Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlig-utveckling
Läst 109 ggr
Condor
4

Ödmjukhet

Inom andliga kretsar pratas dert ofta om ödmjukhet. Ödmjukhet är någonting som det ofta strävas efter, för det anses vara ett kännetecken för att vara andlig utvecklad och att bli beundrad av andra människor. Man visar upp för andra hur ödmjuk man är. Ett exempel är munkar som rakar skallen för att visa att de inte längre är intresserrade av "världsliga ting" som att ha (fina) hår.

Men det är just det som är motsatsen till ödmjukhet. Det är "skenbar ödmjukhet". Men kan också kalla det "strategisk ödmjukhet". Äkta ödmjukhet har inget behov av att visas upp. Äkta ödmjukhet är någonting som sker i ens inre. Skenbar ödmjukhet tjänar personens personliga fördel och sträcker sig inte utöver personen själv. Personen tjänar sig i slutändan själv. Ödmjukhet betyder inte att visa ödmjukhet, utan att i full acceptans vara den som man är.

När det pratas om ödmjukhet tänker många i första hand på att vara ödmjuk inför andra människor. Det är heller inte den formen av ödmjukhet som har med andlighet att göra.

I Castanedas böcker citeras vad Don Juan säger om det:

""Krigarens ödmjukhet är inte detsamma som tiggarens ödmjukhet. En krigare böjer inte sitt huvud inför någon, men samtidigt tillåter han inte att någon böjer sitt huvud inför honom. Tiggaren å andra sidan faller på knä i en blink och sopar golvet för alla och envar han håller för uppsatta personer, men samtidigt begär han att någon som står lägre ska sopa golvet för honom."

Man är heller inte ödmjuk om man avstår från saker som man har eller skulle kunna få. Snarare är man ödmjuk om man är nöjd med det som man har eller kan få. Osho kritiserade asketer och ansåg att de lever asketiskt för att få andra människors respekt. Att vara ute efter andras respekt är dock inte ödmjukt. Han sa att han inte behöver andras respekt och köpte sig demonstrativt en Rolls Royce efter den andra. Men de flesta missförstod vinken och ansåg att han kan inte vara ödmjuk.

Inom det andliga är sann ödmjukhet en ödmjukhet mot det gudomliga, det vill säga den exakta och konkreta uppfattningen att utan det gudomliga är man ingenting, kan ingenting göra och förstår ingenting, att även om man är utomordentligt intelligent och begåvad så är detta ingenting jämfört med det gudomliga medvetandet.

Här ser vi att äkta ödmjukhet bara kan växa fram genom insikt. Först när man inser hur lite som man är, vet och kan i jämförelse med det guddomliga medvetandet är det sann ödmjukhet. Insikt får man genom att erfara det gudomliga. Om man bara säger "nu ska jag vara ödmjuk" (av vilken anledning som helst) är det skenbar ödmjukhet. Man kan heller inte lära ödmjukhet eller sträva efter den. Insikt låter den växa fram av sig själv.

snowy00
3

#0:

Så är det. När jag tänker på ödmjukhet brukar jag också tänka på "att vara mjuk inför sitt öde". Man accepterar fullt att man själv, och saker är som de är, och accepterar hur saker kommer och att de kommer som de ska. Sann ödmjukhet kommer från insidan, och behöver inte visas upp, som du själv skriver 🙂 det har inget självtjänande syfte, utan är ödmjukt i sig själv, oavsett hur det ser ut i andras och sina ögon. Den riktigt ödmjuke, vet inte ens att hen är det.

Condor
3

#1:

Att ödmjukt acceptera sitt öde är en viktig del av Castanedas läror och även inom buddhism finns det något motsvarande, att acceptera situationen. Öden och situationer är ju som de är, oavsett om man accepterar dom eller inte. Man gör livet svårare om man inte accepterar saker som dom är. Men det är inte alltid lätt.

Condor
3

Jag vill tillägga att "att acceptera sitt öde" inte betyder att vara passiv och att man inte agerar eller reagerar på saker som händer, utan att betrakta det som händer som en utmaning.

Istället för att passivt acceptera ett givet öde bör man aktivt acceptera utmaningarna och använda dem som möjligheter att lära av det och att växa. Acceptans syftar här mindre på resignation och mer på att släppa motståndet och att medvetet uppfatta och använda den givna situationen. I stället för att kämpa mot en situation kan man använda den för att lära och växa.

snowy00
3

Precis, det var bra skrivet 🙂
Man accepterar genom att inte spänna sig, och kämpa emot det som händer. Man tränger inte undan Sanningen, utan låter den komma fram. Dvs, man blundar inte för de saker som kommer fram ur sitt undermedvetna. På så sätt kan man "ändra sitt öde", inte genom tvång, eller passitivitet, utan genom "att låta hända".

snowy00
3

Nej, förresten. Det är inte alltid det lättaste.

Condor
2

#4:

Just det! 😊

[SolaH]
3

Förundrades över ordet ödmjukhet, som har flaxat förbi mig ett flertal gånger. Men har inte gått djupare in på betydelsen, konstigt nog, så kan det vara ibland med ord.🤔
Men fick en bra beskrivning här i inläggen vad betydelsen innebär. Tack😊

Som en annan person förklarade ordet i följande meningar.
Ödmjukhet som en nyvunnen barnets öppenhet och möjlighet till förundran. Som ett ja till någon som ger sig själv, som fyller på med livets möjligheter.
Som en beredskap inför det oväntade. Som ett ja till mening.

Stjärnskott
4

Ödmjukt böjde egot synbart på nacken med ett illmariskt dolt leende vilande i ena mungipan…..

Beräknande kröp egot in och gjorde sig viktig och betydelsefull i omgivningen som så storögt tog emot denna varelses ord

Vars historia byggde på missvisande sanningar om den verklighet som frambringades i allas åsyn. En och annan vände om och gick tyst där ifrån.

De valde helt enkelt en annan väg. Stillsamt tillbakadragna allt som oftast villigt vänliga. Mjuka som en sommarvinds smekning och stark i sin person vandrar de genom livet.
De gör inte mycket väsen av sig.

Inte alls!

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#0: Igår när jag läste den här texten då dök Mats Rådbergs låt upp i huvudet: Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är så bra som jag tror jag det var han sjöng. Nått sånt I alla fall.

Det finns många olika infallsvinklar på själva ordet och dess innebörd som sätter tankarna i rörelse.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-11-28 20:45 av Stjärnskott
Condor
4

#7:

Ja, ibland finns det olika föreställningar för ett ord. Man skulle kunna plocka isär ordet psykologiskt och säga att det finns olika sorters ödmjukhet, t.ex. social ödmjukhet, politisk ödmjukhet, religiös ödmjukhet och så används ordet för allt möjligt. I mitt inlägg beskrev jag endast den andliga ödmjukheten.

Condor
3

#9:

Det där uttalandet har jag hört tidigare, utan att känna Mats Rådberg. Därför kollade jag varifrån det härstammar och fick reda på att Rådbergs låt är den svenska versionen av låten "Its hard to be humble" från Mac Davis.

Ja…. man har det inte lätt om man är så bra. 😄

[SolaH]
4

De valde helt enkelt en annan väg. 😊 Ja,att inte låta sig provoceras. Provokatören får säga vad hen vill. Att ha den styrkan och tilliten är stort.

Fint skrivet rore."gillar".💚

Stjärnskott
2

#10: ja, jag förstod det 🙂 Din text väckte bara mina tankar som kom på print.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#11: 😂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
4

#12: ❤️Tack! Inte alltid så lätt att leva upp till…. men väl värt att försöka frigöra sig ifrån ovanan att anpassa sig efter andra. 😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼