Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 544 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 33

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den gamla babbeltråden är nästan full. Därför öppnar jag en ny.

Bilden är tagen 2010 och visar sjön i Lunz am See.

Stjärnskott
2

#0: Fantastiskt rofyll foto och väldigt vackert.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#0:

Jag håller med Rore. Vilken natur!🙂

Condor
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

#1 + 2:

Tack! kul att ni gilllar bilden. 🙂 Lunz am See är min älsklingsplats här i Österrike och det har den varit ända sen jag var barn. Vattnet i sjön och bäckarna är kristallklart. Luften är ren eftersom den ligger på 600 meters höjd,, långt borta från stora städer och är omgiven av berg och skog.

Här är en bild om hur det ser ut på samma ställe när det är dag och ett par andra bilder.

snowy00
2

#3:

Fint. Det påminner lite om hur det ser ut vid ån nära där jag växte upp, förutom att det inte finns berg där. Det är nog också en av mina älsklingsplatser här… 🙂

Condor
2

#4:

Den fina bilden påminner mig om vår promenadväg vid vår å. Där som vi ibland ser sköldpaddan.

snowy00
2

Ville bara visa en lite rolig bild jag tog för några år sedan här hemma i lägenheten när jag nyss köpt mitt makroobjektiv. Visst ser de saftiga, och goda ut…😋
Tänker, nog ska jag göra en liknande bild nån gång, men skära exempelvis ett päron i två halvor, sen lägga lite bär på sidan… Kan nog bli ett fint, och smaskigt foto.

(jag gräver lite efter foton på min hårddisk som jag kan lägga ut på min webbshop, och hittade denna..)

Condor
2

#6:

Lite jordgubbar brevid skulle nog se smaskigt ut. Kanske du kan bli rik på sådana konstverk, med tanke på hur mycket den här bananen såldes för.😄

https://www.euronews.com/culture/2024/11/21/famous-duct-taped-banana-sells-for-58-million-at-art-auction

Sotheby’s had estimated its value between null million and null.5 million (€924,000 and €1.4 million). It sold for $6.2 million (€5.8 million) in NYC.
Condor
2

I natt var det den första natten med de nya madrasserna. Sen köpte vi också nya sängkläder, riktigt lyxiga, varma, lena och sköna för vintern. 2 påslakan och 2 kuddlakan kostade över 100 euro och det var för halva priset. När Fata Morgana la sig i sängen sa hon att här vill hon helst stanna för alltid. 😄 Men tyvärr fick hon gå upp klockan 4,00.

snowy00
2

#7:

Ja, jordgubbar bredvid hade passat bra!😊 Vi får se vilken kombination jag kan hitta på sen…🍓
Faktiskt så tänkte jag på det där banan-konstverket också..😂 Helt ärligt tycker jag att mitt konstverk ser bättre ut😅 men måste erkänna att det är nån viss "stillhet" över den där bananen med silvertejpen… Men om den är värd 60 miljoner kronor vet jag inte.

#8:

Det låter som sköna sängkläder, och madrasser! Finns det nå skönare än att lägga sig i rena (och nya) sängkläder när man ska sova..?😄 Hoppas madrasserna är bra för hennes rygg också.

Condor
1

#9:

Att någon betalar så myckert för en gammal banan betyder att det finns folk som inte vet vad dom ska göra med deras pengar. Man skulle ju ha kunnat spendera pengarna till fattiga människor i stället.

snowy00
1

#10:

Just vad jag tänkte. Hade varit bättre att ge dem till välgörenhet.

snowy00
1

Här är en till bild som jag tog nyss på väg till min sysselsättning. Vi har minus 7 grader nu, sol och ett lager snö på backen och träden. Detta hade ju varit ett bra väder på julafton.

Condor
2

#12:

Det där ser kalt ut. Här har vi 5 plus och soligt.

Condor
2

Usch vilket ruskigt väder vi har här. I morse var det isregn och nu när vi har 1 plusgrad har det gått över till vanligt regn. Det är mörkt, kalt och blött. ☹️ Jag önskar att jag slapp att fara ut och handla idag.

snowy00
2

#14:

Det låter ruskigt.🙁 Då har jag hellre några minusgrader och snö, som lyser upp lite.😛

Condor
1

Hos er skiner ju solen idag åtminstone.

snowy00
2

Jaså, gör den? Höll jag på att säga😂 jag har knappt tittat ut sen det var mörkt ute då jag suttit inne och spelat på datorn hela förmiddagen 😇 men men…😄

Condor
2

#17:

Jag såg det på väderkartan, men när jag nyss tittade verkar det mulna hos er nu.

snowy00
2

#18:

Jo, när jag nu tittade ut så är det rätt så mulet.

• Redigerat 2024-12-06 11:14 av snowy00
Condor
2

#19:

Hos oss har det slutat att regna och börjat att snöa i stället. Tjocka blöta flingor som inte kommer att ligga kvar länge. Men nu måste jag strax ut och handla.

snowy00
2

#20:

Okej, ja slask kanske inte är så kul heller🤔 såg ut när jag sökte som att Wien ska ha plusgrader hela veckan också. Vi har faktiskt en plusgrad här med nu. Och ska fortsätta så t o m söndag, så får väl se om snön hinner smälta…

Men du får ha en bra handling då, trots vädret.

Condor
2

#21:

Bortsett från nattfrost, ska det vara mellan 2 och 4 grader på dagen nästa vecka. Men det är också kalt.

Handlingen var ett helvete. Det känns som om hela landet går och handlar i just de affärerna som jag handlade i. 😄 Man står i en lång kö vid kassan och har djupfrysta varor i korgen, som förstås töar upp. Men åtminstone är det så kalt ute att man inte behöver att ta med en kylväska.

På gatorna är det också kaos. För många bilar och för lite gator. Sen måste man se upp, för överallt är punschkioskerna öppnade. Många män dricker en massa alkohol och sen låter dom deras fruar köra bilen. 😄

snowy00
2

#22:

Jag trodde du skulle skriva att männen drack alkohol, och sen körde bilen själva 😂😄

Men det låter som ingen kul handling. Tur att man inte bor i/nära en storstad 🙄

FataMorgana
2

#23: Kring julen ställer de upp de där punschkioskerna i nästan varje by, så dom finns tyvärr lite överallt 😒

Condor
2

#23:

Det finns säkert dom som kör bilen själva. Ibland har jag intrycket att alla på gatan är fulla.

#24:

Ja och alltid när dom är öppna här, hittar man ingen parkeringsplats. Jag har aldrig sett att polisen gör kontroller när punschkioskerna har öppet.

snowy00
2

Det är verkligen en annan kultur i Österrike gällande alkohol. Kanske dricker polisen också från punschkioskerna, och gillar att de är öppna, he he 😳

Condor
2

#26:

Eller så har de fått order att inte störa affärerna av dom som ställer upp kioskerna.

Condor
2

Idag blir det en dag till att bara lata sig. Det har varit en jobbig vecka. De första dagarna hade jag en massa att göra med att sända reiki till Fata Morgana, flera ggr. om dagen och så är det klart att jag gör allt i hushållet. I torsdags känndes hennes rygg ganska normal igen och jag behövde bara behandla en gång när det dök upp känningar i ryggen igen. Men eftersom vi hade rörmokaren i huset tidigt på morgonen fick jag inte sova ut och på eftermiddagen tränade jag ganska hårt.

Sen fick jag ta vara på 50 % rabatten för Gösser och eftersom det blir pant för burkar nästa år, som man måste lägga ut och sen spara upp burkarna, köpte jag 5 trays a´24 burkar som jag bärde upp i tredje våningen efter träningen. Fredag gjorde jag en storhandling och tog 4 trays till som jag bar upp i tredje våningen. Nu har vi så mycket Gösser hemma att vi klarar oss till sommaren. 😄 Sen städade jag lägenheten och idag känner jag mig totalt mörbultad. 😄

Härligt att kunna lata sig hela dagen och kvällen. 😊

• Redigerat 2024-12-07 13:24 av Condor
[SolaH]
3

Det är snorhalt ute, så man får hålla sig inne idag. Men då får man tid att göra saffransbullar istället. 😋

Hittills kan man då inte kalla denna årstid för vinter överhuvudtaget!. Flera minusgrader ena dagen, nästa dag blidväder. Så har det hållit hittills, får se om det blir en vit jul i år.🙄

• Redigerat 2024-12-07 13:42 av [SolaH]
Condor
1

#29:

Hos oss är det soligt och 9 plusgrader. Men vi stannar också inne idag.

Lycka till med bullarna. Strax före julen ska vi också baka. Det blir som vanligt våra vaniljbågar igen. Vi försöker att göra dom mindre onyttiga än vad dom i vanliga fall skulle vara, eftersom vi använder dinkelfullkornmjöl och mindre socker än i receptet.

FataMorgana
1

#29: Det låter både gott och kul, att baka saffransbullar 🥣 Själv kan jag inte vänta tills det blir jul så att vi också kan baka lite 😄 Då har jag nästan två veckor ledigt 😊

[SolaH]
2

#30,31
Ja, det blir både julstämning och gott samtidigt. 🎅 I detta gråa väder.

Ps. Gör vaniljbågarna onyttiga och använd rikligt med socker på.😀
Det är ju ändå bara jul en gång per år!

FataMorgana
1

#32: Fast dom blir väldigt söta ändå, trots våra försök att göra dem nyttigare 😄

Condor
1

#32:

😄 dom är ju ändå onyttiga pga smöret. Men det behövs för att degen ska bli någonting, så det är lättare att minska på sockret.

Anledningen till att vi äter något onyttigt är ju pga att det bara är jul en gång om året och om man äter nyttigt mellan nyår och jul, spelar det ingen stor roll om man äter onyttigt mellan jul och nyår.

Eftersom vi annars aldrig äter godis, bortsett från ett par bitar Lindt 70 % till kaffet på kvällen framför TV´n, har vi inget sötsug, dvs. är inte sockerberoende. Vi tycker att all godis och alla bakelser är aldeles för söta, så det är ändå tillräckligt sött om vi minskar sockret med 20 %.

[SolaH]
2

Och jag som inte kan låta bli att slinka in på ett konditori, om jag passerar ett!. 😉 Har väl en dålig karaktär som suger.😇

FataMorgana
2

#35: Vi har nog alla våra svagheter och brister som vi på olika vis kämpar med här i livet 😇

snowy00
2

Trevligt med julbak 😊 jag har nog själv varit svag för just socker, men eftersom jag inte äter så mycket söta saker längre, så är det inget jag längtar efter. Men det ska erkännas att en sockerbit eller honung i teet ibland inte är helt fel, det förhöjer liksom smaken en aning. Men det ska då sägas att te utan socker är minst lika gott, det blir som en dryck med annan karaktär. Tänker dock, eftersom jag har så bra koll på min mat och vad jag stoppar i mig, kan jag "unna mig" lite nån gång ibland…😊 Utan att bli beroende.

snowy00
2

#28:

Det var förresten mycket Gösser 😄 och fint att FataMorganas rygg känns ganska normal igen 😄

snowy00
2

Ännu ett tillägg om att baka, och socker:

Det händer att jag och mor bakar lite chokladbollar ibland när jag besöker dem. Då brukar vi också minska sockret. Minns jag rätt med 25-50 %. Vi gillar inte heller när saker är för söta…… Och exempelvis vaniljsmaken av min proteindryck blir så söt så det bränner i halsen om man inte blandar pulvret med tillräckligt med vatten…… Även fast det är sötat med "stevia" och inte vanligt socker. Det är heller inte gott, därför tar jag ganska mycket vatten till den smaken.

Condor
1

#37:

Honung är inget problem. Det är nyttigt. Raffinerat industrisocker är skadligt, men bara en sockerbit i teet eller kaffet är heller inget problem. Vi brukar göra ingefärate med honung.

#38:

Ja och om det kommer en aktion igen före nyår tar vi nog ett par trays till, så att vi klarar oss hela nästa år. 😊 Jag vill inte samla burkar och lägga ut pengar för dom.

#39:

Om du tycker att proteinpulvret är för starkt sötat kan man blanda det med neutralt proteinpulver, utan smak. Om det bränner i halsen är det ingen bra sort. Stevia har en äcklig eftersmak och därför brukar man kombinera det med andra sötningsmedel. Många sötningsmedel är skadliga, så det är bäst att kolla vad ett proteinpulver är sötat med. Värst är aspartam och ävern acesulfan K, som finns i många sorter kan vara skadlig i högre doseringar. I alla fall finns det gränsvärden för det.

Vi använder protein från Ironmaxx. Dom har den bästa vaniljsmaken och även orange-maracuja är lika gott. Det är sötat med Sucralose och Steviolglycoside. Steviolglycoside har inte samma starka eftersmak som Stevia. Båda sötningsmedel ska vara oskadliga.

snowy00
2

#40:

Det var nog en liten överdrift att det bränner i halsen. Menade mer att det är så sött om man inte blandar med tillräckligt med vatten att hela ansiktet grimarserar sig. Men om man har tillräckligt med vatten är just det inget problem. Jag brukar också blanda ut det med mitt proteinpulver som har chokladsmak, som inte smakar lika sött. Då blir det en god, lagom söt smak.

Det proteinpulver jag har är sötat med steviolglykosider, och taumatin, och båda verkar vara "naturliga sötningsmedel". Jag undviker sådana sötningsmedel som aspartam, även i drycker så gott det går. När jag exempelvis dricker en läsk (vilket är sällan) väljer jag sådan med vanligt socker över de med aspartam, för jag har känslan att aspartamet är värre än sockret på något sätt, även om sockret är skadligt som du nämner.

Det är dessa proteinpulver jag köper:
https://www.gymgrossisten.com/mixochmatch-whey-80-stevisweet-vassleprotein-4-kg/SETMBW80STEVIA.html

De finns i version med sämre sötningsmedel också, därför väljer jag den med steviolglykosider, och taumatin i stället.

Beställ Mix&Match Whey-80 SteviSweet Vassleprotein 4 kg från Star Nutrition - Fri frakt från 499kr ✓ Fri retur ✓ Prisgaranti ✓ Snabb leverans ✓ Säkert
  • Redigerat 2024-12-08 13:04 av snowy00
Condor
2

#41:

Jag kännde inte det märket, men läste att det är ett pulver som inte är för sött och smaken ska inte vara för stark. Men om ansiktet grimaserar sig verkar det inte att stämma. I alla fall är det billigt.

snowy00
2

#42:

Nej, just vaniljsmaken har lite för stark smak över lag. Men kanske är meningen att man ska blanda med relativt mycket vatten. Står ju på förpackningen hur mycket att blanda med, men jag brukar att gå på känsla.

Condor
2

#43:

Vad som gäller vaninlsmak, så finns det dom som använder extrakt ur äkta vanilj. Somliga andra (de flesta) använder vanillin eller konstgjorda smakämnen. Ironmaxx använder extrakt ur äkta vanilj. Därför är smaken toppen.

Jag använder proteinpulvret också för att göra en sorts pudding, där jag blandar sojayoghurt med proteinpulver. Det är proteinet mycket mer koncentrerat än i en drink och smakar ändå toppen.

Däremot är det svårt att få ihop en bra chokladsmak. Eftersom det inte ska vara mycket fett i ett proteinpulver använder dom kakao där dom har tagit bort fettet. Det smakar inte bra. Alternativt kan man använda sig av konstgjorda smakämnen. Inte ens Ironmaxx klarar av att få iihop en bra chokladsmak. Ett annat märke som inte längre säljs i Europa är Max Muscle. Dom hade en god chokladsmak. Den enda goda chokladsmaken bland alla proteinpulver som jag har prövat ut.

snowy00
2

#44:

Ah, okej. Ja det kan man tänka sig att de gjorda från extrakt ur vanilj smakar bättre. Choklad är godast av de två smaker som finns av de jag köper (de med naturlig sötning har bara choklad och vanilj som smak). Men varken choklad eller vanilj är jättegoda om man bara blandar med vatten. Dock om man tar t ex 20 g vanilj, och 30 g choklad av pulvren och blandar dem tillsammans i vatten blir det faktiskt gott.

Men godast blir det om man blandar ca 40 g choklad med 250 ml mjölk. Det smakar som en god milkshake som inte är för söt. Också har jag var och varannan dag ca 20 g av chokladsmaken på havregrynsgröten som jag äter. Det blir också riktigt gott!

Men pudding på proteinpulver låter ju intressant… Kanske jag skulle pröva nån gång.

Condor
2

#45:

Jag tycker att fruktiga smaker passar bättre för ett vasselprotein, eftersom vassleprotein inte är krämigt utan tunnt. Vanilj och choklad bör vara krämigt för att smaka bra Jag brukar att göra så här att före och efter träningen dricker jag vassle protein med smak orange-maracuja och som mellanmål (när jag inte tränar) använder jag en blandning vassleprotein med casein båda med vaniljsmak (50/50). Det räcker för att bli krämigt.

Aminosyrorna från vassle protein går snabbt i blodet och lämpar sig därför bra som träningsprotein. Men höjdpunkten når man redan efter 30-45 minuter och efter 1,5 - 2 timmar är aminosyrorna borta från blodet. Kroppen gör glukos av överskottet som inte förbrukas som protein. Detta sker via gluconeogenesen i levern.

Glukoneogenesen är även aktiv när blodsockret sjunker och då kan det hända att muskelprotein bryts ner till glukos. Det finns dom som säger att ett övrskott vassle protein kan leda till samma sak pga den aktiva gluconeogenesen, men jag vet inte om det stämmer. I alla fall är det bra att leverera kroppen tillräckligt med kolhydrater när man tränar. Jag använder högmolekylär majsvaxstärkelse (är billigt). Det går snabbt genom magen men långsamt från tarmen till blodet. Därför lämpar det sig bra för att fylla sina glykogenlager och så hjälper det till att ta upp kreatin bättre.

Jag blandar vassle protein med dessa kolhydrater före och efter träningen. Då blir det mindre muskelnedbrytning pga träningen och snabbare regeneration.

Casein går långsamt i blodet och levererar aminosyror för 4-5 timmar. Därför lämpar det sig bra för att hålla nivån aminosyror längs dagen elller på natten. En blandning vassle med casein levererar aminosyror både snabbt och länge.

snowy00
2

#46:

Intressant, det har jag inte riktigt tänkt på, skillnaden mellan dessa proteintillskott. Det är brorsan som rekommenderade denna med vassle, han är nog mer inläst på det än mig, så han kanske vet skillnaden som du beskriver. Men det är ju bra att veta att det finns en skillnad, och vilken det är. Tack för förklaringen.

Är detta majsvaxstärkelse som du skriver om?
https://handla.ica.se/produkt/1480039
Men det kanske är nåt annat… Heter ju majsstärkelse där.

Används till redning av såser och soppor, och som ingrediens i bakning och desserter. VarumärkeICA...
Condor
2

#47:

Nej, det är inte samma sak. Vanlig majsstärkelse har helt andra egenskaper än högmolekylär majsvaxstärkelse. Jag använder det här:

https://www.ironmaxx.de/de/waxy-maize-starch-2000g.html

Men det finns även från andra tillverkare. Kanske du hittar bättre om du googlar efter waxy maize starch.

Sen frågade jag chat gpt hur det är med muskelnedbrytningen och det här är sammanfattningen:

"Sammanfattningsvis: Att ta mer vassleprotein än kroppen kan tillgodogöra sig ökar risken för att överskottet används i glukoneogenes, vilket kan leda till nedbrytning av muskelprotein. Men det är inte en automatisk process. Flera faktorer, inklusive insulinnivåer, energibehov och träningsstatus, spelar in i hur kroppen hanterar överskottet av aminosyror. En balanserad kost med tillräckligt med kolhydrater minskar risken för att kroppen behöver bryta ner muskelprotein för energiproduktion."

Wachsmaisstärke "Waxy Maize Starch" liefert hochwertige Kohlenhydraten für einen schnellen Energieschub nach dem Training.
  • Redigerat 2024-12-09 12:58 av Condor
Condor
2

Tillägg:

Jag brukar göra så här att jag för det mesta tränar på förmiddagen. Efter frukosten tar jag först en portion blandning vassle med casein. Men i stället för att ta mellan 25 och 40 gram som det rekommenderas, tar jag bara 15 g portioner. Sen strax före träningen tar jag vassle protein blandat med träningsbooster och majsvaxstärkelse. Efter träningen vassle med majsvaxstärkelse. Jag brukar även ta mindre portioner av stärkelsen och andra träningstillskott, eftersom dom rekommenderade doseringarna ofta gäller för kroppsbyggare med 120 kilo eller mer. Man får anpassa doseringarna till sin egen kropp.

För ett träningspass som varar 1-2 timmar är vassle protein det bästa valet. Men om tränar längre, t.ex. löper en maraton är casein eller en blandning vassle med casein bättre. Även om du har en dag där du inte hinner äta på 4-5 timmar, men vill upprätthålla nivåerna av aminosyror i blodet under den tiden är det bättre med casein eller en blandning casein och vassle.

snowy00
2

#48, 49:

Okej. Det verkar svårt att hitta det där kosttillskottet (majsvaxstärkelse) på svenska sidor. Kanske det inte säljs här i Sverige? I vilket fall får jag i mig upp emot 300 g kolhydrater per dag kan man säga, enligt kaloriräknarappen. Det är ganska exakt så mycket som livsmedelsverket rekommenderar för mig, men kan ju hända att jag egentligen behöver mer när jag tar proteintillskott med vassle varje dag?

Själv försöker jag att inte få i mig mer än ca 40 g protein på en gång (tror jag det var) då jag läst att kroppen inte kan ta upp mer på en gång. Om jag nu minns det exakt rätt. Men ungefär så tänker jag. Och då räknar jag med det jag äter till måltiderna. Oftast tar jag proteindrycken direkt efter att jag tränat, de dagar jag tränar. Annars de dagar jag inte tränar tar jag det oftast som mellanmål.😊

Men ska lägga caseinet och majsvaxstärkelse på minnet.

snowy00
1

Tillägg

Det är lite på denna sida jag läst om hur mycket protein kroppen kan ta upp på en gång: https://www.styrkelabbet.se/hur-mycket-protein-kan-du-ta-upp-ur-en-maltid/

T ex

"I praktiken behöver det inte vara svårare än att du delar upp ditt dagliga intag på måltider med 30–40 gram protein och sprider ut dem någorlunda över din vakna tid. Jag säger upp till 40 gram även i vila, trots att man verkar nå en platå för muskeluppbyggnad vid 30 gram. Det är troligt att det finns en individuell variation på den mängden snarare än en magisk siffra huggen i sten, så några extra gram för att vara på den säkra sidan kan vara en god idé. Det gör definitivt ingen skada."

Hur mycket protein kan du ta upp per måltid? Det måste vara en fråga som hamnar på topplistan bland kostrelaterade funderingar inom styrketräningsvärlden. Till att börja med får vi ta och reda ut några begrepp. Det förekommer nämligen en del vanliga missförstånd när det gäller den här saken. Tolkar vi frågan ordagrant, det vill säga ... Läs mer
  • Redigerat 2024-12-09 14:02 av snowy00
Condor
2

#50 + 51:

Det är en av anledningarna till att jag hellre tar fler mindre portioner än en stor portion. Om du skulle ta 40 g vassle protein utan att träna, kommer en stor del att bli till glukos. Men tränar man, behövs aminosyrorna för musklerna.

Hur mycket kolhydrater som man behöver beror ju på förbruket. Träningsdagar har man förstås ett högre förbruk än när man latar sig. Men det som är grejen är att man kan prestera mer om man börjar träningen med uppladdade glykogenlager. Inte vilka kolhydrater som helst lämpar sig. En stor portion snabba kolhydrater skulle leda till att kroppens resurser inte räcker till för att fylla glykogenlagrena lika snabbt som de hamnar i blodet och kroppen är tvungen att omvandla en del till fett som sedan lagras som kroppsfett. Majsvaxstärkelsen har den rätta hastigheten.

När man tränar sjunker blodsockret och kroppen måste ta energin för träningen någonannanstans och upprätthålla nivåerna av blodsockret. Har man tillräckligt med muskelglykogen, har man snabb tillgänglig energi och orkar att träna längre. När muskelglykogenet är förbrukat måste kroppen bryta ner protein för att tillverka glukos och då bryts även muskelprotein ner. Det kan vara bra för folk som vill gå ner i vikt eftersom även kroppsfett förbränns, men prestationen sjunker eftersom den energin inte är lika snabbt tillgänglig än energin ur glykogenlagrena.

Man känner om glykogenlagrena är uppladdade, eftersom musklerna tar upp mer vätska. De får mer volym. Även kreatin har den effekten att musklerna tar upp mer vätska.

snowy00
2

#52:

Jag förstår. Det är säkert bättre att ta proteinet i lite mindre portioner, som du säger. Och det är ju bra att veta att kolhydratet i majsvaxstärkelse hjälper att öka prestationen om man tar det innan man tränar, om jag fattat rätt 😊

Condor
2

#53:

Så är det.

Condor
2

Sorry att jag inte har haft mer tid för sajten idag. Jag gick tidigt upp för jag hade träning i fysioinstitutet och sen var jag och handlade i 4 affärer. Nästan varje gång som jag tränar där, finns det alltid folk som frågar mig hur jag äter. 😄

snowy00
2

#55:

Ingen fara, Condor. Jag har också haft mycket att göra idag och har inte hunnit skriva så mycket här.

Hehe, det får du nog ta som en komplimang 😄 säger du att du inte äter kött då? Idag frågade en på Fontänhuset mig hur gammal jag är. Jag svarade 35 år, som det är. Då sade han att jag inte ser ut som 35 år, utan yngre… Det får jag nog också ta som en komplimang 😄 antar jag..

Condor
2

#56:

Jag tog det också som en komplimang. Det var tjejen som tränade med redskapet brevid mig som anmärkte att jag har så fina ådror medan man inte se en enda ådra på "träningsledaren" eller vad man ska kalla honom. Jag svarade att han har för mycket fett. 😄 Sen frågade hon om jag är vegan men jag sa vegetarian och sen sa tränaren att han äter allt och jag fick förklara att det inte bara är till att lämna bort köttet utan även vad man äter. För övrigt upppskattade tränaren min ålder med 15 år yngre än vad jag är.

När jag sist tränade vid fysioinstitutet före pandemin hade vi en tränare som började att ändra sin kost enligt mina kostråd och han ville veta allt i datalj hur jag äter. 😊

snowy00
2

#57:

Där ser man, att du får "lära upp" tränaren 😄 kanske skulle du ta över hans jobb 😉😄

Condor
1

#58:

Haha, det är ju inte hans jobb att ge kostråd. 😊De flesta är ju inte ens medvetna om vad som häder i deras kroppar när dom äter skitmat. Igår läste jag om en studie som borde göra folk fundersamma.

Jag läste en artikel om att fiskar blir dummare. Det ska bero på att den omega 3 rika maten i naturen har avtagit pga sämre vattenkvalitet. Dom gjorde en studie med fiskar, där en grupp fick omega 3 rikt foder medan den andra gruppen fick omega 3 fattigt foder.

För varje grupp fanns det ett rödmarkerat och ett grönmarkerat matställe. Men bara i det rödmarkerade fanns det foder. De som fick omega 3 rikt foder kunde komma ihåg var maten fanns, medan den andra gruppen inte kunde.

Det här är artikeln:

https://www.heute.at/s/mangelnde-artenvielfalt-im-wasser-macht-fische-duemmer-120077587

Samma dag läste jag en annan artikel där det stod att människorna blir dummare. Det var en OECD studie, en sorts PISA studie för vuxna. Österrike låg ganska långt tillbaka. 30 % av alla vuxna har problem att lösa enkla uppgifter som 10 åriga barn får i skolan. De hade även dålig läsförståelse. Finland var bäst. Sen kom Japan, Sverige och Norge, dvs. länder där folk äter mycket fisk:

https://www.oecd.org/en/publications/survey-of-adults-skills-2023-country-notes_ab4f6b8c-en/finland_f8ab67af-en.html

Omega 3 är bara ett av många viktiga ämnen som det finns ont om i skräpmat.

Schlechte Wasserqualität kann schwerwiegende Auswirkungen auf die Nährstoffe haben – und in Folge auf die Intelligenz bestimmter Fischarten.
snowy00
2

#59:

Ja, omega 3 är viktigt att få i sig (som många andra ämnen). Men det är också bland det lättaste, då t ex 1-2 msk rapsolja om dagen räcker långt. Det gör ju även att få i sig olivolja. Antingen blanda i maten, eller bara hälla i sig oljan direkt från matskedsmåttet.

• Redigerat 2024-12-11 14:39 av snowy00
Condor
2

#60:

Vad som gäller oljorna är dert viktigt att dom är kallpressade, helst ekologiska. Annars förstörs fettsyrorna.

Olivoljan är rik på nyttiga enkelomättade fettsyror och antioxidanter men inte rik på omega 3. Mina omega 3 källor är valnötter, som jag blandar i müslit varje dag. På amaranthbröden som jag äter befinner det sig linfrön och för säkerhets skull tar jag också fiskolekapslar.

snowy00
2

#61:

Okej, ska kolla om min rapsolja är kallpressad. Bra att du nämnde det.
Jag försöker i alla fall få i mig minst 1 msk sådan per dag.

Condor
2

#62:

2 matskedar kallpressad rapsolja motsvarar dagsbehovet omega 3. Om den inte är kallpressad, kan man räkna med att 80 % av omega 3 syrona förstörs.

snowy00
2

#63:

Oj, 80 % 😮 det var mycket. På min rapsolja som jag har nu i kylen står det inte ens om den är kallpressad. Det står bara att den är bra för stekning, mm. Men är nog för att det är Ica's (lite billigare). Nästa gång ska jag nog köpa en som det står kallpressad på.

Condor
1

#64:

Om du har den här oljan, är den inte kallpressad:

https://handla.ica.se/produkt/1026214

Den här är kallpressad:

https://handla.ica.se/produkt/1324977

ICA Rapsolja 1 liter är en mild vegetabilisk olja som passat fint till en dressing, såser, bakning eller att steka i. VarumärkeICA FörvaringFörvaras s...
Condor
2

Tillägg:

Omega 3 är känslig för höga temperaturer. Därför lämpar kallpressade oljor, speciellt de som är rika på omega 3, sig inte för stekning eftersom de oxiderar och bildar skadliga ämnen vid upphettning.

De oljor som lämpar sig för stekning är de raffineraade oljorna, eftersom man avlägsnar alla värmekänsliga komponenter. Resultatet är en olja som är mer stabil vid höga temperaturer och har en längre hållbarhet, men också en sämre smak och ett lägre näringsinnehåll jämfört med kallpressad rapsolja.

Kallpressade oljor lämpar sig bra för sallader. Mest omega 3 innehåller linfröolja. Men den är så rik på omega 3 att man måste förbruka den ganska snabbt efter att man har öppnat flaskan. Redan kontakt med syre efter att man har öppnat flaskan leder till att den börjar att härskna. Man bör förbruka flaskan inom en månad och den ska förvaras i kylskåpet.

snowy00
2

#65, 66:

Då har jag inte kallpressad rapsolja ☹️
Men nästa gång jag handlar ska jag som sagt köpa kallpressad.

Ja, just det. Har hört att vissa oljor lämpar sig för stekning, och andra inte. Kollade upp det förr, kan ha varit därför jag började använda denna. Men nu steker jag nästan aldrig i olja, bara om jag steker ägg, som är sällan. Kör helt utan olja när jag väl steker något.

Condor
2

#67:

Den oljan som du nu har behöver du inte betrakta som en omega 3 källa. Det är helt onödigt att ta en matsked om dagen.

Vi använder för stekning ekologisk kallpressad kokosolja. Eftersom kokosolja mest består av mättade fettsyror, kan man använda kallpressad kokosolja för stekning. Den största delen mättade fettsyror består inte av de skadliga i form av långa kedjor, utan utav mellanlånga kedjor (MCT = middle chain triglyceride). Ungefär 60 %. Dessa är nyttiga, speciellt laurinsyran, eftersom de är inflammationshämmande och höjer bara det goda HDL kolesterolet.

snowy00
2

#68:

Det är nog så.

Ok, den kokosoljan är ju också ett bra tips 😊 men som sagt funkar det oftast att steka utan fett alls, för min del 😊

FataMorgana
3

Äntligen är årets sista julfest avklarad 🎅🎄🦌 från klockan 12 och frammåt har vi festat och firat jul på jobbet. Några av kollegorna blev riktigt fulla igen, men själv drack jag bara en öl till maten 😊 nästa vecka bara tre dagar till kontoret och två home-office dagar och sen har jag ledigt enda till 7 januari 😊

• Redigerat 2024-12-12 17:34 av FataMorgana
snowy00
3

#70:

Skönt med lite ledigt snart 😊 jag har också snart lite ledigt från mina åtaganden över jul och nyår.

Har du redan tidig helg, eller ska du jobba imorgon också?

Stjärnskott
3

#70: Oj har de varit många? Jag har inte hängt med i tråden alls måste jag erkänna.
Festligheter kan ju också ta på krafterna så klart.
Skönt med lång ledighet.
Som det ser ut just nu kommer jag att få åtta sammanhängande lediga dagar efter jul.. och det käns behövligt ska erkännas. 😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#71: Nej jag måste upp och till kontoret i morgon. Antar att de flesta av mina kollegor stannar i Home-Office i morgon eller sen har dom tagit semester 😄 Ja skönt med ledigt över jul och nyår 😊

#72 Så många fester har det inte varit. Tre stycken, men jag deltog bara på två av dem. För mig alldeles tillräckligt 😊 Då blir det ju skönt för dig med, med så många lediga dagar. Vi får passa på att vila upp och oss 😊

• Redigerat 2024-12-12 18:37 av FataMorgana
Condor
2

Idag har vi fredag den 13de. Vågar ni pröva ut att krossa en spegel, gå under en stege, låta en svart katt korsa vägen framför er och se vad som händer? 😄😄😄

Condor
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här överlever ni fredag den 13de

snowy00
2

#74:

Lucia är det samtidigt. En oturs-Lucia kanske. Men jag är inte så vidskeplig av mig, så tror inte den här dagen ger extra otur egentligen 😄

(ska se videon när jag kommer hem).

Tänkte på att jag skaffat ny mobil. Var ett erbjudande hos min mobiloperatör att man fick en ganska dyr mobil helt gratis om man band sig till ett abonnemang i två år. Det råkade vara exakt samma abonnemang som jag redan har, så för mig blir det ingen skillnad förutom att jag får dubbelt så mycket surf… Och för det fick jag en ny mobil som är värd en hel del.
Ett ganska bra erbjudande faktiskt.

Condor
2

#76:

Om man tror att fredag den 13de är en otursdag, då är det en otursdag. Tror man inte på det, är det en helt normal dag. 😊

En gratis mobil är alltid ett bra erbjudande. Men i vanliga fall inkluderas priset i abonnemanget. Fata Morgana fick också sin nya mobiltelefon för 2 dagar, en Nokkia. Hon har ju redan en jobbhandy, en I-phone, så nu har hon 2. För mig verkar det så som om man skulle få en Ferrari av sitt företag och sen köper man sig ändå en Seat Ibiza. 😄

snowy00
2

#77:

Jo, oftast betalar man ju av mobilen i abonnemangspriset. Men inte på denna. Antar att "priset" var att jag band mig till operatören i två år, men jag hade nog ändå inte tänkt på att byta operatör de kommande åren.
Sen typ dagen efter jag fick mobilen så fanns inte den kvar på deras sida som erbjudande, utan bara billigare mobiler. Så jag undrar om jag hade tur och fick någon av de sista hos dem av just den sorten 😄

Man ser de mobiler som man får gratis om man tecknar abonnemang, här: https://www.comviq.se/mobiler

Står "Mobilen på köpet" ovanför dem…

Jag är inte så insatt i Nokias mobiler, men en iPhone känns ju mer "trendig" iaf 😅

På Comviq kan du beställa många typer av mobiltelefoner tillsammans med abonnemang eller kontantkort. Här hittar du de senaste modellerna!
  • Redigerat 2024-12-13 12:40 av snowy00
FataMorgana
2

#78:Condor förstår inte att jag inte vill ta med mig min tjänstemobil på våra långa promenader i naturen eller upp på en trampbåt på sjön 😄. Jag vet inte vad jag skulle göra om den trillade i vattnet 😮!

https://www.apple.com/at/shop/buy-iphone/iphone-14
Nej, jag vill ha en mobil som inte är så dyr att jag knappt vågar hålla i den. Dessutom vill jag slippa bli påmind om jobbet hela tiden. Nog för att jag trivs väldigt bra på jobbet, men ändå… 😊

Jag vill också ha en mobil med ett batteri som håller riktigt länge, som min gamla Nokia. Och jag vill absolut inte ha samma mobil som alla andra 😄. Därför blev det en Nokia den här gången också. Fast egentligen är det inte så viktigt vilken mobil jag har – jag sitter mycket hellre framför min dator än med en mobil i handen.

Mobilen behöver jag mest för att fördriva tiden på bussen eller tåget, kolla tidtabeller och för att fota lite när vi är ute i naturen. Och så brukar jag spela ett spel med min mor så att hon kan träna hjärnan lite efter sin infarkt 😊. Resten av tiden ligger mobilen mest på en hylla och samlar damm 😄

Men hur som helst, är det äntligen helg 😊

Hol dir eine Gutschrift für das iPhone 14, iPhone 14 Plus bei Inzahlungnahme. Monatliche Zahlungen verfügbar. Jetzt mit Gratisversand kaufen.
snowy00
2

#79:

Jag hade nog också velat ha en separat mobil, jobb och privat. Själv bryr jag mig heller inte om vilken mobil jag har, så länge jag är nöjd och trivs med den. För första gången har jag en Google Pixel 8, och är riktigt nöjd. Känns mycket bättre än min förra Sony.

Jag tycker det är skönare att sitta i fåtöljen med mobilen och surfa runt, än att sitta i kontorsstolen vid datorn, om jag inte måste. Men då har jag ju ingen bärbar dator.

Nåväl, skönt med helg. Jag har varit så trött idag dock, råkade somna 3 timmar i fåtöljen på eftermiddagen, och nu känner jag mig konstig och lite borta i huvudet. Brukar kunna bli så när man sover länge mitt på dagen. Får försöka sova ordentligt inatt, så känns det nog bättre imorgon 😊

FataMorgana
2

#80:

Hoppas du mår bättre idag då och att du kunde sova gott på natten😊

Själv har jag suttit i flera timmar idag med min nya mobil för att sätta igång den och förstås uppträdde en massa problem i början. Men äntligen har jag blivit klart med allt och fått den att fungera 😊

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Passade också på att testa ut mobilens kamera. Tänker, att den duger 😊

snowy00
2

#81:

Ja, det känns mycket bättre idag! Förutom att jag sov tre timmar på eftermiddagen igår som sagt, sov jag ytterligare över tio timmar under natten till idag. Så nu känner jag mig utvilad igen 😊 det var nog så att jag sovit lite lite ganska många nätter i rad, 6-7 timmar, som samlade ihop sig till en stark trötthet igår. Sen styrketränade jag direkt efter morgonmeditationen imorse (vilket jag gör varje lördag) och det bidrar också till att jag mår bättre och känner mig piggare nu. Så det hela handlar som vanligt om meditation, fysisk träning, och sömn, sömn, sömn för att må bra. (och att äta som man ska också, så klart). Det visar sig igen och igen på måendet… 😊

Jag har också suttit ganska många timmar nu i veckan och startat igång min nya mobil. Men denna gången gick det smidigare, för det gick att kopiera över systeminställningar, appar, och foton, mm från den gamla mobilen till den nya när jag startade igång den. Annars har det brukat ta lång tid att bara manuellt installera alla appar man använder, på den nya mobilen….. Det var ca 90 appar att installera. Hade varit ganska jobbigt manuellt 😅

Men fint att du också är klar med att få din nya mobil att funka 😄

#82:

Det blev ju fina foton med din mobil!
Jag bifogar det enda fotot jag än så länge tagit med min Pixel-mobil…… Ett motiv ni redan sett.

• Redigerat 2024-12-14 16:10 av snowy00
FataMorgana
2

#83: 90 appar! Jösses, vad behöver man så många appar till? 😄 Men visst gick det smidigt här med, med att ladda ner allt. Det var bara något fel på min quickstep eller vad det nu hette som gjorde att min mobil hängde fast sig hela tiden, men som tur gav chatgpt mig rådet att rensa dess cookies och data och sen plötsligt fungerade det. Trodde redan jag skulle behöva skicka tillbaka den och köpa mig en ny. Jag måste säga att jag egentligen avskyr att installera en ny mobil och är så glad att allt äntligen fungerar 😊 Ja din kamera gör nog mycket finare foton än min. Min mobil var inte så dyr. Men den duger 😊

snowy00
2

#84:

Jag vet faktiskt inte 😄 de senaste tre åren har jag installerat kanske 2 till 3 nya appar på telefonen, om ens det. Det var nog i början av att jag hade min förra mobil för ungefär fem år sedan som jag installerade de flesta av dessa appar……. Och eftersom de inte gör mobilen tyngre så får de flesta vara kvar 😄😉 många av apparna använder jag inte ens en gång per år. Som Försäkringskassans app t ex. Men det händer ju att man behöver logga in hos dem, och då orkar jag inte installera appen igen, när den nu ändå ligger där. Så den får vara kvar t ex.

Det är inte det roligaste att installera en ny mobil, nej. Men denna gången blev jag så nöjd med min nya (gratis) mobil….. Så det var okej att lägga några timmar på det ändå.

Ett tips till de som läser detta är förresten att välja en mobil som ger säkerhets- och systemuppdateringar under lång tid framöver. Är man då rädd om batteriet (de nöts ju olika fort, beroende på hur och när man laddar och använder det, osv) så kan man med lite tur ha samma mobil under ganska lång tid framöver. Denna Pixel-mobil ska exempelvis få uppdateringar i 6-7 år framåt. Det betyder att jag kommer kunna använda mobilen säkert i så lång tid framåt, om den inte går sönder fram tills dess dvs. Det var huvudsakliga anledningen till att jag valde denna mobil, och till att jag skaffade en ny mobil över huvud taget. Min förra, Sony, har egentligen inte fått uppdateringar på tre år eller så nu, vilket egentligen är alldeles för länge. Men då batteriet funkat bra, och jag inte känt för att lägga pengar på en ny mobil har jag haft samma kvar ändå i fem år nu….. Använder man mobilbanken och bankid t ex är det ju ingen dum idé att ha de senaste säkerhetsuppdateringarna. Och har man dem, och ett tillräckligt bra batteri, finns det egentligen ingen anledning att byta mobil förrän den går sönder helt… Tycker jag 😊

Ang mobilkameran. Jag är inte så säker på hur bra kamera jag har. Har hört lite löst att den är bra, men då jag bara hade några gratis mobiler att välja bland, så valde jag lite snabbt den jag tror var den bästa, utan att undersöka allt så jättenoga. Men säkert duger din kamera bra också. Det ser man ju på bilderna du bifogade, om inte annat…😊

• Redigerat 2024-12-14 22:55 av snowy00
snowy00
2

#85:

Här är en äldre tråd på ett forum där några diskuterar detta (jag har inte läst hela tråden):

https://swedroid.se/forum/threads/hur-viktigt-aer-det-med-saekerhetsuppdateringar.181323/

Min mobil som jag annars är nöjd med har slutat få säkerhetsuppdateringar. Det känns lite surt att köpa en ny telefon bara för den sakens skull men...
FataMorgana
2

#85: Min förra mobil som jag hade i ca 6 år fick heller inga uppdateringar längre, så jag är också glad över få uppdateringar för en tid framåt nu. Fast själv har jag inga bank-appar på mobilen utan endast på datorn och går alltid via bitdefenderns SafePay Tycker det känns tryggast så på något sätt 😊

• Redigerat 2024-12-15 11:22 av FataMorgana
Condor
2

Tänk, jag klarar mig utan en enda app. 😊

FataMorgana
0

#88: 😄😂😅

Condor
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
2

#87:

Ok, då förstår jag. Så kan man ju också göra 😊

#88:

😄

Jag prövade förr att vara utan smartphone några dagar. Men blev så krångligt utan bankid, och saknade ändå att t ex kunna läsa mina e-böcker, eller lyssna på musik när jag var "utomhus". Så de har både sina för- och nackdelar dessa smartphones.

Condor
2

#91:

För mig räcker datorn. Jag har en telefon med knappar. 😊 Fördelarna är att man kan stoppa den i bakfickan på jeansen. Man behöver inte se upp att inte röra skärmen när man pratar och den är billig.

snowy00
1

#92:

Ja, det finns ju sina fördelar med en "traditionell" telefon också.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.