Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-utveckling
Läst 99 ggr
FataMorgana
3

Om vikten av att släppa taget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev jag inspirerad igen när jag återigen läste en text av Osho, där han talade om meditation och vikten av att "släppa taget". Han beskrev det så fint, att när vi släpper taget om oss själva, faller vi i existensens händer. Och när vi gör det, uppstår en enhet med det som verkligen är. Men om vi håller fast vid vårt gamla jag, våra förväntningar och identifikationer, kan vi aldrig erfara denna djupa enhet.

Det är som om en våg klamrar sig fast vid att vara en våg – den kan inte bli ett med havet. Men om den släpper taget om sig själv, faller sönder och försvinner, då är den redan havet. Vi måste alltså släppa taget om oss själva för att helt och hållet kunna försvinna. Men de flesta gör tvärtom – de försöker rädda sig själva. Vi lider under den mänskliga tendensen att kämpa för att försöka rädda det som redan är förlorat.

Vi klamrar oss fast vid allt vi kan – våra tankar, våra planer, våra identiteter. Men denna kamp gör oss bara mer oroliga och splittrade. Vi kommer inte att bli räddade genom våra egna ansträngningar. Det vi försöker rädda är redan förlorat. Våra ansträngningar kommer inte att hjälpa; det kommer att försvinna ändå.

Men det som verkligen överlever, det som vi inte kan förlora, behöver inte räddas. Det är redan för evigt räddat. Det finns inom oss och kan inte utplånas av våra ansträngningar. Det inom oss som är evigt och odödligt kommer alltid att vara för evigt bevarat. Det är inte beroende av våra ansträngningar för att överleva. Vi måste släppa alla idéer om att vi kan rädda oss själva – för först när vi gör det, kan vi erfara det som redan finns där: vår sanna gudomliga essens – den ursprungliga naturen som inte behöver någon räddning.

När vi släpper taget om oss själva träder vi in i meditationens djupaste aspekt. När vi släpper alla våra idéer om oss själva, om vår identitet, om vår rädsla för att förlora kontrollen. När vi är villiga att försvinna, att låta vårt "jag" upplösas, då öppnas en ny dimension av livet. Den som inte är rädd för döden har inget att förlora och är också den som är öppen för livets fullhet.

För att nå detta djup gav Osho oss tre nycklar att ta med oss till varje stund, till varje meditation:

Flyta med, låta sig drivas med strömmen.

Sanningen avslöjas endast när vi lär oss att flyta med strömmen, att låta oss drivas med, snarare än att kämpa och simma mot den. Vi simmar genom hela våra liv, vi kämpar och stretar emot, men vissa ting kan aldrig nås genom att simma. De kan bara nås genom att följa med.

Existensen, sanningen, verkligheten – allt detta kan aldrig upptäckas genom kamp. De avslöjas först när vi slutar kämpa och låter oss drivas med i livets flöde. Den som är villig att följa med kommer att nå havet, för floden bär oss dit. Men den som kämpar och simmar emot, kommer bara att fastna och hindras.

Livet själv rör sig mot sin ultimata källa, och om vi slutar hindra flödet kommer det att ta oss dit. Men vi stoppar floden på många platser – vi håller fast vid våra idéer, våra rädslor och vår vilja att kontrollera. Därför missar vi källan.

Beredd att dö

Osho talade ofta om den djupa innebörden av att vara "beredd att dö" – en villighet att släppa taget om vårt gamla jag och våra begränsningar. Han sa: "Den som är beredd att dö, har öppnat alla dörrarna för livet." Det innebär att vi inte kan hålla stängda dörrar för att skydda oss själva från döden, för när vi gör det hindrar vi också livet från att komma in. Döden och livet rör sig genom samma dörrar.

När vi är rädda för döden, stänger vi av vår förmåga att verkligen leva. Vi gömmer oss bakom våra försvar och isolerar oss från världen. Men om vi är beredda att bli upplösta, att "dö" från vårt gamla jag, så öppnar vi dörrarna för livet att flöda genom oss. Den som inte är rädd för döden är den som verkligen kan leva, för då finns det inget att förlora. Döden här handlar om att upplösa alla våra förväntningar, identiteter och rädslor. När vi är villiga att bli totalt förlorade, då öppnar vi oss för det största av allt: att vara ett med livet.

I meditationens djupaste aspekt finns detta moment av död, en inre död där vi släpper taget om vårt ego, våra tankar och vårt jag. Den som har lärt sig att dö, har också lärt sig att leva fullt ut. För att uppleva denna fullhet måste vi vara beredda att släppa taget, att upplösas i nuet och ge oss själva helt och hållet till livets flöde. Och i detta flöde finns ingen rädsla – bara frihet och frid.

De djupaste dimensionerna av meditation nås först när vi med hela vårt hjärtaaccepterar livet precis som det är.

Saker är som de är, kämpa inte mot dem.

Som Osho uttryckte det: "Vi behöver inte göra något – saker är som de är. Världen är som den är." När vi verkligen ser världen utan motstånd, utan konflikt, försvinner oron, för det finns inget behov av att förändra något längre. Ett barn är ett barn, en gammal människa är en gammal människa, en frisk människa är en frisk människa, och en sjuk människa är en sjuk människa.

Fåglarna kvittrar, gräset är grönt, himlen är blå, solen är het på ett ställe medan det är skugga på ett annat – allt är som det är.

När vi slutar kämpa mot världen och accepterar den som den är, öppnas vi för en helt annan upplevelse. Då försvinner vårt motstånd. Och i detta accepterande finner vi friden.

Även en tagg blir acceptabel för oss. Om den sticker oss, säger vi: "Eftersom det är en tagg, måste den sticka." Blommor är också acceptabla för oss, eftersom de inte sticker oss. Och när de blommar, säger vi: "De kan inte sticka, eftersom de är blommor." Men båda – taggar och blommor – är lika acceptabla för oss. Vi har varken motstånd mot taggen eller förväntningar på att blomman ska uppfylla våra önskningar. Vi accepterar saker precis som de är.

Frid uppstår när vi fullt ut accepterar livet utan att vilja förändra något. Frid är slutligen ett resultat av total acceptans. Om du känner oro, acceptera också din oro: "Jag är orolig." Och när du gör detta kommer du att märka att denna acceptans ger dig frid.

När vi tillåter oss själva att vara i samklang med det som är – när vi lyssnar till alla ljud vi annars kanske skulle avvisa – öppnar vi oss för en helt annan upplevelse av världen. Ljudet av en kråka, suset av vinden, stadens brus – allt blir en del av vårt nuvarande tillstånd av acceptans och frid. När vi släpper motståndet, släpper vi också all inre kamp och kan känna oss ett med livets flöde.

När vi accepterar det som är, öppnar vi dörrarna till meditationens djupare dimensioner. Att vara i samklang med det som är, utan att önska något annorlunda, ger oss friheten att leva fullt ut. Vad som är, är – och när vi verkligen förstår detta, kan vi gå in i meditation med ett öppet hjärta och sinne.

• Redigerat 2025-01-13 05:23 av FataMorgana
[SolaH]
4

Det här är en jättebra text, med många bra uppslag.😊
Jag brukar säga till mig själv, du är den mest oandliga person som finns.
Men det beror vad man fyller i för ordval i andligheten, så det kan ju bli vad som helst egentligen. Fyller man inte i någonting blir ord överflödiga.

Ibland så har man känt sig "dödlig". Men då kan och har det inträffat någonting, om än obetydligt som visat sig att man var odödlig i alla fall.
En påminnelse om att man inte är beredd på att släppa taget än . Allt har sin tid, livet är oändligt långt lärande. Någonting som man påminns om, ärlighet mot sig själv är en god början och att flyta med. Oftast så händer det inte vad tanken vill få det till.

• Redigerat 2025-01-12 17:49 av [SolaH]
snowy00
2

#0:

Fint 😊 att släppa taget kan vara det bästa och viktigaste man kan göra. Släppa taget om det som varit, sitt gamla jag… Sina tidigare uppfattningar. Även föreställningar om framtiden. Det finns nog inget bättre, än att kunna acceptera, och släppa taget.

Condor
3

#0:

Det här påminner mig om mina erfarenheter om när jag släppte taget och "dog" när jag slutade att sträva, att göra planer, att ha saker under kontroll och bara flöt med strömmen. Hos mig hände det dock inte under meditation, utan pga livsomständigheter som fick mit att ge upp allt det där och mig själv.

Jag visste inte vad som skulle komma och var själv överraskad. Jag förstod inte ens riktigt vad det är som händer och funderade inte ens på det.

Men om jag slulle ha läst om detta och vad Osho skrev och sen skulle ha försökt att uppnå detta, skulle jag inte ha släppt taget på riktigt och det skulle aldrig ha hänt. Därför finns det ingen väg "dit" som man kan förklara till en annan att gå.

Condor
3

#1:

Det är ödmjukt att se sig själv som "minst andlig" men till vår sanna natur är vi alla lika andliga för vi är alla från en och samma andliga källa.

Man blir ju inte mer andlig än vad man till sin sanna natur är om man samlar på sig vilken kunskap som helst eller hur mycket som man än mediterar. Men meditation kan göra en mer medveten om sin egen och andras andlighet.

Jag anser att de som är minst medvetna är de som försöker att rädda sig själva, sin fysiska, personliga existens och sitt eget jag. Det som ändå redan var en förlorad sak efter det första hjärtslaget.

Somliga vill rädda sig själva genom att göra vad religionerna säger och tror att de efter döden antingen kommer i himlen eller helvetet eller är förlorade på något sätt om de inte gör vad religionerna säger. Andra vill inte ens vänta till döden och vill stiga upp till en annan dimension där de föreställer sig att allt är som i himlen (enligt deras föreställningar). Dessa människor har inte upptäckt deras sanna natur och inte genomskådat illusionen/maya, utan de klamrar sig fast i illusionen som de lever i.

snowy00
2

#3:

Ungefär så var min upplevelse också. Det tog år innan jag förstod med intellektet vad det var, även om jag nog hela tiden visste i mitt hjärta.

FataMorgana
4

#1: Tack! Jag hade gärna skrivit mer, men det hade blivit alldeles för långt. Jag vill inte heller ta åt mig hela äran, eftersom det egentligen bara var Oshos text som jag kortade ner och formulerade om lite. Vissa saker uttryckte han dock så bra att jag helt enkelt bara var tvungen att behålla dem precis som han skrev dem 😊

Tänker att de tre nycklarna som han kallade det för, är något vi kan ta med oss ut i vardagen – att fundera över och försöka omsätta så gott vi kan. Men Precis som du säger, tar allt sin tid. Livet är verkligen ett oändligt lärande.

Sen håller jag verkligen med dig om det du skriver om ärlighet. Att vara ärlig mot oss själva är nog något av det allra viktigaste, för på något sätt är det därifrån allt annat kan börja 😊

FataMorgana
2

#2: Tack! Jag håller med. Samtidigt är det nog också något av det svåraste vi kan göra. Ofta får vi släppa taget lite i taget, steg för steg 😊

snowy00
2

#7:

Så är det nog. Det tänkte jag själv på efter att jag postade min kommentar. Man kanske först tänker att släppa taget endast är något psykiskt, men det blir på något sätt något som involverar hela ens varelse; kroppen, sinnet, medvetandet. Ofta sitter det man krampaktigt håller fast vid som blockeringar, eller energiknutar i sinnet, som manifesterar sig som spänningar i kroppen… Dessa löser man upp genom medvetenhet, som kanske är samma sak som att ärligt observera sig själv. Så föreställer jag mig det 😊 men lätt är det verkligen inte.