att ta hand om sina egna saker. 😊

snowy00
2

#99:

Ja, nåt sånt. Jag är ju också intresserad av friluftsliv, så på så sätt är det ju kul att arbetsträna med såna saker.

snowy00
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.