Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 510 ggr
Condor
3

Babbeltråd Nr. 36

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom den gamla babbeltråden nästan är full, öppnar jag en ny här. Kristallen på bilden är kvartskristall som växer på pyrit.

snowy00
4

Just som jag höll på att skapa en ny babbeltråd 😄

Nåväl. Jag bifogar iaf en bild här på mina kristaller/stenar också.

De två färgade, längst hitåt, är malakit (den gröna) och regnbågsflourit (den rosafärgade). Dessa fick jag i brevlådan igår.
De svarta bakre är ju snöflingeobsidianer.

Condor
2

#1:

Hehe, då hann jag före. 😄 Fluoriten ser för mig snarare ut som en rosa fluorit med lite lila och lite blått. Men kanske det duger för att klassas som regnbågsfluorit? Rosa fluoriter är sällsynta. Själv har jag en massa fluoriter i olika färger men ingen rosa fluorit.

Här i den mellersta skålen längst bak är några av mina fluoriter. Men det är bara dom små. Jag har även större, som jag inte har foto på.

[SolaH]
3

Oj, vad olika sorters smågodis ni bjuder på. Kanske lite svårsmälta och hårda men det fixar ju tandläkaren.🙂😇

• Redigerat 2025-01-10 12:22 av [SolaH]
Condor
2

#3:

😄😄🤣

snowy00
1

#2:

Hehe 😄

Ja just ja. Tänkte på det att den är mest rosa, flouriten 🤔 så här ser de ut där jag beställde dem: https://kristallknuten.se/stenarochkristaller/trumlade-stenar/26-regnbagsfluorit
Jag fick väl en med mest rosa. Så länge det är en flourit är jag iaf ganska nöjd. Men är ju lite kul om den är sällsynt iaf 😊

Oj, vad många små kristaller ni har 😮 håller med SolaH. De ser ju ut som påskgodis…

Jag var i alla fall till läkaren i förmiddags. Han trodde inte att darrningarna i händerna beror på någon sjukdom. Men för säkerhets skull tog vi blodprov, så jag får väl veta med säkerhet under nästa vecka så det inte är något fel med sköldkörteln eller så. Läkaren trodde mer på att mina mediciner påverkar så att jag darrar. Båda två mediciner har den biverkningen, som dessutom är vanlig. Han menade att det kan påverka ännu mer när jag har två mediciner med samma biverkan.
Så förhoppningsvis är det så, och jag känner mig redan lättad. Men får väl veta mer säkert via provsvaren.

Fick utskrivet "beta blockerare", någon medicin som sänker blodtrycket och minskar skakningarna, att ta vid behov. Jag tog en för några timmar sen, och jag känner faktiskt att skakningarna minskat, eller rent av försvunnit. Men de kommer ju tillbaka när medicinen slutar verka, så klart.

Sen förklarade jag det med de motoriska ticsen som jag har, för läkaren, och han bekräftade att det nog är sådana. Så var ju bra att få den bekräftelsen iaf. Men det är visst psykiatrin som man egentligen tar upp sånt med, och jag tog redan upp det med min kontakt där igår, som skulle föra det vidare till läkaren där. Men eftersom det egentligen inte är några stora problem med ticsen (förutom att de gör nacken spänd, men det hjälper ju kiropraktorn för), och jag hanterar det (och har gjort det själv under 18 år) + att jag redan har den medicinen som ges för sånt, vet jag inte om det är så mycket mer de kan hjälpa med. Det visar sig. Men det är väl sånt här man får leva med, och det går ju bra så.

I alla fall; något av en ögonöppnare, att inse, förstå, kommit under fund med, och accepterat att det är just "motoriska tics"…..det känns som en lättnad i sig

Vacker trumlad Regnbågsfluorit, magiska färgskiftningar! Priset är per styck. Regnbågsfluorit förekommer i flera olika färger och alla stenar är unika.
  • Redigerat 2025-01-10 15:35 av snowy00
FataMorgana
2

Här är en bild av en annan kvartskristall som också växer på en pyrit (Vi har 3 stk av dem). Fotot tog jag för att pröva ut olika inställningar på min nya mobilkamera 😊

#2 Det var fina stenar. Så nu har du också fått ihop en liten samling 😊

#3 😅

#4 Jag tänkte väl nästan det, att det skulle kunna vara medicinerna som orsakar dina darrningar. Men det var ändå bra att de tog blodprov för säkerhets skull. Vi får hoppas att allt ser bra ut där.
Jag fick också betablockerare utskrivna för länge sedan, när jag hade panikångest. Egentligen var det inte för panikångesten i sig, utan för hjärtklappning som var en biverkning av en annan medicin. Tyvärr tålde jag dem inte, eftersom jag utvecklade Raynauds syndrom av dem. Jag hoppas att det inte händer dig med.

snowy00
2

#6:

Fin kristall! Häftigt när de är "taggiga så där"… Hur stora är de egentligen?

Jag tror du blandade ihop numren på inläggen litet 😅 men men. Ja, jag har fått ihop en fin liten samling faktiskt. Får se om den växer ännu mer eftersom. Men lika stor samling som ni har vet jag inte om jag kommer att få 😁

Oj, är det ett övergående syndrom?
Det får vi hoppas att jag inte utvecklar. Men vet inte hur pass mycket jag kommer använda betablockerarna egentligen.. De är ju vid behov. Men kanske tar jag en när jag ska bort bland folk under dagen, då darrningarna brukar öka.

[SolaH]
2

#0 #6
Vilka fina kristaller ni har!.😊 För en som inte har koll, är de inte rätt dyra pjäser?

Stjärnskott
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag håller med föregående talare. Väldigt fina kristaller ni har.
Själv kunde jag inte låta bli att fotta några av mina också.

Alla har visst inte blivit upp packade sen vi flyttade in och ligger förmodligen i någon kartong nere i källaren.
Alla och alla? Så många är de inte egentligen.

Här har de vilda nattliga vindarna mojnat o givit sig av. Fläktar bara till lite då och då. Ta nu detta med vilda vindar med en nypa salt.
För det var långt ifrån så vilt som ni har haft det, FataMorgana och Condor.😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#9:

Det var ju också fina kristaller 🤗

[SolaH]
4

Vilka fina samlingar ni har på stenar.🙂
Har inte så många tumlade, däremot flertal handplockade stenar. Som jag har hittat efter havstränder.
Här är en av dom.

• Redigerat 2025-01-11 10:57 av [SolaH]
[SolaH]
3

Förresten i morse när vi skulle fara och handla. Så vägrade bilen starta, någonting med batteriet. Får kolla upp det vid mildare temp, just nu -22.
Så det var bara att klä på sig och ta på sig ryggsäcken, och ta en uppfriskande
promenad till affären för det allra nödigaste.🌞

snowy00
4

#12:

Batterier brukar nog kunna bli lite känsliga vid sådana låga temperaturer.
Men åtminstone fick ni en vinterpromenad.😊

[SolaH]
3

Ja, bara man klär sig rätt är det ingen fara att vara ute i kyla.

Condor
2

#5:

Huvudsaken att läkaren kollar upp allt. Både medicinerna och sköldkörteln skulle komme i fråga.

Condor
2

#7:

Stenen på bilden i inlägg 6 är 12-13 cm. Den i huvudinlägget är ungefär lika stor.

Stjärnskott
3

#11: Läcker sten. 🙂

Den vita stenen nere till vänster på bilden med ängeln. Den hittade jag ute när jag var 4-5 år. Så den har hängt med ett tag nu 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#8:

Svårt att säga hur mycket dom är värda, eftersom kristaller har gått upp i pris ganska mycket sen jag köpte dom. De flesta köpte jag mellan 1995 och 2010.

Jag fick googla omkring för att se vad dom är värda. Här är en liknande kvartskristallgrupper som växer på pyrit. Den har 475 gram och kostar 599,- euro:

https://www.ebay.de/itm/225798441354?chn=ps&_ul=DE&norover=1&mkevt=1&mkrid=707-168914-907737-8&mkcid=2&itemid=225798441354&targetid=325425753764&device=c&mktype=pla&googleloc=9210077&poi=&campaignid=20354691798&mkgroupid=151907125395&rlsatarget=pla-325425753764&abcId=&merchantid=7364532&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIzaXzicTtigMVgJeDBx3mhzFzEAQYByABEgJOzPD_BwE

Den som jag ställde in i huvudinlägget väger 624 g och den i inlägg 6 506 g.

Vad hela min samling är värd är svårt att säga. Innan jag googlade omkring för att se vad kristaller nuförtiden kostar, skulle jag ha uppskattat värdet på 20.000 euro. Nu efter att jag googlade omkring vad de nuförtiden kostar skulle jag säga, säkert över 50.000 euro.

Der Stein ist je nach Lichteinfall eine neue Reise und eine Sensation.
Condor
2

#9:

Då kanske det är dags att packa ut dom ur kartongen och lägga dom där som de ger dig en fröjd för ögat. 😊

Condor
1

#11:

Vad fint. Tänk att man hittar sådana här stenar på stranden.

Condor
1

#12:

Brrrrrr 🥶 Då kan vi här vara glada att ha ett par plusgrader, som dock känns som minus pga vinden som fortfarande blåser med 50 km/h

Condor
1

#17:

Vad fint att du har sparat upp den så länge. 🙂

Condor
2

Fata Morgana håller just på aatt fota fler av mina kristaller, så det blir fler bilder lite senare.

Här en bild på mina ametister från Vera Cruz. Därifrån kommer dom finaste och dyraste ametisterna

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Nu har det ju blivit en riktig sten och kristalltråd det här 😊 Kunde inte låta bli att fota några foton till, till den här tråden. Det här

FataMorgana
1

#9: Det är ju också en fin liten samling du har 😍 Tycker det att blir så harmoniskt i hemmet med när man pryder det med kristaller så här bland plantor, änglar och andra prydnader

FataMorgana
2

#11: Oh vad jag saknar havet och att få gå längs havsstränder och plocka stenar så där. Det är så meditativt och härligt 😊

FataMorgana
2

#7: Ja där blandade jag ihop inläggen 😄 Raynauds-syndromet försvann sen när jag slutade med betablockerarna så det var en övergående syndrom. Men det tog lång tid innan jag fattade vad det berodde på. Jag hade också problemet att jag egentligen inte tålde någon av medicinera jag tog på den tiden. Fick den ena biverkningen efter den andra och sen en massa mediciner mot biverkningarna, vad som också gjorde att jag bara mådde sämre av medicinerna och inte bättre.

[SolaH]
2

Jösses Amalia, vilka pjäser du har!!!

[SolaH]
3

På tal om kristaller, så gick det ett program på tv för flera år sedan. Där man inmutade områden kring klippiga bergen i USA. Där man letade efter fickor i bergen. Men det var osäkert och rasrisken var överhängande.
Intressant program, vilka kluster dom kunde hitta .🙂

FataMorgana
1

#28: Det är Condor som samlat på sig genom åren 😊

Condor
3

#29:

Ja, titta på den här:

https://www.daviddouglas.com/blog-post/the-empress-of-uruguay-is-a-majestic-11-foot-tall-25-ton-example-of-februarys-birthstone

Den skulle jag vilja ha stående hemma hos oss. Men då skulle vi behöva ett hem med ett högre tak. 😊

The Empress of Uruguay is billed as the world's largest amethyst geode. The exposed interior radiates with tens of thousands of deep purple, gem-quality amethyst crystals and is the top attraction at the Crystal Caves Museum in Atherton, Australia.
[SolaH]
2

Wow, helt otroligt!

[SolaH]
2

Imponerande samling!.

Condor
2

#33:

Det fanns en tid då jag inte missade en enda mineralmässa och det hände aldrig att jag kom hem utan ett par stenar. 😊

snowy00
2

Wow, vilka stenar och kristaller på alla bilder 😍 verkligen en uppfriskande, och fridfull "aura" kring dem, det lyser t o m genom på fotona!

#27:

Okej. Tur att det gick över iaf. Det är ju lite lustigt, eller tokigt det där egentligen, att få mediciner (som kommer med sina biverkningar) mot andra mediciners biverkningar. Ska man då få mediciner, mot de medicinernas biverkningar, som ska ta bort de första medicinernas biverkningar… Det blir till slut många mediciner.
Men jag gör nog så att jag bara tar de där betablockerarna vid särskilda fall (alltså i stort sett aldrig), och inte till vardags. Om det nu inte är någon underliggande sjukdom som skapar darrningarna så kan jag nog leva med dem ändå, som de är.

Kul förresten, med en kristall- och stentråd.😊🙏

snowy00
2

#18:

Det var förresten en hel del pengar, de kan vara värda…

Condor
2

#36:

På tiden som jag köpte dom var dom inte lika dyra som idag. Dom där pyrit/kvartskristallklustrena som nuförtiden kostar över 500 euro, kostar mer än 10 ggr. så mycket som jag betalade för dom när jag köpte dom på 90-talet.

Sen hade jag ofta specialpriser hos många försäljare på mineralmässorna. Det fanns dom som gav specialpriser för folk som använder kristaller för energiarbete och healing.

Ametistgrottan här på bilden betalade jag 2.000 Schilling för. Det motsvarar 145 euro. Det var extra billigt. För det första var det en av handlarna som gav specialpriser till folk som använder stenar för energiarbete. För det andra var det en gång så att när han knappt hade kunder på mässan, ställde jag mig där och tittade på hans stenar. Inom ett par minuter var det fullt med kunder vid hans bord och så fortsatte det resten av dagen. Han såg mig som den som kom med turen till honom.

I vanliga fall skulle grottan ha kostat dubbelt så mycket och idag säljs de för runt 1.000 euro.

Så! Nu ska jag göra chokladbollar. 😋

FataMorgana
2

Ikväll blir det kokosbollar. Mums 😋

FataMorgana
2

#35: Jag tror att om du bara tar de där betablockerarna vid behov så är nog risken att du drabbas av sådana där biverkningar mindre. Så ta dom inte så ofta, bara vid särskilda fall som du skriver.

snowy00
2

#37:

Förstår. Men det var väl också så att pengarna var värda mer på den tiden, så att säga? Eller? (om jag inte gör en tankevurpa). I alla fall svenska kronan. Men vet ju inte hur det var med andra valutor. I alla fall så förstår jag att kristallerna ökat i pris sen dess.

#38:

Vilka fina kokosbollar 😋😋😋 kokosen var ju pricken över i:t för utseendet. Ska pröva med sånt nästa gång jag gör bollar. Eventuellt nästa vecka.

• Redigerat 2025-01-12 10:27 av snowy00
Condor
2

#40:

Klart att pengarna var mer värda på den tiden. Men kristallerna har stigit enormt mer i värde än vad de endast pga inflationen skulle ha gjort.

Ett till exempel. På bilden ser man 2 slipade turmaliner. Den lilla gröna är en fascetterad paraiba turmalin i smyckekvalitet. Den betalade jag 300 Schilling för, dvs. lite över 20 euro. Det var också ett specialpris. Idag kostar dom melllan 1.500 och 9.000 US $ per karat.

Min samling har stigit så mycket mer i värde än vad jag någonsin skulle ha fått ränta på banken. Men jag skulle aldrig sälja mina kristaller. 😊

snowy00
2

#41:

Ja, förstår ju det som sagt att de stigit mycket i värde. Men förstår också att du inte vill sälja dem.😊

FataMorgana
2

#42 Det skulle ta så ont i hjärtat om vi behövde sälja alla våra fina stenar och kristaller. Vill inte ens tänka tanken ☹️

Condor
1

#43:

Mitt hjärta skulle blöda.

Condor
2

För övrigt lästa jag att priset per karat för de första paraiba turmaliner som hittades war 80 $ per karat. 1980 exploderade priset till 2.000 $ och sen dess har det konstant stigit. En av anledningarna är att gruvan där de hittas har blivit översvämmad.

snowy00
2

Ugh, idag har jag känt mig ganska seg. Gick upp kl 07.00 då jag ville utnyttja förmiddagen, men eftersom jag bara sovit 5 timmar och inte drack kaffe vaknade jag aldrig till riktigt.
Ska hålla upp några dagar med kaffet och se om darrningarna i händerna förändras. Men jag tror nog inte det… I alla fall märker jag ingen skillnad än så länge😊

Condor
2

#46:

Du får väl se vad provsvaren säger.

När det är så mörkt känns det ibland som om man inte riktigt vaknar upp. Fata Morgana gick upp klockan 04,00 och vi gick först till sängs klockan 23,10 igår.

Men på eftermiddagen syns det att det redan är längre ljust. När jag plockar upp Fata Morgana från busshållplatsen klockan 16,15 när hon kommer hem från jobbet, är det inte längre mörkt.

snowy00
2

#47:

Precis 😊

Vi har sånt väder också nu som man blir trött av. Men visst är det ljust lite längre nu om dagarna. Det är ju skönt iaf.

Då har FataMorgana inte sovit så länge inatt heller.

Condor
1

Idag har det blivit svinkalt. Termometern står på 5 minus och snart måste jag ut. 🥶🧊

snowy00
2

#49:

Brrrrr… Här har vi haft ganska milda temperaturer idag, upp emot 5 plusgrader. Det ska vara sådana här temperaturer i en vecka framåt. Får se hur mycket av snön som blir kvar…

Snart ska jag iaf till Fotoklubben första gången efter juluppehållet 📸

snowy00
2

Sen har jag förresten börjat använda kallpressad rapsolja nu, och den känns mycket mer lämpad till mat. Bättre konsistens, och smakar bättre. Sen är det ju bra om den verkligen innehåller omega 3 också 😊

Condor
2

#51:

Visst innehåller den som kallpressad omega 3 och inte bara det. Kallpressad olja innehåller också fler antioxidanter. Vid raffinering går dessa och alla möjliga näringsämnen och vitaminer, speciellt vitamin E förlorade. Bara som kallpressad kan man beteckna olja som mat.

Här hos oss har det för övrigt snöat idag, men nu gått över till regn.

snowy00
1

#52:

Låter ju bra 😊

Ah. Här smälter snön. Just nu har vi 2 plusgrader.

Annars har jag nästan funderat om jag har nå virus kroppen de senaste dagarna. Måndag och tisdag har varit riktiga trött-dagar, med huvudvärk. Inte som att den kommer från nacken, mer trött-huvudvärk, och har jag vilat/sovit lite så har den lättat. Även fast jag sov 8-9 timmar natten till igår var jag helt slut vid lunch och behövde sova en timme till på dagen. Natten till idag har jag sovit 12 timmar, och känner mig hyfsad, men fortfarande lite trött-huvudvärk och något skör och matt i kroppen.
Funderade nästan om jag skulle låta bli styrketräningen idag, men tror jag tränar med lätta vikter ist…

Det kan väl inte bli så här bara för att jag avstått helt från koffein dessa dagar? Nog för att det ju har effekten att inte bli lika pigg på förmiddagen när jag brukar dricka mitt kaffe…… Men borde väl inte bli så här för det? Om man inte får stora abstinensbesvär när man tvärt håller upp med koffeinet så här 🤷 vad vet jag.

Condor
1

#53:

Om man inte mår bra, låter man bäst bli att träna. Om det är ett virus eller vilken annan sjukdom som helst, behöver kroppen sin energi till att regenerera sig från sjukdomen.

Jag skulle först kolla om du har feber eller förhöjd temperatur. Om du har det, kan du anta att det är någon sorts infektion, t.ex. ett virus. Annars kan det även vara någon annan orsak. Att avstå från kaffet borde inte göra så trött och vintertrötthet sover man heller inte 12 timmar av.

Kanske biverkning av någon medicin? Har du ändrat din medicinering? Men om det har blivit bättre idag är du kanske på vägen att bli frisk igen. Annars får du väl ändå dina provsvar snart pch kanske det syns någonting där?

snowy00
2

#54:

Jo, jag märkte det. Gjorde ändå halva träningen (med halva vikterna), kanske var dumt av mig, sen kände jag att detta är bara inte nyttigt för kroppen. Så jag slutade mitt i 🙁 nåväl, det var nog det bästa i vilket fall, och jag får se det som vilodagar.

Kanske får ta tempen påmig senare ikväll..🤔 Har nästan känt mig lite varm och febrig… Får göra så.

Jag har inte ändrat någon medicin på senaste. Bara tagit en tablett av betablockerarna förra veckan.

Fick faktiskt mina provsvar idag, och de var helt normala (bl a sköldkörteln). Så det var ju bra ändå..😄 Men skulle nästan tippa på nå virusaktigt, då det sägs att sånt "går runt" nu där jag är om dagarna. Får försöka vila, och sova ordentligt så blir det nog bra snart.

Condor
2

#55:

Jo, det går runt en massa virus just nu, från covid, influensa, RS virus och vanliga förkylningar. Men dessa leder ju till flera andra symtom än bara trötthet. I alla fall hoppas jag att du snart kryar på dig.

snowy00
2

#56:

Tack, får hoppas det.😊

FataMorgana
2

#57: Det hoppas jag med, att du blir frisk snart. Att stanna hemma och vila några dagar skulle förresten också vara bra för dig tror jag 🤗

• Redigerat 2025-01-15 18:26 av FataMorgana
snowy00
2

#58:

Tack 🤗

Egentligen tror jag det med, att stanna hemma och vila resten av veckan vore bra. Men jag får se hur jag känner när jag vaknar imorgon. Bestämde mig för att ta febern då, när jag vilat hela natten, så får jag se vad den säger då också.

snowy00
2

Hade ingen feber alls imorse när jag tog den. Eftersom jag inte har det, eller andra symptom som halsont, hosta eller liknande, så tror jag att jag går till min "aktivitet" idag då huvudvärken och tröttheten är lite bättre också.

I alla fall, kom jag på att jag är nyfiken på om era chokladbollar var goda, Condor och FM?😊 Själv har jag bara tre st kvar, så ska handla mer smör, och kokosflingor idag så jag kan göra fler…😋

Condor
2

#60:

På morgonen brukar man ha lägre temperatur. Skulle du ha mätt temperaturen på kvällen, skulle du ha vetat om det är en infektion, t.ex. virusinfektion.

Sen undrar jag vilka sköldkörtelvärden som läkarna tog. Tog dom fT4, fT3, TSH eller tog dom bara TSH? Om dom bara tog TSH kan man inte utesluta sköldkörteln, eftersom TSH, som är styrningshormonet, reagerar mycket mycket långsamt på förändringar och det finns en sköldkörtelsjukdom (Hashimoto) som i början växlar mellan under- och överfunktion, innan den helt går över till underfunktion. Mellan dessa korta svängningar förblir TSH mest inom referensområdet pga den långsamma reaktionen.

Jag tycker att det är skumt att du för inte så länge sen hade symtom som också passar till överfunktion och nu har symtom som också skulle passa till underfunktion. Skulle du ha mätt temperaturen och konstaterat att du har feber, skulle du veta att är en infektion och inte sköldkörteln som spökar.

snowy00
2

#61:

Ok. Det ser ut på provsvaren som att de bara tog TSH. Tyvärr kan ju inte jag styra läkarna vilka prover de tar.

Jag tog tempen nu på morgonen då jag ville vara i vila innan jag tog den… Men kanske hade det varit bättre att ta den igår kväll på så vis. Den var iaf mitt i prick som den brukar ligga med den termometern när jag annars är feberfri, imorse.

Iaf mår jag bättre nu.
Får väl se om fler symptom dyker upp framåt här, som kan tyda på det ena eller det andra.🙂

Condor
2

#62:

Eftersom sjukförsäkringskassorna försöker att spara pengar, tar läkarna ofta bara prov på TSH och först om TSH är för högt eller lågt, tar de prov på fT3 och fT4.

Fint att du mår bättre i alla fall och hoppas att det bara var ett virus. Kanske det finns covid förlopp där man endast är trött (utan andra symtom), precis som när man blir vaccinerad? Den sortens trötthet skiljer sig på något sätt från "vanlig trötthet" och är egentligen lätt att känna igen.

snowy00
2

#63:

Ja, kan tänka mig att det är så, att de försöker spara pengar. Man får ju oftast bara den nödvändigaste vården så att säga… Eller näst intill den vården som är "akut" för tillfället. Men bra att veta att det finns fT3 och fT4 också.

Tänkte så jag med. Kanske var det nåt sånt "ovanligt" virusförlopp med endast huvudvärk och trötthet. Man kan ju ändå hoppas det…
Ja, det var inte vanlig trötthet. Men det tog tills igår tills jag förstod att jag nog inte bara var trött, när jag försökte styrketräna och det inte gick. Ibland är huvudet lite långsamt att hänga med i svängarna…😛
Men är ju svårare att urskilja också eftersom jag ofta är vanligt trött till vardags, så är ju lätt att tänka att det bara är sådan.

Condor
2

#64:

Ibland får man inte ens det nödvändigaste, utan det billigaste.

fT3 och fT4 är hormonerna som sköldkörteln producerar och som just är fria i blodet. fT3 är det aktivare hormonet och halveringstiden i blodet är 24-48 timmar. fT4 är en sorts "depot" som cellerna omvandlar till fT3 och har en längre halveringstid, upp till en vecka.

Producerar sköldkörteln för lite hormoner utsöndrar hypofysen mer TSH som ska styra sköldkörteln att producera mer hormoner. Vid överfunktion produceras mindre TSH. Om en Hashimoto sjukdom börjar, förstörs celler i sköldkörteln, så att den till slut inte kan producera tillräckligt med hormoner = underfunktion. Men varje gång som celler förstörs, frisätts hormonerna som sparades i cellerna = överfunktion. Eftersom TSH reagerar mycket långsamt, kan det hända att under den perjoden, som kan vara i flera år, att det blir svängningar mellan under- och överfunktion utan att TSH hinner att reagera. TSH förblir i normalområdet trots svängningarna och sjukdomen detekteras först när man är i underfunktion längre tid.

Du får väl se hur det utvecklar sig och hoppas att det bara var ett virus. Du hade ju för inte så länge sen covid och kanske du reagerade på en ny infektion på samma sätt som på ett vaccin, att det bara blev trötthet och huvudvärk, utan hosta och snuva.

snowy00
2

#65:

Okej, ja förstår. Vi får hoppas på det 😊

snowy00
2

För övrigt har man börjat märka lite vårtecken… Vårfåglar har redan börjat kvittra ute, även fast det bara är mitten av januari 🐦 men det kan ju ha att göra med att det är plus 7 grader ute (och även sol). Sån skön promenad till "aktiviteten" jag fick. Som att man andas ut, när våren börjar visa sig så smått.

Condor
2

#67:

Man blir ju nästqn avundsjuk. Här är det grått och bara 4 grader. Chans på sol har vi först på söndag. Men endast om dimman löser upp sig.

Igår, när jag körde förbi ett par buskar såg jag något vitt på dom. Det skulle kunna vara hasselnöt som blommar. På TV sa dom igår att säsongen för allergiker har börjat med hasselnöt.

Men på väderraporten har dom visat fotos som folk har skickat dit med blommande primulas. På gräsmattan nedanför sovrumsfönstret brukar vi se dom blomma ungefär från och med ungefär mitten av Februari. Men så fort gräset börjar växa, blir dom halshuggna av gräsklipparen.

snowy00
2

#68:

Fint med blommor som börjar blomma. Det kan man också bli lite avundsjuk på… Men snart så🙂 tråkigt att de halshugger dem på gräsmattan.

Condor
1

#69:

Ja, de agerar som robotar, som utför deras program utan känslor och utan hjärna. Dom är tidsinställda och klipper också gräsmattan när det inte finns gräs att klippa. En gång när vi hade hetta och torka över längre tid, var gräsmattan vissnad och vinden hade redan blåst bort det vissnade gräset. Man såg mer jord än vissnat gräs. Men ändå for dom omkring med gräsklipparna. Jag hade god lust att gå ner och fråga dom vad dom gör. Om dom skulle ha svarat att dom klipper gräset, skulle jag ha frågat dom var dom ser gräs. 😄

Condor
1

Vad synd att Fata Morgana och jag inte hinner att fara på mysterishopping i Wr. Neustadt, som är ungefär en biltimma härifrån.

Det varar i 5 dagar och det säljs paket som pga olika omständigheter inte kunde levereras ut, t.ex. pga falsk adress. Ingen vet vad som finns i paketen. Man betalar 1,99 euro per 100 g paket. Amazon paket kostar 2,79 euro per 100 g.

I paketen kan man hitta laptops, smartphones, guldsmycken och annat värdefullt. Jag läste att någon som köpte ett litet paket för 1,99 hittade en 24 karat guld dublon i paketet. Men har man osis kan det förstås också vara något onödigt, värdelöst. Jag skulle nog satsa på att köpa många små paket. Sannolikheten att hitta något värdefullt i 10 paket som väger 100 g är större än om man spenderar pengarna på ett enda paket med 1 kg.

snowy00
1

#70:

Hehe 😄

#71:

Låter lite spännande. Jag hade nog också satsat på de små paketen. Och värdefulla saker, som elektronik, smycken och så, är ju ofta mindre och lättare än 1 kg. Om det inte är ett Tv-spel eller så, förståss 😄

Men 1,99 euro för ett paket låter inte så mycket ändå.

Condor
2

#72:

Ja, det skulle vara roligt och spännande och kanske man blir rik. 😄 Men jag läste att folk stormar det där stället och det är trängsel och kanske man måste vänta utanför, för dom kan ju inte släppa in hur mycket folk som helst.

FataMorgana
2

#60: Fint att höra att du mår bättre idag 😊 Själv har jag lärt mig så mycket nytt på jobbet den senaste tiden och fått fler uppgifter att jag inte riktigt haft så mycket tid för sajten under veckan. Men snart är helgen här, så då hoppas jag att jag har lite mer tid och mer inspiration igen 😊

snowy00
2

#74:

Ja, idag har jag varit ganska normal. Knappt nå huvudvärk, eller överdriven trötthet alls.😊

Okej, ingen fara. Har du haft nå home office i veckan? Eller det kanske du inte har när du lär dig nya saker.

FataMorgana
2

#75: Nej jag har inte haft någon Home-Office ännu den här veckan, men i morgon stannar jag hemma 😊 Nog för att jag skulle ha fått stanna hemma någon dag till, men jag behöver så mycket hjälp med de nya uppgifterna att jag inte vågade 😄

snowy00
2

#76:

Förståeligt 😊

Här är iaf en bild på hur mina chokladbollar ser ut med kokos på. Ser inte längre ut som köttbullar.

1000001391.jpg

Condor
2

#77:

Mums, ser gott ut. 😋 Vi ska också göra nya bollar nu på helgen som kommer.

FataMorgana
2

#77: Ser verkligen gott ut 😊

snowy00
2

Visst gör det 😋

Man måste ju fylla på med bollar emellanåt. Det tar ca två veckor för mig innan jag "måste" göra nya…om jag gör så många jag gjort hittills. Men har fortfarande kvar att räkna ut kostnaden för dem

Condor
2

#80:

Om du klarar dig i 2 veckor, blir det ju inte ens 2 bollar om dagen. Våra bollar var uppätna på 4 dagar. 😊

snowy00
2

#81:

Ja, jag har tänkt att försöka att inte äta fler än två bollar om dagen😊 även om det blir tre st ibland, som igår. Men jag hade kunnat äta fler… Fast då är nog risken att jag hade tröttnat till slut, hehe.😄

FataMorgana
2

#82: Jag räknade just ut, att det knappt blir någon skillnad i priset om vi köper choklad eller göra egna bollar. Men det kanske beror på att vi bara använde oss av ekologiska ingredienser som är dyrare till priset. Räknade i alla fall ut att bollarna vi åt kostade 0,17 cent (inklusive 25 % rabatt) per styck medan en bit choklad av den sort vi brukar köpa kostar mellan 0,26 och 0,36 cent per styck (exklusive rabatt). Så det blir ingen större skillnad 🤨

snowy00
2

#83:

Hm, okej 🤨 ja det blir ju så klart dyrare om man bara köper ekologiskt. Ska se sen vad mina kostar. Kanske inte blir nån större skillnad heller. Isf kan man ju variera, köpt mörk choklad ibland, och dessa bollar ibland kanske.

(hehe, bad chatgpt att omvandla 0,17 cent till svenska kr….. Den kraschade bara😂)

Condor
2

#84:

Det är ungefär 1,70

snowy00
1

#85:

Aha, det var så enkelt….

Condor
1

#86:

När jag räknar i huvudet brukar jag lägga till en nolla. Men om man vill ha det exakt är det 1,95

snowy00
1

#87:

Ok.

FataMorgana
2

#84: Vad dum jag är 😄 Jag skrev ju att våra bollar kostade 17 cent med 25 % rabatt, men det gjorde dom inte alls, för jag räknade ju ut vad bollarna kostade efter det vanliga priset och inte efter det rabatterade priset. När Condor köpte ingredienserna var det 25 % rabatt på alla affärens ekologiska produkter, så smöret, kakaon, havregrynet och kokosflingorna fick vi till ett billigare pris. Men eftersom vi inte har något kvitto kvar nu när jag skulle räkna ut vad bollarna kostade, så letade jag upp priserna på nätet och där står dom förstås till de vanliga priset. Med andra ord. Bollar utan rabatt kostar oss 17 cent, men eftersom vi fick 25 % rabatt på nästan alla ingredienser, så kostade dom oss nu bara 14 cent per styck 😊 Så det blir nog ändå lite billigare än att köpa den färdiga chokladen. Inte för att det skulle handla om några större summor ändå, men i alla fall 😊

snowy00
2

#89:

Okej, ingen fara 😄 lätt att göra tankevurpor. Jag är själv inte alls bra på detta med cent (och inte heller AI:n visst😂). Men ja, då blir det ju iaf lite billigare för er. Men sen kan man ju själv välja vad som finns i bollarna, så på så vis kan de ju ändå bli bättre än köpt mörk choklad, beroende på vilka ingredienser man väljer🤔

FataMorgana
2

#90: 1 Euro motsvarar 11,49 kronor. Vill man veta hur mycket 17 cent är, är det bara att räkna 0,17 * 11,49 = 1,95 😊 Tror jag i alla fall 😄

snowy00
2

#91:

Okej, en cent är alltså en hundradels euro. Som ett öre är en hundradels krona. Då fattar jag. Det kanske hörs på namnet, cent, också.

Så det blir nog som du skriver 😊

Nu ska jag räkna ut vad en av mina chokladbollar kostar.

FataMorgana
2

#92: Ja, men kursen växlar ju hela tiden, så det är bara just nu som en euro motsvarar 11,49. I morgon kanske kursen står på 11,50 eller på 11,48 😄 Eller jag vet inte hur ofta kursen ändrar sig och med hur stora skillnader. Jag är inte bra på det där. Men räknar man som du, så borde väl man alltid komma till ett ungefärligt resultat. Om man vill veta exakt kan man alltid kolla här. Den sidan är nog påliltligare än chatgpt. I alla falll inom detta ämne:
https://www.xe.com/de/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=EUR&To=SEK

Redigerat: Insåg att jag inte svarade på vad du skrev, utan på något helt annat. Ja så går det när man fastnar med tankarna i det förgångna - att man inte ser vad den andra skriver 🙄🤦 Men ja, en cent är en hundradels euro 😊

Wandeln Sie 1 Euro in Schwedische Krone um. Holen Sie sich mit dem kostenlosen Währungsrechner von Xe Live-Mittelkurse, historische Kurse sowie Daten- und Währungsdiagramme für bis .
  • Redigerat 2025-01-17 18:21 av FataMorgana
snowy00
2

#93:

Jo, valutan växlar ju. Men jag tänkte på vad just en cent är i förhållande till en euro. Alltså en hundradels euro. Det var det jag inte fattade först 😄

En euro delas i 100 cent.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Euro

Men då har jag lärt mig det.

Jag har nu iaf räknat ut på ett ungefär vad mina chokladbollar kostar, med nuvarande ingredienser. Det är blandat ekologiskt och icke ekologiskt. Kakaon och kokosflingorna är ekologiska, resten icke.

Tog hjälp av AI:n för att uppskatta en del av vikterna på ingredienserna, för orkade inte väga allt 😄 så det blir som sagt på ett ungefär, men stämmer nog ganska bra.

Man kan säga att tio av mina chokladbollar som kan motsvara tio bitar av den mörka chokladen jag brukar köpa (en chokladkaka) kostar ca 19 kr. Då kostar en chokladkaka (tio bitar) 31 kr.
Så isf kostar mina chokladbollar runt 60 % av den köpta mörka chokladen. Det är nästan halva priset för mig. Men då har ni med all säkerhet över lag bättre (och säkert lite dyrare) ingredienser än i mina 😊

snowy00
2

#93:

Ah, ingen fara 🙂

FataMorgana
2

#94 #95: Jag var så med mina tanka på valutaräkningen fortfarande att jag inte insåg att du pratade om cent förhållandet till euro 😄 Ja men då blir det ju ändå lite billigare för dig med. Nästan hälften av priset på chokladkakan är ju inte så illa det 😊

snowy00
2

#96:

Nej, det är ju ganska bra. Och då handlade jag i en liten mataffär med högre priser också. Ska nog försöka handla allt i en större affär sen… Så blir det nog ännu lite billigare

snowy00
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.