Om den farliga coachfällan
Fick för mig häromdagen, eller rättare sagt under helgen, att jag vill skriva ett inlägg till om den farliga coachfällan. Fick lite tid över att skriva den färdigt nu 😊
Vi lever i en tid där vi ständigt bombarderas med budskap om att vi måste förbättra oss själva och nå en högre nivå av perfektion. Detta har skapat en farlig fälla inom den andliga och esoteriska sfären: coach-fällan.
Denna fälla består av kurser och erbjudanden för självförbättring som vi inte ens visste att vi behövde innan de presenterades för oss. Vi får höra att vi inte duger som vi är, att vi har blockeringar och problem som hindrar oss från att leva vårt bästa liv – och att just dessa coacher har lösningen.
Grunden för denna industri bygger på en felaktig premiss: att du och jag, som vi är, inte är tillräckliga. Vi måste bli bättre, mer fulländade, mer “andliga”. Även om dessa coacher kanske inte säger det rakt ut, är det den underliggande effekten av deras budskap. Men deras fokus ligger sällan på att genuint hjälpa andra; istället handlar det ofta om att frigöra sig själv från ett otillfredsställande jobb och skapa ett bättre liv för sig själv, med mer frihet och pengar.
Dessa coacher positionerar sig själva som mellanhänder mellan oss och vår inre visdom, som om vi inte vore kapabla att hitta vår egen vägledning, lyssna på våra egna kroppar eller följa våra egna hjärtan. Många av dessa coacher lovar att befria oss från det "vanliga" livet, att göra oss självständiga och rika, samt att hjälpa oss skapa ett eget namn. Detta skapar en bild av att de som lever ett "vanligt" liv är mindre värda, och ger upphov till en farlig föreställning om att vi inte har varit tillräckligt bra på att affirmera vår verklighet.
Men andlighet handlar inte om att fixa eller förbättra sig själv; det handlar snarare om att bli medveten om och se igenom illusionerna om att vi inte är tillräckliga som vi är. Den andliga vägen innebär att acceptera livet som det är, med alla dess upp- och nedgångar, smärta och glädje.
Det är viktigt att vi lär oss att ifrågasätta dessa coacher och deras metoder med kritiska ögon. För i slutändan känner vi oss själva bättre än vad andra gör och vet vad vi behöver arbeta med, vilka blockeringar vi har, och vilka steg vi behöver ta för att utvecklas – om vi ens behöver förändras. Annars riskerar vi att bli tillsagda att vi har blockeringar som inte ens finns, bara för att dessa ska kunna "lösas" mot en stor summa pengar.
Även Buddha erkände att livet innebär lidande, men många av dagens så kallade Happy- och Soul-Coacher försöker få oss att tro att ett liv utan lidande är möjligt. Smärta, sorg och sjukdom är en del av vår mänskliga erfarenhet, och ingen coach kan sälja oss en väg bort från vårt mänskliga varande. Det finns också de som sprider sina egna föreställningar och skapar rädsla för saker som inte ens existerar – som att vi skulle ha implantat i våra kroppar, vara besatta av onda andar eller liknande – och så erbjuder de lösningar för stora summor pengar, utan att ha någon djupare andlig förståelse själva.
Nu säger jag inte att det inte finns bra coacher där ute – det gör det säkert. Men majoriteten bidrar snarare till att människor blir beroende av yttre vägledning och börjar tro på deras koncept, istället för att de uppmuntras att hitta sin egen inre kompass.
Den verkliga andliga resan handlar om att lära sig lyssna på sitt hjärta och lita på sin egen vägledning – inte någon annans. Sanningen är att vi alla bär den bästa vägledaren inom oss – Gud finns redan där, i varje människa, och bara väntar på att bli upptäckt. Andlig tillväxt handlar om att lära sig att lyssna inåt, upptäcka den gudomliga närvaron inom oss själva och lita på vår egen inre visdom. Det är genom att vända oss inåt som vi verkligen finner vår sanna väg.
Det var ett långt inlägg, men jättebra att informeras om. För det behövs verkligen. 🙂
#1: Det blev längre än vad jag hade tänkt mig, men glad att det uppskattas ändå 😊
#0:
Bra skrivet FM 😊 innan vi lyssnar på någon annan, bör vi lära oss att lyssna på oss själva…
#3: Tack! Precis, det var egentligen det jag ville förmedla. Det som var kärnbudskapet i texten 😊
#4: 😊
#0:
Det var bra skrivit. Det passar bra till vad jag postade under andliga visheter igår:
"Glöm tanken på att bli någon. Du är redan ett mästerverk. Du kan inte förbättras. Du måste bara känna igen det, inse det."
Osho"
#6:
Det är också verkligen ett bra citat av Osho…man känner som en liten lättnad så fort man läser citatet…som att något inom en slappnar av.
#7:
Ja, där ser man skillnaden mellan Osho och new age coacharna.