Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

LĂ€st 542 ggr
Condor
3

VĂ„rtecken đŸŒŒ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Idag nĂ€r jag tittade ut pĂ„ grĂ€smattan genom sovrumsfönstret, upptĂ€ckte jag att det blommar dĂ€r. NĂ€r jag ser de första vĂ„rblommorna brukar jag kĂ€nna mig som ett litet barn pĂ„ julafton, sĂ„ vi gick ut och fotade dom. 🙂

Jag vet inte vad dom heter pÄ svenska, men dom tillhör viveslÀktet.

snowy00
2

#0:

Vad hĂ€rligt đŸ˜ŠđŸŒŒ

Jag frÄgade chatgpt om namnet pÄ svenska:

Denna blomma Àr en gullviva (Primula veris). Gullvivan Àr en tidig vÄrblomma som ofta hittas i Àngar, hagmarker och skogsbryn i Europa. Den har karakteristiska blekgula blommor med en gul-orange flÀck i mitten och vÀxer i klasar pÄ en kort stjÀlk.

Gullvivan Àr en fridlyst vÀxt i vissa delar av Sverige, sÄ det Àr bra att vara försiktig om du stöter pÄ den i naturen!

FataMorgana
3

#1: Tror snarare det Ă€r en jordviva Ă€n en gullviva, men Ă€r sĂ„ dĂ„lig pĂ„ blommor att jag blir osĂ€ker. Du skriver nĂ€mligen att de vĂ€xer i klasar pĂ„ en kort stjĂ€lk och det gör blommorna pĂ„ bilden, men nĂ€r jag googlar pĂ„ gullviva se de snarare ut att vĂ€xa pĂ„ lĂ„nga stjĂ€lkar đŸ€·â€â™€ïž

• Redigerat 2025-02-08 15:54 av FataMorgana
snowy00
1

#2:

Hmmm
 Det har du rÀtt i. En sÄn hÀr gÄng nÀr AI:n har sakfel alltsÄ.

Jag ska kika om jag hittar den i floran sen.

snowy00
2

Nu rÀttade sig AI:n och hÄller med dig FataMorgana (dess svar hÀr nedan). Men jag kollar floran sen ÀndÄ.

Du har helt rÀtt att dubbelkolla! Det ser snarare ut som en jordviva (Primula vulgaris) snarare Àn en gullviva (Primula veris).

Jordvivan har:

• Blekgula blommor med en gul mitt

• Breda, runda kronblad

• VĂ€xer ofta i smĂ„ kluster nĂ€ra marken

Gullvivan dÀremot har:

• Mer trumpetformade blommor

• En mer intensivt gul fĂ€rg

• VĂ€xer oftare i klasar pĂ„ en lĂ€ngre stjĂ€lk

Baserat pÄ detta Àr det troligen en jordviva. Tack för att du ifrÄgasatte och dubbelkollade!

• Redigerat 2025-02-08 16:07 av snowy00
Condor
2

Tack Snowy och Fata Morgana! Jag frÄgade bingen om jordvivor Àr fridlysta och fick det hÀr svaret:

"Ja, jordvivor (engelska: earthworms) Àr ofta fridlysta i mÄnga delar av vÀrlden eftersom de spelar en viktig roll i ekosystemet. De hjÀlper till att bryta ner organiskt material och förbÀttra jordens kvalitet. I Sverige Àr dock specifika regler för fridlysning av jordvivor inte sÄ vanligt, men det Àr alltid bra att kontrollera lokala föreskrifter och riktlinjer."

Fram till mars kommer hela grĂ€smattan att vara full med blommande jordvivor och sen kommer alltid grĂ€sklipparen och halshugger dom. I Österrike Ă€r dom tyvĂ€rr inte fridlysta.

snowy00
2

#5:

😊 Ja, jordvivan verkar inte vara sĂ„ vanlig i vilt tillstĂ„nd i Sverige iaf (den finns inte ens med i min flora), gullvivan Ă€r nog vanligare (den finns med). Och ja, bilden i floran bekrĂ€ftar att det inte Ă€r en gullviva. SĂ„ vi fĂ„r vĂ€l tro pĂ„ jordviva.

Hm, trĂ„kigt att de halshugger vivorna. SĂ„ hĂ€r svarade AI:n om varför de inte Ă€r fridlysta i just Österrike (med reservation för sakfel, hehe):

"Jordvivan (Primula vulgaris) Ă€r inte fridlyst i Österrike eftersom den Ă€r relativt vanlig dĂ€r och har stabila populationer i sin naturliga miljö. HĂ€r Ă€r nĂ„gra skĂ€l till varför den inte behöver skyddas:

1. Naturlig utbredning – Jordvivan Ă€r en inhemsk art i Österrike och trivs i landets klimat, sĂ€rskilt i skogar, Ă€ngar och bergsomrĂ„den.

2. Goda vĂ€xtförhĂ„llanden – Den gynnas av milda vintrar och fuktiga marker, vilket gör att den kan reproducera sig effektivt.

3. Ingen akut hotbild – Den pĂ„verkas inte i lika hög grad av mĂ€nskliga ingrepp, sĂ„som jordbruk och urbanisering, jĂ€mfört med andra kĂ€nsligare arter.

I Sverige dÀremot Àr jordvivan ovanlig i vilt tillstÄnd, och om den skulle bli mer sÀllsynt skulle den eventuellt kunna fÄ skyddsstatus hÀr.

I Österrike kan dock vissa andra Primula-arter, som bergviva (Primula auricula), ha ett visst skydd beroende pĂ„ region och vĂ€xtplats."

• Redigerat 2025-02-08 16:38 av snowy00
FataMorgana
2

#4: Tack, ja dĂ„ Ă€r det nog jordvivor. Vackra Ă€r dom 😊

Condor
2

#6:

Ja, hĂ€r Ă€r de vanliga. Vi ser dom ofta under vĂ„ra första vĂ„rpromenader. Det finns ocksĂ„ sĂ„dana med lila fĂ€rg. I alla fall visar dom att vĂ„ren snart kommer. 🙂 Äntligen!

FataMorgana
2

Sen fĂ„r ni andra hemskt gĂ€rna ocksĂ„ fylla denna trĂ„d med alla vĂ„rtecken som ni upptĂ€cker och fotar dĂ€r ute đŸŒ±

snowy00
2

#9:

Det tĂ€nker jag göra 😄
Men det kan nog dröja inom en mÄnad eller sÄ. Första blommorna man brukar se Àr att det kommer upp nÄgra i folks rabatter, eller kring staketen.

FataMorgana
2

#10:

Du fĂ„r springa in till folks rabatter dĂ„ och försöka fota utan att bli upptĂ€ckt😄

snowy00
2

#11:

Hehe..đŸ˜†đŸ€ŁđŸ˜… det hade sett ut. Men brukar se dem i sĂ„dana dĂ€r rabatter som Ă€r lĂ€ngs trottoaren.😄

Condor
2

#12:

Men kanske man snart hittar snödroppar dÀr som du bor. Vi vet ocksÄ stÀllen hÀr dÀr det vÀxer snödroppar. Men Ànnu Àr det för kallt för promenader i naturen.

snowy00
2

#13:

Jo, kanske. Jag fĂ„r hĂ„lla ögonen öppna helt enkelt.đŸŒ±đŸŒż

snowy00
1

HĂ€r om dagen upptĂ€ckte jag det första riktiga vĂ„rtecknet
en hĂ€ck som har början till gröna knoppar. Nu stĂ„r det nog inte pĂ„ tills blommor kommer fram i rabatter och dylikt.

Condor
2

#15:

Det ser ju lovande ut och man ser att vĂ„ren Ă€r pĂ„ vĂ€gen. 🙂 HĂ€r Ă€r det för ruskigt för att leta efter vĂ„rtecken. Solen har vi inte sett pĂ„ 3-4 dagar och just nu regnar det. 7 grader Ă€r heller inte mycket att hurra för.

snowy00
2

#16:

Vi har ocksĂ„ haft det mulet ett tag, men nu Ă€r det lite sol iaf. 🌞 Om en vecka ska det bli nĂ€stan 10 plusgrader pĂ„ dagen. Sköööönt.

Condor
2

#17:

Om en vecka ska vi ha 16 grader. Men jag tror inte pÄ meteorologerna lÀngre. För 2 dagar stod det 18 grader. I morgon stÄr det kanske 14 grader och till slut blir det inte mer Àn 10 grader. Detta har upprepat sig flera ggr den senaste tiden.

snowy00
2

#18:

Jo, man kan inte riktigt förlita sig pÄ meteorologerna till stor del, egentligen. Speciellt inte nÀr det handlar om sÄ lÄngt som en vecka.

I YR (Norges vÀdertjÀnst) kan man nu mer se vÀdret 21 dagar framÄt. Men sÄ lÄngt fram Àr det ju vÀldigt osÀkert.

Condor
2

Ett vÄrtecken sm jag inte kunde ta kort pÄ, idag nÀr jag for med bilen, kröp det en nyckelpiga pÄ vindrutan.

Vi har oavbrutet solsken sen flera dagar. 10-12 grader pÄ dagarna, men nÀtterna Àr kalla med 2-3 minusgrader. Men det blir varmare för varje dag och pÄ torsdag ska det bli 18 grader.

snowy00
2

#20:

Oj, sÄ skönt med 18 grader. Vi ska i alla fall fÄ 12 grader och sol pÄ fredag.

Blir nog en skön dag jĂ€mfört med idag. GrĂ„tt, bistert och smĂ„kallt, och regnigt. Jag har kĂ€nt mig ungefĂ€r lika i humöret idag, som vĂ€dret varit..😂

Men fint för dig att fĂ„ se en nyckelpiga iaf. 🐞

• Redigerat 2025-03-04 15:58 av snowy00
Condor
2

#21:

Men nÀsta vecka ska det tyvÀrr bli kallare hÀr igen.

StjÀrnskott
2

Jag lĂ€ngtar till de solstrĂ„lande varma dagarna
 För hĂ€r blĂ„ser det smĂ„jĂ€vlar trots de plussiga 6 grader som termometern visar
 Det kĂ€ns kallt.
Och sen blev jag ju dunderförkyld pĂ„ det igen dĂ„.đŸ€§.. Tack och lov ingen feber. Men det tar pĂ„ humöret kĂ€nner jag đŸ˜”â€đŸ’«
Men varför brÄka med det som Àr?

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

snowy00
2

8 plusgrader, och mulet hÀr idag. Behöver nog inte ha mössa och vantar iaf.

#23:

TrĂ„kigt att vara förkyld igen..😑 Krya!

Condor
2

#23:

Ojoj, förkyld igen. Jag lÀste för nÄn vecka eller sÄ att det finns en massa folk hÀr ocksÄ som Àr stÀndigt sjuka den hÀr vintern. Det cirkulerar bÄda influensa A och B, en massa olika förkylningsvirus, RS virus och covid.

NÀr immunförsvaret har klarat av en infektion Àr det nedsatt och klarar inte av att ge ett bra skydd mot de andra virusar som cirkulerar. Ett virus följer det andra.

Vi har i alla fall tills nu klarat av vintern utan att bli sjuka. Krya pÄ dig och se till att ge ditt immunförsvar allt som det behöver.

Condor
2

#24:

Just nu har vi ocksÄ 8 grader. 13 grader ska det bli pÄ eftermiddagen och solen skiner.

snowy00
2

#25:

Jag kĂ€nner lite sĂ„ jag med. Är sĂ€llan sjuk, trots att jag trĂ€ffar ganska mĂ„nga mĂ€nniskor i veckorna. Men kring jul hade jag ju den dĂ€r trötthetshuvudvĂ€rken frĂ„n och till. Inte haft den pĂ„ flera veckor nu iaf.

StjÀrnskott
3

Ja, det Àr mÄnga olika virusar i farten och visst blir man extra kÀnslig det Àr ju nÄgonslags kulmen pÄ det hela nu
 fÄr se nÀr det dalar ut och blir lite lugnare.
VitaminförrĂ„det Ă€r utökat och magnesium inköpt
..SĂ„ en gör vad en kan
..

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

Condor
3

#28:

Viktigast Ă€r selen, zink och vitaminerna C och D, som vi tar som kosttilskott. Vi gör ocksĂ„ vad vi kan. 😊

Sen brukar vi dricka en stor kopp starkt infefÀrate med honung varje dag. Vi skÀr fÀrsk ingefÀra i skivor, kokar upp dom i vatten och lÄter tet stÄ pÄ den fortfarande heta spisplattan i minst 10 minuter. Desinfektionsmedel för hÀnderna anvÀnder vi oss fortfarande av.

Jag tÀnker att den hÀr vÄgen kommer att vara över om 3-4 veckor. Tills dess gÀller det att göra vad man kan för att undgÄ att bli smittad.

Condor
3

#27:

Det kanske var nÄgon sorts post covid eller du blev smittad pÄ nytt, men med milt förlopp eftersom ditt immunförsvar fortfarande hade antikroppar frÄn covid som du hade i höstas.

StjÀrnskott
2

#30: Jag visade positivt för influensan, jag fattade det som om det rörde sig om 2 olika flunsor. Men Àr inte sÀker.

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

Condor
1

#31:

Ja, det cirkulerar ju bÄde influensa A och B.

Condor
1

I alla fall fick vi ihop 16 grader idag och satt 2 timmar pÄ balkongen och solade. VÄrtecken sÄg jag ocksÄ idag. Jag sÄg ett bi och pÄ en grÀsmatta sÄg jag blommor som skulle kunna vara ormögon.

FataMorgana
2

#23: SĂ„ trĂ„kigt. DĂ„ fĂ„r vi hoppas du kryar pĂ„ dig snart igen đŸ€—

• Redigerat 2025-03-05 16:07 av FataMorgana
FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

HĂ€r pĂ„ första bilden har vi en liten viol som blommar pĂ„ balkongen. PĂ„ den andra bilden vĂ„r orchidee som fortfarande blommar sĂ„ fint. Orchideen kanske inte passar in som vĂ„rbild, men det fĂ„r komma med i alla fall 😊

Condor
2

Dom dÀr violerna har vi redan det tredje Äret och dom blommar upp pÄ nytt varje Är. Men dom muterar. Först var dom mycket mindre men i slutet pÄ förra sÀsongen fick den större blommor.

Orkideen pÄ bilden Àr en avlÀggare frÄn en av vÄra tidigare orkideer. Den Àr sÄ att sÀga sjÀlvodlad.

snowy00
2

Fina blommor😊

StjÀrnskott
2

#33: ormögon tog du nÄgon bild?

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

StjÀrnskott
2

#34: Tack. Jo dĂ„ det hoppas jag med. 🙂

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

StjÀrnskott
2

#35: Den passar utomordentligt bra.. Det Ă€r sĂ„ fint med blommor som blommar đŸ€—

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

Condor
3

#38:

Nej, jag har ju inte ens en smartphoned att ta kort med och Fata Morgana var inte med nÀr jag sÄg dom. Kanske vi kan fota dom pÄ helgen. Dom vÀxer ju bara ett par 100 meter hÀrifrÄn.

Men annars verkar naturen halta efter Ärstiden lite. Jag har inte sett knoppar pÄ buskarna Ànnu, inte ens pÄ dom dÀr gulblommande, som ibland redan blommar i slutet av februari.

Men nu med vÀrmen kanske det blir fart pÄ naturen. Men fast vi hade det sÄ varmt igÄr var det fortfarande nattfrost i natt. Vi verkar att ha ett ökenklimat just nu. Torr luft, klara kalla nÀtter och sol frÄn morgon till kvÀll.

snowy00
2

#41:

Ni kan gĂ€rna fota ormögonen och bifoga hĂ€r
 Vore kul att se.

HÀr ska det bli 13 grader ute idag. Och imorgon 12 grader + sol. Jag ska passa pÄ imorgon mot kvÀllen och Äka till Än och fota under solnedgÄngen tror jag
 FÄr se om jag hittar nÄt vÄrtecken dÀr i skogen och vid Än.

• Redigerat 2025-03-06 09:08 av snowy00
Condor
2

#42:

Ja, det blir vÀl först nÄn gÄng till helgen. Idag Àr Fata Morgana pÄ jobb. I morgon har hon home office, men nÀr hon slutar att jobba mÄste vi fara ivÀg för att handla saker som vi behöver för att fixa balkongen. Vi behöver ett nytt siktskydd, kabelbindare för att montera det, en grön matta och pÄ lördag ska vi fixa balkongen.

Sen fÄr vi se hur vÀdret Àr nÀsta helg, om vi redan kan köpa balkongblommor.

Det var tur att jag lĂ€ste igenom vad jag skrev, för jag rĂ„kade först skriva skitskydd i stĂ€llet för siktskydd. 😄

snowy00
2

#43:

😂😂😅

Ja, det kan tolkas pĂ„ fel sĂ€tt, skitskydd. SĂ„nt har man vĂ€l i badrummet och inte pĂ„ balkongenâ€ŠđŸ€Ł om det inte Ă€r skydd mot fĂ„gelskit förstĂ„s

.

Condor
2

#44:

Det Ă€r lĂ€tt hĂ€nt att nĂ„n bokstav hamnar fel ibland. 😊

snowy00
2

#45:

Sant.😊

Condor
2

Nu har vi redan 18 grader och solen skiner oavbrutet. 😎🌞 Inte ett enda litet moln syns. Jag har T-shirt pĂ„ mig i stĂ€llet för vinterklĂ€derna och nĂ€r jag Ă€r fĂ€rdig med alla mina jobb som jag har att göra, ska jag sĂ€tta ut mig pĂ„ balkongen och sola. Jag gissar att vi kommer att fĂ„ ihop över 20 grader idag.

Vad synd att Fata Morgana inte Àr ledig. Det vore en perfekt dag för en promenad i naturen.

snowy00
3

#47:

Skönt 😄🌞 nu Ă€r det 13 grader hĂ€r, och tunna moln. Jag satte pĂ„ mig min tunna vĂ„rjacka nĂ€r jag nu gick ut, men svettas nĂ€stan i den. Hade det inte blĂ„st sĂ„ hĂ„rt, hade det nĂ€stan kĂ€nts somrigt.

Condor
2

#48:

Vi har redan 20 grader nu. Otroligt, med tanke pÄ att vi hade nattfrost. Jag gissar att det blir 22 grader senare pÄ eftermiddagen.

Nu ska jag ta av mig T-skjortan och sola pĂ„ balkongen. 😎

Condor
2

Nu har vi faktiskt 21 grader. SĂ„ varmt Ă€r det inte i hela Grekland, Italien, Tuniesien och Spanien. Samma temperatur som i Las Palmas. 😊

VĂ„r sjö har bara 5 grader just nu. Lite för kallt för att bada. 😄

• Redigerat 2025-03-06 13:48 av Condor
snowy00
2

#50:

Ja, Ă€n fĂ„r man vĂ€nta nĂ„gon mĂ„nad pĂ„ att bada 😄 vi har fortfarande lite is pĂ„ vattendragen hĂ€r.

StjÀrnskott
3

Och hĂ€r har det blĂ„st rĂ€tt sĂ„ friska vindar - men inte sĂ„ kalla alls - 13 grader sol och blĂ„st. Som godis för ett vintertrött hjĂ€rta satt ute och lagade lite sol idag. I rabatterna stĂ„r det backsippor, snödroppar och annat smĂ„tt och gott. Det finns hopp om vĂ„r iallafall

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

snowy00
2

#52:

Lika vĂ€der som hĂ€r med andra ord. Men, har du sett backsippor och snödroppar? Jag har hĂ„llit utkik i folks rabatter (😅) och det enda jag har sett Ă€n, Ă€r gröna knoppar pĂ„ vissa hĂ€ckar. AlltsĂ„, inga blommor

StjÀrnskott
3

#53: vid nĂ€rmare eftertanke sĂ„ var det nog krokusar och inte backsippor.😇 Jag tycker de Ă€r snarlika.
Men jo, i rabatterna runt husen börjar det vĂ„rliga livet skjuta fart đŸ€—

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

StjÀrnskott
3

#53: Fast jag tror att du bor nĂ„got högre upp Ă€n mig
. * inbillar jag mig I alla fall* đŸ«Ł

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

snowy00
3

#54, #55:

Det kan vara sĂ„ att jag bor högre upp i landet Ă€n dig. Det skulle ju förklara att du sett blommor, men inte jag Ă€n.đŸ€—

Condor
3

Efter att ha solat 2 eftermiddagar har jag blivit lite solbrÀnd. Man kÀnner sig nÀstan som en ny mÀnniska. Man vaknar tidigare pÄ morgonen, kÀnner sig piggare och har mer energi.

snowy00
2

#57:

Vad skönt. Ja, man kÀnner att man börjar vakna till och kan pusta ut nu, efter vinterdvalan.

Condor
1

#58:

ja och idag har vi nÀsta soliga dag. Just nu 15 grader, men 19 ska det bli.

snowy00
1

#59:

Soligt hÀr med, och ska bli 14 grader efter lunch. DÄ ska jag passa pÄ och ut med kameran.

FataMorgana
2

#60: Det lÄter skönt med en promenad med kameran. Jag önskar jag kunde jag med, men mÄste jobba i nÄgra timar till och sen ska vi fara ivÀg och handla grejer för balkongen.

Condor
2

Nu har vi fattat beslut att ocksÄ gÄ och promenera i naturen, sÄ vi kommer snart att stÀlla in ett par vÄrfoton.

Jag var just och handlade och det Àr sÄÄÄÄ soligt och varmt dÀrute. Grejerna för balkongen kan vÀnta till nÀsta vecka, men vem vet nÀr vi nÀsta gÄng har sÄ fint vÀder dÀrute. 21 grader och strÄlande solsken. Vi har lÀngtat hela vintern efter sÄdana dagar och nu har vi den första dagen som vi kan gÄ ut i naturen. Om en halv timma slutar Fata Morgana att jobba och eftersom hon har home office, kan vi direkt efter gÄ ut.

Idag vÀxer pÄ det stÀllet som blommorna som kan vara ormögon ocksÄ vÀxer, vilda violer, dvs. sÄdana hÀr: https://de.wikipedia.org/wiki/Veilchen

PÄ bara ett par dagar har buskarna fÄtt knoppar. Det blir spÀnnande att se vad vi hittar för vÄrtecken i naturen att ta kort pÄ.

• Redigerat 2025-03-07 14:09 av Condor
snowy00
1

Ja, kan nog vara bra för er att passa pĂ„ att promenera i det fina vĂ€dret ist 😊 balkongen kan sĂ€kert vĂ€nta nĂ„gra dagar till.

Jag sitter i solen pÄ stan och vÀntar pÄ solnedgÄngen. TÀnkte vara pÄ plats vid Än dÀr jag ska fota en timme innan solnedgÄngen, dvs ca kl 16.30. Hoppas pÄ en orange himmel som det kan bli ibland

SpĂ€nnande att se era vĂ„rfoton sen 😊

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

NĂ„gra foton frĂ„n vĂ„r promenad 😊

StjÀrnskott
2

#64: Åh, vĂ„ren har hunnit lĂ€ngre hos er, sĂ„ som den alltid gör. Vad Ă€r det för trĂ€d med blommor pĂ„?

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

FataMorgana
2

#65: Jag Ă€r inte sĂ€ker, men efter att ha googlat omkring lite tĂ€nker jag att det skulle kunna vara en Vinterolvon, som jag tror att det heter pĂ„ svenska, och som hör till slĂ€ktet Viburnum. Och det förklarar ju ocksĂ„ varför det trĂ€det blommar redan nu 😄 Det blommar vanligtvis vintermĂ„nader och tidig vĂ„r. Vet inte varför jag inte la in detta foto med dom andra. MĂ„ste ha missat det. Men dĂ€r ser man tydligare hur blommorna ser ut. I alla fall ett vĂ€ldigt vackert trĂ€d.

snowy00
2

#64:

Ja vĂ„ren har kommit igĂ„ng pĂ„ riktigt hos er ser det i alla fall ut som 😊 fina foton.

Jag sÄg ett lite mer ordentligt vÄrtecken vid Än idag, Àven om det inte var en blomma. Det ser ut som nyvuxna, gröna, tjocka "grÀsstrÄn".. Eller vad det Àr.

StjÀrnskott
2

#66: JÀtte fina blommor. Tror inte att jag sett nÄgot sÄdant trÀd.

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

FataMorgana
2

#67:

Kanske blir det en pÄsklilja av det dÀr eller nÄgot liknande.

#68:

Det kanske inte finns sÄdana trÀd i Sverige? Men visst, det Àr jÀtte fina blommor.

StjÀrnskott
3

#69: Jo, jag tror att de ska finnas. Det kanske bara Ă€r jag som inte varit dĂ€r de Ă€rđŸ€­

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

snowy00
2

#69:

Ja, det kanske Ă€r bladen till nĂ„gon blommađŸ€”

snowy00
2

Ett stort vÄrtecken för mig Àr nÀr jag, som idag, kan sopa av altanen. Nu sitter jag dÀr för första gÄngen i Är. Solen nÄr mig dÄ och dÄ, Àven om det blÄser lite kyliga vindar.

1000000073.jpg

HÀr Àr en liten del av vyn frÄn min altan.

Condor
2

#72:

Du har ju riktig fin natur framför dörren. 🙂 Vi har det ocksĂ„ soligt, men kallt. Bara 5 grader och i morse hade vi 4 minusgrader. Violerna pĂ„ balkongen, som vi stĂ€llde in en bild pĂ„ i inlĂ€gg 35 (dĂ€r det bara var en enda viol) har fĂ„tt fler blommor nu. I morse sĂ„g dom ganska dĂ„liga ut men nu har dom rest upp sig igen. Blommorna pĂ„ mandeltrĂ€det har ocksĂ„ klarat sig. Alla möjliga trĂ€d och buskar börjar att fĂ„ blommor nu. PĂ„ lördag verkar det att bli bra vĂ€der för att jobba pĂ„ balkongen. Det blir 14 grader och 5 timmar sol.

snowy00
2

#73:

Egentligen Ă€r det gröna man ser en hĂ€ck, sen pĂ„ andra sidan den gĂ„r en mindre vĂ€g, och bakom vĂ€gen stĂ„r en rad trĂ€d (som man ser pĂ„ bilden). Bakom trĂ€draden finns en skolgĂ„rd. SĂ„ bilden fĂ„r det att se ut som mer natur Ă€n det Ă€r 🙂 men Ă€r skönt att de planterade sĂ„ hög hĂ€ck, som tar bort insynen frĂ„n vĂ€gen.

Fint med alla blommor som kommer hos er. Och skönt för er att kunna fixa balkongen snart😊

• Redigerat 2025-03-18 16:19 av snowy00
FataMorgana
2

#72: Det ser mysigt ut att ha en sĂ„dan altan med en sĂ„dan utsikt 😊

snowy00
2

#75:

Ja, det blev bra nĂ€r de renoverade altanen. Försökte grĂ€va fram en bild pĂ„ hur den sĂ„g ut förut, men har alldeles för mĂ„nga foton för att hitta en. Men innan var altanen vĂ€ldigt igenvuxen, fint pĂ„ sitt sĂ€tt var det, men mycket frĂ€schare nu, och gĂ„r att utnyttja ytan pĂ„ den mycket bĂ€ttre nu.🙂

Condor
2

#74:

Vi har planerat att pÄ fredag köper vi siktskyddet och en ny matta. PÄ lördag monterar vi siktskyddet och nÀsta fredag köper vi balkongblommor, som vi planterar nÀsta lördag och sen lÀgger vi ut mattan. Sen hoppas vi att inte vÀdret korsar vÄra planer.

snowy00
2

#77:

Vi fĂ„r hoppas pĂ„ det.😊

Hade varit kul att se en bild sen pÄ resultatet av att ni fixar balkongen, sen.
Men det Àr ju bara om ni Àr bekvÀma med det sÄ klart.

Condor
2

#78:

SĂ€kert tar vi ett par foton och stĂ€ller in dom nĂ€r balkongen Ă€r fĂ€rdig. 😊

snowy00
3

Och hĂ€r Ă€r ett mer riktigt vĂ„rtecken. Första blomman man sett i Ă„r. VĂ€xte i stans centrum, av alla stĂ€llen

Condor
1

#80:

Vad fint! 🙂 DĂ„ ser man att vĂ„ren har börjat. Jag hoppas att vi hinner ta nĂ„gra foton pĂ„ helgen pĂ„ det som blommar hĂ€r.

FataMorgana
2

#80: Vilket jĂ€tte vackert foto 😍 Det dĂ€r skulle jag göra en tavla av.

FataMorgana
2

Violerna pĂ„ balkongen blir bara fler och fler 😊

StjÀrnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

VÄrliga bilder frÄn helgen ute pÄ promenaden isen som slÀppt taget om det mesta av sjön.
Det var friska vindar

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

FataMorgana
2

#84: SĂ„ fina landskap. Du har fĂ„ngat dem jĂ€tte bra pĂ„ bild 😊

snowy00
2

#81, #82:

Tack!
Jo, en tavla med dessa blommor hade varit fint. Och det grĂ„a gruset i bakgrunden lyfter fram de fĂ€rgrika blommorna pĂ„ nĂ„t vis..😊

#83, #84:

OcksÄ sÄ fint!

Jag kĂ€nner att ju lĂ€ngre in i vĂ„ren vi kommer, desto hĂ€rligare bilder fylls denna trĂ„d av 😄😉

StjÀrnskott
3

#85: Tack. Naturen vet att visa upp sig 😊

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

Condor
0

#84:

Oj har ni fortfarande is pÄ sjön. I alla fall fina naturbilder.

StjÀrnskott
2

#88: Ja en liten tunn ishinna var det. Men nu gissar jag att det smÀlt bort med tanke pÄ plusgraderna som varit i veckan.

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

Condor
3

#89:

Det Àr ia alla fall ett tydligt vÄrtecken, nÀr isen smÀlter bort. Jag minns nÀr jag bodde i Sverige, dÄ var det ibland isrester kvar Ànda till början pÄ maj.

Vi har det soligt idag och just nu 12 grader. Jag har solat lite pÄ balkongen och önskar att jag kunde fortsÀtta. Men jag har en massa jobb att göra.

snowy00
3

#90:

Vi har ungefÀr lika vÀder som er. Jag gick nyss ut pÄ altan med en kopp kaffe, och sitter i solen.

FataMorgana
3

#91: Vad skönt det lĂ„ter. Sitter sjĂ€lv pĂ„ en bĂ€nk i solen och vĂ€ntar pĂ„ bussen ☀

Condor
3

#91:

Det skulle jag ocksÄ gÀrna göra. Men jag hade stÀdning och sÄ vill nÄgra av vÄra krukvÀxter ha ny jord och kruka, sÄ det höll jag ocksÄ pÄ med. Nu mÄste jag strax fara ivÀg och plocka upp Fata Morgana frÄn busshÄllplatsen i nÀsta by.

Förresten har vi 14 grader nu. Men ÀndÄ Àr det nattfrost varje natt.

snowy00
2

#92:

Skönt! ☀

#93:

Okej. Ja, jag ska sjĂ€lv gĂ„ in om en stund och göra yoga, innan laga mat. HĂ€r har det varit 10 grader idag
 Men Ă€ndĂ„ nĂ„gon minus pĂ„ natten tror jag.

FataMorgana
3

#94: men + 10 Ă€r ju Ă€ndĂ„ fantastiskt för att vara den 20 mars i Sverige â˜ș

snowy00
2

#95:

Jo, det Ă€r nog sĂ„.😊

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Innan vi for ivĂ€g för att handla grejerna till balkongen var vi bara tvungna att fota nĂ„gra foton pĂ„ hur allt blommar upp hĂ€r hos oss nu 😊

Condor
1

Bild nummer 1 och 2 Àr ett mandeltrÀd. Om ni förstorar den första bilden, ser ni bin och humlor.

• Redigerat 2025-03-21 17:52 av Condor
StjÀrnskott
2

#97: wow đŸ™‚đŸ€—
#98 Ja det gör man

đŸŒžđŸŒŒđŸŒž

Livets alla steg
Är mina att ta
đŸŒŒđŸŒžđŸŒŒ

snowy00
2

#97:

Vackra bilder. Den första bilden med mandeltrÀdet med himlen som bakgrund var ju extra fin, tycker jag.

snowy00
2
Det hÀr Àr en sajt menad för alla dem som Àr beredda att söka inÄt för att bli medvetna om mÀnniskornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosförestÀllningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen har nÄtt max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.