Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 137 ggr
FataMorgana
3

Det falska ljuset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På den andliga vägen händer det ofta att vi stöter på idéer om att vi måste "välja ljuset" och distansera oss från "mörkret" – en kamp mellan gott och ont som får oss att tro att vi måste ta ställning och välja sida. Häromdagen snubblade jag över en YouTube-video där en kvinna med tusentals följare hävdade att vi behöver polarisera världen tydligt och säga "det här är ljus, det vill jag ha," och "det här är mörker, det vill jag inte ha."

Men vad hon och många missar är att mörker egentligen inte existerar som en egen kraft. Mörker är bara frånvaro av ljus. När ljuset tänds, försvinner mörkret – det behöver aldrig besegras eller "väljas bort."

När vi pratar om mörker på den andliga vägen är det egentligen en metafor för våra egna undanträngda sidor – de brister och omedvetna delar av oss som vi förtränger och inte vill se. Det verkliga "mörkret" är de delar av oss som vi inte har lyft fram i ljuset av medvetenhet och förståelse. På den andliga vägen handlar det om att våga möta och integrera dessa dolda aspekter av oss själva, inte om att förkasta dem.

Så länge vi förblir omedvetna om våra egna mörka sidor och väljer att avvisa dem, fortsätter vi att projicera dessa sidor på världen omkring oss. Precis som Don Quijote ser jättar där det bara finns väderkvarnar, ser vi ofta hot utanför oss själva, när det vi egentligen kämpar emot är våra egna skuggor. Vi fångas i en illusion – en strid mot fantasifoster, ett självbedrägeri som håller oss fångna i en evig kamp.

Don Quijotes kamp mot väderkvarnarna blir därför en symbol för vår egen benägenhet att slösa kraft på att bekämpa mörker utanför oss själva, medan de verkliga skuggorna finns inom oss. För att transformation ska kunna ske måste vi vända blicken inåt. Där väntar insikten om våra egna skuggor, redo att framträda i ljuset av vår medvetenhet. Det är just detta som den andliga vägens mörker egentligen handlar om – modet att möta och förstå vårt eget inre mörker, snarare än att projicera det på världen.

Så sluta lyssna på dem som hävdar att vi måste välja sida och pratar om strider mellan ljus och mörker. Dessa individer håller liv i illusionen av separation och förstärker dualismen, likt politiker och religiösa ledare som delar in världen i "de goda" och "de onda." Genom att peka ut och döma en sida som mörk bidrar de till en cykel av konflikter och skapar en värld av "vi mot dem."

Detta är en del av det falska ljuset som sprids, där man hålls kvar i dualiteten och övertygas om att man måste välja sida för att nå högre dimensioner eller avancera andligt – den sida som de själva anser vara ljus, medan det alltid är de andra som ses som mörka. De lurar oss in i fällor av dualitet, där vi får för oss att vi måste välja mellan olika sidor i en ständig kamp. Den enes glädje blir den andres lidande, och det finns många som fyller denna funktion – de låser in oss med sin information och manipulativa hjärntvätt, vilket dränerar oss på energi och upprätthåller illusionen av dualitetens existens.

Fri och sann kan du endast vara när du har genomskådat dessa mekanismer och därmed också övervunnit dem, för att du inte har låtit dig dras in i fällorna i lekplatsen av "gott" och "ont."

Man kan säga att det är just denna polariserande mentalitet som ligger bakom många av jordens konflikter, där människor delar upp världen i motsatser och projicerar sina egna skuggor på andra. Genom att undvika sina egna mörka sidor ser de istället mörker i omvärlden och letar efter något att bekämpa. De som sprider budskap om att vi måste "välja sida" för att skilja ljus från mörker beter sig inte bättre än politiker och religiösa ledare som kallar sin egen sida rättfärdig och ser andra som hot.

Dessa illusioner av splittring vilseleder oss och hindrar vår andliga utveckling, som handlar om att bli medvetna om oss själva och sluta projicera våra fel och brister på världen. Om vi lyfter fram dem i ljuset kan vi se bortom uppdelningen av gott och ont, mörkt och ljust. I en sådan värld finns ingen fiende kvar att bekämpa.

Den verkliga andliga vägen leder oss mot enhet och samhörighet. Uppdelningen av gott och ont, ljust och mörkt upphör och gränser suddas ut. Kärleken för allt och alla blomstrar, och vi inser att vi alla är delar av en större helhet. Genom att omfamna vår mänsklighet, inklusive våra fel och brister, kan vi skapa en värld full av kärlek, acceptans och förståelse. Det är i denna medvetenhet vi finner verklig frihet och en djupare koppling till allt som är.

• Redigerat 2024-11-02 14:22 av FataMorgana
Condor
3

#0:

Bra inlägg! 👍 Det är många som inte vet att mörker symboliskt står för det omedvetna, det som ligger i det dolda, i mörkret, där som inget syns. Skulle ljus och mörker stå för det goda och onda, skulle det ju vara ett subjektivt begrepp för någontin som egot och förståndet klassar som antingen det ena eller andra, som ett resultat av dualism.

Det ser man även på det som kvinnan sa, ""det här är ljus, det vill jag ha," och "det här är mörker, det vill jag inte ha."" Men det är ju precis så som egot fungerar. Det klassar saker som gott och ont och sen vill det ha det goda men inte det onda. Hon tycker alltså att folk ska leva enligt egots begär och det är för henne en andlig väg som tusentals följare tar för givet. 😄 Vi lever verkligen i en galen värld.

Det är ju väldigt subjektivt vad människor klassar som gott eller ont. För henne är Trump och Putin "ljusarbetare" men för mig är dom bland världens ondaste och galnaste människor. Gott och ont är alltså inget substansiellt utan bara det som det begränsade förståndet har klassat saker som, precis som man kan tycka om en maträtt eller inte.

Det är verkligen sorgligt att tusentals människor blir vilseledda.

FataMorgana
2

#1: Exakt, det där skrev du mycket bättre än hur jag någonsin själv skulle ha kunnat skriva det 😄

Condor
2

#2:

Tack! 🙂 Jag tycker samma om ditt inlägg. 😊

snowy00
2

#0:

Väldigt bra och tydligt förklarat 😊
Det går ju liksom inte att välja bort mörkret. Bara för att vi låtsats att det inte finns, betyder det inte att det helt plötsligt försvinner. Det går inte att bekämpa mörker, men om vi accepterar det, ser det för vad det är, så kan det hända att det transformeras till ljus. Inte för att mörker är något dåligt, nej, mörker bara är. Men för att vi till vår sanna natur är ljus, medvetandets ljus, Guds ljus. Allt man behöver är att tända ljuset…

Som Jesus ska ha sagt: "Jag är Världens ljus, och du är Världens ljus."

🕯️

Stjärnskott
3

Det kan vara så att jag lagt ut denna text tidigare…. men kände att den även passade in här. För visst finns det massor med förstå sig påare som manar till än det ena än det andra. . Och visst är det lätt att avvika från sin egna väg pågrund av olika skäl….

Villfarelsen skrattade elakt, djupt och innerligt. Åt de irrationella tankeinvånarna i ett av huvudets små-byar. Där många ställde sig osäkra och frågande till om vad som skulle kunna tänkas vara
rätt eller fel.

Oförmögna var de att fatta beslut innan Någonannan klev fram och tog initiativ.
Då,
först då hände det något i tankebyn.
Plötsligt stod de Rädda-tankarna tillsammans med en kraft och styrka som var så mycket större, än deras osäkerhet. Och den illusoriska tryggheten skänkte dem värme och väckte en falsk känsla av hopp och mod.
Övertygade lät de sig ledas.

Den nyvunna Tryggheten och Modet som Någonannan bjudit på falnade i kraft och styrka. När de rädda tankeinvånarna som följsamt följt med på den märkliga resan som Någonannan använde sig av. För sin egen vinning skull.
De Rädda-tankarna hade återigen tappat kraften de trodde sig ha hittat.
De var nu mer utmattade och förtvivlade än tidigare och i sitt förvirrade tillstånd av att känna sig bedragna och utnyttjade så välde en ny kraftfull känsla fram.

Det var ilskan som gjorde entré.
Klagosången hördes högt ur förorättade munnar.
Fy, vilken eländig skurk!
Hur kunde den kraftfulla styrkan utnyttja dem så till den milda grad?
Vilken fräckhet!
Så gick snacket dem emellan.
Upprörda och sårade klämde de ihop sig. Liksom för att hitta kraft i sina försök att förstå det som hänt.

Orden räckte inte till för att namnge det svekfulla svinet. Och de berättade det för alla som ville stanna upp och lyssna. Om och om igen.
Alla takeinvånarna satt nu plötsligt fast i offerrollens ältande under lång lång tid. Hjälplöst förlorade I ett snurrande ekorrhjul som mycket långsamt ebbade ut
i tystnad.

Orden vissnade och dog ut.
Rösterna som ropat högt och anklagande tystnade en efter en.
Tillslut blev allt tyst och stilla.
Ur den stillheten kom Insikten som en mjuk smekning med Visheten om att de rädda osäkra tankarna alldeles självmant
givit bort det viktigaste av allt
till Någonannan.
Nämligen Tron på sig själv.

Slut
 🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#5:

Det var jättebra skrivet. 👍 Ibland händer det ju faktiskt att alla dessa tankar i ekorrhjulet tröttnar och då kan stillheten och insikterna träda fram. En fin metafor i alla fall.

snowy00
2

#5:

Din fina text påminner mig i skrivsättet om en bok jag läst, skriven av någon som fick diagnosen schizofreni i unga år, men sedan som jag förstått det "friskförklarats" i vuxen ålder. (får se om denna länk funkar)

https://play.google.com/store/books/details?id=HHO1DwAAQBAJ

Boken heter i alla fall Tokfursten, skriven av Elgard Jonsson.
Den är skriven på ett speciellt, och poetiskt sätt.

Ps. Det är nog ovanligt att bli fri från en schizofrenidiagnos, jag visste inte ens att det var möjligt. Undrar hur det gick till.

Tokfursten - Ebook written by Elgard Jonsson. Read this book using Google Play Books app on your PC, android, iOS devices. Download for offline reading, highlight, bookmark or take notes while you read Tokfursten.
Stjärnskott
2

#6: Tack… 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#7:

Jag frågade copiloten och fick följande svar:

Ja, det finns dokumenterade fall där människor har friskförklarats efter en diagnos schizofreni. Ett känt exempel är Elgard Jonsson, som diagnostiserades med schizofreni som tonåring. Genom en långvarig terapeutisk relation med kuratorn Barbro Sandin på Säters sjukhus, blev han friskförklarad efter tio år. Elgard Jonsson skrev senare boken "Tokfursten" där han beskriver sin resa och återhämtning2.

Schizofreni är en komplex sjukdom, och återhämtning kan variera mycket mellan individer. Med rätt stöd och behandling kan vissa personer uppnå en betydande förbättring och till och med bli friskförklarade

Stjärnskott
2

#7: Den boken låter intressant.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#9:

Hm, intressant. Det är ju något upplyftande att ett tillfrisknande från diagnosen inte är helt omöjlig.🤔

FataMorgana
2

#5: Det var fint skrivet. Minns inte heller om du haft just den texten framme innan, men den är i alla fall värd att läsas igen i så fall😊

Stjärnskott
1

#12: 🙂 Tack.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼