Straff och belöning
Redan som barn konfronteras vi med systemet "straff och belöning". Är vi lydiga och snälla, får vi en glass. Är vi olydiga och stygga blir det någonting som TV förbud, smartphone förbud, ingen veckopeng eller annat. På min tid kunde det även bli smisk. 😄
Så fortsätter det med skolan, militärtjänsten, arbetslivet och inte minst inom religioner och new age. Är man god, kan man hamna i himlen eller få bra karma. Är man ond, kan man hamna i helvetet eller få dåligt karma och det finns inom olika trosystem olika åsikter om vad som är gott och vad som är ont.
De som tror på deras föreställning av karmalagar säger att karma inte är ett straff, utan om livet skiter på sig, gör det det bara för att vi ska lära av det. Då kan man ju undra om gud inte skulle ha bättre möjligheter att låta människor lära än att plåga dom. Och vem skulle lära? Förståndet och egot, som dör när kroppen dör eller vår sanna natur? Vad skulle vår sanna natur, det gudomliga i oss behöva att lära? Men troende reflekterar inte över sådana här saker.
När det gäller att uppfostra barn och hålla ordning på samhället fungerar systemet med straff och belöningar och är kanske till och med nödvändigt. Men det är det "världsliga" sättet och inte det andliga sättet, som mer baserar på insikter.
Hanterar man andlighet med straff och belöning, förstör man människors livfullhet, blockerar deras energi och skapar rädsla eller strävande efter moroten som bara är en illusion.
I kriser frågar sig människor ibland "vad har jag gjort för fel?" Å ena sidan kan denna fråga säkert leda till meningsfull reflektion. Men ofta leder den bara till att vi lägger ner oss och säger: Jag är en idiot, jag borde ha… Om vi har det bra eller dåligt är inte en fråga om belöning eller straff. Detta är en konstruktion som uppfunnits för att manipulera människor.
Mmmmmmm, kan inte annat än att hålla med. Återkommer kanske senare med lite tankar…. om de bara dämpar sig en aning. Just nu blev det korsdrag i tankebanan.
😉
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
Tack! Ja, återkom gärna med dina tankar. 🙂
#0:
Ja, det är ju just som du säger. Kanske till och med nödvändigt i denna världen (med straff och belöning), men i det andliga fungerar det inte så.
Där kan "den onda" få omedelbar "frälsning" och komma till insikt, till synes bara av slumpen.
"Den goda" och rättfärdiga kan få lida hela livet. Vad är rättvisan i det?
Som sagt, det funkar inte så i "den andliga världen". Kanske kan man mer likna det med de spontana kvanprocesserna, folk (få, men ändå) verkar till synes komma till insikt och "bli upplysta" helt spontant, utan härledning eller anledning, i vår illusion av tid och rum, orsak och verkan.
#3:
Ja och eftersom straff och belöning är det "världsliga systemet" för allt möjligt, är det djupt rotad i människors tänkande. Inom religioner och vissa new age läror har man överfört det till "det andliga".
Men vem som bara därför beteer sig som "man bör" pga rädsla för straff eller strävan efter belöningar har inte kommit till några insikter och handlar heller inte utifrån hjärtat. Med andra ord, noll andlig utveckling. Det är rädslans väg och strävandets väg.
Den andliga vägen är insikternas väg. Det är insikterna som kan öppna människors hjärtan och få dem att leva utifrån hjärtat.
Även inom new age missbrukas det här systemet. Jag har hört Lundberg säga i ett av hans klipps, att om folk tittar på hans klipps utan att spendera pengar, får de dåligt karma. Tänk att han själv inte är så noga med sitt karma, för med hans sätt att tolka karma, borde han ju få en massa bra karma om han ger utan att få tillbaka. 😄
Jag är ju inte reggad på youtube och kan inte kommentera. Men jag skulle ha lust att skriva attt jag offrar mitt eget karma för att han ska få ett bättre och spenderar därför inga pengar. 😊 Fast egentligen har han ju inget att ge utan vilseleder bara folk och hans syfte är pengar. Skulle karma verkligen fungera så som han föreställer sig det, skulle han vara i pisset.
#4:
Precis.😊
Sen är enda anledningen att straff och belöning behövs att folk inte lever utifrån hjärtat. Om de gjorde det hade inte straff och belöning behövts. Men det är klart, barn som inte vet bättre kan ju behöva en "tillrättavisning" även om det är så att de så att säga mer eller mindre lever utifrån hjärtat. Så det jag skrev först kanske eventuellt bara skulle beröra en hypotetisk vuxen värld…
#5:
Just det! Skulle alla leva utifrån hjärtat, skulle systemet straff och belöning inte behövas och lagar skulle heller inte behövas.