Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 125 ggr
Stjärnskott
5

Gott Nytt År

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart vänder vi årets blad och byter kalender.

2024 

går så sakteliga mot utgången.
Redo att lämna över tidens
tickande urverk till ännu ett nytt år.
Obekymrad om vad som sen händer.

Vår, sommar, höst och vinter.
Årstiderna, de kommer och går som de vill.
Inom naturlagar som vi inte styr över.
Det är egentligen inget som själva
året bryr sig om.

Allt som ligger inbäddat i tiden är människans egna påhittade normer som sätter upp ramverket som vi håller oss inom.

2025 

Närmar sig utan några som helst krav eller förhållningsregler. Dessa är vi så bra på att skaffa alldeles själva.
Det gäller att komma ihåg det.😉

Åren som kommit och gått är inte ens medvetna om vilken tidsålder de är i eller vilken makt människan lägger i dess närvaro av dem här på jorden.

Gott Slut & Gott Nytt År
                🎉✨️ 🥂✨️🎉
 🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Gott Nytt År!

1000001335.jpg

FataMorgana
2

Gott Nytt År önskar jag er alla 🍾

Fint skrivet Rore 🤗

Condor
2

Gott nytt år till alla från mig med!

Varje år hoppas jag att det ska störtregna på nyårsafton, men det händer aldrig. Vi får väl stå ut med smällandet igen. Det kommer som vanligt att bli bränder, folk kommer att få avslitna fingrar, händer och bli bllinda. Djuren kommer att få panik. Luften blir full med gifter och tungmetaller. Men folk lär ingenting.

När jag var barn tyckte jag också att det är kul att smälla, men jag förstår inte hur man som vuxen människa kan vara så lättroad och efterbliven. När jag var barn var 20-öres smällare det "vassaste" som fannns att köpa. Nuförtiden far folk till Tjeckien och köper smällare eller säger vi "bomber" som är förbjudna här, t.ex. "Dumbum bomber".

Jag läste att för 2 år exploderade en liten 200 g bomb i handen på en kille. Han förlorade handen och halva armen, högra ögat, fick flera handstora hål i lungorna och ett 5 cm stort hål i hjärtat. Det var ett mirakel att han överlevde.

• Redigerat 2024-12-31 11:22 av Condor
snowy00
1

#3:

Jisses, det är tur att iaf smällare är förbjudna här nu mer.

Condor
2

#4:

Fint att folk i Sverige bryr sig m lagar. Här bryr dom sig inte. De enda fyrverkerier som man får tända i städer och byar är kategori F1. Det är t.ex. dom där som är stora som en tändsticka och när man drar i snöret hör man en liten smäll.

Kategori F2 är t.ex. vanliga smällare och raketer. Dom får man inte tända i byar och städer.

Kategori F3 är t.ex. bomber. Dom får endast användas av personer med speciell utbildning.

Kategori 4 är helt förbjudna här. Det är smällare med blixtsats.

Men här exploderar till och med kategori F3 i städer och byar. Redan igår hörde jag en nära huset. Sen finns det dom som tycker att det är roligt att skjuta raketer på folk, bilar och hus eller 2 gäng som för krig mot varandra med raketer. Man får intrycket att människor bara blir dummare.

Man ser att det fortfarande finns folk som har mer pengar än vad de behöver och låter dom gå upp i rök, medan andra har valet att antingen äta eller värma upp lägenheten. Om jag skjlle ha någonting att säga, skulle jag införa en fyrverkeriskatt, med 200 %.

snowy00
3

#5:

Det verkar som att man bryr sig om den lagen här. Jag har då inte sett eller hört att folk skjuter av smällare här på bra många år (förutom när det var nåt slags upplopp i nån större stad för några år sedan). Men "vanliga" fyrverkerier är det ju mycket av runt tolvslaget.

Men det låter helt galet där hos er….😖 Och stackars djur, (och människor), som drabbas.

Condor
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6:

Här i klippet ser du hur det gick till i Wiens 10nde distrikt förra nyårsafton.

Stjärnskott
2

#2: Tack! 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#8: Det var också en vacker bild, trots vinterlandskapet värmer den på något sätt.

Condor
2

Hur har ni klarat av nyårsafton? Vi drack bara in liten flaska skumpa med 0,2 l tillsammans, så vi är idag tillräckligt i form för att träna och nu ska jag fortsätta träningen.

Men huvudsaken att vi klarade av smällandet (the purge) och läste i tidningen att många inte klarade av det och blev skadade.

FataMorgana
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Och så kunde jag inte låta bli att filma spektaklet. Ingen bra bildkvalité, men i alla fall är det ungefär så som det brukar se ut hos oss, direkt utanför vårt sovrumsfönster.

snowy00
2

#10:

Vi hade en fin nyårsafton. Såg filmen Green Book innan tolvslaget (en av mina absoluta favoritfilmer), sen skålade vi i alkoholfri cider. Det small som sagt lite smått runt ikring, men inte så farligt som det har kunnat vara då det var någon km bort som det small.

Hörde att iaf på nyheterna att ett par st här i Sverige blivit skadade av fyrverkerier också.

#11:

Verkar vara att bara hålla sig inne runt tolvslaget hos er.😶

FataMorgana
2

#12: Ja det värsta är ju de där bomberna. Vi hörde säkert mellan 15 och 20 stycken igår och par direkt framför huset. En gång öppnade Condor fönstret och ropade högt; efterblivna idioter!!! Det smällde så att fönsterna skakade och så att man fick riktigt ont i öronen. Jösses så jag hoppade till. Så ja, bäst att hålla sig inne.

Condor
2

#13:

Det där är de tjeckiska bomberna som är förbjudna här. Bortsett från att F3 bomber endast får användas av proffs med utbildning, så är de som är tillverkade i tjeckien osäkra. Ibland smäller de redan när man precis har tänt stubinen.

Jag läste att någon hade en tjeckisk F3 bomb i handen när den exploderade och sen blev han svårt skadad och hamnade på sjukhus. Det har ju anledningar till att F3 bomber bara får hanteras av proffs och inte av efterblivna idioter. 😄

snowy00
2

Det låter idiotiskt. Har man inte bättre saker att roa sig med.

Stjärnskott
2

#10: Det var en lugn nyårsafton. Väldigt mycket fyrverkerier runt om där vi var. Såg inte så mycket av det då det snöade ymnigt och var disigt.

Januaris första dag har varit ännu mera stillsam. Soffan och en god bok har hållit mig sällskap. Käns som nått virus är i farten.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼