Sann andlighet är inget statusobjekt
I den esoteriska världen ser vi ofta människor som använder sin spiritualitet för att uppnå erkännande och beundran. Titlar som ljusarbetare, healers eller medium blir symboler för andlig status, som om andlighet skulle vara något man blir eller något som kan mätas i prestationer. Men detta är en villfarelse.
Den verkliga andliga vägen handlar om att släppa behovet av att bli sedd och hörd. Den handlar också om att gradvis släppa identiteten av att vara "någon" överhuvudtaget. Sann andlighet är inget statusobjekt. Det är en inre process och en stilla upptäcktsfärd som sker i tystnad och anonymitet. Verklig andlighet manifesterar sig i ögonblick då vi inte har någon att imponera på och ingen att bevisa något för.
Så länge vi har behovet av att identifiera oss med titlar och säger saker som "Här är ingen", "Jag är" eller "Det här är mitt autentiska jag" kan vi vara säkra på att det fortfarande finns en "någon" inom oss som strävar efter att bli sedd och hörd. Det är inte ego-löshet.
De som verkligen har transcenderat behovet av att vara "någon" eller ens "ingenting" behöver ingen scen eller uppmärksamhet. De bara är. Fraser som "Jag är" eller "Här är ingen" och att titulera sig som ljusarbetare och liknande blir överflödiga, eftersom det inte finns någon kvar som behöver säga det.
Sann spiritualitet handlar inte om att göra en show, att vinna beundran eller att tävla med andra. Den är en tyst inre resa – en utforskning av de djupaste delarna av oss själva, där vi gradvis släpper de ytliga behov som en gång höll oss fångna. Det är en väg som leder oss bort från behovet att synas eller märkas till ett varande. Att stå kvar även i de stunder när ingen ser på, när ingen ger beröm eller applåder.
Den verkliga konsten ligger i att inte tala om andlighet, utan att leva den – i det fördolda, i det obekväma och när tillvaron är tyst och tom på bekräftelse. Verklig andlighet blir då inget statusobjekt utan snarare ett förhållningssätt, en frihet som inte behöver en publik för att finnas.
Så småningom får denna inre väg oss att förstå att sann spiritualitet inte kräver titlar, inte ens en identitet, utan är något som lever i vårt sätt att vara, även när vi är osedda och utan erkännande.
- Redigerat 2024-10-27 16:28 av FataMorgana
#0:
Bra inlägg! 👍
Redan Jesus kritiserade dom som vill bli sedda:
"Och när du ber, skall du inte vara som hycklarna, ty de älskar att stå och be i synagogorna och vid hörn av gatorna för att synas av människorna. Sannerligen säger jag er: De har redan fått sin lön. Men när du ber, gå in i ditt rum, stäng dörren och be till din Fader som är i det dolda. Och din Fader, som ser i det dolda, skall belöna dig."
#1: Tack! 😊
Ett bra inlägg.😊
Ett sant Jesus citat som man vissa troende skaror har en tedens att gå förbi.😊
Det finns ytterligare ett Jesus citat:
Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.
Och då är vi inne på andlighet och ekonomi igen, Om man tar det bokstavligen. Två parametrar som inte ska höra ihop.
#3:
Det där med ekonomin är också en sorts skola. Man kan leva i förtroende att universum tar hand om mig och ger mig allt som jag behöver och inte oroa sig för framtiden. Men man an också oroa sig, fast det inte förbättrar situationen.
Universum har visat mig så ofta att det tar hand om mig, men ändå har jag inte lärt att sluta oroa mig helt när det blir knappt. 😄 Egentligen gick det ju inte att leva på pengarna som vi hade till förfogande under tiden som Fata Morgana var utan jobb, men vi blev räddade varje gång som det blev knappt. En gång vann vi 2.300 euro på lotto, en gång fick jag tillbaka nästan lika mycket från skatten och nu har Fata Morgana fått ett jobb där hon tjänar mer än vad vi hade räknat med.
Fast universum visar mig så ofta att det tar hand om mig och att jag inte behöver att oroa mig är jag inte färdig med den lektionen ännu.
Tänkte nog mer i församlings miljöer och dylikt. Även i new age kretsar, där man kan köpa sig en plats.
- Redigerat 2024-10-28 12:34 av [SolaH]
#5:
Jaha, det är väl dom som säger om man lyssnar på deras klipp utan att spendera pengar, får man en sorts karmaskuld. Förr i tiden var det avlatsbrev.
#3: Tack 😊
#0:
Jättebra skrivet! Att be i det fördolda. Det kommer naturligt tänker jag, när man mognat på den andliga vägen. Dessutom, om man verkligen "är ingen", då har man inte behovet längre att titulera sig, eller visa för världen att man inte är någon. Lika som en upplyst (för att använda det ordet) inte har något behov av att visa världen hur upplyst den är… Det sker liksom naturligt, då insikten kommer att man verkligen inte är någon speciell. Man är precis som vem som helst.
#4:
Det är en konst det där, att inte oroa sig över ekonomin. Men det är inte lätt. Jag tänker att oron kanske finns där av en anledning. Man är lite orolig över att missa att betala hyran, eftersom om man gör det är risken stor att man blir bostadslös. Men där i bakgrunden finns ändå vetskapen, att vad som än sker så klarar man sig på något sätt. Och om man inte klarar sig, så är det på något sätt okej det också.
Tänker lite på Tolle som var självvalt bostadslös efter sitt uppvaknande.😊 Men nu var ju inte det trådens ämne.
- Redigerat 2024-10-28 16:04 av snowy00
#8: Tack! 😊 Ja, på den sanna andliga vägen försvinner behovet av att bli sedd och hörd gradvis, snarare än att växa, vilket man lätt kan tro när man lyssnar på vissa "Youtubare" som ständigt framhäver hur högfrekventa eller andliga de är 😄
#9:
Det kanske är så att i ego-utveckling så växer behovet av att bli sedd och hörd….😄
#9:
Ja och om någon inte delar deras flummiga åsikter beror det på att dom är lågfrekventa. Bemöter man andras åsikter på det här viset i stället för att bemöta deras argument är det "lite mer" än att bara ha ett uppblåst ego. Det där är narcissism.