Babbeltråd Nr. 32
Svar till Rore:
Tack så mycket 😊 kul att du gillar dem. Håller med om att skogen verkligen kan vara magisk, särskilt i gryningen, och månskenet så där. Kul att höra hur andra uppfattar ens bilder.
Pricken över i:t hade kanske varit om ett par svarta kråkor lyfte från trädet vid månen när jag tog bilden. Men då ska man ha tur, eller besöka platsen många gånger i samma ljus…
Kan nog vara svårt med mobilen att fånga månen, ja. Fotar man en vanlig fullmåne kan jag tro att ett zoomobjektiv funkar bra för att "få upp storleken" på månen.
Svar till Condor:
Nu har jag knappt sett en supermåne, men skulle nästan tro att de kan bli så där stora i verkligheten… Men jag är inte säker.
Visst kan vissa objektiv skapa "optiska illusioner", men jag tror mer på att månen på den bilden är i verklig storlek, eller i annat fall bildmanipulerad…..man vet ju aldrig nu för tiden, vilka bilder som är äkta och inte 😮
Så här sa chatgpt om storleken på en supermåne:
En supermåne inträffar när fullmånen sammanfaller med månens perigeum, det vill säga när månen är som närmast jorden i sin elliptiska bana. Detta gör att månen ser större och ljusare ut än en vanlig fullmåne.
Hur stor kan en supermåne upplevas?
Storlek: En supermåne kan upplevas vara upp till 14% större i diameter och 30% ljusare än en vanlig fullmåne. Den faktiska storleken på himlen varierar dock beroende på hur högt månen står i förhållande till horisonten (en optisk illusion kallad "månillusionen" kan förstärka detta intryck nära horisonten).
Avstånd: Under en supermåne kan avståndet till månen vara så litet som cirka 356 500 km, jämfört med genomsnittliga avståndet på ungefär 384 400 km. Detta gör att månen verkligen befinner sig närmare jorden.
Ljusstyrka: Supermånen reflekterar mer solljus eftersom den är närmare, vilket gör att den verkar betydligt ljusare än andra fullmånar.
Trots att skillnaderna är märkbara för vana observatörer eller med hjälp av fotografering, är det för många svårt att se dessa skillnader utan att jämföra bilder av supermånen med en vanlig fullmåne.
#0:
Fin bild förresten 😊 har du själv fotat den?
#1:
Det står "14 % större", men på den där bilden verkar den vara 500 % större än en vanlig måne.
#2:
Jag har själv funderat på om det var jag eller Fata Morgana som tog den bilden. Jag hade den bland mina bilder på datorn. Men jag tror att det snarare är Fata Morgana som tog bilden.
#3:
Ja.. Kom att tänka på det jag med. Så kanske är det inte en riktig storlek på månen ändå.
Ok, bilden var som sagt väldigt fin iaf 😊
#3:
Du hade ju rätt. Chatgpt förklarar hur det troligtvis funkar……(det borde jag ju nästan veta.. Men var ju iaf lite med zoomobjektivet som jag skrev till Rore iaf)
Den här typen av bild är inte manipulerad, men det finns vissa fotografiska tekniker som används för att förstärka månens upplevda storlek:
Teleobjektiv: Fotografen använder ett teleobjektiv med lång brännvidd, till exempel 300 mm eller mer. Detta gör att månen förstoras och tar upp en större del av bilden. Samtidigt komprimeras avståndet mellan månen och förgrunden (till exempel träden), vilket förstärker effekten av en enorm måne.
Val av plats och perspektiv: Fotografen kan placera sig långt bort från förgrundsobjektet (som träden på bilden) och använda en lång brännvidd för att "pressa ihop" perspektivet. Det får månen att se oproportionerligt stor ut i förhållande till objekten i förgrunden.
Ingen manipulation behövs: Bilden är sannolikt inte manipulerad digitalt, men den upplevda storleken på månen är inte hur vi vanligtvis ser den med blotta ögat. Det är en kombination av teleobjektiv och komposition som skapar illusionen.
Är det en verklig storlek?
Månen är alltid lika stor på himlen sett från jorden (cirka 0,5 grader i vinkelstorlek). I den här bilden ser den mycket större ut än normalt eftersom teleobjektivet förstorar den och den placeras i förhållande till objekten i förgrunden. Så även om månen är verklig och på rätt plats, är upplevelsen av dess storlek ett resultat av fotografisk teknik.
- Redigerat 2024-11-19 15:39 av snowy00
#5:
Jag tänkte väl det. 😊
Här har vi ruskigt väder igen. Blåsigt, regnigt, kalt och mörkt. Framför oss årets 2 mörkaste månader.
Men man kan se läget ur ett annat perspektiv: Om en månad börjar dagarna att bli ljusare igen. 😊
#7 En perfekt dag för Home-Office 😊
Ja, snart börjar det bli ljusare igen.🙂 Det är ju när det är som mörkast, som det vänder.
Igår fick vi årets första snö. Får se hur länge det stannar, är nollgradigt nu.
#9: Jag längtar redan till sommaren och till den ljusa tiden 😊
#10:
Jo, samma här…😊 Men åtminstone lyser snön nu upp litet
#8:
Jag längtar till en perfekt dag för sjön. 😄 Speciellt efter ett par träningsdagar, när man kännser sig mörbultad i kroppen, är det alltid så skönt att sola sig i värmen.
#9:
Snö har vi som tur inte haft än. Men på fredag kväll kan det komma lite snö här. Som tur har jag helt nya vinterdäck. 😊
Ojoj vilken träningsvärk jag har i mina kammmuskler (Musculus pectineus). För att kunna gå gratis till osteopaten i fysioinstitutet måste man låta skriva ut någon sorts behandling eller terapi. Eftersom dom har en kraftkammare där, med alla möjliga redskap, lät jag skriva ut kraftträning.
Där finns redskap som tränar muskelgrupper som i min vanliga träning hemma inte blir mycket tränade och det är just kammmusklerna. Nu går jag som en anka. 😄
Eftersom disken mellan S1 och L5 är helt bortsliten, har jag bara möjligheten att stabilisera ryggraden genom att träna musklerna. Eftersom jag inte kunde träna hela sommaren pga skadan som jag hade i axeln, brukade ryggen ofta att värka efter saker som träning (när jag började igen) eller städning, så jag var tvungen att börja med lätt träning och höja intensiteten långsamt. Nu känns ryggen mer stabil igen och jag hade ingen värk efter 2 dagar med hård träning. Kanske jag inte ens skulle behöva osteopaten längre?
Idag har jag i alla fall en storstädning framför mig, med min träningsvärk. Men bättre träningsvärk än ryggvärk. 😊
#14:
Då betyder det väl att du har prickat musklerna rätt, om du har träningsvärk osv.😊 Men ja, bättre träningsvärk än ryggvärk!
Själv har jag bra mycket mindre spänningshuvudvärk sen jag fick glasögonen… Jag har ju gått till kiropraktorn var tredje månad hittills, ungefär. Nu hoppas jag på att kunna vänta iaf en månad till, innan jag går dit. Det kostar ju en del, 800 kr per gång.
#15:
Dom har ju redskap för de flesta muskelgrupperna. Men dom andra musklerna har jag inte så mycket träningsvärk i för dom blir tränade här hemma. Men just kammmusklerna behöver man redskap för och det var dom som därför var sämst tränade. Därför träningsvärken.
800 kronor för varje gång är en hel del pengar. Vi har tur att ha en osteopat i fysioinstitutet (chefen). Men han är gammal och har säkert överskridit pensionsåldern för länge sen, så vi får väl se hur länge han finns kvar där.
#16:
Det är ju det, speciellt när man har låg inkomst. Men är glad att något hjälper värken så pass bra iaf. Önskar att kiropraktik ingick i det där högkostnadsskyddet, eller vad det heter…
#17:
Det svenska högkostnadsskyddet känner jag inte till, men antagligen räknas kostnader för kiropraktiker som "högkostnader".
Här hos oss kan man betala för en privat sjukförsäkring om man vill. Det finns flera varianter, men en bra variant som betalar allt som man behöver är svindyr. Med en privat försäkring är även väntetiden för saker som magnetröntgen kortare. Vi har så att säga en 2-klass medicin.
I det ortopediska sjukhuset där Fata Morgana hade sin ryggoperation, väntade hon ett år ungefär på sin operation. Där jobbar läkare som har sin egen privatmottagning och deras privatpatienter får bättre vård och snabbare tid för operationer.
Jag minns när vi en gång var där, när hon var hos en ung läkare, som ännu inte var fördärvad. Han hade en röntgenbild av patienten som var inne före Fata Morgana på skärmen och ringde efter en äldre överläkare. Sen förklarade han för överläkaren att den planerade operationen för den patienten inte är ett bra val. Han förklarade detaljerat med fingerpek på röntgenbilden varför han anser det och vilken sorts operation som i stället borde göras. Överläkaren svarade "är hon privatpatient?". Det säger ju allt……………..
#18:
Det borde räknas som det. Men tyvärr gör det inte det, då man får betala allt ur egen plånbok, hur mycket man än behöver det.
Hm, ja, trist när pengar ska styra över folks chans till god hälsa.🙁 Här får man ändå hjälp med mycket, men inte sån vård som kiropraktik visst.
#19:
Här hos oss räknas sådana metoder inte till skolmedicinen och därför betalas det inte av de statliga sjukförsäkringskassorna. Det finns en hel del som gör nytta, men som inte betalas av just den anledningen.
Vilken arbetsdag. Klockan 11 gick vi med kollegorna på företagets julmarknad och här sitter vi än, och dricker punsch och öl. Några av kollegorna börjar till och med bli fulla snart 🥴 och det får vi betalt för 😄
#20:
Ja, det är väl just av den anledningen som man inte får hjälp till det här också 😑
#21:
😅 Jadu, undrar om det hade varit okej på ett statligt jobb här. Men ni slipper iaf jobba ihjäl er 😉
Jag fick nyss veta att jag ska få ställa ut 7 st av mina fotografier i slutet av juli nästa år…😄 Jag som nästan hade gett upp hoppet. Lite nervös är jag redan… Åtta månader innan😄 men har gott om tid att förbereda allt, och mig mentalt, hur som.
#21:
Och jag som har haft en massa jobb med städning och ska strax börja med matlagningen…………………………….
#22: Jag har aldrig förr jobbat på ett företag där folk dricker alkohol under arbetstid 😄 Men då har jag alltid jobbat på privata företag. Jag skulle tro att det är vanligare med sådana här fester på statliga jobb här i Österrike. Det hör lite till den österrikiska traditionen på något sätt 😊 Men själv nöjde jag mig med bara en punsch, och den kunde jag inte tacka nej till när chefen bjöd den till mig.
#24:
Samma här, har inte varit med om ett företag där man dricker alkohol på arbetstid. Men när jag jobbade inom industrin hade vi ibland "jobbfester" på exempelvis sommaren, och vid jul. Det var ju utanför arbetstid och inget man fick betalt för. Då drack många en del öl och så… Själv när jag var med tog jag bara en läsk, eftersom jag inte dricker alkohol. Det fick vara ok det med 😊 men visst finns det kulturella skillnader, som vi varit inne på förr nån gång.
När jag jobbade på flygplatsen var det ganska vanligt att man drack en öl till middag och somliga drack betydligt mer. Vi hade ju mycket att göra med att få varor genom tullen så snabbt som möjligt och det inkluderade att man hade en bra relation med tullen. Att komma förbi med en flaska vin och dricka ett par glas med dom var en del av jobbet.
En gång hade en kollega en vara att förtulla som landade sent på kvällen. När hon var hos tullen, satt 3 tulltjänsteman fulla och drack vin och spelade gitarr. När hon gick in till deras kontor sa en av dom "flicka, dig har hinmlen skickat. Kom och drick ett glas med oss".
Jag har upplevt tulltjänstemän som var så fulla att dom vinglade. En gång var en så full att han pissaade på sig. Men höjdpunkten var vad jag upplevde när flera speditioner stod i kö med varor som skulle exporteras. Varorna hade redan deklarerats och en tulltjänsteman behövde bara kontrollera om varorna och papprena passar ihop, så att rätt varor exporteras.
Tiden var knapp för att flygplanet snart skulle starta och tulltjänstemannen var så full att han inte riktigt kunde utföra sitt jobb. Kön blev bara längre och somliga yttrade klagomål. Sen tog han fram sin pistol och viftade omkring med den i fyllan. Skjortan var utanför byxorna och gubben vinglade omkring med pistolen i handen.
Hoppas inte pistolen var skarpladdad 😅 på mitt förra jobb var det iaf nolltolerans mot alkohol, och droger på jobbet. Man kunde till och med bli kallad till drogtest slumpvis. Men jag slapp just det..Här super sig folk stupfulla på helgerna i stället…😄😛
Nej, men minns en gång då jag var i italien på språkkurs, och bodde hos en italiensk familj. De bjöd på middag, med vin… Men jag tackade nej till vinet då jag tidigare prövat lite vin där och blev rätt så full på väldigt lite. Jag kunde knappt få fram en förståelig mening. Men pappan i familjen såg förnärmad ut, när jag tackade nej till vinet. Det är väl en stor del av deras kultur, just vinet, osv.🤔
#27:
Visst var den laddad med skarpa skott. För droger gäller också nolltolerans här men det är inget problem att supa sig vettet ur skallen. Det gör ändå nästan alla här. Det är en del av kulturen.
En annan sak som jag minns, var att en tulltjänsteman i fyllan kontrollerade en diplomat och ringde efter sina kollegor, att dom skulle komma med droghunden. Sen lät han hunden nosa på diplomaten och hans bagage. 😄 Diplomater har ju immunitet och eftersom det inte hittades några droger fick tulltjänstemannen ett straff för det.
#28:
Hehe 😄 ja, det är lite konstiga regler och lagar här och där.
#29:
Enligt lagen får ju tullgubbarna inte dricka alkohol på arbetstid. Men om alla gör det gäller ordspråket "där som det inte finns en åtalare finns det inge domare".
En annan rolig grej som jag minns, var att en gång ringde lagerarbetaren mig och sa att någon från tullen vill titta på en vara och han ville att jag skulle komma ner till lagret.
Jag hade just en massa stress men man kan ju inte säga till tulllen att man inte har tid för dom just nu. Därför sa jag till lagerarbetaren att han ska säga någonting som en sorts ursäkt till tulllgubben varför jag inte kan komma ner. Han frågade mig "vad ska jag säga?". Jag sa "vad vet jag? Säg att jag inte kan komma för att jag är full som ett svin":
Jag sa det bara på skoj, men han sa det verkligen till tullgubben. 😄 Det var totalt accepterat och jag behövde inte gå ner till lagret. 😄 Att inte ha tid skulle ha varit en provokation. Men att vara för full är "gentlemanlike". 😄
#31:
😄
Något jag ändå tycker är lite konstigt här är hur lagligt och accepterat just alkoholen är, medan vissa "snällare droger" är totalförbjudna. Menar inte att man också skulle göra de drogerna tillåtna… Bara att det är lite motsägelsefullt. Men kan ju ha att göra med att det kanske skulle bli massa smuggling av alkohol, osv, ist. Och att nog de flesta är ganska emot ett alkoholförbud… Vad vet jag.
#33:
Jag tycker att man åtminstone borde göra det så som med tobak. I ställlet för att alkohol säljs i fina flaskor, borde det vara helt svarta flaskor med varntext och skräckbilder på flaskorna.
Skulle något parti säga att dom vill förbjuda alkoholen, skulle ingen rösta på det partiet. Sen är det ju så att staten tjänar en massa pengar på alkoholen.
Jämför vi nu med en "snällare" drog, som cannabis, som är legal eller åtminstone avkriminaliserad i många länder, skulle staten kunna tjäna de miljarder som drogmaffian tjänar nu. Men det finns fortfarande folk som tror att bara för att en drog är förbjuden, att det är svårare att komma åt den och med tanke på problemen som alkoholen orsakar, behövs inte en till legal drog. Därför skulle ett parti som förespråkar avkriminalisering eller legalisering få mindre röster.
Egentligen orsakar förbudet mer problem än vad själva drogen orsakar, med tanke på att man skapar en drogmiljö där konsumenter även kommer i kontakt med tunga droger och man förstör livet för folk som kriminaliseras bara pga bruket. Det är inte intelligensen som styr, utan okunskap och fördomar.
#34:
Ja, så är det nog. Är inte så värst insatt i just detta, men vet ju iaf att alkoholen är mer skadlig än vissa andra droger som sagt. Men det är nog som du säger iaf🙂
Usch vad det här mörkret gjorde mig trött idag. Hade egentligen tänkt skriva lite här på sajten och svara på en del inlägg, men tror det får bli tills i morgon. Bara så att ni vet 🙂
#36:
Känner mig själv lite..låg..pga av mörkret.🙄 Så det är förståeligt.
Brrrrrr… Har förresten idag varit strax över 16 grader bara i mitt kök.🥶 Får nog ringa hyresvärden igen nästa vecka.
#37: Jag har liksom bara gått omkring och gäspat hela dagen idag och inte fått något gjort. Vi får hoppas jag känner mig lite piggare i morgon, och du med såklart 😊
#38 Ja det måste du göra. Så där kallt ska man inte behöva ha det.
#39:
Vi får hoppas på det 😊
Jo, i mitt vardagsrum har det varit ca 20 grader tror jag. Det är nog för att jag mest befinner mig där hela dagen, och att TV och dator står igång där, så det blir några grader varmare. Men 16,3 grader i köket är lite väl kallt…
#40:
Jag skulle gå ner i pannrummet och sätta på värmen lite mer. Men det är alltid bra att ha någonting elektriskt i reserv för sådana här tillfällen.
Nu började jag att skriva på en ny vishets historia, men efter två och en halv sida är jag fortfarande inte klar. Men kanske hinner jag bli klar i morgon då jag har Home-Office 😊
#41:
Jo, man borde skaffa ett element som bara går att koppla in i eluttaget för såna här tillfällen.
#42:
Får se om den blir klar imorgon, då 😊
#43: Jag tvivlar på att jag blir klar med den idag, är inte så nöjd denna gång 😄
#44:
Ok 😄
Jag spelar ju in pianomusik, som jag lärt mig efter noter, ibland. Idag spelade jag in ytterligare en sån kort låt. Tänkte höra om ni här är intresserade av att lyssna på den, i babbeltråden? Detta är ju inget musikforum, så om ni inte är så intresserade så förstår jag.😊 Då delar jag den på Musik iFokus i stället. Tänkte eftersom jag har delat lite av mina tavlor och foton här förr.
#46: I babbeltråden kan du dela med dig av vad du vill 😊
#47:
Så bra…Då ska jag dela den här när jag har publicerat den på youtube 😁
Här är i alla fall pianolåten för den som vill lyssna på den.
https://youtu.be/DzJsDELHx-o?feature=shared
Har fastnat i nuläget för att spela klassisk musik på pianot, eftersom min lärobok innehöll en del sådant, och det på något vis passar mitt spelsätt för tillfället. Annars lyssnar jag nästan aldrig på klassisk musik… Jag bara spelar det emellanåt.
#49:
Det låter ju helt bra. 🙂 Fantastiskt att du har lärt det där själv, bara av en bok. Med lite mer övning blir det nog ännu bättre, framför allt ska låten spelas lite snabbare, men det kommer nog med övningen. 🙂
#50:
Kul att du tycker det låter bra 😁
Jo, den ska nog spelas i lite högre tempo. Men jag fokuserade mest på att hålla ett jämnt tempo över hela låten. Annars blir det lätt att man stannar och funderar nån sekund här och där 😄 men tempot kommer nog med övning som du säger!
Sen finns det mer förbättringspotential, som att variera hur hårt man trycker på tangenterna, för att ge låten mer nyanser, så att säga. Men mitt ganska billiga piano registrerar inte hur hårt man trycker ned tangenterna, så det går tyvärr inte att träna på i nuläget.😊 Men men, jag köper säkert ett bättre piano i framtiden.
#51:
Vad har du för ett piano nu? Min tanke var, att om man spelar låten med långsamt tempo, bör man inte trycka hårt på tangenterna, medan man kan trycka hårdare om man spelar i snabbare takt.
I det här klippet trycker personen också hårt på tangenterna men spelar i snabbare takt:
https://www.youtube.com/watch?v=DzJsDELHx-o
Fast det är not ett proffs som spelar här.
#52:
Nu har jag detta piano: https://www.amazon.com/Blackstar-88-Key-Portable-Keyboard-FOLDPIANO88/dp/B08M1L9KNJ
Egentligen är det nog till för att kunna resa med, medan man har ett mer ordentligt piano hemma. Men jag uppskattar att pianot har lika många tangenter som ett "riktigt" piano (alla har inte det visst), och att det funkar att koppla till datorn och spela in, med MIDI.
I noter för olika låtar står det om man ska spela lite mindre hårt på tangenterna ("piano" som det kallas), eller lite hårdare ("forte"), så ofta varierar man egentligen hur "hårt" man trycker på tangenterna i de olika delarna av låten.
Men spelar man snabbare så kanske man automatiskt också trycker lite hårdare….🤔
Klistrade du in fel länk? Jag ser mig inte som ett proffs, iaf 😄😉
#53:
Jo, jag klistrade in fel länk. 😄 Jag hade båda länkarna på mina registerkort och tog fel.
Här är den riktiga länken:
https://www.youtube.com/watch?v=jGFqtOdEIWk
Och nu ska jag kolla vilket piano du har.
#54:
Jag tar och lyssnar på din länk när jag kommer hem. Har inte hörlurar med mig och sitter just nu bland andra.🙂
#53:
Jaha, det är ett tangentbord som man kan koppla till datorn. Fiffigt att det går att vika ihop.
Ett "riktigt" piano är nog ganska dyrt, men kanske det finns begagnade att köpa som är billigare?
När jag var barn hade vi ett piano. Fast jag lärde mig aldrig att spela efter noter. Den första låten som jag lärde kunde man spela med ett finger. 😄 Sen lärde mig min far att spela en förenklad version av "Donauwalzer". Allt annat lärde jag mig själv, t.ex. "I natt jag drömde" av Hep Stars. Jag uppfann till och med en egen låt och jag minns hur stolt min far var att jag som ett litet barn kunde spela så där och lärde mig allt själv, utan bok.
När mina föräldrar hade besök, slapp jag aldrig undan att spela piano för dom, speciellt när dom hade besök av en vän som var en jättebra pianospelare. 😄 Sen tyckte alla att jag hade en sådan talang att jag skulle kunna bli en stor pianospelare. Det var på tal om att jag ska ta lektioner i piano. Först tyckte jag att det skulle vara kul. Men sen sa mina föräldrar att det bara blir någonting om jag övar i flera timmar om dagen, medan dom andra barnen är uta och leker.
Det var för mycket "måste" och tvång för mig, så jag tackade nej. Men ibland funderar jag på hur mitt liv skulle ha fortsatt om jag skulle ha sagt "ja" och om jag skulle ha blivit en stor pianist? 🤔
#55:
Ok.
#56:
Jo, det är i alla fall ett smidigt litet "piano" jag har…😊
Aha, ja, minns att du berättade om det för några år sedan. Ja, att lära sig låtar helt utan bok och noter är nog snäppet svårare. Själv känner jag att jag gärna har någor att följa… Det blir liksom lättare för min hjärna då på nåt sätt. Men det är också kul att ibland lyssna på en låt, och sedan försöka "ta ut" den på pianot, utan noter framför sig. Då övar man ju också upp musikörat skulle jag tro.
Kanske skulle du skaffa ett piano och fortsätta spela, om du har talang för det?😄 Men tvång och måste ska det ju inte bli, då blir det nog ungefär som att försöka skriva en bok på tvång… Inge bra helt enkelt.
Ofta spelar jag under 10-30 min per dag. Tänker att det är bättre att spela lite kortare, men oftare än flera timmar nån gång ibland. Men beror ju på hur man själv funkar också, så klart.
Men säkert hade du kunnat arbeta som pianist om du hade övat mycket sedan barnsben, och dessutom har talangen.😄
#58:
Jag tyckte att det var svårare att spela efter noter. Jag tyckte att det var för invecklat att lära allt det där utantill och sedan träffa de rätta tangenterna efter pappret. Jag fattade inte hur man samtidigt ska glo på ett papper och på tangenterna.
För mig var det lättare att lära hur de olika tangenterna låter och sen foga ihop tonerna till en låt. Ett bra musiköra är jag nog född med. Ibland när någon spelar eller sjunger på TV hör jag om någon träffar fel ton och säger till Fata Morgana "hörde du att han spelade eller sjöng fel, men hon hör det oftast inte.
Det är nog för sent för mig nu att börja lära för att bli en stor pianist. 😄 Min rhizartros i tumlederna skulle också protestera. 😄 Sen har vi inte ens plats för ett piano och måste prioritera att köpa andra saker i hemmet som måste bytas ut.
#59:
Nej, det beror nog på hur man funkar, hur man lär sig saker, och vad man tycker är lättast osv. Det blir för mig på nåt sätt att man lär sig känna med fingrarna var tangenterna sitter, också sneglar man ned på dem emellanåt. När jag har spelat en låt tillräckligt många gånger rör sig fingrarna som av sig själv till rätt tangent, och ofta minns jag låten ganska bra utan noterna. Det är väl det där "muskelminnet" antar jag😊
#60:
Det är nog så att hjärnan bygger upp nya synapser så att det blir en viss automatik, precis som maskinskrivning eller olika sportarter.
#61:
Ja, exakt. Musik (som allt man lär sig egentligen) ska väl vara bra för hjärnan på så vis. Lite hjärnträning, helt enkelt.
- Redigerat 2024-11-28 14:52 av snowy00
#54:
Nu har jag lyssnat på videon du länkade till. Ja, det är ju på en helt annan nivå än när jag spelar..😄 man hörde också tydligt hur han varierade hur hårt eller mjukt han tryckte på tangenterna. Kanske varierade han också tempot?
Det måste vara en mycket mer avancerad version av låten han spelade…min version är en ren nybörjarversion. Den var nääästan lite för lätt för mig. Jag lärde mig den på några spelade gånger… Men tycker också det är lite roligare att spela in något som man behärskar, det blir liksom bättre då.
Här är ett exempel på när jag spelat in en låt som var lite för avancerad för mig:
https://youtu.be/QhW7cpdgAlU?si=gohLUUY5bUEe4PXW
Den är dubbelt så lång som den jag spelade in igår, och är lite mer avancerad i övrigt också. Man hör när jag spelar att jag inte behärskar den riktigt till fullo än… Och jag spelade den säkert om och om igen ett par hundra gånger. Men ibland är det kanske bra att gå lite över sin nivå också, för att utvecklas.
#49: Det lät ju riktigt fint 😊
#64:
Tack, så kul!😘
Idag har jag från ca 17-tiden känt mig så otroligt trött. Som att jag bara velat gå och lägga mig och sova. Nog för att jag gick upp kl 07.15 imorse… Men säkert är det mörkret som spelar in. Det är ju den årstiden nu. Det blir nog tidig sänggång ikväll, om tröttheten får bestämma 💤💤😴
#63:
Man börjar alltid med nybörjarversioner. Så var det när jag lärde spela Donauwalzer som barn.
Bethovens låt som du spelade nu kommer säkert att bli bättre ju mer du övar. Det är bara hastigheten och flödet som måste förbättras. Man hör att du fortfarande måste tänka hur du trycker på tangenterna när du spelar. Med tillräcklig övning blir det till en automatik som gör att du inte behöver tänka och flödet blir bättre.
#66:
Ja, det där mörkret tröttar ut en.
#67:
Det är sant. Jag får nog återkomma till Beethovens låt längre fram också, och fortsätta öva.😊 Så går allt mer på automatik med tiden.
Sökte förresten på vilken låt Donauwalzer är, och den känner man ju igen… Kanske får jag leta efter noterna till den nån gång, och spela.
#68:
Jag vet inte om det finns noter för den nybörjarversionen som jag lärde som barn. Den avancerade versionen är jättesvår och den lärde jag aldrig.
Däremot skulle jag nog få ihop Vivaldis version som du spelade om jag skulle sätta mig framför ett piano en stund, helt utan noter.
#69:
Ja, jag tror nog jag också hade fått fram den versionen utan noter, i alla fall på ett ungefär😊 den är ju ganska "simpel" på så vis.
Nu hände det igen på morgonen efter att jag hade stigit upp, att jag fick en förspänning i ryggen, så nu har jag än en gång varit på jobb med starka ryggsmärtor ☹️😥 Som tur börjar helgen nu och på måndag och tisdag har jag Home-Office.
#71:
🙁😓 Vad trist. Men då får du vila upp dig 4-5 dygn nu i alla fall. Du slapp väl iaf gå runt på ett kraftverk denna gång hoppas jag. Kanske Condor får ge dig healing…
#72:
Ja, jag har en hel del att göra igen och hoppas att vi över helgen lyckas att få bort smärtorna.
#72 Tack. Ja åtminstone slapp jag att gå omkring i ett kraftverk 🙂 Men väl på jobb insåg jag att vår matsal har stängt hela dagen och eftersom jag inte ville gå hela vägen till närmaste affär pga ryggen så beställde jag en pizza till jobbet i stället. Ja så kan man ju också göra om man har ont i ryggen. Så i alla fall behövde jag inte svälta ihjäl 😄
- Redigerat 2024-11-29 16:00 av FataMorgana
#74:
Det var ju bra…pizza är ju inte helt fel ibland…😋även om de man beställer från pizzeria är väldigt mättande. Det var år sedan jag åt en sån.😅
Men du slapp iaf svälta.
Själv har vi bowlat idag med Fontänhuset. Jag kom etta på våran bana trots att jag inte bowlat på nästan tio år nu. Förutom i VR då, så klart.
#73:
Hoppas det!
#75:
Ja pizza är verkligen mättande, därför orkade jag inte äta upp hela, utan gav den sista biten till en kollega som blev så glad att han också fick lite mat i magen 😊
Vad kul, då vann du ju. Grattis! Bowling har jag också varit bra på. Förr i tiden bowlade jag ibland med mina vänner och då var det också alltid jag som vann 😄 Men tyvärr har jag inget musiköra alls. Jag är nog den mest omusikaliska människan på jorden 😄
#77:
Det var ju snällt av dig 😊
Tack!
Jaså, synd att du inte bodde i närheten då, då hade jag kunnat utmana dig på en bowlingmatch…😄😉 Nä, men det är rätt så kul, bowling.
Hehe, okej. Det går nog att träna upp sitt musiköra ändå. Men visst har man väl lite försprång om man naturligt har talangen, som i det mesta.😊

I alla fall så satte jag upp adventsljusstakarna nyss. Det är ju första advent på söndag, redan 😮
#79: Så mysigt och fint det ser ut 😍 Själv har jag så ont i ryggen idag att jag inte vet hur jag ska kunna klara av dagen 🤷
Jag kommer tyvärr inte att ha så mycket tid att skriva idag, eftersom jag måste behandla Fata Morganas rygg och göra hushållet själv.
I alla fall har Fata Morganas rygg förbättrat sig ett steg. Men det finns flera steg till att ta. Jag hoppades att det skulle bli en förbättring över natt, men det blev sämre. Kanske pga våra gamla madrasser. På onsdag får vi dom nya levererade. Jag tar nu en matrast och sen ska jag behandla igen. Sen disken och matlagning och sånt.
#80:
Jo, det blir mysigt ljus av dem.
Men så trist med din rygg 🫤 hoppas ni lyckas fixa det någorlunda tills du ska till jobbet igen.
#81, #82:
Jag har heller inte så mycket tid att skriva i helgen. Men det är ju bra att ni har råd med nya madrasser nu iaf… Och lycka till med healingen.
#83: Ja vi får hoppas det. Nog har ryggen blivit lite bättre längs dagen, men ganska illa är det än.
Ska inte störa, hoppas bara att det känns bättre idag.🤗
- Redigerat 2024-12-01 09:24 av [SolaH]
#85: Du stör inte 😊 Men visst går det bättre idag. Det är inte helt bra än, men det går åt rätt håll känns det som 😊
#86:
Vad bra 🤗
#83:
Tack! Ja, dom nya madrasserna var verkligen nödvändiga. Men dom kostade över 1.000 euro om man räknar med leveransen och att dom tar med dom gamla madrasserna.
#88:
Det var en hel del, men sängar och madrasser verkar kosta en hel del om det ska vara kvalitet. Men det är det ju värt, speciellt när FM har problem med ryggen ibland.
#89:
Ja vill man ha bra madrasser, måste man betala en hel del. Fast våra madrasser inte ens kommer i närheten av de bästa. I affären där vi köpte våra, kostar dom dyraste 4.500 euro per styck.
#85:
Ingen stör här! Här finns bara trevlliga människor som inte kan störa. 😊
🙃😊
Jag var på en fotoutställning ikväll. Fina foton i fin miljö var det. Det tar lite på krafterna att "vara social", när man är lite ovan……men jag tänker, bra är det att få bli lite van igen..😊
#93:
Det tar lite mindre på krafterna om det handlar om trevliga människor och man har gemensamma intressen. 😊
#93: Fast det är väl ändå kul att vara lite ute bland folk och öva på att vara social trots att det tar på krafterna 😊 Själv har jag också tappat krafterna pga ryggen känns det som. Den är nog mycket bättre nu, men fortfarande inte helt bra och i morgon måste jag till kontoret. Jag hoppas det går bra.
Här finns den nya babbeltråden:
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1599206/babbeltrad-nr-33
(svarar er här i den gamla babbeltråden)
#94:
Så är det. Det var bara trevliga människor jag mötte, och vi tog en fika efteråt. Så jag "återhämtade" mig ganska snabbt 😄 sen fick jag lite inspiration och idéer till min egen utställning.
#95:
Ja, det var bara roligt egentligen 😊 så jag menar inte att klaga på nåt vis.. 😄 Hade gärna gjort om samma sak igen snart. Men ikväll ska jag till fotoklubben, så det blir lite mer "övning" där😄
Tänkte idag på hur det är med din rygg. Bra att det är bättre i alla fall! Hoppas du har nå passande arbetsuppgifter som inte sliter på ryggen. Du får göra lite "pausstretching" om det är så att du sitter mycket på en stol, kanske.
#97:
Ok, man kan ju skriva så länge det går. 😊
#97:
Ja jag får göra något sådant, ta det lugnt och göra stretchpauser. Hoppas du har en kul kväll på fotoklubben 😊
#99:
Tack, det blir nog kul där 😊