Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: andlig-utvecklingandligt-inspirerat-texter-dikterandlig-visdompsykologiskt-arbetegud-gudomligtandlig-upplysning
Läst 138 ggr
snowy00
2

Inre och yttre tomhet/rymd

Det finns rymd mellan alla ting, en tomhet. Inte en materiell sådan, utan en tomhet som kommer av tomheten på insidan. Inte en sån negativ tomhet, en känslomässig tomhet, utan en tomhet som inga känslor eller tankar vidrör. Kanske är "rymd" ett bättre ord. Här kan man andas ut, här finner man frid.

Lika som friden kan manifesteras i det yttre, kan också rymden/tomheten manifesteras i det yttre. Situationer som man kan andas i, inte på grund av att själva situationen är annorlunda i sig, utan på grund av att ens inre rymd ger den yttre situationen rymd.

När någon talar till en, när man talar till någon annan, kan en rymd fortfarande finnas där. Mellan orden, kring orden, och på något sätt i orden. En rymd som man kan andas i… Bara vara i.

Kanske inre och yttre rymd/tomhet också är lika med inre och yttre frid.

Läs gärna mitt inlägg om inre och yttre frid också (för de som inte gjort det redan)…😊

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
  • Redigerat 2024-10-01 18:19 av snowy00
Stjärnskott
3

Fint skrivet.
Det får mig att tänka på
Så som inom
Så ock utom.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#1:

Tack!
Ja, det är ju så på nåt vis.

Condor
2

#0:

Det som rore skrev var också mina tankar till ditt inlägg. Det är en av de hermetiska principerna.

snowy00
2

#3:

Intressant. Första gången jag riktigt hör talas om "hermetism", även om jag känner igen symbolen längst upp här: länk och även det som Rore skrev.

Kom också att tänka på "så som i himmelen, så ock på Jorden" igår kväll, efter Rores kommentar #1. Det är visst ur en känd psalm, och min tolkning av just de orden (uttagna ur psalmen) skulle vara samma innebörd som det i #1.
Himmelen, då friden, och rymden/tomheten på insidan som till slut kan manifesteras i det yttre (på Jorden).

Condor
2

#4:

Jag intresserar mig heller inte så mycket för hermetism. Men jag vet ungefär vad det handlar om. Det finns 7 hermetiska principer och det finns en del sanning i dom, men jag håller inte med om allt som skrivs.

snowy00
3

#5:

Nej, det är ju svårt att hålla med om allt i en lära. Men ofta kan man plocka ut en del sanningar som finns där, ändå😊

Stjärnskott
3

#5: Nu blev jag nyfiken. Hermetism jag lär googla för att fatta vad det är.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#6:

Att de där principerna skulle vara någon sorts lagar som representerar den yttersta sanningen kan jag i alla fall inte hålla med om.

Condor
2

#7:

En nästan 2000 år gammal lära som har hittat ingången i alla möjliga esoteriska läror och magaiska loger, t.ex. "the hermetic order of the golden dawn".

För somliga är det sanning. För mig bara en lära som man kan hitta ett par guldklimpar i men hela läran i sig är för mig inte den yttersta sanningen.

Stjärnskott
3

#9: Aha, jag fattar. Jag har svårt att tro att det finns en enda lära och att det skulle vara den absoluta och den enda rätta.

Men, jag älskar att hitta dessa förgyllda vishets klumpar som talar till mitt inre och landar fint utan knot och bök.

🙃 jag tror också att mycket handlar om : Vad jag i sanning söker
och vad jag tror mig vilja finna….🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#10:

Ja, ett par gjuldklimpar hittar man i många läror. Men den absoluta sanningen hittar man bara i sig själv. 😊

Stjärnskott
2

#11: Nu skrattar jag och tänker: Ja, om man har tur 😝

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#12:

Tålamod behövs det kanske också och man kan inte sträva efter det, utan bara tillåta att det händer. Bruce Lee sa att tålamod inte är något passivt, utan koncentrerad styrka.

Stjärnskott
2

#13: Det är sant. Han var klok Han.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Nej, någon ultimat sanning hittar man inte i det yttre, var man än letar..😄

snowy00
2

Förresten. Symbolen med ormarna, staven, och änglavingarna i länken i #4 påminner om denna symbol: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Eskulapstav

Condor
2

#16:

Ja, fast det är okänt om det finns en förbindelse mellan symbolerna i de olika lärorna eller om dom blev till oberoende av varandra.

snowy00
2

#17:

Jo. Är lite intressant ändå, det där med symboler hur de ofta liknar varandra. Som ormen som väl typ brukar känneteckna stigande kundalini, ormen i "edens lustgård", ormen i dessa två symboler, osv, mm.😊

Condor
2

#18:

Ormen har i olika kulturer olika betydelser. I bibeln framställs ormen som något negativt (satan) men i andre kulturer, t.ex. grekisk mytologi står den för läkning, visdom och transformation.

snowy00
2

#19:

Just ja 🤔