Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 598 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 31

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom den gamla tråden nästan är full, öppnar jag en ny.

Condor
3

Man blir chockad redan på morgonen när man läser nyheterna och ser att Trump vann. 😱😓

En katastrof för hela världen, utom för Trumps polare, t.ex. Putin och Musk.

Man kan ju vara spännd på vad den här galningen kommer att göra. Hjälpen för Ukraina kommer kanske att sluta och Ukraina blir en del av Ryssland? Klimatlagarna som Biden införde kommer säkert att tas bort, så det är också en katastrof för klimatet.

Man kan bara häpna över människors dumhet, att göra en galen brottsling, en egotrippad psykopat till president. Han är den manifesterade ondskan och det syns redan på hans ansiktsuttryck. Jag förstår inte att folk inte ser det.

snowy00
2

#0:

Naaawwwww…… En av de sötaste bilderna jag sett 😊😻

#1:

Jag blev också chockad imorse…även om det överstiger mitt förstånd att Trump blir president (igen) så passar det ju på ett mörkt sätt in i dagens världsbild tyvärr.🫣 Vågar inte tänka på var världen kan vara på väg.

Condor
4

#2:

Jag tänkte att det behövs en söt bild som motpol till Trumps ondskefulla tryne som man ser i alla tidningar på nätet just nu. 😄

Jag kan heller inte fatta att folk är så dumma att göra Trump till president. Framtiden för världen är ju redan utan Trump inte så "solig", men med Trump blir det ännu värre. Jag tycker synd om dom som är unga, som måste växa upp i den här världen.

snowy00
2

#3:

Ja, den bilden lyste i alla fall upp😊

Condor
3

Jag läste att Trumps valseger gjorde Musk 12 miljarder $ rikare, eftersom hans aktier steg med 15 %. Nu vet vi varför han investerade miljoner på att stöda Trump. Dom som han påverkade att rösta på Trump var bara nyttiga idioter till att göra honom ännu rikare. Man borde bojkottera Tesla.

FataMorgana
5

Jag brukar ibland lyssna på YouTube på bussen hem från jobbet för att hitta inspiration till texter att skriva. Idag satte jag på en video som jag var tvungen att stänga av efter bara några minuter. Det gjorde helt enkelt för ont i hjärtat 💔 att se att det finns människor där ute som verkligen ser Trump som en ljusarbetare och på allvar tror att vi är på väg in i en gyllene tidsålder. Jag förstår inte hur de inte kan se ondskan som lyser igenom honom 😞 och att han bara lever energierna ur sina nedersta chakras, dvs driven av sitt maktbegär. Hur kan man kalla honom för god och ljus? 🤯 Det övergår verkligen mitt förstånd, och det gör så ont att se att människor kan vara så manipulerade och hjärntvättade. Jag finner inga ord. 😔😓

snowy00
2

#6:

Jag finner heller inte så många ord…😓 och klarar nog inte av att se en sån video heller. Jag orkar knappt gå in på nyheterna..nu mer.😔

FataMorgana
2

#7: Jag har heller inget intresse för nyheter längre 😔

Condor
3

#6:

Man kan nog avslöja att det är Rexmarks youtube klipp. Om hon offentligt sprider sådana klipps på youtube kan man nog diskutera om det på forum.

Ja, Trump anser hon är en "ljusarbetare" som kämpar mot den "djupa staten". Om det skulle finnas en "djup stat" är det ju ganska näraliggande vad den består utav.

Den rikaste människan i världen investerar miljoner för att stöda Trump och när han blev vald blev han över natt 12 miljarder $ rikare, eftersom hans aktier steg. Trump, som också är miljardär, har erbjudit Musk ett jobb i regeringen. Han vill skapa en ny position för Musk som "Secretary of Cost Cutting" eller att leda en kommission för att förbättra effektiviteten inom regeringen.

Nu tar miljardärerna över makten för att göra dom själva rikare och överföra folkets pengar till de rika. Dom som Rexmark säger kämpar mot den djupa staten ÄR den djupa staten. Många är så dumma att dom går på falskinformationerna och det är kanske den delen som var avgörande att Trump vann.

40 % av alla latinos som valde demokraterna sist, valde nu Trump. Jag såg på TV att de demonstrerade med skyltar "latinos for Trump". Men det är just dom som han helst skulle vilja kasta ut ur USA och se till att det inte kommer fler. Det är ungefär som om migranter i Sverige skulle propagera att rösta på sverigedemokraterna.

En del valde Trump för att dom tror att han gör sluut på inflationen, att de dyra priserna kommer att sjunka igen. Men Trump vill höja tullen för varor från Kina med 60 % och varor från Europa med 10 %, så det kommer inte att bidraga till att varor blir billigare, utan tvärtom.

Rexmark sa i klippet "ljuset vann, det goda vann, känner ni de fantastiska energierna?" Hon har tusentals följare som tror på det där och dom kommer säkert att rösta på sverigedemokraterna och tro att det där är ljuset. Om det finns en djup stat, kan man räkna Rexmark till den. Hon säger ju också att folk inte ska läsa tidningar utan bara tro på det som hon säger. Att se till att folk inte blir informerade och bara tar till sig en sorts information (hennes) är någonting som Putin, Hitler och Kim Jong Un gjorde/gör. Men så länge det finns folk som är så dumma, primitiva och oförmögna att se på världen med egna ögon funkar det. Men själva tror dom att dom är "uppvaknade" och högfrekventa.

snowy00
3

#9:

"Rexmark sa i klippet 'ljuset vann, det goda vann, känner ni de fantastiska energierna?'"

Jag förstår inte hur man kan vrida det till något sådant? Det måste ju vara totala vanföreställningar, eller så vrider man allt upp och ned.
Nu är ju världen helt upp och ned, de rika och med maktbegär/störst ego är de som regerar över de stora massorna…
Minns jag läste en bok med Osho när jag var yngre, han sade ungefär att de visa är de som borde "ha makten"… Men eftersom hela världen är upp och ned är det tvärt om. Den är till och med så upp och ned att många tydligen tror att "de onda" är "de goda"… Som sagt.. jag kan inte förstå hur man kan få något så uppenbart till något sådant.. (❓)

Det var också nån på radio som sade att folk visst röstade på Trump för att "de gillar showen"… Ja, det blir väl en bra show med en sån clown som president..🥴

Condor
3

#10:

Det som hon betecknar som ljusarbetare är en dömd brottsling som har blivit åtalad och dömd i 34 fall. Hans advvokater dragit det hela i längden och omfattningen av straffen har inte blivit uttalade än. Bara därför är han inte i fängelset. Nu när han är president har han sin immiunitet tillbaka och slipper fängelset. Det är en högerextrem kvinnofientlig rasist och psykopat,

Man måste vara konstigt funtad om man betecknar det där som ljusarbete och jag undrar om hon också betraktar Hitler som ljusarbetare? Jag vet inte om hon verkligen är så dum att hon själv tror på det där, men hennes följare blir uppfostrade till högerextremister utan att lägga märke till det.

[SolaH]
3

Om nu Trump håller vad han har lovat, att han som "fredspresident " . Ska få slut på kriget i Ukraina. Eller kraftigt dra ned på stödet till Ukraina, så spelar det i händerna på Putin, med kineserna bakom ryggen. Putin kommer inte bara att nöja sig med Ukraina, mer länder står på Putins lista efteråt.
Det är verkligen skrämmande utveckling vi kan ha framför oss. 😨

snowy00
3

Ja, en skrämmande utveckling är det. 😣

Condor
3

Han har ju inte talat om hur han vill få slut på kriget. Men jag tror att det bara finns 2 sätt. Att antingen höja stödet för Ukraina tills Putin inser att det är ett lönlöst krig eller att dra ner på stödet och låta Putin ta över Ukraina. Trump kommer säkert att välja det sistnämnda.

Det kommer att vara en fribiljett för Putin att ta över andra länder som förr tillhörde sovjet unionen, Lettland Litauen och Estland, som nu tillhör EU. Det skulle kunna bli ett världskrig där EU är inblandad och USA sviker. Om Europa är i knipa skadar det Europas industri och ekonomi och USA vinner på det. Det är "Amerika first". Utan USA är NATO ingenting som Putin är rädd för.

Sen uppmanade han också Israel att bombardera Irans atom- och oljeanläggningar. Det kommer att leda till att läget där nere eskalerar och även oljepriset kommer att stiga. Det är också bra för USA´s oljeindustri. Han är styrd av industrin, de superrika och sin egotrip.

Inte kan man tala om en fredspresident. Men naiva människor går på det. Rexmark sa att nu börjar gyllene tider.

[SolaH]
3

Är helt enig med dig. 🙂

Condor
2

#15:

🙂

snowy00
3

#14:

Nej, det känns som utan USA är det inte någon större idé med Nato. Men de hade visst gjort det lite svårare för Trump att gå ur, då presidenten visst inte helt själv kan besluta om det längre.

Condor
4

#17:

Kanske Trump har makten att byta ut dom som också är med och bestämmer?

snowy00
3

#18:

Det skulle inte förvåna mig 😛

[SolaH]
3

Alltså, det är verkligen en skrämmande utveckling i världen idag.😳

snowy00
3

Ja 🫤

Och om Trump skulle ha den makten att byta ut dom som också bestämmer om det, då börjar det snart likna diktatur…när blir det så att han också kan göra som Putin, låta bli att lämna över makten till nästa president…😱 Har för mig att Trump hade gjort nåt sånt uttalande nån gång, att han inte tänkte lämna över makten efter hans presidentperiod. Men förhoppningsvis finns det starka spärrar för det i USA.

Condor
3

#21:

Jag har hört uttalanden av folk som sa att det är det sista valet i USA och sen är det en diktatur precis som Ryssland. Jag tycker att om dom som valde Trump vill leva i en diktatur, kan dom ju flytta till Ryssland eller Nordkorea.

snowy00
2

#22:

Precis.

FataMorgana
3

Jag håller med er alla, det är verkligen en skrämmande utveckling det här😔

snowy00
2

Jag har känt mig jättesugen på att börja försöka sälja mina foton här också:

https://www.saatchiart.com/en-se/

Men de vill ha en kopia av ens ID-kort för att man ska kunna sälja där, och det känner jag mig inte bekväm med att ge ut till en främmande sajt, även om man skulle sudda ut känsliga kortuppgifter först.

Synd, för det verkar vara en väldigt bra och seriös sida i övrigt..☹️

Condor
2

#25:

Jag gillar heller inte att ge mina uppgifter till främmande sajter och tar det säkra före det osäkra.

snowy00
2

Nej, precis. Minns i min ungdom (jag var väl runt 20 år gammal), det var i början av min första stora psykos, då jag ville studera italienska i Italien. Jag letade boende på olika webbsidor och kom över en annons där en yngre kvinna erbjöd ett boende. Allt verkade i sin ordning, jag fick en kopia av hennes pass, med foto på henne, och allt. Även fick jag flera dokument som verkade helt i sin ordning.

Men sen ville personen att jag skulle börja skicka pengar i förväg, och eftersom allt verkade vara i sin ordning så skickade jag dumt nog runt 16 000 kr (!) i "förskott" på boendet.

När jag sedan kom till Italien och tog mig till adressen där boendet skulle vara, så var det ett vanligt vandrarhem på den adressen. De hade ingen aning vem kvinnan som skulle ordna boende till mig var… Jag fick ändå bo på vandrarhemmet (om det till och med var gratis minns jag inte) tills jag hittade ett annat riktigt boende.

Men jag fick också kontakt med den riktiga kvinnan på passet, som skickades till mig. Det visade sig att någon hade stulit hennes pass, uppgett sig för att vara henne i annonsen och lurat av mig pengarna (som jag aldrig såg röken av igen). Men även hos denna kvinna, som fortfarande bodde hos sina föräldrar, fick jag bo någon natt och vi gick tillsammans och anmälde hela händelsen till den italienska polisen. Det var verkligen en fin, trevlig, hjälpsam, och tillmötesgående familj… Och på ett sätt blev vi väl lite vänner, även om jag inte hade fortsatt kontakt med henne efteråt.

Men så kan det gå, om man är ung, lite dum, och är i början av en allvarlig psykisk sjukdom så omdömet är förminskat.😬

Så var försiktig där ute, på internet…..🙂 Även om allt verkar vara i sin ordning, är det lätt att bli lurad…Och skicka aldrig pengar i förskott!

Condor
3

#27:

Ja, det finns så mycket bedrägerier på internätet nu. Hittade inte polisen tjuven? De borde väl hitta innehavaren av kontot som du skickade pengarna till?

snowy00
2

#28:

Jag minns inte exakt hur det gick till, men jag skickade med något som heter Western Union, och det kan hända att man kan hämta ut pengarna där "anonymt" 🤷 men jag vet inte… Säkert är det högre säkerhet nu för tiden också, det var ju 15 år sedan nu. Men de fick tyvärr inte tag i bedragarna… Och de måste ha varit "professionella" brottslingar, som visste vad de gjorde, så legitimt allt verkade när vi hade kontakt.

Men minns att jag fick ett sista mail av bedragaren som artigt skrev tack….. Minns också att jag skickade ett argt mail tillbaka då jag insett att jag blivit lurad.😶

snowy00
2

Nu har Western Union en sida med temat bedrägerier. Vet inte om de hade det då.

https://www.westernunion.com/se/sv/fraudawareness/fraud-home.html

Utrusta dig med kunskap från Western Union Sverige för att undvika att falla för bedrägerier.
Condor
1

#29:

Förr i tiden var allt mycket säkrare och enklare. Ville man göra en resa, hämtade man först diverse prospekt från t.ex. Kuoni, Neckermann och andra och letade fram hotelet som man ville bo i. Sen gick man till resekontoret och betalade 10 %. Resten betalade man när man hämtade sitt ticket.

snowy00
2

#31:

Ja, ännu längre tillbaka var det ju säkert säkrare när inte internet fanns. Men jag menade ju då, när internet var relativt nytt, och nu🙂

Condor
2

Hur som helst, så ska jag strax fara ivät till ett shopping centrum. Fata Morgana far dit direkt från jobbet och sen ska jag möta henne där. Det blir en himla stress igen att hitta en parkeringsplats och att springa omkring där i affärerna, speciellt på en fredag.

FataMorgana
2

Äntligen hemma, äntligen helg. Det är så tröttsamt att shoppa, men nu borde jag ha kläder som jag klarar mig en tid på 😊

snowy00
2

Hoppas ni hade en okej shoppingrunda ändå. Skönt att ha tillräckligt med kläder… 😊

FataMorgana
2

#35: Ja det var okej. Fullt med folk, som alltid på fredagar. I en affär lämnade jag allt som jag hade hittat när jag såg hur långa köerna var, men i de mindre affärerna var det inte så illa. Och visst är det skönt med mer kläder i skåpet 😊 Sen köpte vi t.o.m ett par blusar till Condor 😁

snowy00
2

#36:

Kan tro det, att det är mycket folk 😅 men, vad ska Condor med blusar till? 😁 Visste inte att han hade den klädsmaken 😄

Ser själv fram emot att få lite bättre ekonomi sen, och kunna fylla på med lite mer kläder.

FataMorgana
2

#37: Ledsen för förvirringen! För mig betyder ordet 'blus' egentligen bara ett klädesplagg för överkroppen. Ordet kommer ursprungligen från franskans 'blouse', som från början var ett könsneutralt plagg, ofta buren av arbetare. I Finland används ordet 'pusero' för liknande plagg, och det är ett könsneutralt begrepp där. Jag tänker inte alltid på att vi kommer från olika länder och kulturer med olika språkbruk 😄

Condor
2

#37:

I Finnland går klockorna lite annorlunda. 😄 Det som Fata Morgana kalllar "blus" kallar vi i andra länder "Sweater".

Men i alla fall var det rena rama stressen att shoppa. Jag förstår inte att somliga tycker att det är kul. Det började redan med parkeringen. Där som jag tänkte parkera, som man har störst chans att htta en plats på, var det avspärrat och dom bygger någonting där. Massor av bilar for runt och letade efter en parkeringsplats. Men jag hade turen att hitta en ganska snart.

Sen är det inte så enkelt att hitta kläder längre. I vanliga fall är det Fata Morgana som letar i alla affärer tills hon hittar vad hon vill ha. Hos mig brukar det gå på 10-20 minuter. Men inte den här gången. Först var jag i den affären där jag för det mesta köper mina sweater. Där brukar man få hyfsad kvalitet för 20-30 euro. Visst hade dom fina sweater tillverkade med ekologisk bomull för 30 euro. Dom kändes också bra på kroppen. Men när jag provade dom passade dom vid axlarna och övre bröstkorgen. Men längre ner, vid magen, var dom aldeles för stora. Dom var nog för folk med stor mage och en O-formad överkropp. Men jag behöver kläder för en V-formad överkropp.

Sen gick vi till nästa affär. Där hade dom bara märkeskläder, t.ex. Boss. Alla kostade över 100 euro, så den affären lämnade vi snart igen. Nästa affär hade sweaters för 60 euro. Men det var "tunna trasor" som inte värmer mycket och som jag inte ens skulle betala 20 euro för.

Till slut hamnade vi i en Cult-shop. Där hittade jag 2 fina sweater. En för 30 euro och den andra 54 euro. I vanliga fall betalar jag inte så mycket för en sweater. Men det var en "Champion" som var mycket finare än dom där Boss för över 100 euro, som var varm och kändes jätteskönt att bära, så jag gjnorde ett undantag.

3 timmar sprang vi omkring i shopping city, tills fötterna värkte och när vi for hem var det kaos på gatorna, speciellt att komma ut ur shopping cityn var ett enda kaos. Det verkade som om alla tusentals bilar körde hem samtidigt. Jag är glad att det är över.

snowy00
2

#38:

Ahaaaa, då kopplar det. Har funderat ända sen igår kväll vad han tänkte ha "blusarna" till 😂 men då förstår jag att det handlade om vanliga övertröjor. Jag glömmer också bort att vi kommer från olika länder, mycket för att er svenska är så bra över lag.

#39:

Jag är inte heller så mycket för att shoppa. Men här ikring där det är mindre samhällen än Wien är det i alla fall ofta inte så jättemycket folk. 2-3 personer före i kön max. Men jag har inte handlat kläder på..5? år, och då var det faktiskt online. Då gjorde jag ett ganska stort inköp, som räcker än. Men underkläder har jag förstås handlat flera gånger sen dess.

Skönt för er att shoppingen är över då…😊

Ville också bara säga att jag tog ett till blodprov för hemoglobin i torsdags, och nu var värdet uppe på 131 igen. Liiiite lågt, men bra mycket bättre än 116. Så det verkar som det var en tillfällig dipp när det var så lågt. Men ska i vilket fall fortsätta med blutsaften varje dag tills vidare.

Condor
1

#40:

Jag skiljer mellan tröja och sweater. En tröja bär man över en skjorta och en sweater direkt på kroppen. Men jag vet inte om det är rätt tolkning.

Här hos oss är det så, att i de billigsta affärerna, som H&M och Primark brukar det vara en kö på 20-100 personer. I medelbilliga affärer som C&A 10-20 personer. I de dyra affärerna som Peek and Coppenburg 2-3 personer. 😄 Cult ligger mellan C&A och Peek and Coppenburg.

Blutsaften borde du ta tills värdet ligger bra i mitten av referensområdet.

snowy00
1

#41:

Okej. Jag har själv aldrig ägt en tröja som man har direkt på kroppen, så att säga. Har alltid en vanlig t-shirt, sen en "övertröja" på t-shirten. Jag tror det är det vanligaste sättet att klä sig på här i alla fall. Har inte tänkt på hur detta skiljer sig mellan olika länder och kulturer faktiskt 🤔 sen är det väl så klart lite skillnad hur de flesta tjejer och killar klär sig så klart……. Och givetvis skillnad på tillfälle, men nu tänkte jag till vardags.
Ordet sweater låter förresten för mig mer engelskt än svenskt? Vet inte om det är ett svenskt ord. Här säger man nog mest t-shirt mot kroppen, och en tröja ovanpå t-shirten.

100 personer i kö för att handla lite kläder 😮 då hade jag nog handlat det mesta online, hehe…

Ja, ska göra så med blutsaften. Vi får väl se om någon månad igen hur värdet ligger.

• Redigerat 2024-11-09 14:42 av snowy00
snowy00
1

Sweater är visst ett svenskt ord.

https://svenska.se/tre/?sok=sweater&pz=2

Då har man lärt sig det 😄 men ordet "sweatshirt" är något jag använt iaf.

Svenska Akademiens ordböcker
  • Redigerat 2024-11-09 14:48 av snowy00
Condor
2

#42:

Men i din länk står att det är ett engelskt ord. Klicka på "visa mer" på texten i mitten.

Men det är ju inget ovanligt att vi använder engelska ord för olika plagg. Tex. T-shirt, blue jean, cardigan. hoodie, tank top, shorts, legging och mycket mer. 😊

snowy00
2

#44:

Nej, det är ju inget ovanligt. Det är väl ofta "låneord" från engelskan som det brukar kallas 😊

Condor
2

Usch vad kalt det har blivit. I natt minusgrader och just nu dimmigt med 1 grad. 🥶 Jag har först tid hos bilverksaden att byta till vinterdäck på fredag. Hoppas att det inte blir snö tills dess.

snowy00
2

#46:

Då har ni liknande väder som oss 🥶 i alla fall behöver jag inte tänka på att byta till vinterdäck. Men hoppas på ingen snö för er tills på fredag då.

Condor
2

#47:

Brrrrrr…. nu kommer tiderna som jag måste göra tummo meditation emellan för att inte frysa.

snowy00
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#48:

Vi får påminna oss om denna munk……brrr.

Condor
2

#49:

Jag fryser bara av att se klippet. 😄

snowy00
2

#50:

Samma här.😌

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Heeej! Vill väl mest bara visa att jag lever.. Det käns som om det är längesen jag skrev nått. Det är det eländiga mörkrets fel… och mörkare ska det bli …..
Vi har haft någon enstaka frost natt annars några få plusgrader och det blommar fortfarande i vissa rabatter.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#52:

Hej! vi har undrat varför du inte har skrivit på så länge och funderat på om någon av oss har skrivit något tokigt. Men fint att du är tillbaka igen. 🙂

Det där mörkret är verkligen tröttsamt. Hos oss är det samma sak och även om vi har en eller 2 timmar längre ljus än i Sverige, så ser man inte mycket av ljuset pga dimman. Det blir aldrig riktigt ljust. På nätterna har vi lite under noll grader och på dagarna lite över noll grader.

Fina blommor på dina bilder, som visar att det fortfarande finns lite liv kvar i växtriket. Här hos oss ser man också ett par blommande buskar och sånt. Våra balkongblommor rensade vi bort den här helgen, utom en liten blomsterlåda med små violer. Förra vintern lät vi dom också stå kvar och sen till våren blev det riktigt fina violer av dom igen.

Det är väl bara att stå ut med vintern. Nästa vår kommer säkert igen. 😊

Stjärnskott
3

#53: Nej då. Inte har ni skrivit nått tok inte 🙃 bara jag som blivit trött och gått i mentalt ide.. men kikar in emellanåt gör jag ändå… Kanske jag hamnat i en vilo period. 🫣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#52:

Hej på dig, Rore!

Visst tär mörkret. Efter kl 18 är jag oftast riktigt trött, och känner för att lägga mig för att sova…..det är ju den tiden nu. Men snart kommer iaf advent, så man kan lysa upp tillvaron lite med lite extra ljus.

Fina bilder, förresten 🤗🙃

FataMorgana
2

#52 #54: Så du har gått i vintersömn 🌨️❄️🐻😴 Ja det hör mörkret tär verkligen på en. Tycker det är så jobbigt att stiga upp klockan 4 när det är helt becksvart där ute och medan jag är på hemvägen blir det mörkt igen. Jag vill ha sommar, värme och sol nu och så lovar jag mig själv att aldrig mer klaga när det är hett där ute, hellre så än så här 😄 Vackra foton förresten 😊

Stjärnskott
3

#55: Ja, det är den tiden nu och jag tillåter mig att följa dess rytm. 🙃 I den mån det går. 😉
Tack så mycket 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#56: Tack 🤗 Ja, lite tröstlöst är det med mörker när man kliver upp o mörker när man går hem…
Nu på morgonen så är det -1 grad.
Och nu måste jag rusa till bussen.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#54:

Jag skulle också helst gå i vinterdvala. 😄 Jag minns inte när jag såg en glimt av solen sist. Det är mörkt, grått och kalt. Man får göra det bästa av läget, dvs. göra det mysigt i hemmet, tända stearinljus på kvällarna och när vi tittar på TV på kvällarna gör vi soffan till en säng och kryper under täcket. 😊

Men vad jag längtar till sommarn, att fara ut på sjön med en trampbåt när det har över 30 grader.

snowy00
3

Idag har det varit fullt upp för mig, från att jag gick upp strax före kl 08.00 och tills jag kom hem nu närmare kl 22.00 på kvällen.
Först var jag på Fontänhuset och hade kurs mm, sen hem och fundera på eventuell fotoutställning längre fram, beställde en del fotoramar… Laga mat, och iväg till träff med fotoklubben.🫡 Så jag har inte haft tid att skriva lite här på forumet förrän nu, idag.

Condor
2

#60:

I alla fall har du inte långtråkigt. En kväll med fotoklubben är säkert en kul sak i stället för att bara sitta hemma på kvällarna. Men ibland behöver man lugna kvällar hemma också, för att vila upp sig.

snowy00
2

#61:

Nej, det var inte långtråkigt, minst sagt. Och det blev en bra kväll med fotoklubben. Somnade som en stock sen också. Men som du säger behöver man lugna kvällar, och även dagar emellanåt också. Idag är en sån dag😊

Condor
2

#62:

För oss blir det en kort kväll i kväll. Klockan 14,30 far jag iväg och plockar upp Fata Morgana och sen har vi ett ärende i Wien som gör att vi först kommer hem mellan klockan 18,30 och 19,00. Sen blir det matlagning och tidigt i säng för Fata Morgana måste gå upp klockan 4,00 igen. Trafikkaoset i Wien med alla byggställen och spärrde gator blir inte kul. Men vi ser fram mot helgen.

snowy00
1

#63:

Ah, ja vissa dagar är så. Duktigt av FM att gå upp vid kl 04 varje morgon! Minns när jag jobbade förmiddag gick jag också upp kring då. Även om jag var riktigt trött, så gick jag alltid upp en halvtimme tidigare för att hinna meditera som jag gör morgon och kväll. Och även fast jag ibland kom hem vid 23.00 efter jobbet när jag jobbat eftermiddag, så mediterade jag alltid, ibland blev det nästan mitt i natten för att hinna med 😮 men kändes klart värt det.

Men ja, snart är det helg igen så ni får slappna av…😊

Condor
1

#64:

Jag jobbade en gång hos ett företag där jag började att jobba klockan 4,00 2 ggr i veckan.

snowy00
2

#65:

Det är tidigt 😴

Condor
2

Jag läste just i tidningen att dom här hos oss nu säljer paket som skickades per post eller speditioner, som inte kunde levereras till mottagaren, t.ex. för att adressen saknades och avsändaren är okänd.

Förr i tiden lagrades paketen en viss tid och förintades sedan. Nu säljs dom för ett par få euro per kilo. Ingen vet vad det är i dom. Det kallas "mysteri shopping".

En flicka köpte ett paket med 200 g för 3 euro och när hon öppnade det befann sig guld med 3.000 euro värde i paketet. Tänk vilken tur. Annars har man hittat kläder, skor, reservdelar för bilar och annat.

snowy00
2

#67:

Oj, spännande måste det vara i alla fall. Som att köpa sig en egen julklapp 😄

Condor
2

#68:

Jag skulle ju själv gärna köpa ett par paket.. Men först måste man fara till Millenium Citzy och stå i kö i flera timmar innan man får chansen.

I alla fall ska jag strax iväg till bilverkstaden för att byta till vinterdäck.

FataMorgana
2

Äntligen har tiden kommit då jag känner att jag kan tillräckligt mycket på jobbet för att kunna jobba hemifrån lite oftare än jag gjort hittills 😊. Idag har jag alltså home-office och även på måndag.

När det gäller sajten är jag ledsen över att jag inte har hunnit vara så aktiv de senaste dagarna. Jag har haft mycket att göra och eftersom jag jobbar 8 timmar per dag och måste gå upp tidigt blir dagarna ibland för korta för att hinna skriva något. Men jag har ändå läst allt ni skrivit 😊

snowy00
2

#70:

Ah, det är ju skönt med home office!😊 Får man fråga vilka arbetsuppgifter du har där hemma nu då?
Det är helt förståeligt att man inte alltid hinner skriva när man jobbar åtta timmar per dag. Jag har själv haft lite mindre ork och tid för iFokus, och då är min "sysselsättning" på "bara" 12-13 timmar per vecka nu. Men vi blir bara glada när du har lite tid över att skriva här 😊

Tänkte för övrigt om något jag hört på radio idag. Någon konstnär som tejpat upp en banan med silvertejp på en tavla och sålt den för 1 miljon dollar. Alltså nästan 11 miljoner kr 😮 kanske man skulle tejpa upp ett päron på en tavla, och bli rik?? 😄

snowy00
2

#69:

Hoppas det går bra med däckbytet!

Condor
2

#72:

Nja, jag vet inte…… Mina gamla vinterdäck plus fälgar lagrades hos bilverkstaden och när jag var där idag kom dom på att när dom sålde min gamla bil, gav dom köparen mina vinterdäck plus fälgar med på köpet.

För att jag ska slippa köra med sommardäck, monterade dom på vad dom hade lagrande, dvs. nya vinterdäck på nya aluminiumfälgar. Chefen själv sa till mig att han måste prata med sin son, som sålde den nya bilen till mig och som sålde min gamla bil, vad vi kan göra med priset och att vi ska hitta en lösning.

Nu är det ju så att vinterdäcken redan var 5 år gamla, så nästa vinter eller senast övernästa vinter skulle jag ha varit tvungen att köpa nya däck. Jag skulle dock inte behövt nya fälgar. Mina gamla däck var på stålfälgar och dom nya är nu på aluminiumfälgar. Sammanlagt skulle dom kosta 765 euro, så jag undrar hur mycket jag kommer att få betala.

Sen brukar dom tvätta bilarna efter ett service eller däckbyta och just när min bil blev tvättad, gick tvättanläggningen sönder. Jag sa till chefen, att om det händer någonting här, så händer det alltid med min bil. 2 ggr. när jag hade bilen på service försvann mina bilnycklar och alla, inklusive chefen, letade i en halv timma tills dom hittade dom. 😄

FataMorgana
2

#71: Just nu när jag jobbar hemifrån handlar mina arbetsuppgifter om att hantera fel som uppstår när kunder byter elleverantörer. Ofta blir det små problem, som att leverantören råkar skriva kundens namn fel, eller att en familjemedlem vill byta leverantör fast kontraktet står i någon annans namn. Då är det min uppgift att kontrollera informationen och besluta om vi kan godkänna bytet eller inte. Jag ser också till att dubbelkolla adresser när de är ofullständiga och försöker hitta rätt mätningspunkt kopplad till rätt adress.

Hittills idag har jag bara haft fyra fall som jag löste på tio minuter. Resten av tiden sitter jag och rullar tummarna 😄. Men det är oftast så på fredagar, eftersom många i Österrike – i det här fallet elleverantörerna – inte jobbar hela dagen, eller går hem redan vid kl. 12. Det betyder att om de inte jobbar, så uppstår heller inga fel som jag behöver rätta till. Men säkert dyker det upp några fler fall idag och på måndag blir det nog ännu fler. Jag funderar faktiskt på allvar att utnyttja tiden till att pyssla lite i hemmet 😊. Och det får jag dessutom bra betalt för! 😄

snowy00
2

#73:

Jaså, det var ju typiskt. Känns som att du inte borde behöva betala fullpris för de nya fälgarna med däck, när de var de som missade att de sålt dina gamla hjul.🤔
Själv böt jag alltid till vinter/sommardäck själv hemma i garaget. Tycker ofta att mekaniker är ganska slarviga, och missar och glömmer saker. Sen ville jag inte att de skulle olja ned inredningen i bilen…..😄 Men när jag köpte nya däck fick de så klart montera de på fälgarna på verkstaden.

#74:

Förstår, låter ju som ganska passande arbetsuppgifter. Skönt också att få betalt för att pyssla om i hemmet 😉

• Redigerat 2024-11-15 12:30 av snowy00
Condor
2

#75:

Jag får väl se vilket erbjudande som dom gör mig. Jag tycker att det skulle vara schysst om jag bara behöver att betala däcken, men inte fälgarna. Grejen är ju den att jag inte skulle ha behövt att köpa nya fälgar men nästa år kanske jag skulle behövt nya vinterdäck. Men i alla fall känns det bra att ha helt nya vinterdäck på den nya bilen och aluminiumfälgarna ser snyggare ut än stålfälgarna.

Ett garage har vi inte och heller inte möjligheten till att lagra däck så som dom ska lagras för att hålla länge.

Min verkstad har i alla fall aldrig kladdat ner bilen och en bra verkstad drar ett plast över sätena när dom jobbar och lägger ett papper på fotmatttorna. Ibland har dom gjort en tvätt både utanför och inuti. Jag har aldrig fått tillbaka bilen skitigare än den var när jag lämnade den där. 😄 Men en gång "snodde" dom en sopkvast som jag hade i bilen för att sopa bort snö. Dom tänkte väl att det var deras rengörningsverktyg.

FataMorgana
2

#75: Ja än så länge har jag inte så mycket att göra, men ju mer jag lär, desto fler fall kommer jag att behöva göra. Så jag kommer nog inte alltid att ha så här lugna home-office dagar. Men skönt så länge de varar 😊

Condor
2

Det låter som ett skämt. USA regeras av 2 miljardärer, en TV moderator och en antivaxare blir hälsominister. Det är ju rene rama "The Muppets". 😄

snowy00
2

#76:

Nä, det var nog jag som var lite smått överdriven med renligheten av bilen. Det är ju bara att städa den när de är klara, om det behövs. Det beror nog på vilken verkstad man lämnar den till också 😊

Ja, du borde ju egentligen inte behöva betala mer för hjulen än du annars gjort kan man ju tycka, när det var de som "slarvade". Du får väl se vilket pris du får. Men alltid fint med nya däck och fälgar förstås.

Angående att förvara däck. Själv förvarade jag mina nya däck i garaget (nu vet jag ju att ni inte har ett garage dock), även om det så klart inte är optimala förhållanden alltid. Hade hellre förvarat dem inne i mitt lägenhetsförråd, inomhus, men det vågade jag inte då de nog hade blivit stulna på 24 timmar eller så, där 😵‍💫 men jag funderade också på att börja lämna in bilen, och förvara däcken på "däckhotell". Men jag hann inte så långt…😄

#77:

Okej, ja du får njuta av lugnet så länge 🙂 men också, även om du får mer att göra sen, kommer du säkert kunna använda tiden mer effektivt, och inte heller bli lika trött av arbetsuppgifterna (om du nu blir det nu) när du blir mer van med allt, så det kanske väger upp sen ändå, på nåt vis.

#78:

😂
Antivaxare som hälsominister. Tur att det inte var mitt under pandemin i alla fall!

• Redigerat 2024-11-15 17:30 av snowy00
snowy00
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Fick två fina foton med mobilkameran där vi var idag vid en sjö. Ville bifoga dem här 😊 (det ser lite mörkare ut på fotona än det var i verkligheten där)

Ville också skriva angående eventuell fotoutställning, att jag varit i kontakt med den ansvariga, och hen lät positiv, intresserad och skrev att hen ville fortsätta ha kontakt angående det. Men nu när hen inte svarat mitt senaste mail på snart fyra dygn börjar jag fundera om det inte blir något ändå, med utställning🤔 men störst chans är väl att personen bara har mycket att göra, och svarar mig i sinom tid. Skulle inte förvåna om det kommer ett svar när det gått ett par veckor till och med.
Bara att hålla tummarna, för jag känner mer och mer att jag verkligen vill göra detta.. Har också precis råd att printa och rama in 7 st foton som ska få plats i deras ena utställningsrum. Så det känns spännande.. Och jag hoppas på det bästa. Om de här inte är intresserade av någon anledning, ska jag fråga på fotoklubben om de vet något annat ställe där man ev kan ställa ut.😊
Fick bara lust att uppdatera lite om det.

Stjärnskott
3

#80: Väldigt fina foton 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#81:

Tack!😊🤗 Det blev fint ljus i de bilderna. Ska öva lite mer på att fotografera i "rätt" ljusförhållanden nu känner jag. Det är ändå bland det viktigaste, och det jag själv lagt nästan minst medveten vikt vid hittills. Vilket ju är lite så där…..😅

Condor
2

#79:

Grejen är ju den att om man lagrar bildäck, måste man först rengöra dom och sen är det bäst att hänga upp dom på krokar. Att byta däck själv, om man inte har en grej att hissa upp bilen med, är också jobbigt och tidskrävande. För mycket möda tycker jag och sen måsta man själv rengöras. 😄

För mig är det inte så dyrt att byta och lagra däck, eftersom jag betalar 70 euro per år för ett "top card". Då kan jag välja mellan att antingen montera eller lagra däcken gratis och om bilen är i verkstaden av vilken anledning sm helst, får jag en verkstadsbil gratis för den tiden.

#80:

Fina naturbilder. Är det en sjö eller havet?

snowy00
2

#83:

Jo, visst är det lite mödosamt att byta däck själv. Nog lite därför jag blev "utbränd" av att ha bilen till slut, för jag tyckte att jag behövde göra det mesta själv, bland annat.

Tack! Det är en sjö. Fotade med vidvinkel (mobilkameran), så den ser nog lite större ut än vad den är. Men det är ändå en ganska stor sjö.😊

• Redigerat 2024-11-16 13:54 av snowy00
FataMorgana
2

#80: Jätte vackra foton förresten 😍 (kom just på att jag har glömt att nämna det😄) Håller också tummarna att du får ställa ut dina foto på utställning 😊

snowy00
2

#85:

Tack! 😘 Ja, jag håller också tummarna. Får väl se om hen svarar under nästa vecka.

snowy00
2

DSC_0478.JPG

Jag gick upp kl 05.30 imorse och cyklade iväg till en å, för att fotografera där i gryningen, vilket jag gjorde. Ska snart lägga in bilderna på datorn och se vad resultatet blev 😊 det var ca noll grader när jag cyklade iväg… Men hade varma kläder. Åtminstone var det inte så jättehalt för cykeln ändå…

• Redigerat 2024-11-18 12:23 av snowy00
FataMorgana
2

#87: Ska bli spännande att se dina foton sen 😊

• Redigerat 2024-11-18 13:00 av FataMorgana
Condor
2

#87:

När jag bodde i Sverige började gryningen vid den här årstiden ungefär strax före klockan 9. 😄 Hade du så långt att cykla?

Men WOW vilken professionell fotoutrustning som du har. 😊

snowy00
2

#88:

Ja, ni får se dem när de är redigerade 😊 det blev 3 st foton som jag blev tillräckligt nöjd med att göra något mer med.

#89:

Gick upp 05.30, packade sakerna, åt frukost, cyklade iväg vid kl 06.30 så jag var vid ån strax före kl 07.00. Enligt väderappen gick solen upp kl 08.00, och läste att en timme före och en timme efter soluppgången kallas "blå timmen", eller "gyllene timmen" (går att läsa lite här, men har själv inte läst på denna sida: https://lahn.nu/fotografitips/bla-timmen-gyllene-timmen/), då det ska vara lite speciellt ljus. Så jag ville vara där i god tid för att kunna fota både före och efter soluppgången. Sen vid kl 08.30 när det var ljust kände jag mig nöjd och cyklade hem igen. Det tog alltså ca 25 min med cykeln dit.

😄 ja, det är min systemkamera med mitt stativ.
Själva kamerahuset är ungefär tio år gammalt, så egentligen är det dags att köpa ett nytt, men det har jag ju inte råd med. Sen har jag två objektiv som är lite nyare än så. Men det objektivet som följde med när jag köpte kamerahuset börjar att ge upp, så "autofokusen" (så att kameran hjälper till att sätta var fokuset i bilden blir) fungerar inte på det objektivet längre….. därför får jag fokusera manuellt, vilket var lite svårt i mörkret 😅 men det gick…

Condor
2

#90:

I alla fall fick du med det blåa ljuset bra. Jag är spännd på dina andra foton som du tog där.

snowy00
1

#91:

Jo, mobilkameran tar ganska bra foton i mörker den med (som jag fotade bilden i #87 med). Men visst syns det att det är lite blått ljus…🙂

snowy00
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Här är i alla fall dagens färdiga bilder, från gryningen vid ån. Den med trädet och månen tyckte jag blev bra både i färg, och svartvit, så jag tog med både och 😊

Condor
2

#93:

Ja, du fick med blåljuset på alla foton, utom förstås på det i svartvitt. Ser fint ut. 🙂 Foto nummer 3 är ett fint naturfoto.

FataMorgana
2

#93: vilka vackra foton 😊

snowy00
2

#94:

Tack! Jo, det syns varför det kallas "blå timmen". Himlen hann bli lite rosa på ena fotot… Men det försvann så snabbt, så hann inte få med det så tydligt. Men nästa gång tänkte jag gå dit vid solnedgång och se skillnaden. Kan tänka mig att det blir lite varmare färger då… Igår vid solnedgången såg jag ut genom fönstret från lägenheten att himlen var väldigt färgrik (rosa) av solen… Vore ju kul att få med på bild sen, om man har tur.🙂

#95:

Tackar 😊🤗

Condor
2

#96:

Vid solnedgången blir färgerna mer röda och orange och du slipper att gå upp så tidigt.

Jag såg förresten ett foto på TV igår, där någon hade fotat månen och den var jättestor. Jag vet inte hur man får ihop sådana bilder, för jag har aldrig sett en så stor måne. Men hur som helst så stod det längre bort en person som på bilden var betydligt mindre än månen. Eftersom det var fotat i månens motljus, var personen svart. Jag tänkte att om perslonen skulle ha hållit en sopkvast vågrätt, så skulle det ha sett ut som en häxa som flyger med en sopkvast mot månen. 😊

snowy00
2

#97:

Precis, finns nog många fördelar att fotografera solnedgång kontra soluppgång. Men beror på var man fotograferar också, var man vill att solen ska ligga på himmelen så att säga🙂

Det låter som en häftig bild du såg! Jag tror de där jättestora månarna brukar kallas supermåne, om jag minns rätt. Det är inte så ofta man ser sådana faktiskt.

Stjärnskott
3

#98: Härliga fina bilder du tagit. Det vilar nått magiskt över naturen som du lyckats så fint med att fånga. 🙂

Sista supermånen för i år läste jag nån rubrik någonstans. Den går nog inte att fånga med mobilen dessvärre.
Har försökt så många gånger. Men har aldrig lyckats med det.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#98:

Månen på bilden var ungefär i den här storleken:

https://www.osttirol-heute.at/chronik/der-supermond-ueber-kals-am-grossglockner/

Jag har ofta tittat på månen när det var supermåne men aldrig har den varit så stor som på bilden, så jag undrar om det är något fotografiskt trick med något speciellt objektiv?

Condor
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.