Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 482 ggr
snowy00
2

Babbeltråd Nr. 30

DSC_0607 - skalad för DA.jpg

En ny tråd att babbla i😊

Condor
2

Nu kom jag just hem efter att ha hämtat min nya bil. 😁 Den ser elegant ut i den färgen, nattsvart-metallic heter färgen. Hoppas att färgen passar bra till Fata Morganas ögonfärg. 😄

Lustigt, när jag köpte min förra Ibiza som var vit, hade 2 personer i grannskapet här också 2 vita Ibizas som parkerade här. Nu har dom 2 svarta Ibizas och från och med nu är vi 3 svarta Ibizas som parkerar här.

Äntligen en bil som inte är så slö att omkörningar blir till problem.

snowy00
1

#1:

Kul med ny bil!😁 Sökte på Seat Ibiza och de är ju riktigt snygga. De påminner om utseendet på min förra bil, Peugeot 206.

Condor
1

#2:

Ibizan är nog lite större än en Peugeot 206. Jag är sugen på att köra omkring lite med den. Men det regnar ute och bilen glänser så fint att jag inte vill skita ner den. 😄 Men jag kan ändå köra en tur med den, sen när jag hämtar Fata Morgana från busshållplatsen.

Den där hastighetsvarnaren, som varnar när man överskrider hastighetsbegränsningen, går tydligen inte att stänga av helt. Men när jag kom hem gick jag igenom menyn en gång till och där kunde man välja mellan optisk och akustisk signal eller bara optisk signal. Väljer man bara optisk signal, antar jag att det bara är en lampa som blinkar som går mig på nerverna. Sen såg jag att man kunde ställa in den på "standard" eller 5 km/h och 10 km/h. Det kanske betyder att den bara varnar om man överskrider hastighetsbegränsningen med mer än 5 eller 10 km/h.

Jag måste pröva ut det nästa gång som jag kör. Annars kan jag bara klistra över någonting över lampan. 😄

Alla andra assistentsystem går att stänga av. Idag sa chefen för bilföretaget till mig att han har lärt att älska filhållaren. Och jag som förra gången jag var där sa till honom att det där behöver bara berusade förare. 😄

snowy00
2

#3:

Bra att det går att stänga av de flesta assistanssystem. Jag hade nog också övervägt att tejpa över den blinkande lampan. Sånt kan också gå mig på nerverna. Jag vet väl själv om jag håller hastigheten eller inte 😄

Hehe, kanske han är en av de där berusade förarna 😉 nädå.
Men en sån sak som kan vara användbart tänker jag, är det att om man har farthållaren på på motorvägen exempelvis, att bilen automatiskt saktar in och håller samma hastighet som framförvarande bil. Men då kommer ju problemet att risken är att bilen lägger sig för nära bilen framför 🤔 jag brukar gilla att hålla ganska långt avstånd till bilen framför, utifall den bilen måste bromsa hårt vill jag själv kunna hinna reagera och bromsa i tid.
Men men, det är ju en funktion som jag själv aldrig testat.

Condor
2

#4:

Farthållare hade jag även på min gamla bil. Jag har aldrig använt den. 😄

Men ändå….. det var ganska sorgligt att säga farväl till min gamla bil som har varit en trogen kamrat i 5 år. 😢

snowy00
1

#5:

Ok, jag hade ingen farthållare på min förra bil 😄

..Brukar kunna vara så med bilar.

snowy00
1

Ville bara skriva att jag är en dag till jämfört med förut på min "sysselsättning", så jag har inte riktigt precis lika mycket tid för forum nu. Men har fortfarande förhållandevis mycket tid… Så blir ingen större skillnad 😊 bara så ni vet 😄 om jag inte alltid svarar precis lika snabbt som hittills, osv.

Condor
1

#7:

Det är ok. Jag har också haft en hel del att göra de senaste dagarna, så jag hade heller inte så mycket tid för forumet.

snowy00
2

#8:

Ok, vad bra, ja jag ser att du iaf gjort två nya trådar som ser intressanta ut som jag ska läsa så fort jag får tid🙂

[SolaH]
3

Har varit så mentalt trött i knoppen, ett längre tag. Sovit dåligt, en anspänning som inte velat ge med sig. Men känner att jag är på väg tillbaka.
Sakta men säkert, idag så känner jag ett lugn inombords, som jag inte känt på länge. 🙂

• Redigerat 2024-10-26 16:27 av [SolaH]
Condor
3

#10:

Kanske du behöver lite vila. Har du haft mycket stress? Här hos oss har vi ett väder som tröttar ut en som om man inte skulle vakna upp helt. Det är grått, dimmigt och mörkt, riktigt sovväder. 🥱

[SolaH]
2

Ja, det har varit en hel del. Hur ska jag förklara. Ungefär som typ livet har gått fortare, än jag har hängt med.
Vet inte om du blev slugare för det. Men så har jag känt iaf.

FataMorgana
3

Jag har också känt mig ganska trött ett tag, men för min del beror det nog på jobbet. Det är inte så att jag inte trivs eller att det går dåligt där, utan tvärtom, allt går fantastiskt bra! Men samtidigt är det tungt att ta in så mycket nytt: alla nya intryck, människor, möten och utbildningar. Det gör mig helt enkelt utmattad. Och att behöva stiga upp så tidigt på morgnarna tycker jag också är riktigt jobbigt.

Condor
2

#12:

Då är det kanske dags att varava ner lite och ta det lugnt, att göra sig det lite mysigt hemma och bara njuta?

Det ska vi också göra i kväll. Leta fram en bra film att se på i soffan ombyggd till en säng, tända stearinljus, göra ett gott ingefärate och mysa lite. 😊

[SolaH]
1

Inte undra på, det är helt en ny situation för dig. En omställning som tar sin tid, innan du blir varm Iikläderna.

[SolaH]
3

Det börjar kännas bättre, idag känner jag ett lugn. Till och med trallat på en melodi. 🙂

FataMorgana
3

#15: Ja, det är en stor omställning 🙂

snowy00
4

Bra att det börjar ge med sig för dig, SolaH. Jo, det låter som du har behövt lugn och vila.

Det tar på krafterna att jobba 100 % FataMorgana 🙂 speciellt när allt är nytt och så. Men du verkar göra det riktigt bra ändå!

Själv har jag känt mig allt bättre och piggare på senaste. Som att saker i mitt mående, och även i det yttre har börjat klaffa. Lite stress här och där hur det ska bli med jobb, arbetsträning och så🙂 men i det stora hela mår jag själv riktigt bra just nu.

FataMorgana
3

#16: Det är i alla fall fint att höra, att det börjar kännas bättre för dig nu 🤗

#18: Ja det tar verkligen på krafterna, även om det är ett lugnt och stressfritt jobb, märkligt nog. Men fint att höra att du känner dig allt bättre och piggare nu 🤗

[SolaH]
3

Nu får ni ta hand om er allihopa. 🤗

FataMorgana
2

#20: Vi får göra så 😊

snowy00
2

#19:

Ja, att bara behöva gå upp tidigt på morgonen, iväg varje vardag, och komma hem relativt sent tar ju på krafterna. Sen som du sa, möta massa nytt folk, och massa ny information och nya intryck. Men jag tror, att ju mer du vänjer dig, ju mindre utmattad kommer du att känna dig på din fritid sen😊🤗

#20:

Det får vi göra, och det samma 🤗

#14:

Låter förresten skönt för dig och FM med en lugn filmkväll. Jag och brorsan har det också lugnt och skönt (vi spelar ju och umgås en del på helgerna)… Vi brukar ha lite halloween-tema på filmer, och datorspel så här års 😊 så nästa vecka blir det för mig ett antal skräckfilmer.😄

• Redigerat 2024-10-26 21:10 av snowy00
Condor
2

#22:

Kanske du kan streama min favoritskräckfilm, Wrong Turn 1. Den är ganska gammal men fortfarande toppen. Spänning rakt igenom hela filmen.

snowy00
2

#23:

Jag kan inte hitta den på någon streamingtjänst som jag har ☹️ annars hade jag definitivt sett den. Jag brukar gilla lite äldre filmer.

Condor
1

Kanske den här länken är till nytta för dig:

https://www.moviefone.com/movie/wrong-turn/14944/where-to-watch/

Det är den filmen från 2003. På microsoft store ska den också finnas.

Ettan är den bästa. tvåan och trean är också ok. Resten av filmerna som kom ut senare är kassa. Det ska också finnas en remake, men den ska inte vara lika bra som orginalet.

Stream 'Wrong Turn' and watch online. Discover streaming options, rental services, and purchase links for this movie on Moviefone. Watch at home and immerse yourself in this movie's story anytime.
snowy00
2

#25:

Jo, jag brukar titta på denna sida för att se var det finns att streama: https://www.justwatch.com/se/film/wrong-turn

Men den finns bara på Netflix här, och jag har inte riktigt råd att lägga pengar på en hyrfilm nu tror jag. Men ska fundera… Hade varit kul att se. Annars, nästa halloween.

Streamar Netflix, Amazon, HBO Nordics, Viaplay etc. Wrong Turn? Ta reda på var du kan kolla på filmer online nu!
Condor
2
FataMorgana
2

#27: Jag vet inte om kan man se den där på dailymotion ända till slut. Läste någonstans att deras filmer bara är begränsade till en timme och att man sen måste betala för det, för att få se filmerna till slut. Men vet inte om denna information stämmer.

Condor
2

#28:

Nu kollade jag om det går att se den sista halvtimman och det gick. Men kanske den är inställd på att stänga av efter en timma, oavsett vilken del av filmen som man såg. I så fall kan man pröva ut saker som att ta bort alla cookies, byta browser, köra upp modemet på nytt eller sätta på ett VPN?

FataMorgana
2

#29: Sånt där är alldeles för jobbigt och för det mesta leder det inte till det man vill 😄

snowy00
2

#27:

Perfekt, tack!👍 Ska se den här i veckan. (om man kan se hela, annars sparar jag filmen tills det går)

#28:

Bra att du nämnde det, för man blir ju lite besviken om man sett halva filmen och inte får se slutet😊

snowy00
2

Tänkte att kanske ni vill se min foto webshop när jag har lagt till fler foton? Eftersom den bara hade två foton sist ni kollade.

https://www.artpal.com/percphoto/

Men fler foton ska så klart läggas till. Exempelvis nå djurfoton om det är lämpligt.

Art gallery of PerceivingPhoto. Buy Photography.
Condor
2

#32:

Ser fint ut! 🙂 Jo, fler foton behövs och djurfoton är nog en bra sak.

Condor
2

Tillägg: Fotot i den här babbeltråden är ett fint djurfoto som du skulle kunna ställa in i shoppen.

snowy00
2

#33:

Tack!🙂 Japp, ska ladda upp fler eftersom. Ju fler foton destå bättre! (så länge de är bra foton, så klart)

#34:

Eller hur, tycker om detta fotot som jag bifogade här i babbeltråden. Dumt bara att jag klantade mig lite när jag tog fotot, så att det inte har fullt så bra skärpa som man hade kunnat önska. Men kanske den fungerar att sälja som tavla ändå..?🤔 Ska fundera på det, för den hade varit fin att ha med på sidan.

Condor
2

#35:

För mig ser fotot skarpt ut.

snowy00
1

#36:

Ok, det är ju bra i alla fall.

FataMorgana
2

#37: Tycker också fotot är fint och ser skarpt ut, men mina ögon kanske inte är så skarpa att dom ser sådant 😄

snowy00
2

#38:

Tack 😊 de är verkligen söta, de där djuren (har för mig att det är lemurer, måste kolla upp det igen sen)

Fick skärpa bilden ganska ordentligt i bildredigeringsprogrammet, så det blev bra mycket bättre. Men jag undrar hur en utskriven tavla skulle bli🤔 som jag tänker bör en utskrift vara mindre känslig för oskärpa än när man ser fotot på en datorskärm. Om jag tänker rätt.
Men det kanske går att skriva en liten notering i fotobeskrivningen att den eventuellt är lite oskarp, men då kanske ingen vill köpa 😄 lite tråkigt bara om nån får hem en tavla som de inte är nöjd med. Men motivet är så fint, så kanske folk har överseende. Annars får de göra en reklamation…😄

Condor
2

#39:

Bilden här på sajten är ju ganska liten. Men du kan ju kolla på datorn hur skarp den är om du förstorar den.

Condor
2

Vilken härlig dag vi har här. Soligt, 18 grader och ingen vind. Fata Morgana tog home office idag, eftersom hon fick covid vaccinet igår. Som tur har hon ingenting att göra 😄för att hon är för trött för att göra något annat än att ligga på soffan.

Men emellanåt sitter vi på balkongen och solar. 😎

snowy00
2

#40:

Japp, ska kolla det!

#41:

Låter som en härlig dag. Här har vi haft det kallt idag. Var noll grader när jag cyklade till Fontänhuset imorse, och is på vattenpölarna. Lite sol vid lunch.

Tar ni båda covidvaccinet fortfarande? Jag har inte vaccinerat mig på flera år nu.

FataMorgana
1

#42: Det var så länge sen som jag hade Covid, att jag nog inte har några antikroppar kvar och så sjuk som jag var när jag hade Covid vill jag inte bli igen, så därför lät jag mig vaccineras igår när jag ändå fick det gratis via jobbet 😊

Condor
2

#42:

Jag har inte tagit det än, men eftersom Fata Morgana bekvämt kunde vaccinera sig på jobbet, tog hon den chansen. Dessutom har hon högre risk att bli smittad, eftersom hon far med tåg och buss till jobbet.

Själv funderar jag fortfarande om jag ska ta det. Jag har ju vaccinerat mig 5 ggr och hade covid för lite över 1 år, så mina T-celler har nog viruset bra i minnet. Sen var det så att jag reagerade starkare med varje gång som jag tog vaccinet. Sist, för 2 år, när jag tog mitt sista vaccin hade jag feber, magont, huvudvärk och extrem trötthet i flera dagar. Enda skillnaden till covid infektionen var att jag inte hade hosta eller snuva och att covid varade längre.

Sen resonerar jag som så att förra året hade jag covid i september, före den riktiga vågen hade börjat. Sen blev jag inte sjuk hela vintern, men jag tvivlar på att det beror på att jag inte hade kontakt med viruset, utan att infektionen i september skyddade mig. Men varje gång som immunförsvared såg till att jag inte blev sjuk, byggde det upp nytt skydd och la det på minnet.

Men sen finns en till röst i mig som säger att om jag tar det är jag på den säkra sidan. Även om reaktionerna på vaccinet ökar med varje gång, så är en infektion värre. Än så länge har jag inte fattat ett beslut och jag måste säga att jag avskyr att sitta i vänterum hos en läkare.

snowy00
2

#43:

Aha, okej. Ja om du fick det gratis via jobbet var det nog lika bra 😊 det är ju ingen trevlig sjukdom att ha.

#44:

Förstår. Du får fundera vidare. Själv hade jag ju covid ganska nyss, så jag hoppas klara mig genom vintern utan att bli jättesjuk. Men är man äldre så kanske det inte är en dum idé att vaccinera sig. Även om nu just du är vid god fysik.

snowy00
2

Blev lite fundersam idag. Eftersom jag hade lite lågt blodvärde för kanske ett halvår sedan eller så, så bad jag hälsocentralen att ta ett nytt blodprov idag, bara för att se om blodvärde ökat sen sist, då jag funderade på att ta Blutsaft mer sällan. Sist jag tog Hemoglobin hade jag 133 i värdet. Idag när de tog fem månader senare hade jag bara 116 i hemoglobin. Intervallet är 134-170.
Det konstiga är att jag inte känner mig ett dugg trött i kroppen, känner mig piggare och "vitalare" än på länge. När jag hade ca 130 och det låg lite lågt, så var det en period då jag kände mig otroligt trött i kroppen, så trött så att jag ofta inte orkade sitta upp i stolen längre stunder.
Sedan började jag ta Blutsaft och värdet steg till 133, och jag började känna mig piggare igen.

Nu undrar jag om detta värdet på 116 jag tog idag bara är en tillfällig dipp. Har hört att man kan få sådana. Det är ju konstigt när jag tagit Blutsaft med 20 mg järn om dagen (143 % av dagligt rekommenderat intag) i flera månader och blodvärde sjunkit så pass mycket…

Får höra vad läkaren säger, borde ju få ta ett nytt blodprov om ett tag, bara för att se om dippen är tillfällig osv.

(tyvärr tog de visst inte Ferritin-värdet idag, bara Hemoglobin)

Condor
2

#45:

Jag funderar fortfarande. 😄

Det kan hänga ihop med din covid infektion som du hade.

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210629144312.htm

https://www.frontiersin.org/journals/physiology/articles/10.3389/fphys.2023.1203472/full

Jag skulle i alla fall fortsätta med blutsaften.

En annan möjlighet är att om man dricker stora mängder vatten, att blodet blir tunnare och i så fall kan hemoglobin testen visa ett för lågt värde fast det i verklighet inte är för lågt.

Vi får väl se vad läkaren säger. I alla fall borde han testa alla järnvärden.

Condor
1

Här hittade jag en till artikel:

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/manniskan-anpassar-sig-snabbt-till-hypoxi-koppling-till-covid-19/

"Läkare som tar emot covid-19-patienter akut förvånas av att många »mår så bra« trots låga syresättningsnivåer. Patienterna uppvisar så kallad tyst hypoxi med en syremättnad i blodet på neråt 60 procent, men verkar trots detta opåverkade."

Det kan förklara varför du känner dig pigg. Men eftersom det är ett resultat av att kroppen använder sig av sina reserver, borde det redas ut av läkaren.

Människan anpassar sig snabbt till miljöer med begränsad syretillgång. Kanske är många covid-19-patienter som kommer till akuten redan anpassade till hypoxi? Det skriver Erika Schagatay, fysiologisk forskare inom hypoxi.
Condor
2

Otroligt! Vi har just nu 19 grader och blå himmel. Synd att Fata Morgana måste jobba för det här vore in fin dag för en promenad i naturen. På helgen blir det tyvärr kalt igen.

snowy00
2

#47, 48:

Intressanta och bra artiklar. Ja, man har ju hört att covid kan ge alla möjliga konstiga saker, så detta skulle inte förvåna mig. Om jag träffar läkaren angående detta ska jag säga att jag hade covid för runt två månader sedan.🤔
Får hoppas jag inte blir så där trött igen snart och att detta inte beror på något "allvarligt". Ska se till att det blir utrett iaf.

#49:

Här har vi också sol och blå himmel 🙂 känns mer som vår än höst just nu.

Condor
2

#50:

Du kan ju tala om för honom att du har sett studier som visar att det kan ha med covid att göra.

Nu har vi till och med 20 grader.

snowy00
2

#51:

Jo, det är nog en bra idé 🙂

Condor
2

Igår plockade jag upp Fata Morgana i Wien och sen hade vi ett ärende att göra. Melllan klockan 17 och 18, just när kaoset på gatorna är som värst for vi hem. Det är alltid en övning och träning för att förbli i sitt inre lugn och att inte explodera.

I vanliga fall behöver vi ungefär 45 minuter till en timma för den vägen. Igår behövde vi nästan 2 timmar. Just på den största och mest frekventerade gatan i Wien (Gürtel) bygger dom en tunnelbana. Det betyder att i stället för 3 spår åt det ena hållet och 3 spår åt det andra hållet är det bara 2 spår åt var sitt håll och dessa är försmalade. Perfekt för ett trafikkaos.

Man skulle ju kunna köra omvägar på de mindre gatorna, men även dessa är uppgrävda, delvist spärrade och hela Wien är ett enda byggställe.

Många bilister är odisciplinerade och struntar i trafikregler. Det gäller inte att köra in i en korsning när det är grönt eller gult, utan folk betraktar det som att när det just har blivit rött, att de ändå kan köra in i korsningen.

Ett exempel, jag stod vid en korsning som första bil och ville svänga åt vänster. Kön för bilarna som kom från det andra hållet var så lång som ögat når och de har så klart företräde. När det blev grönt, körde jag in en meter i korsningen och väntade på min tur. Sen blev det gult. Det är då som de andra borde stanna och min tur att köra ut ur korsningen. Men bilarna som kom emot fortsatte att köra. Sen blev det rött men bilarna fortsatte att köra. När 3 bilar hade kört vid rött, tutade jag och först då stannade de andra.

Med fotgängarna är det heller inte bättre. De går över gatan oavsett om de har grönt eller rött. Ingen har reflex, så man ser dom dåligt i mörkret. Mopeder och motorcyclar tränger sig mellan filerna, där som det inte finns plats, för att köra förbi bilarna som står i kö. Jag är alltid rädd att någon ska göra en repa på min nya bil. Till och med mopeder, som ändå bara lusar på gatorna ställer sig längst fram och sen är man tvungen att köra om samma moped flera ggr.

Jag avskyr att köra i Wien. Det är inte ens kul med den nya bilen. Jag får se det som träning att förbli i mitt inre lugn.

snowy00
2

#53:

Folk har ofta inte mycket till trafikvett. Jag "vågar" inte ens köra i Stockholm här, eftersom jag bara är van med att köra i mindre orter. Då kan jag tänka mig att det inte är lättare i en stad som Wien.

Men jo, nog är det en träning att förbli i sitt inre lugn, när man kör i trafiken.

Condor
1

#54:

Här är det så dåligt organiserat med alla byggställen och spärrade gator att speditionerna har varnat att försörjningen med varor är i fara.

snowy00
1

#55:

Jaså, så pass 😦

FataMorgana
3

Idag efter jobbet har vi varit och handlat kläder åt mig. Det blev kläder för ungefär 300 euro 😶 Vet inte om jag någonsin har köpt så många klädesplagg på en och samma gång förr, men nu blev det både byxor, jacka, skor och flera blusar. Jag fick ju för första gången min fulla lön idag, så det var bara att passa på 😄 Känner mig helt utmattad efter denna långa dag och är så glad att det är en helgdag i morgon 😊

snowy00
2

#57:

Det var kläder för mycket pengar 😊 men är ju bra att fylla på lagret lite. Härligt att få lön för din möda också!

FataMorgana
2

#58:

Ja och nästa vecka ska vi och handla ännu mer kläder 😄 Visst är det härligt 😊

Condor
2

Jag handlade också kläder åt mig. En sweater som kostade 30 euro. 😄

snowy00
2

#60:

Hehe 😄

Jag hade nog själv behövt ett par till byxor…….men det får vänta tills ekonomi är bättre. Annars har jag själv det nödvändigaste i klädväg.
Just ja, ett par nya joggingskor behöver jag också🤔 får bli till nästa sommar tror jag.

Såg nyss klart filmen "It: Chapter 2", förresten. Den baserad på boken efter Stephen King. Såg del 1 av de två filmerna i förrgår. De är faktiskt bra, lika som de flesta som är baserade på Stephen Kings böcker man har sett. Ikväll ska jag exempelvis se gamla "The Shining" från 1980 som ju också är baserad på hans bok. Har nog sett 5-6 st skräckfilmer under några dagar nu på halloween. Men den ikväll blir nog sista för i år…
Förresten sparar jag nog att se filmen du tipsade om, Condor, tills jag är säker på att kunna se hela på en gång… 🙂

Condor
2

#61:

Jag behöver heller inte så mycket kläder. Det är viktigare att Fata Morgana har tillräckligt med kläder så att hon inte fryser när vintern kommer och inte får blöta fötter när hon går på jobb. Sen kan hon ju heller nte bara växla mellan bara ett par klädplagg när kollegorna har andra kläder på sig varje dag. Jag skulle behöva en ny läderjacka, för den som jag har är också nästan 20 år gammal, men nu är det snart dags för vinterjackan, så en ny läderjacka kan vänta till vintern är över.

Det finns andra saker som har prioritet. Våra madrasser är 14 år gamla och inte bra för ryggen längre. På spisen är 2 plattor söndriga och bara 2 fungerar. Tvättmaskinen ger konstiga ljud ifrån sig och kommer snart att ge upp. Ur varmvattenkranen över handfatet droppar varmvattnet bara. Under de åren som Fata Morgana var utan jobb hade vi inte råd att ersätta saker som är södriga. Nu får vi ta en sak åt gången.

Gällande filmen……. finns det ett annat sätt att vara säker på att kunna se hela filmen än att pröva ut det? Jag skulle helt enkelt sätta på den. Om det funkar är det bra. Om den stänger av sig efter en timma kan man pröva att radera alla cookies, starta modemet på nytt så att du får ett nytt IP och om det fortfarande inte funkar kan man använda sig av ett VPN. Vi har opera browsern och den har ett VPN. Du kan ju pröva att ladda ner den. Jag tycker att opera är den bästa browsern.

FataMorgana
2

#62: Fast enligt alla sidor jag hittat så står det att man bara får se på sidan en timme. Att pröva ut det så där som du föreslår känns alldeles för jobbigt. Har själv prövat ut allt möjligt för att få se på champions league, med både VPN och med att radera cookis osv, och alltid har det slutat med frustration. Vill man verkligen njuta av en film från början till slut, skulle jag i stället ta och hyra filmen när jag har råd eller vänta med att den visas på TV´n. Det är mycket skönare att se på film när jag med säkerhet vet att jag kan se på hela.

snowy00
2

#62:

Jo, förstår att det är viktigast att FM har sina kläder som hon behöver till jobbet och så nu. Men skönt för er att kunna byta ut allt som behövs i boendet snart också 😊

Jag känner nog som FataMorgana här, angående filmen. Om man väl ser en bra film, vill man helst kunna slappna av och veta att man lugnt kan se hela och inte behöva pausa och försöka att hoppas på att få igång slutet, och sedan kanske behöva hyra den ändå. Men säkerligen ska jag hyra den vid tillfälle så att jag kan se den…

Men browser med VPN kanske jag laddar ned ändå, kan vara bra att ha.

Condor
2

#63:

Det gäller bara att få det att se ut som om du skulle se filmen för första gången efter att den stänger av sig efter en timma. Om det inte finns kvar några cookies, om IP numret ändrar sig och om man sätter på ett VPN vet jag inte vilka spår som skulle kunna finnas kvar som skulle avslöja att man redan har varit inne och sett den tidigare. Sen kan man se den sista halvtimman. Det funkar ju att börja se den sista halvtimman.

Condor
2

Nu öppnade jag ett nytt registerkort, satte på filmen och lät den spelas vid sidan om. Den stängde inte av sig och gick att se ända till slutet. Fata Morgana tror att det beror på att jag för det mesta hade andra regiterkort öppnade som jag surfade på, men jag kunde höra att filmen fortsatte helt vanligt.

FataMorgana
1

#66: Det kan också hända, att systemet inte registrerade det som aktiv visning eftersom du lät den spelas vid sidan om.

Condor
2

#67:

Det kan också hända att det går att se filmen helt utan problem.

Condor
2

Hur som helst så ska vi nu ut på en promenad i naturen. Just nu är det soligt med 16 grader och 17 grader ska det bli. Säkert den sista dagen det här året med så fint väder. Från och med i morgon ska det bli kalt.

FataMorgana
2

#68: Jag vet inte om jag skulle vilja sätta på en film där det bara kan hända att man kan se den till slut 😄

snowy00
2

#66:

Hmmmm… Ja, då kanske man skulle ge det ett försök ändå 🤷 om det trots allt visar sig att det inte går att se slutet, får jag väl spara den ett tag, och se slutet genom att hyra den som jag ändå tänkt.😊

Men ni får i alla fall ha en fin promenad i naturen!

snowy00
2

Ps. Jag ger en rapport när jag väl försökt se filmen via sidan, om det funkade eller ej, ända till slutet 😄

Condor
2

#72:

Jag är spännd på resultatet. 😊

FataMorgana
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tog just tillfälle att ta foto på vår nya bil 😄

• Redigerat 2024-11-01 16:31 av FataMorgana
snowy00
2

#74:

😂😂😂😂😂😅

Condor
2

#74:

Den nya Ibizan har fått ett nytt elegantare utseende och aggressivare ansikte. Svartmetallic färgen glänser också mycket mer än vanligt svart. Eftersom bilen har blivit lite dammig syns det inte så bra.

snowy00
2

#74:

Blev så fokuserad på reg-skylten så glömde säga att det är en snygg bil 😊 och ja, visst har den ett lite aggressivt ansikte.

snowy00
2

_20241101_171103.JPG

Här är ett (lite mörkare) foto på min förra bil. Jag tog fotot 2016, samma år som jag köpte bilen har jag för mig.

• Redigerat 2024-11-01 17:14 av snowy00
FataMorgana
2

#78: Också en snygg bil 😊

[SolaH]
3

Ni har fräsiga bilar, må man säga!🤔😉

Idag kom det vita flingor, som la sig som ett vitt täcke.
Lär väl tina bort om någon dag.

snowy00
3

#79:

Ja, jag gillar utseendet på den modellen. Färgen, och själva designen tycker jag får den att se modernare ut än vad den är. Den tillverkades ju redan 2005.

#80:

😊 Visst är de fräsiga. Men jag sålde min för något år sedan. Hade inte råd med den längre, och inte samma behov.

Jaså, årets första snö.❄️ Vi har nästan haft vårväder idag, med 6 grader och sol. Men känns ändå att luften är kallare på nåt sätt…

Condor
4

#80:

Tack! För oss går hösten också mot sitt slut och till helgen ska den första nattfrosten komma.

[SolaH]
3

Tog en välbehövlig långpromenad i den kyliga morgonluften, och ventilerade tankar som hopats sig i knoppen. 😊
För mig brukar det fungera bra att reda ut det ena och andra. Man känner sig så lättad efteråt.

Condor
3

#83:

Den kalla luften är bra på att rensa bort ventilerande tankar. Men ändå gillar jag värme bättre. 😊 Men det var nog den sista någorlunda varma dagen med mycket sol igår, när vi tog vår promenad i naturen. Nu får vi nog vänta 4-5 månader till nästa chans.

snowy00
3

#83:

Sant! Det kan vara som en meditation att promenera, helst i naturen, och bara låta tankarna gå förbi.

snowy00
2

Nu får vi snart se om den där skräckfilmen vill pausa efter en timme, då jag ska börja se den nu……😄

Condor
2

#86:

Jag är verkligen nyfiken om du kan se den. Men i alla fall bäst att se den nu, innan det blir mörkt……………………….😱 😄

snowy00
2

#87:

Hehe, ja. Men har mörkläggningsgardinerna nere, så är ganska mörkt i rummet ändå 😱😨 men i alla fall kan jag ju springa ut i ljuset om jag blir allt för rädd 😄

snowy00
2

😮😮😲

Det gick att se hela Wrong turn 1 på den där sidan. Jag funderade hur det är möjligt, och som jag misstänkte så verkar det som (enligt chatgpt) att användare kan ladda upp filmer och videos till sidan, ungefär som med Youtube. Det finns ju en del, speciellt äldre, hela filmer på youtube också, men ibland blir de nog nedplockade då man nog egentligen inte får ladda upp hela filmer där, som man inte har rättigheterna till, osv.

Men i alla fall så var det en riktigt bra film. Skulle nästan kalla den thriller, eller rysare mer än skräck.😊 men den var precis i min smak, inte allt för blodig, spännande, och ändå "verklighetstrogen". En av de bättre sådana filmer jag sett, och antagligen kommer jag att se den nästa halloween också…

Kan hända att jag köper den på Youtube sen när jag har mer råd, den kostar bara 69 kr i HD där.

Förresten så såg jag den i Chrome-browsern utan VPN. Har ju lite tillägg som reklamblockerare och så, så jag vet inte om något av de tilläggen kanske hjälpte till så att jag kunde se hela, eller om det bara går ändå.

Condor
2

#89:

Det var ju fint att du kunde se hela filmen. 🙂 Jo, det är min favoritskräckfilm. Jag har nog sett den 3-4 ggr. Speciellt det sjuka skrattet av en av mutanterna gör sig bra. 😄

Tvåan och trean är också bra. Resten är gjorda på "low budget" och dessa kan man glömma.

snowy00
2

#90:

Ja, det var bra att kunna se den gratis nu. Då vet jag att tvåan och trean också är bra. Verkar vara ungefär som med Terminator-filmerna, där ettan och tvåan är bäst, sen finns det en nyare film som är ganska bra…. Men resten av de nya terminatorfilmerna är ju bara skräp.

Tror jag förresten hittade på vilket sätt filmerna kan begränsas till en timme på Dailymotion (?). Se vad chatgpt sade nedan (fetmarkerat).

YouTube och Dailymotion är två populära plattformar för att dela och titta på videor, men de har några viktiga skillnader i funktioner, publik och policyer.

1. Användarbas och räckvidd
    YouTube är mycket större, med miljarder användare världen över, vilket ger den en bredare publik och större utbud av innehåll. YouTube är också ägt av Google, vilket gör det lättare att söka och upptäcka innehåll tack vare Google-algoritmer.
    Dailymotion har en mindre användarbas och är särskilt populärt i Europa. Plattformen riktar sig ofta till en europeisk publik och har en enklare struktur med ett mer kuraterat innehåll, vilket ger den en annan känsla än YouTube.
  2. Videolängd och uppladdningsgränser
    YouTube tillåter i princip obegränsad videolängd för verifierade användare, och skapare har möjlighet att ladda upp videor i hög upplösning (till och med 4K och 8K).
    Dailymotion har begränsningar på uppladdningslängd och storlek, där de flesta användare kan ladda upp videor som är max 60 minuter långa och 2 GB stora. Detta kan påverka innehållskapare som vill ladda upp längre filmer.
  3. Annonser och intäktsgenerering
    YouTube erbjuder fler intäktsgenereringsalternativ genom sitt Partnerprogram, vilket tillåter skapare att tjäna pengar via annonser, kanalmedlemskap och andra monetära funktioner.
    Dailymotion har också annonsintäkter, men intäktsdelningsmodellen är mindre utbyggd än på YouTube. Detta gör att många innehållskapare föredrar YouTube om intäktsgenerering är viktigt.
  4. Användarupplevelse och gränssnitt
    YouTube erbjuder en avancerad rekommendationsalgoritm som anpassar videoförslag baserat på användarens tittarhistorik. Plattformen har också funktioner som live-streaming, premiärer och möjlighet att skapa spellistor.
    Dailymotion har ett enklare gränssnitt och färre rekommendationer och interaktiva funktioner. Många användare uppskattar den avskalade designen, som gör det lättare att hitta videos på ett mer fokuserat sätt utan lika många förslag.
  5. Innehållsmoderering och policyer
    YouTube är strikt med upphovsrätt och policyer kring olämpligt innehåll, vilket innebär att videor ofta tas bort snabbt om de bryter mot plattformens riktlinjer.
    Dailymotion är också noggrann med upphovsrätt men har en mer tillåtande hållning för vissa typer av innehåll. Plattformen är känd för att vara lite mer förlåtande när det gäller gråzoner, vilket kan tilltala vissa användare.
    Sammanfattning: YouTube är en bredare plattform med större möjligheter till intäktsgenerering och fler funktioner, medan Dailymotion har en enklare design och mindre användarbas, vilket kan vara en fördel för de som söker en mer nischad upplevelse utan överflöd av rekommendationer och annonser.
Condor
1

#91:

Men den här filmen över 60 minuter. Undrar varför den gick att ladda upp?

snowy00
2

#92:

Ja, precis. Kanske användaren som laddade upp filmen är en sån som kan ladda upp längre videos? Kanske det finns något "premiumkonto" eller liknande, som man kan ha..?

Condor
2

#93:

Kanske det.

Condor
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.