Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andligt-och-vetenskap
Läst 59 ggr
Condor
2

Tankarnas kraft

Det är fortfarande en gåta hur tankar uppstår och inom andlig praktik handlar mycket om att tysta ner sina tankar. Men tankar har kraft och det finns en hel del vetenskaplig forskning om det. T.ex. är placeboeffekten ganska bra undersökt.

Det finns studier som är häpnadsväckande. I den här studien ökade deltagarna sin muskelkraft med upp till 35 % endast med mental träning, helt utan fysisk träning:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0028393203003257?via%3Dihub

Träningen pågick i 12 veckor, 15 minuter varje dag, 5 dagar i veckan.
Kontrollgruppen visade ingen signifikant förbättring. Forskarna drog slutsatsen att mental träning kan öka den kognitiva utgångssignalen som driver musklerna till högre aktivering och därmed ökar styrkan.

Då kan man ju föreställa sig hur effektiv fysisk träning i kombination med mental träning är.

Även blodsockernivåerna påverkas av tankar. I den här studien visste deltagarna, som hade diabetes 2, inte att man testade deras blodsocker, utan talade om för dom att dom testade deras kognitiva förmågor och lät dom spela videospel i 90 minuter. 46 deltagare med diabetes genomgick en 90-minutersuppgift där deras uppfattning av tid manipulerades genom att använda klockor som var antingen korrekta eller snabbare än verkligheten. Forskarna mätte förändringar i blodsockernivåer under denna period. Studien visade att blodsockernivåerna förändrades i enlighet med hur mycket tid deltagarna trodde hade passerat, snarare än hur mycket tid som faktiskt hade passerat.

https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1603444113

När man tänker, borde man tänka efter vad man tänker. 😊

Stjärnskott
3

Fint att det görs studier som påvisar vetenskapliga fakta.
Även om jag faktiskt inte är helt begaistrad i just vetenskapliga bevis.

Känner av en skämskudde i mitt system. När jag skriver så. Men så är det.
Learning by doing. Annars är inte erfarenheten min.

Någon sa för länge sen. Varför ska du alltid ta den svåra vägen? Jag har fortfarande inget svar på det. Mer än att jag vill äga min erfarenhet.

Helt oväsentlig info kanske men det var mina tankar som väcktes.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#1:

Det är svårt att komma fram till vetenskapliga resultat endast pga egna erfarenheter. Man kan göra si eller så och sen observera effekten. Men man har ingen kontrollgrupp att jämföra med och man vet inte om andra skulle göra samma erfarenheter om dom skulle göra si eller så.

Men om man gör egna erfarenheter som går ihop med forskningen, har man en bekräftelse.

• Redigerat 2025-01-17 11:26 av Condor
Stjärnskott
3

#2: Sant. 🙂

Och det är ju tur att det finns folk som faktiskt intresserar sig för vetenskap och forskning…..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#3:

Ja och sen är det ju fritt fram att experimentera själv och det kanske man inte skulle göra om man inte visste att tankar har kraft.

snowy00
3

#0:

Ja tankarna har mycket kraft. De kan ha en positiv effekt, eller negativ effekt, eller mer eller mindre effekt.

I alla fall kan man väl av eget betraktande fastslå att tanken uppstår ur "intet" och återgår till samma källa (intet). Nu är detta inget vetenskapligt.

Det är annars svårt att påverka vad man tänker. Jag tänker att man antingen kan försöka bromsa upp de tankar som ändå kommer, eller låta de bara komma och gå.
Man kan på något sätt "av-identifiera" sig från tanken… Man kan utöka sitt medvetande på så sätt att man även är medveten om tystnaden kring tankarna, bakom dem, eller hur man ska uttrycka sig. På så sätt lättar ofta tanken upp, och blir ljusare och mer genomskinliga.
Det är lättare än att försöka tysta ned dem, tänker jag. Men kan vara ett sätt att göra det på, samtidigt.😊

Intressanta studier du delar för övrigt.

Condor
3

#5:

Att försöka att bromsa tankar är också tankeaktivitet. Det är nog bättre att bara observera hur de kommer och går.

snowy00
2

#6:

Så är det definitivt 😊