Andning och energi
Andning och energi är sammankopplade. Inom yoga finns det andningsövningar som syftar på att tillföra kroppen energi. Dessa övningar kallss pranayama. Inom sanskrit betyder ordet prana både andning och energi.
Genom syretillförelse kan kroppen vinna energi ur maten genom cellandningen, men även aktivera flödet av livsenergi (chi, qi, ki). Djup och lugn andning kan aktivera det parasympatiska nervsystemet, vilket ger avslappning, minskar stress och ökar mental klarhet. Snabb och ytlig andning aktiverar det sympatiska nervsystemet, vilket kan leda till ökad stress och minskad energi.
Vissa andningsövningar kan påverka det autonoma nervsystemet, vilket kan leda till lägre blodtryck, minskad hjärtfrekvens och en känsla av lugn och avslappning. På så vis ökar flödet av livsenergi i kroppen.
De flesta har säkert hört eller läst hur man andas rätt, dvs. magandning med djupa andetag i stället för korta andetag där bara bröstkorgen rör sig. Men inte lika många vet att det är utandningen får livsenergin att cirkulera i kroppen.
När man tränar ska man andas ut vid den ansträngande delen av övningen. Även inom karate andas man ut just när slaget eller sparken kommer. Många vet att ett kampskrik inom karate kallas "kiai" men inte många vet att ordet består av 2 kanji tecken. Ki betyder energi, ande, atmosfär. Ai betyder sammanflätning. Därför kan "kiai" översättas som "förening av energi" eller "koncentration av energi" Det är alltså inget meningslöst skrik, utan kontrollerad andning med syfte att fokusera all energi i ett slag eller en spark.
Även när man gör tummo meditation, som jag snarare skulle kalla för tummo andning, är det utandningen som framkallar värmen i kroppen.
Är man stressad tenderar man till att göra kortare andetag. Man andas inte ut hela luften och det förblir kvar en del förbrukad luft med mindre syre i lungorna och man har ett sämre energiflöde. Därför är det viktigt att observera sina andningsmönster för att kunna korrigera dom till rätt sätt att andas.
En enkel övning som man kan göra för att erfara hur energi och värme sprider sig i kroppen i takt med andningen är följande: Andas först djupt och lungt in och observera att inandningen inte framkallar någon sorts värme. Andas sen långsamt och koncentrerad ut och ni kommer att lägga märke till att just vid denna utandning känner man värme och ett pirrande i händer och fötter. Fortsätt sen med denna koncentrerade andningen och ni kommer att lägga märke till att denna värmen sprider sig i hela kroppen. Jag kallar detta för ett förstadium till tummo andning och jag gör det ibland när jag har det kallt. Ett bra energiflöde brukar att värma kroppen.
Även när jag behandlar med reiki använder jag mig av den formen av andning, även om det inte är någonting som lärs ut i västerlandets reiki kurser. Men man kan öka effekten av behandllingarna på det här viset.
Verklig andningskontroll innebär att lära sig att andas ut rätt, inte bara att andas in. Energi förnyas bäst genom normal frigöring av andetag, inte genom att kraftfullt pumpa lungorna fulla med luft. Det betyder att du under stor fysisk ansträngning kan återhämta dig genom att koncentrera dig på den långsamma utstötningen av luft från dina lungor.
#0: Tänk att sådana här saker får man aldrig reda på av de såkallade "ljusarbetarna", utan de talar bara om inkommande energier och om att vara högfrekvent 😄 Men bra skrivet inlägg. Det är därför det finns så många andningsövningar att hitta inom olika österländska traditioner, för att rätt andning får livsenergien att cirkulera fritt, så som du skrev 😊
#1:
Tack! Ja, alltid när jag hör dom prata om energier krampar det riktigt ihop mig. 😄 Man ser att dom varken har erfarenheter i energiarbete eller ens har läst på det mest grundläggande.
Jag funderade på att ställa in ett par andningsövningar, men dom kan man ju ändå googla efter i internätet. Det finns ju så många olika övningar för olika syften. När jag tränade karate lärde jag t.ex. andningsövningar för att syresätta blodet så snabbt som möjligt. I vanliga fall flämtar man när man är andfådd efter en ansträngning. Men med de riktiga övningarna kan man syresätta blodet snabbare.
#0:
Bra och lärorikt skrivet.
Jag gör Sukha pranayama inför varje meditation (mellan yoga asanas, dvs kroppspositioner, och meditationen). Många känner säkert igen den andningsövningen. Man andas växelverkande ut och in genom en näsborre i taget, genom att hålla för den ena näsborren medan man andas. En riktigt skön andningsteknik, som det säkert finns många instruktioner av på både Google och YouTube. Man blir både avslappnad, men energirik, och koncentrerad samtidigt av den.
Något som också är en bra sak är att kunna förankra uppmärksamheten på är just andningen, vid exempelvis meditation. Det var så jag började meditera (innan jag bytte till mantrameditation), med andningsuppmärksamhet. Jag gör den meditationen ibland nu också, som ett komplement.
När helst jag vill skingra tankarna och bli mer koncentrerad, lägger jag också lätt uppmärksamheten på det stället där luften går in och ut ur kroppen (dvs, vid näsborrarna…), och får då en mjuk uppmärksamhet på andningen. Det är skönt och avslappnande.
Förstår jag det rätt var det också bland annat så här som Buddha lärde ut meditation, genom att vara uppmärksam på andningen 😊
#3:
Tack! Ja, man glömmer lätt bort andningen, efterom den ändå sker automatiskt, så det är bra att observera och vara uppmärksam på den. Andas man fel får man ofta behovet av att sucka med ett djupt andetag.
Sen kan man ta andningen som hjälp för att låta energin cirkulera i kroppen. Har man t.ex. kalla fötter, kan man koncentrera sig på fötterna medan man andas ut långsamt och koncentrerad. Gör man det rätt, får man snabbt varma fötter. Nu på vintern gör jag gärna den formen av andning, som jag kallar "tummo-light". En gång hade jag så kalla händer efter att jag diskade med kallvatten (för att spara el) att när jag rörde Fata Morgana med handen, skrek hon nästan till. Efter ett par minuter tummo andning sa hon "hur kunde dina händer bli så varma så snabbt?".
När vi ligger framför TV´n gör jag ibland tummo andning och då känns det som att jag skulle kunna gå ut på balkongen där det har minusgrader utan kläder och fortsätta andningen där. Men Fata Morgana protesterar alltid och säger att jag kommer att bli förkyld. 😊
#4:
Det kanske jag skulle pröva. I förrgår hade jag så kalla fötter när jag var inne att det nästan värkte lite i höger stortå. Den var mer åt det vita hållet, hehe (inte kritvit så klart). Men satte på mig ett par sockar… och då blev jag varm igen.